RAM keuze voor de Asus P5W DH Deluxe icm E6600 voor OC

Pagina: 1
Acties:
  • 493 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-06 23:38

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Topicstarter
Tijdens mijn speurtocht om het juiste geheugen te vinden, voor het nieuwe systeem dat
mondjesmaat begint binnen te komen hier, kom ik toch op wat onduidelijkheden waar ik tot op
heden geen antwoord op heb kunnen vinden.

http://www.behardware.com...ntel-core-2-duo-test.html

Zoals op behardware te lezen valt, is ddr2-1067 in alle gevallen sneller ondanks de hogere
timings die weer vervolgens meerdere artikelen veel minder invloed hebben op de performance
van de CPU, zie ook:

nieuws: Effect snel geheugen op prestaties Core 2 gemeten

Op GOT heb ik in de post over het asus P5W DH deluxe mobo vernomen dat deze niet veel harder
gaat als een fsb van 400 en met geluk 450 MHZ zonder voltmodden etc. Dit wil ik dan ook in
eerste instantie met mijn E6600 gaan draaien, mits mogelijk natuurlijk.

Het geheugen wil ik dan 1 op 1 laten draaien, dus het liefst zonder dividers, en het moet
dan synchroon draaien met de fsb van mijn systeem. Moet ik hiervoor nou PC2-6400 of PC2-8500
RAM kopen?

Zoals hieronder ook gequote van de asus site loopt de fsb van het mobo op 1066/ 800 MHZ,
volgens de revieuws is het verschil zo`n 10 a 15 procent dus ben ik me gelijk suf gaan
zoeken voor twee reepjes van 1GB die een geheugenbus hebben van 1066MHz en van 240 pinnetjes
zijn voorzien, maar dat valt ietswat tegen.

Namelijk, jammer dat in de pricewatch niet gelijk te zien is of het geheugen nou 240-pins is of niet, wat dat maakt het zoeken naar het juiste geheugen wel erg moeilijk.
(kan ook aan mij liggen hoor, al die reviews lezen maken je hoofd helemaal dol, mja die CPU is
er sinds vandaag al:))

En ik vind niet erg veel keus, iemand toevallig een linkje?
(alleen PC2-6500 1066MHz van 1GB kon ik vinden geen PC2-8500)
Gegevens qua geheugen van de asus site;

http://www.asus.nl/produc...el=1198&l1=3&l2=11&l3=248

Front Side Bus 1066/ 800 MHz

Geheugen Dual-channel geheugenarchitectuur
4 x 240-pins DIMM-sockets ondersteunen max. 8GB DDR2 800/ 667/ 533 ECC en non-ECC geheugen
Intel MPT (Intel Memory Pipeline Technology)
ASUS Hyper Path3
Zijn er dingen waar ik vergeet op te letten of zie ik misschien iets over het hoofd? Dit is
namelijk de eerste keer dat ik een systeem in elkaar ga zetten waarbij ik echt let op de
compabiliteit van de producten bij elkaar mbt het oc-en. En het geheugen biedt toch wel een
heel erg uitgebreid arsortiment, met heel erg veel verschillende factoren die niet altijd even
goed terug te vinden zijn.

Verwijderd

Onno 1983 schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:24:
Het geheugen wil ik dan 1 op 1 laten draaien, dus het liefst zonder dividers, en het moet
dan synchroon draaien met de fsb van mijn systeem. Moet ik hiervoor nou PC2-6400 of PC2-8500
RAM kopen?
DDR2-800 PC2-6400 in dual channel
Hiermee kan je FSB op 400 zetten en divider op 1:1 en dan loopt het geheugen net aan zijn gewone snelheid. eventueel ruimte voor nog een iets hogere overklok omdat je geheugen ook wel iets meer kan hebben.
Zo loopt je E6600 op 3.6GHz ipv 2.4, heb je heel veel bandbreedte ter beschikking, en loopt alles synchroon. :)

• Onno b

Onno b

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:31:
[...]

DDR2-800 PC2-6400 in dual channel
Hiermee kan je FSB op 400 zetten en divider op 1:1 en dan loopt het geheugen net aan zijn gewone snelheid. eventueel ruimte voor nog een iets hogere overklok omdat je geheugen ook wel iets meer kan hebben.
Zo loopt je E6600 op 3.6GHz ipv 2.4, heb je heel veel bandbreedte ter beschikking, en loopt alles synchroon. :)
Maar dan loopt de fsb op 800MHz ipv 1066MHz en dat schijnt dus zo`n 10 procent verschil te maken, of heb ik dat verkeert begrepen? In de faq kon ik niets vinden over de bovenstaande berekening die je hebt gedaan, is daar een formule voor ofzo? Dan begrijp ik dat stukje misschien ook ;)

Verwijderd

Wat wil je weten wat er niet in de RAM FAQ staat?
Bovendien, DDR2 == 240 pins...

FSB = 400
De FSB is echter 'quadpumped' (een soort multiplier), dat maakt (4*400=) 1600
Je geheugen is als je het goed doet (2 dezelfde reepjes is de juiste banken) dual channel
1600 (FSB) / 2 (dual channel) = 800
Minimaal 800 MHz (PC6400) is dus nodig om 1:1 te lopen
Sneller geheugen (PC8000/8500) geeft je de mogelijkheid nog verder te clocken met een 1:1 verhouding (natuurlijk ook afhankelijk van je moederbord)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2006 17:23 ]

Verwijderd

Onno 1983 schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:39:
[...]

Maar dan loopt de fsb op 800MHz ipv 1066MHz en dat schijnt dus zo`n 10 procent verschil te maken, of heb ik dat verkeert begrepen? In de faq kon ik niets vinden over de bovenstaande berekening die je hebt gedaan, is daar een formule voor ofzo? Dan begrijp ik dat stukje misschien ook ;)
Standaard is de fsb 266, maal 4 geeft dit 1066.
Als je hem naar 400 brengt, geeft dat maal 4 dus 1600.
PC6400 Ram is dus aan te raden bij een FSB van 400.

• Onno b

Onno b

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:45:
Wat wil je weten wat er niet in de RAM FAQ staat?
Bovendien, DDR2 == 240 pins...

FSB = 400
De FSB is echter 'quadpumped' (een soort multiplier), dat maakt (4*400=) 1600
Je geheugen is als je het goed doet (2 dezelfde reepjes is de juiste banken) dual channel
1600 (FSB) / 2 (dual channel) = 800
Minimaal 800 MHz (PC6400) is dus nodig om 1:1 te lopen
Sneller geheugen (PC8000/8500) geeft je de mogelijkheid nog verder te clocken met een 1:1 verhouding (natuurlijk ook afhankelijk van je moederbord)
THX voor de info. Om het in één keer goed te doen koop ik dus (net besteld);
1GB x 2 (2GB) PC8500 DDR2, CL5 (Corsair, TWIN2X2048-8500C5)

Op deze manier kan ik dus gemakkelijk de fsb omhoog gooien zonder rekening te hoeven houden met htt multiplier en dividers voor het geheugen. Of moet de htt op het asus p5w DH deluxe bord ook onder de 1600 gehouden worden net als bij mijn AMD bord nu. (Bij AMD is het dus 5x200=1000MHz)
(bij een fsb van 250 is de htt dus 4 namelijk 4x250=1000) Geld dit ook voor dit bord of zit dit anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het geheugen dat je nu besteld hebt zal waarschijnlijk inderdaad 1:1 kunnen lopen, maar dat betekent niet dat je er niet naar om hoeft te kijken. Je moet natuurlijk wel zelf even controleren dat hij ook daadwerkelijk op 1:1 staat ingesteld. Maar inderdaad, lekker makkelijk zonder te hoeven rekenen wat wel of niet kan :)

Je hoeft totaal geen rekening te houden met een 'htt' omdat Intels dit simpelweg niet kennen, maar in plaats daarvan de FSB hebben. Heeft te maken met het wel (AMD) en niet (Intel) hebben van een op de CPU geintegreerde geuheugencontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 17:41:
Het geheugen dat je nu besteld hebt zal waarschijnlijk inderdaad 1:1 kunnen lopen, maar dat betekent niet dat je er niet naar om hoeft te kijken. Je moet natuurlijk wel zelf even controleren dat hij ook daadwerkelijk op 1:1 staat ingesteld. Maar inderdaad, lekker makkelijk zonder te hoeven rekenen wat wel of niet kan :)
Ok, dat controleren is vanzelfsprekend evenals de timings, voltages etc. Tja het kost wat maar dan heb je ook wat hè :) .
Je hoeft totaal geen rekening te houden met een 'htt' omdat Intels dit simpelweg niet kennen, maar in plaats daarvan de FSB hebben. Heeft te maken met het wel (AMD) en niet (Intel) hebben van een op de CPU geintegreerde geuheugencontroller.
Mijn pc, met een AMD 4000+ heeft ook zeker wel een FSB in de bios staan(DFI lanparty NF4-SLI-dr). Daarnaast is er een optie voor de htt-multiplier.
Hoe dat precies met Intel zit ga ik de komende weken leren tijdens het `spelen` met m`n nieuwe conroe 8) :).
Behaalde resultaten worden uiteraart gepost in het grote conroe oc topic :) ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onno 1983 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:32:
Mijn pc, met een AMD 4000+ heeft ook zeker wel een FSB in de bios staan(DFI lanparty NF4-SLI-dr). Daarnaast is er een optie voor de htt-multiplier.
Hoe dat precies met Intel zit ga ik de komende weken leren tijdens het `spelen` met m`n nieuwe conroe 8) :).
Behaalde resultaten worden uiteraart gepost in het grote conroe oc topic :) ;) .
Oh, nou ja, misschien heeft AMD wel een FSB, Intel heeft zeker weten geen HTT! :) En succes met het OC-en!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onno 1983 schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 21:09:
THX voor de info. Om het in één keer goed te doen koop ik dus (net besteld);
1GB x 2 (2GB) PC8500 DDR2, CL5 (Corsair, TWIN2X2048-8500C5)
Dit vind ik nu wel lichtjes overkill. Zeker als je naar de prijs kijkt.
Met PC6400 kan je al een oc halen van 50% (FSB 400), en dan loopt het mem nog maar op stock speeds. Een nog ietwat hogere FSB is dan zelfs nog mogelijk met een lichte oc op het ram.
De kans dat je conroe veel hoger als 3.6 GHz (bij dus een FSB van 400) is klein (of je moet nogal exotische koelmethodes gebruiken.

Kortom: PC6400 is goed genoeg om er al een héél mooie OC uit te halen. Misschien kan je nog net ietsjes verder met sneller geheugen, maar dat is de meerprijs zéker niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:48:
[...]

Dit vind ik nu wel lichtjes overkill. Zeker als je naar de prijs kijkt.
Met PC6400 kan je al een oc halen van 50% (FSB 400), en dan loopt het mem nog maar op stock speeds. Een nog ietwat hogere FSB is dan zelfs nog mogelijk met een lichte oc op het ram.
De kans dat je conroe veel hoger als 3.6 GHz (bij dus een FSB van 400) is klein (of je moet nogal exotische koelmethodes gebruiken.

Kortom: PC6400 is goed genoeg om er al een héél mooie OC uit te halen. Misschien kan je nog net ietsjes verder met sneller geheugen, maar dat is de meerprijs zéker niet waard.
De FSB van de conroe is 1066 MHz
De FSB van het mobo is 1066 MHz
De FSB van het ram is 1066 MHz

Zo heb je ze dus allemaal gelijk. Bij pc6400 lopen de meeste geheugenmodules op 800 MHz wat dan dus net weer wat langzamer is, daarom heb ik voor dat dure geheugen gekozen.
Het kan ook zijn dat ik dat niet helemaal goed begrepen heb en dat het geheugen dat ik gekocht heb iid een beetje overkill is.

De faq had ik al eens doorgenomen en nu in zijn geheel gelezen, maar voor iemand die net een goede anderhalf jaar een pc heeft en daarvoor totaal noob was (dus alleen weten hoe die aangaat ;) ) is het alsnog ietswat veel om in eens te begrijpen. Ik lees wel dagelijks T.net en GOT en heb een ware zelfstudie van mijn pc gemaakt, (volgens mij is het een soort van besmetting met een virus ofzo :o ) maar het verschil tussen DDR en DDR2 icm pc5200, 6500, 8 en 8500 etc was mij nog niet helemaal duidelijk. Mja als je eenmaal de cpu hebt wil je de rest ook hè ;) . Omdat ik het nog niet totaal begreep heb ik op `save` gespeeld en toch dat dure ram gekocht. Nu kan het iig niet meer aan me geheugen liggen :P
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:42:
[...]

Oh, nou ja, misschien heeft AMD wel een FSB, Intel heeft zeker weten geen HTT! :) En succes met het OC-en!
THX ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Onno b op 19-08-2006 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De FSB van het mobo is 266MHz quadpumped = 1066

De snelheid van PC4300 ram is 266MHz, zelfde snelheid als de FSB dus, hier loopt de boel mee gelijk als je niet overklokt. Of overklokt met een hogere FSB, maar met een divider die het geheugen op ongeveer 266 laat.

De snelheid van PC5400 ram is 333MHz, sneller dus als de normale FSB van 266. Je kan dus overklokken met de FSB op 333 te zetten, en dan loopt dit geheugen aan zijn normale snelheid, synchroon. Je hebt dan een 25% overklok.

De snelheid van PC6400 ram is 400MHz, sneller dus als de normale FSB van 266. Je kan dus overklokken met de FSB op 400 te zetten, en dan loopt dit geheugen aan zijn normale snelheid, synchroon. Je hebt dan een 50% overklok.

De snelheid van het PC8500 ram is 533Mhz, 2 X sneller dus als de normale FSB van 266 Je kan dus overklokken met de FSB op 533 te zetten, en dan loopt dit geheugen aan zijn normale snelheid, synchroon. Je hebt dan een 100% overklok.

De meeste E6600 gaan ongeveer tot 3.6GHz met goede luchtkoeling. Dit is dus een 50% overklok. PC6400 geheugen is dan ideaal: het kan synchroon lopen met een FSB van 400 (zonder dat het geheugen zelf buiten zijn specs loopt)! Je kan eventueel nog hogere FSB instellen, en dan gaat het mem ook overklokt lopen.

PC8500 gaat pas nuttig zijn als je een overklok van 100% wil halen. En daar moet je dus niet op hopen ;) Als je conroe tot 3.6GHz gaat, en je laat het geheugen synchroon lopen, dan loopt het maar op PC6400 snelheid. Dus waarom dan PC8500 kopen als het maar op PC6400 snelheid kan lopen. Of je moet natuurlijk een divider gebruiken waardoor het toch op PC8500, maar dan loopt de boel weer niet synchroon. Dat wil je natuurlijk ook niet.

Verbeter me als ik ergens fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 09:57:
De FSB van het mobo is 266MHz quadpumped = 1066

De snelheid van PC4300 ram is 266MHz, zelfde snelheid als de FSB dus, hier loopt de boel mee gelijk als je niet overklokt. Of overklokt met een hogere FSB, maar met een divider die het geheugen op ongeveer 266 laat.

De snelheid van PC5400 ram is 333MHz, sneller dus als de normale FSB van 266. Je kan dus overklokken met de FSB op 333 te zetten, en dan loopt dit geheugen aan zijn normale snelheid, synchroon. Je hebt dan een 25% overklok.

De snelheid van PC6400 ram is 400MHz, sneller dus als de normale FSB van 266. Je kan dus overklokken met de FSB op 400 te zetten, en dan loopt dit geheugen aan zijn normale snelheid, synchroon. Je hebt dan een 50% overklok.

De snelheid van het PC8500 ram is 533Mhz, 2 X sneller dus als de normale FSB van 266 Je kan dus overklokken met de FSB op 533 te zetten, en dan loopt dit geheugen aan zijn normale snelheid, synchroon. Je hebt dan een 100% overklok.

De meeste E6600 gaan ongeveer tot 3.6GHz met goede luchtkoeling. Dit is dus een 50% overklok. PC6400 geheugen is dan ideaal: het kan synchroon lopen met een FSB van 400 (zonder dat het geheugen zelf buiten zijn specs loopt)! Je kan eventueel nog hogere FSB instellen, en dan gaat het mem ook overklokt lopen.

PC8500 gaat pas nuttig zijn als je een overklok van 100% wil halen. En daar moet je dus niet op hopen ;) Als je conroe tot 3.6GHz gaat, en je laat het geheugen synchroon lopen, dan loopt het maar op PC6400 snelheid. Dus waarom dan PC8500 kopen als het maar op PC6400 snelheid kan lopen. Of je moet natuurlijk een divider gebruiken waardoor het toch op PC8500, maar dan loopt de boel weer niet synchroon. Dat wil je natuurlijk ook niet.

Verbeter me als ik ergens fout zit.
Kijk misschien toch maar even dat geheugen cancelen, is namelijk nog mogelijk. Bespaard me een behoorlijke smak met geld :*) .
Bedankt voor de uitleg _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Edit;

cancelen gelukt, morgen maar eens even opzoek naar twee mooie reepjes PC6400 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onno 1983 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:37:
[...]

Kijk misschien toch maar even dat geheugen cancelen, is namelijk nog mogelijk. Bespaard me een behoorlijke smak met geld :*) .
Bedankt voor de uitleg _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Edit;

cancelen gelukt, morgen maar eens even opzoek naar twee mooie reepjes PC6400 :)
is dit niks voor je?
http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=10505
ddr2-800, pc6400... niet eens belachelijk duur, mooie heatspreader ^^

oh god, ik lijk wel een verkoper
maar die timings van dat geheugen, kan je die gewoon omlaag trekken zolang het stabiel loopt? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:44

TheNephilim

Wtfuzzle

En als je nou het FSB op 400 en de multiplier op 6. 6*400 = 2400 dus dan overclock je niet. Kan dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
dan overclock je nog steeds,,,, je overclock dan namelijk de fsb... en dan heb je de multiplier undergeclockt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:44

TheNephilim

Wtfuzzle

En wat is dan de beste optie. Ik heb het systeem nog niet binnen namelijk, maar het word P5W DH Deluxe + E6600 + Corsair TWINX 6400C4.

met een Zalman CPNS9500 cooler.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

Topicstarter
Bernardo schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 16:02:
En wat is dan de beste optie. Ik heb het systeem nog niet binnen namelijk, maar het word P5W DH Deluxe + E6600 + Corsair TWINX 6400C4.

met een Zalman CPNS9500 cooler.. :D
FSB is orgineel 266MHz > 266 x 9 = 2394 MHz

Overclock soor te beginnen met FSB 300MHz > 300 x 9 = 2700 MHz

Daarna FSB met stapjes van 5 MHz verhogen > 5 x 9 = 45 MHz

Elke keer dat je 5 MHz erbij hebt gedaan 5 min sp2004 draaien oid daarna opnieuw verhogen totdat je bench foutmeldingen geeft. Je zit dan aan de max van je CPU of van je chipset (FSB dus).

Door de Multiplier te verlagen kan je zien of het de chipset is of de CPU. Geeft de bench bij bv een FSB van 350 x 9 = 3150 een foutmelding dan zet bv de multiplier op 6 > 350 x 6 = 2100 MHz. Op deze manier sluit je uit dat je CPU de foutmelding veroorzaakt. Foutmelding bij opnieuw benchen weg (bij mp van 6) dan was je CPU degene die de fout veroorzaakte zoniet dan was het je chipset. Om meer stabiliteit te krijgen kun je weer het voltage verhogen, maar lees eest de faq van diehard overclocking en cooling eerst goed door voor je daaraan begint.

Tijdens mijn speurtocht over de in`s en out`s over de conroe kwam ik een review tegen wat betreft jouw vraag over de invloed van een hogere FSB zonder verhoging van van de clocksnelheid van de CPU.
Influence of FSB
We also wanted to know what was the influence of FSB on the performance of the Core 2 Duo. To do so, we made a series of tests always at 2.4 GHz but with the following two configurations: 9x266 and 7x342 MHz.

tabel zie link bron onderaan

The first thing to notice is memory bandwidth that strongly increases and benefits more from the DDR frequency increase. FSB restricted the latter in the previous test.

However in FSB1370, DDR2-1026 CL5 is in finally at a comparable level to DDR2-684 in CL3, because of the combined action of frequency and a little help coming from synchronicity.

In FSB1600, there are not many choices possible: DDR2-600, 800, 1000, 1066, 1200, etc. ...but over DDR2-800, strangely the motherboard no longer boots. The fastest adjustment possible was DDR2-800 in 4-4-4 and performances obtained are better than DDR2-855 4-4-4 in FSB1370 because of synchronicity.

In the end, FSB doesn´t have a big influence on performances and there is not much gain in reducing the coefficient for its benefit. More than the highest possible FSB and DDR speed; we will try to have optimum performances and find the best adjustments combining a high FSB, aggressive timings and DDR running at 1x or 2x of the FSB speed. Either way, except for several adjustments performances were relatively close.
http://www.behardware.com...ntel-core-2-duo-test.html

edit:
Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 11:35:
[...]

is dit niks voor je?
http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=10505
ddr2-800, pc6400... niet eens belachelijk duur, mooie heatspreader ^^

oh god, ik lijk wel een verkoper
maar die timings van dat geheugen, kan je die gewoon omlaag trekken zolang het stabiel loopt? }:O
Op zich erg mooi geheugen ja, maar ik ga denk ik toch voor deze;
http://www.empc.nl/index....roduktinformatie&Id=16768

Ik heb namelijk zulk geheugen, en mijn vriendin weet wel van mijn CPU maar ook alweer nieuw geheugen a 250 euro dat kan ik haar niet uitleggen :o. Tja en om allemaal eisen te voorkomen (ja, maar je geeft wel zoveel uit aan je pc waarom niet aan mij :X ) koop ik gewoon hetzelfde ogend geheugen terug, iets duurder maar wel safe. En btw zie bovenstaande tussen de haakjes; ik verdien het verschil vanzelf wel weer terug :P

[ Voor 14% gewijzigd door Onno b op 20-08-2006 17:11 ]

Pagina: 1