MSI K8N Neo4 Platinum kapot? Geen LAN. PCI & USB vaag!

Pagina: 1
Acties:

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-04 00:43
Hallo mede tweakers,

ik ben me al een aantal dagen de kop aant breken over de volgende situatie... een vriend van me belde maandag op dat zijn internet het niet meer deed, dus aan de telefoon een hele reeks oplossingen doorlopen maar geen een werkte. Dus ik ben maar langs gegaan. Laptop meegenomen om te kijken of het aan de Livebox of aan zijn pc lag. Op de laptop kreeg ik internet perfect door via zijn Livebox, conclusie, het moet aan zijn pc liggen. Huidige installatie gecontroleerd, de hele pc was zo brak als de nacht, zelfs internet explorer wilde niet meer opstarten.
Enfin, dag erna herinstall gedaan, drivers geinstalleerd, en wat merk ik, hij krijgt wéér geen IP adres van de Livebox. Hmmm, zou de kabel dan toevallig een kabelbreuk hebben? Nieuwe kabel gaan kopen, en ook die werkte niet. Zou het dan de onboard NIC zijn heel toevallig? Bij mij thuis nog een oud Realtek kaartje gaan halen, en warempel... die werkte wel (in de bios heb ik de NIC van de NForce4 uitgeschakeld). Echter alleen maar in het onderste oranje PCI slot, in de andere normale witte sloten werd hij geeneens herkend 8)7 Terwijl hij wél gewoon stroom kreeg op die sloten, aangezien het powerlampje op de NIC brandde. Windows herinstall, internet werkte weer, maar ik moest werken en ging dus naar huis. Krijg ik vandaag weer telefoon, internet werkt weer niet, powerlampje brandt op de NIC, maar het activity lampje weigert alle dienst. (Zelfde euvel als de onboard NIC dus).

Nu verdenk ik dus het mobo, heb nog geen memcheck ofzo gedaan, maar als het RAM kaduuk was zou ik wel een BSOD moeten krijgen. Als het de voeding zou zijn, dan zou de pc niet goed genoeg opstarten, danwel soms uitvallen, ook dat is niet het geval. Videokaart lijkt me ook niet de boosdoener aangezien die niets met de NIC te maken heeft. Dan blijven mijns inziens alleen de processor en het mobo over. Maar ook de processor lijkt me niet aangezien het probleem heel specifiek is toe te wijzen aan de NIC, en als het de processor zou zijn, dan zou er wel meer raar moeten reageren op het systeem.

Iets wat ik wel gemerkt heb was dat de Logitech QuickCam Messenger niet goed gedetecteerd wordt. Ik kan de drivers wel installeren, maar als ik de cam aansluit, dan "vindt" hij nieuwe hardware "Camera", maar als ik dan laat detecteren, dan kan hij geen drivers vinden |:( Terwijl wel degelijk de laatste nieuwe QuickCam software is geinstalleerd. Aangezien dit ook op de USB poort is, geeft me dit een 2de motivatie om het moederbord te verdenken. Echter als ze het mobo opsturen naar MSI, dan zijn ze 6/7 weken pcloos, en dat schiet natuurlijk ook niet op.

Misschien heeft nog iemand hier op GoT hier last van gehad en weet er een oplossing voor, of weet iemand waar ik het moet zoeken, maar mijn opties beginnen in ieder geval langzaam op te raken...

Ik weet overigens niet zeker of ik het topic hier moet plaatsen, maar gezien mijn verdenkingen van het Mobo lijkt me dit de meest passende plaats.

Edit: Voor de volledigheid heb ik even wat systeemspecs toegevoegd.
CPU: Athlon 64 3200+
Mobo: MSI K8N Neo4 Platinum (met maar 1 NIC, geen idee welke PCB dus)
RAM: 512MB PC3200 Corsair (zit in het 1ste paarse slot)
VGA: Ati Radeon X550
HD: 80GB Samsung Spinpoint
Brander: NEC ND4550
Voeding: 450Watt Xilence Power
Tobo: Logitech Media Keyboard Elite
Muis: Logitech G5
Webcam: Logitech QuickCam Messenger
c'est ça.....

[ Voor 7% gewijzigd door F-Tim op 17-08-2006 15:49 . Reden: Systeemspecs ]

Wanna play?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kijk eens als je ook uitroeptekentjes bij Apparaatbeheer krijgt, en heb je ook de moederborddrivers geinstalleerd?

Wauw, een sig!

Verwijderd

Welke instellingen mbt onboard LAN staan in de BIOS?

Gaat het om een PCB1.0 of PCB2.0 3.0 versie van het moederbord? Indien 1.0, welke van de 2 onboard NIC heb je geprobeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2006 16:51 ]

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-04 00:43
Outerspace schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 14:31:
Kijk eens als je ook uitroeptekentjes bij Apparaatbeheer krijgt, en heb je ook de moederborddrivers geinstalleerd?
Bij apparaatbeheer zijn geen enkele uitroeptekens te zien, en de laatste NForce4 drivers zijn geinstalleerd.
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:25:
Welke instellingen mbt onboard LAN staan in de BIOS?

Gaat het om een PCB1.0 of PCB2.0 versie van het moederbord? Indien 1.0, welke van de 2 onboard NIC heb je geprobeerd?
Het betreft een Neo4 Platinum met maar 1 NIC onboard, geen idee welke PCB dus, al verwacht ik uit je verhaal dat het de 2.0 is? Kan iig ook maar 1 NIC proberen. Wat betreft voor de instellingen in de bios, deze kun je alleen maar op Auto of Disabled zetten, voor de verdere rest geen instellingensmogelijkheden. Al wil ik daar nog wel eens specifieker heen kijken, maar die waren er volgens mij niet.

Wanna play?

Verwijderd

Waarschijnlijk ziet ie de DHCP server niet, dan krijgt ie geen IP adres toegewezen en kent ook de wag naar het internet niet.

Het werkt waarschijnlijk weer nadat je een IPconfig/all hebt gedaan op je laptop en dat met de hand insteld op die computer van die maat van je.

Succes.