Voeding, gebruik, niet altijd 'vol gas'

Pagina: 1
Acties:

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Omdat ik in de topic niet kan reageren, doe ik het even zo.... (Is ook een topic op zichzelf mij dunkt)
Tenesmia schreef: " "
"50 Watt is voldoende met deze configuratie, meer is overkill en gaat je meer stroom kosten, terwijl het niet nodig is. Over die videokaart als bottleneck over een tijdje : je kan beter tegen die tijd een nieuwe / 2e videokaart kopen, dan dat je hele systeem verouderd is !"

In mijn pc zit een 350 watt coolermaster met een metertje. Ik gebruik aldus dat metertje iets van 120 watt. De overige 230 watt wordt dus niet gebruikt, kost niks. Toch?

Datzelfde geld als er nu een 450 in zou zitten...
Zie het zo: fitting, 220v, lamp van 10 watt er in of 1 van 50 watt, die van 50 kost je minder in de maand terwijl ze toch beiden in de '220 v voeding zitten'

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Verwijderd

energie vergaat niet spontaan, en ontstaat niet spontaan.

eventuele energie uit chemische ontbinding of massadefecten nagelaten ( :D ) is er gewoon een 1-op-1 relatie tussen alle energie die je pc omzet en alle energie die je uit je voeding trekt.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 17:53:
energie vergaat niet spontaan, en ontstaat niet spontaan.

eventuele energie uit chemische ontbinding of massadefecten nagelaten ( :D ) is er gewoon een 1-op-1 relatie tussen alle energie die je pc omzet en alle energie die je uit je voeding trekt.
Dus voor leken is het dan zo ? :
Of je nu een 350 of 600 W voeding in je pc hebt hebt, als je PC hardware maar 120 W gebruikt al met al, dan betaal je ook maar voor 120 W verbruik ?
Je 'verstookt' niet 350 of meer W als je minder verbruikt?

Immers, als ik een 4500 Mah racepack in mijn rc buggy doe, dan kan ik lang relaxt rijden, omdat ik dan weinig echt vermogen verstook. Of ik kan kort heel snel gaan rijden en klimmen enzo waarbij die vlotter leeg is.
De 220v socket is 'oneindig vol' dus met 150 W werkelijk verbruik, maakt het voor de kosten toch bijna niet uit of je een 350 of 550 watt 'over-kill voeding' hebt ?

[ Voor 10% gewijzigd door notsonewbie op 17-08-2006 20:08 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Er komt 230 binnen in je voeding, die het omzet in een paar andere voltages. Bij omzetting komt efficientie om de hoek kijken, dus 120w output != 120w input.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
AtleX schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 20:08:
Er komt 230 binnen in je voeding, die het omzet in een paar andere voltages. Bij omzetting komt efficientie om de hoek kijken, dus 120w output != 120w input.
Ik ben een leek in deze.
ik verbruik op 2 pc's 120 watt (elk 120 w)
in de ene zit een 350 w voeding in de andere een 600 w
Betaal ik voor de 600 w uitgevoerde pc meer aan stroom kosten dan bij de met 350 w voeding uitgevoerde pc ?

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 21:49
notsonewbie schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 17:48:
Omdat ik in de topic niet kan reageren, doe ik het even zo.... (Is ook een topic op zichzelf mij dunkt)
Tenesmia schreef: " "
"50 Watt is voldoende met deze configuratie, meer is overkill en gaat je meer stroom kosten, terwijl het niet nodig is. Over die videokaart als bottleneck over een tijdje : je kan beter tegen die tijd een nieuwe / 2e videokaart kopen, dan dat je hele systeem verouderd is !"
waar gaat dit allemaal over :?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb er niet veel verstand van, maar het lijkt mij dat hoe dichter het verbruikte vermogen van een voeding bij het maximaal leverbare vermogen ligt hoe efficienter hij is. Dus in theorie betaal je voor die PC met een 600w voeding meer dan voor die met een 350w voeding.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

notsonewbie schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 20:10:
Ik ben een leek in deze.
Betaal ik voor de 600 w uitgevoerde pc meer aan stroom kosten dan bij de met 350 w voeding uitgevoerde pc ?
Hangt van de kwaliteit en het rendement van de gebruikte componenten en de manier dat de voeding ontworpen is. Je kan daar echt zomaar geen zinnige dingen over zeggen omdat het van heel veel factoren afhangt.

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:19

Wizardtm

>>> H20 <<<

notsonewbie schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 20:10:
[...]

Ik ben een leek in deze.
De kans is wel erg groot als de voedingen dezelfde efficientie hebben, maar omdat dat waarschijnlijk niet het geval is wordt het dus gok werk.

NORMAAL gesproken heeft een voeding het hoogste rendement des te dicht deze bij het maximale toegestane vermogen zit.

Werken? Dat doe ik morgen wel!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Als het voedingen van dezelfde kwaliteit zijn dan kost de 600W je meer omdat hij pas efficient wordt bij 400-500W. Aan de andere kant is dit verschil misschien een paar % in efficientie. Dus echt veel maakt het niet uit.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Bij voedingen voor pc's heb je het meestal over piekvermogens (vermogens die het kan leveren voor het opblaast zeg ik als er mij iemand iets over vraagt). Je moet ook rekenen dat tijdens het opstarten en gamen je systeem meer verbruikt.

Daarnaast heb je ook het upgradevermogen. Als je 120W trekt en je hebt een 150W voeding dan zul je daar geen nieuwe videokaart, extra harde schijf of zo moeten insteken. Als je echter 300W voeding hebt kun je dit wel doen zonder elke keer een nieuwe voeding te kopen.

Daarnaast zijn het geschakelde voedingen, het verlies is veeeeel minder dan een transformator die constant staat te zoemen. Geschakelde voedingen hebben ook meestal een voordeel in efficientie als ze niet constant worden belast op hun maximum vermogen.

Reken dus een beetje extra (>50%) maar 600W voor een 120W pc'tje vind ik ook een beetje overkill. Het gaat niet merkbaar meer verbruiken daar het een geschakelde voeding is, het verschil is er maar is miniem (gewoon omdat de componenten groter zijn en er dus grotere verliesstromen zijn) met een transformator is het andere. Ik denk dat het niet waard is een nieuwe voeding @75E te kopen om 5E per jaar uit te sparen.

Hoge kwaliteitsvoedingen hebben ook minder verlies en kunnen ook tegen meer dan hele goedkope voedingen. Je moet ook de componenten in je pc berekenen als je voeding een brown-out krijgt en het dan netjes opvangt of (1 of meerdere) componenten netjes opblaast. Dus als je 600W voeding in totaal 25 euro kost dan denk ik dat je beter af bent met een 300W voeding van 75 euro (dit is een voorbeeld je moet wel kijken naar de kwaliteit, niet naar de prijs).

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1