traag draadloos netwerk met beveiliging

Pagina: 1
Acties:
  • 2.000 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• harrie n
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07-2022
Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een US Robotics draadloze router. Hierop heb ik internet op mijn desktop pc, middels een lan kabel, en draadloos internet op mijn laptop.
Wanneer ik echter de draadloze netwerkverbinding beveilig, middels een WPA-PSK beveiliging heb ik een zeer trage verbinding op mijn laptop voor zowel internet, als bestanden deling als printer deling.
Wanneer ik de beveiling uitzet, heb ik geen problemen meer met de snelheid van de verbinding op mijn laptop. De snelheid op mijn desktop is overigens continue normaal.
Hoe moet ik dit oplossen, zodat ik een beveiligde verbinding heb, zonder verlies aan snelheid?

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:30

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Als ik het zo lees is je PC ook niet de bottleneck maar je router.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• harrie n
Lijkt me ook dat het de router is, maar wat kan ik hieraan doen. Ik heb zojuist nog gekeken of er een nieuwe fimware versie is, echter die is er niet meer. Dus hier kan het niet aan liggen. Ook wanneer ik de beveiliging op WEP zet, krijg ik hetzelfde trage resultaat.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Moeilijke oplossing: VPN server en RADIUS.
RADIUS voor authenticatie, VPN voor encryptie.

De encryptie wordt dan niet meer door de router gedaan maar door de server en de laptop.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• harrie n
hmm, klinkt inderdaad als een moeilijke oplossing, maar als er geen andere zijn, dan wil ik dat wel proberen, alleen hoe?

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Windows 2000 server met RRAS, of Linux met OpenVPN.

Er zijn wel standalone radius servers verkrijgbaar, die prik je ff in op je netwerk en kun je dan gaan configgen :)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• harrie n
hmm, lijkt me toch allemaal een beetje veel van het goede, is er niet een ander mogelijkheid om een "veilig" draadloos netwerk te hebben, zonder zoveel in te leveren op snelheid. Heeft er niemand anders last van vertraging in het netwerk met beveiliging? Of ligt dit aan de modem (US Robotics 8054)?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
dat soort 'cheapass' routers zijn ook niet gemaakt om een grote doorvoersnelheid te bieden mbt filesharing, ze zijn simpelweg gemaakt om te kunnen internetten en wat kleine files over te kopieren tussen 2 pc's.

wil je performance, dan koop je een cisco877W voor 799 euro, dan heb je EN secure EN bloedsnel, maar daar betaal je dan ook voor.

zoals ik het zie ben je gewoon te veeleisend voor wat die router kan :)

A wise man's life is based around fuck you

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Is het vragen om een snelle verbinding + standaard meegeleverde beveiliging dan veel gevraagd? Lijkt me niet... er is niet genoemd dat hij heel veel aan het downloaden is oid, alleen een noemenswaardig verschil tussen beveiliging aan of uit.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
mja zijn internet is ook traag lees ik nu, dat zou dan toch wel snel mogen zijn. tenzij hij een 8mbit verbinding heeft, menig wlan router trekt dat niet eens :)

A wise man's life is based around fuck you

• harrie n
het gaat mij idd niet om downloaden van grote files ed. Het is puur internetten, openen van pagina's, en het verzenden van een printopdracht naar mijn printer. Dit gaat allemaal extreem traag met beveiliging aan. De snelheid wanneer ik internet op mijn laptop met beveiliging aan is te vergelijken met een 56k modem zo ongeveer. Het lukt me niet eens om een redelijke snelheidsmeting te doen op bijvoorbeeld www.speedtest.nl

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16
Ik heb ook de 8054 met WPA encryptie en mac filtering. Mijn internetverbinding (8Mbit) kan ik gewoon dicht trekken. File sharing gaat wel rete traag maar mijn thuis netwerkje heeft nooit goed gelopen.

Lijkt mij dus niet normaal wat jij ervaart.

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 00:03
Je router is 54mbit maar is de wifi kaart van de laptop dat ook?

Ik heb een cheap ass sitecom router staan en dat gaat prima met wpa-psk.

Ook op een 11mbit wifi verbinding moet je overigens goed kunnen internetten.

Met de sitecom pcmcia kaart heb ik erg veel problemen gehad die aan de driver bleken te liggen. Ping je router eens vanaf je laptop en kijk of je last hebt van packet loss.

(ping -t <ip van router>, laat hem een tijdje lopen)

• harrie n
Ik heb geprobeerd mijn router te pingen. Dit geeft echter geen packet loss, zowel met als zonder beveiliging aan, geen packet loss, en de ping time is ongeveer 8 ms (vanaf mijn pc 1 ms).
De snelheid van mijn wifi kaart weet ik niet, is een Dell inspirion 6400, met een "intel(R) PRO/wireless 3945 ABG Network connection". Maar goed de snelheid van die kaart kan het ook niet zijn, aangezien ik zonder beveiliging wel de volledige snelheid van mijn ADSL verbinding kan halen met internetten (ongeveer 250 KByte/s).

• harrie n
iemand nog ideeen om hier iets aan te doen? Of dingen na te kijken waar of dat dit aan kan liggen?
Pagina: 1