Vreemde problemen, regelmatig onderdelen stuk

Pagina: 1
Acties:

• blacknoise
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10-2024
eerst mn comp specs ff:
amd2500+ met arctic k7 light cooler, asus a7n8x-e mobo, xfx geforce5800gt, 2 keer twinmos 512mbb en een keer kingston 512mb, dvd brander, diskettestation 3 ide schijven en 1 sata schijf, en 2 koelers tussen mn schijven, hunkey 350watt voeding en hercules geluidskaartje.

Ik heb de hele tijd heeeeeeeeeeele raare problemen met mijn comp waar ik niks van snap!
Hier een paar recente problemen die misschien wel verband met elkaar hebben.

Een paar week geleden kapte mijn 350wat huntkey voeding ermee, ineens wou de comp niet meer opstarten, en gaf de voeding geen stroom meer. Een vriend opgebeld, hij kwam langs en we gingen die voeding testen in een aantal computers en de hele tijd gaf de voeding geen kik. Ook de ledjes op de mobo's bleven uit. Hunkey aan hem meegegeven om te kijken of ie er thuis nog wat mee kon.

Naar de winkel gegaan, en een 450wat antec voeding gehaald. Belt die vriend van mij de volgende dag op: ik snap er niks van maar de voeding doet het weer, ik deed m in mn comp en hij gaf stroom en alles is goed nu.

Amper een paar uur later, doe ik mn comp aan, waar die nieuwe antec voeding dus inzit.. BOEM!! alsof een rotje ontploft, en roken dat ie deed!! Voeding dus teruggebracht naar de winkel en de voeding ligt nu bij antec..

Aangezien die huntkey voeding van mij het "ineens" weer deed, heb ik die er toen weer ingestopt, Ook nu zit hij er nog steeds in lijkt het prima te doen.

Heel raar, 1 voeding die ermee kapt maar alleen voor een dag en een andere voeding die zelfs ontploft

Ik heb vervoglens de stopcontacten gemeten met een voltmetertje, 10minuten lang precies 225v

Een week daarna ging ik op vakantie, vlak voor de vakantie moest ik nog ff wat liedjes downloaden, dus ik mn pc aandoen, leidjes downen, loopt ie ineens vast. Ik resetten, krijg ik geen beeld meer na het windows xp opstartlogo!!:S Ik in tijdnood dus in safe mode opgestart, en dat lukte wel. De videokaart zal wel stuk zijn dacht ik en ik kijk er wel naar na de vak als k terug ben.

Kom ik terug van vakantie na een week, doe ik em aan, werkt ie "ineens" prima!
Dat was afgelopen maandag. En zonet(donderdag) liep mn comp weer ineens vast, zonder dat ik zware dingen aan t doen was. (alleen msn en winamp stond aan) ik resetten, en je raad t al: WEER geen beeld na t xp opstart logo. Alleen in safe mode beeld. Dus ik een radeon 9800 van mn andere comp erin doen, comp start op ik kies normaal starten en hij doet t weer, geeft gewoon beeld in windows.
Doe ik mijn geforce 6800 gt omt te kijken of ik in safe mode misschien iets kan uitvinden waarom ie t niet goed doet, start de comp gewoon op en geeft ie gewoon weer beeld in windows!!!!!!!!!!!!!!

Hoe is dit in vreeeeeeeeedesnaam mogelijk, een videokaart die steeds stukgaat en het daarna weer doet? En ook die huntkey voeding van mij... ging stuk en doet het daarna weer. En die antec voeding, sja die is wel echt ontploft.

Heeft iemand misschien enig idee hoe deze rare dingen kunnen gebeuren, of tips of wat dan ook? Want ik ben echt ten einde raad, mijn comp heeft al 2 keer bij winkels gestaan die niks konden vinden. Ik heb al zooooooo veel aan mijn comp vervangen dat ik net zogeod een nieuwe had kunnen kopen..

ff lijstje met stuke onderdelen van de afgelopen 3 jaar: 1 mobo, 1 brander, 2 schijven, 1 ramreepje, (hele goeie kingston nog wel) ,1 diskette station,1 voeding(of 2 als je die huntkey die ff stuk was ook meerekend) en 2 stukke videokaarten.

Dat is dus alles wat in mn comp zit behalve de cpu en de cpu koeler! en de kast :'(

[ Voor 4% gewijzigd door blacknoise op 17-08-2006 17:28 ]

Verwijderd

ehm..ik zou zeggen....doe is een bios reset of update..en een nieuwe windows install..want volgens mij is die PC van jou software matig nogal van slag...

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:41

Vuurvoske

Nunquam cede!

mja lijkt me een goeie om mee te beginnen. Formatje + nieuwe install.

Beroeps brabander

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Vuurvoske schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:56:
mja lijkt me een goeie om mee te beginnen. Formatje + nieuwe install.
Om mee te beginnen?

Ik probeer een install altijd zo lang mogelijk te vermijden. :P

--

Maaruh, het valt me wel op dat voedingsproblemen bij de K7 serie een veel voorkoment probleem zijn.

Ik heb op mijn werk ook al 3, K7 borden gehad waarvan bij 2 de voedinggstekker gewoon vastgesmolten zat aan het moederbord en bij 1 de moederbord connector zelfs helemaal gesmolten en zwart was.
blacknoise schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 17:24:
Heel raar, 1 voeding die ermee kapt maar alleen voor een dag en een andere voeding die zelfs ontploft
Dat kan komen door lichte overbelasting.
De voeding word dan te heet en geeft geen vermogen meer af.
Pas als de voeding totaal afgekoeld is zal het weer mogelijk zijn om hem te belasten en zal hij weer gewoon werken.

De Antec die echt geknald is (verbaast me niks want dat zijn gewoon bagger voedingen) daar zal waarschijnlijk een component 'ontploft' zijn. Ik zet het tussen haakjes want ontploffen is een groot woord. :P

[ Voor 99% gewijzigd door Da_maniaC op 18-08-2006 12:32 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:42
Dat je voeding het niet doet, maar een dag later wel weer zou kunnen komen door een beveiliging in de voeding. Mischien iets van kortsluiting in je PC waardoor die is uitgevallen. Nu vind ik 24 uur wel een hele lange tijd voor een voeding om uit te blijven, maar het zou wel kunnen. Ik weet ook niet hoe lang je de voeding hebt getest voor je het opgaf.

Om diezelfde reden zou de 2e voeding echt kapot kunnen zijn gegaan. IIg klinkt het alsof er iets in je PC niet 100% meer is. Check eens je moederbord of de condensatoren niet gebarsten zijn en/of je andere schade kan zien (doe hetzelfde voor je kaarten).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

ShadowLord schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:32:
Dat je voeding het niet doet, maar een dag later wel weer zou kunnen komen door een beveiliging in de voeding. Mischien iets van kortsluiting in je PC waardoor die is uitgevallen. Nu vind ik 24 uur wel een hele lange tijd voor een voeding om uit te blijven, maar het zou wel kunnen. Ik weet ook niet hoe lang je de voeding hebt getest voor je het opgaf.
Aangezien wij de voeding niet hebben ontworpen is het moeilijk te zeggen hoe hij is opgebouwd.
Als er nou joekels van condensatoren in zitten om alles stabieler te houden (wat ze misschien doen om op diode bruggen of stabilisatoren te besparen) houd dat ding misschien wel veel langer lading vast.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Maakt je moederbord misschien contact met je systeemkast?

Of heb je last van aardstralen? :+

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:25

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TS ik zou eens gaan kijken of je niet ergens een kortsluiting hebt en dan bedoel ik geen permanente kortsluiting, maar misschien het moederbord die te dicht op de kast zit die bij trillingen de kast wel raakt. Ik heb namelijk het idee dat je voeding gewoon steeds in een beveiliging schiet. Dat de Antec gelijk het loodje legt is alleen maar een teken hoe goed de Huntkey is beveiligd.

Ook zou ik eens gaan kijken of je moederbord en andere componenten stof vrij zijn? Wordt er mogelijk gerookt in huis? Kijk dan ook of er nergens van die gele aanslag op je componenten zit. Je wilt niet weten wat roken aan kan richten bij de "ingwanden" van een computer.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Een aantal vragen, zoekrichtingen en tips.

is je computer geaard?
Is de aarding ooit getest of vastgemaakt aan een waterleiding oid?

Zit de computer en de monitor op dezelfde groep?

Wat voor soort vloerbedekking ligt er onder de computer, is er kans op statische electriciteit?

Is de computerkast van metaal of kunstof.

Zijn er mogelijke storingsbronnen in de buurt, hoogfrequente apparatuur e.d

Zit je dichtbij een industriegebied waar mogelijk grote spanningsschommelingen optreden.

Copyright and left by SED...

• blacknoise
Hey ik was n tijdje weg en ik had verder geen problemen meer met mn comp,dus k was dit topic alweer zon beetje vergeten.. Maar nu had ik alweer n probleem dat ie niet wou starten, en toen ik mn comp wou checken bleek ie onder stroom te staan! de hele kast met zijpanelen en al! zefls nadat ik de stroomkabel eraf had gehaald bleef ie stroom geven, en later kwam ik erachter dat als ik de usb kabel van mijn pcs 2355 in mn comp plugde de hele comp onder stroom ging staan! Ik hoorde van iemand dat printers helemaal geen stroom horen te geven, klopt dit? zoja dan moet ik de printer zeker RMA'en. Als ie wel stroom hoort te geven is er denk ik iets mis met de usb poorten of mobo ofzo, dat ie toch contact met de kast maakt zoals meerdere mensen opperden? Als ik mn archos mediaspeler aan de usb hang heb ik dit probleem niet trouwens
Ik heb de printer nu er niet inzitten en nu doet mn comp het weer, deze printer had ik trouwens nog niet toen ik deze post startte. kan ik

Hier nog de antwoorden op de laatste post:

computerkast is metaal, alleen de voorkant kunststof

vloerbedekking: thuis thuis parket, op mn kamer: vloerkleed

monitor zit op dezelfde groep ja, kan moeilijk een verlengsnoeer naar n ander deel van t huis doen!

Mn stekkerdoos zitten aarde aansluitingen op maar stopcontact is niet geaard, alleen degenen in de badkamer zijn dat zowel op mn kamer als bij mn ouders thuis.

Er zijn verder geen hoogfrequente apparaten oid in de buurt denk ik.

Ik zit ver van industrie af.

er wordt niet gerookt in huis en ik heb ook niks gevonden waar heel veel stof op zat.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Niet direct videokaart of monitor gerelateerd, een move naar Overige Hardware dus :)

Ook gelijk de topictitel even aangepast.

• blacknoise
thanx :) hier is t topic beter op zn plaats idd.
hopelijk weet ik binnenkort wat ik nieuw moet kopen, de kast mn mobo of mn printer

• blacknoise
kan er please nog iemand op mn post reageren?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mooi he, USB... Je PC behoort de spanning te leveren aan de printer en in principe niet omgekeerd.

Doet je PC het wel goed (uren, dagen) zonder de printer aangesloten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Ga eerst eens zorgen dat je PC een goede aarding heeft en je zal zien dat je problemen verdwijnen, je gaf zelf al aan dat de boel onder spanning komt te staan en jouw apparatuur kan alleen maar goed werken als deze is voorzien van een verplichte veiligheidsaarde conform klasse 2 apparatuur. S6

Dit staat trouwens ook in al je bijgeleverde boekjes en beschijvingen vermeld ;)

[ Voor 12% gewijzigd door keur0000 op 19-09-2006 13:12 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1