Toon posts:

openbsd PF instellen met QoS, nog managed switch nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij thuis is op de 2e verdieping de ISRA-aansluiting. Daar staat mijn modem/router.

Op de 3e verdieping zit ik met mijn computers. Nu heb ik één lijn van de 2e naar de 3e verdieping. Op de 3e verdieping heb ik een simpele consumenten switch staan waar ik mijn apparatuur op aansluit.

Ik ben op het moment bezig de nodige veranderingen door te voeren. Mijn router wordt openbsd PF met nodige QoS voor onderandere mijn Cisco 7960 voip phone.

Mijn vraag is nu: Wanneer ik PF met QoS instel, verpest mijn simpele switch het QoS feest niet? Of moet ik dan toch een managed switch hebben om OoS te behouden?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:03

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ervoor zorgen dat je switch 802.1p ondersteunt, dus naar de handleiding grabbelen.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als je QoS via je router instelt dan zou je natuurlijk gewoon bepaalde poorten/ip's/mac's standaard voorrang kunnen geven, op die manier ben je van het probleem met de switch af.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 13:59:
Ervoor zorgen dat je switch 802.1p ondersteunt, dus naar de handleiding grabbelen.
Handleiding heb ik niet. Switch destijds gekregen. Maar heb even gezocht op internet en sitecom LN-112 ondersteunt 802.1p niet -->
http://www.ciao-shopping....ie/Sitecom_LN_112__298813

Wat zijn de consequenties hiervan?

Verwijderd

Topicstarter
Wolfboy schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 14:02:
Als je QoS via je router instelt dan zou je natuurlijk gewoon bepaalde poorten/ip's/mac's standaard voorrang kunnen geven, op die manier ben je van het probleem met de switch af.
Dat zegt mijn verstand ook, maar ik ben verder geen professional. Daarom dat ik het graag even voorleg aan een ervaren iemand.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:03

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wolfboy schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 14:02:
Dat is de andere oplossing, je kan op de router bepalen welke verkeer voorrang heeft richting het Internet tov andere verkeer.

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 14:14:
[...]
Dat is de andere oplossing, je kan op de router bepalen welke verkeer voorrang heeft richting het Internet tov andere verkeer.
QoS is toch dat je een minimale bandbreedte toekent aan verkeer op bepaalde poorten/ipadressen/gebruikers? Dus: http://openbsd.nl/faq/pf/nl/queueing.html

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Dat is maar de helft, met QoS kan je op de server instellen welke poort/ip/mac/whatever voorrang krijgt, maar de clients kunnen die dingen ook doorsturen, en in dat geval heb je een switch nodig met QoS ondersteuning.

Maar in jouw geval zal het zonder ook prima functioneren :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je kunt op je router inderdaad alleen de prioriteiten van verkeer richting het internet regelen. Maar dat is waarschijnlijk ook de enige plek waar echt problemen op zullen treden, aangezien er voor het verkeer over de switch over het algemeen genoeg bandbreedte zal zijn.

Alleen als je bijvoorbeeld bestanden gaat overtanken tussen een pc en je router dan zou de verbinding tussen switch en router zo vol kunnen komen te zitten dat je voip phone in de problemen komt. Al zou je misschien dat verkeer ook wel kunnen prioteriseeren vanaf je router, maar dat weet ik niet precies.

Verkeer van PC naar PC heeft in elk geval geen invloed op je VOIP, aangezien dat in een switch gewoon langs elkaar heen gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 17-08-2006 15:11 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:10:
Je kunt op je router inderdaad alleen de prioriteiten van verkeer richting het internet regelen. Maar dat is waarschijnlijk ook de enige plek waar echt problemen op zullen treden, aangezien er voor het verkeer over de switch over het algemeen genoeg bandbreedte zal zijn.

Alleen als je bijvoorbeeld bestanden gaat overtanken tussen een pc en je router dan zou de verbinding tussen switch en router zo vol kunnen komen te zitten dat je voip phone in de problemen komt. Al zou je misschien dat verkeer ook wel kunnen prioteriseeren vanaf je router, maar dat weet ik niet precies.

Verkeer van PC naar PC heeft in elk geval geen invloed op je VOIP, aangezien dat in een switch gewoon langs elkaar heen gaat.
Bedankt voor de reacties. Het gaat vooral om dat wanneer ik een keer bittorrent 20mbit aanzet, ik geen ssh en voip problemen krijg (bij meer dan 300ms vertraging is het bij voip al merkbaar en dus storend).

Nog één vraag dan. Het is toch altijd zo dat ook al pomp je bestanden rond van en naar pc's die op dezelfde switch zitten, het via de router gaat en daarom QoS mogelijk is? Of is het met dure managed switchen niet noodzakelijk?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 17:39:
[...]

Nog één vraag dan. Het is toch altijd zo dat ook al pomp je bestanden rond van en naar pc's die op dezelfde switch zitten, het via de router gaat en daarom QoS mogelijk is? Of is het met dure managed switchen niet noodzakelijk?
Waarom zou dat via de router gaan?

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou dat via de router gaan?
Omdat ik mag aannemen dat de switch niet bepaalt wie met wie mag praten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 17:39:
[...]

Nee hoor. in principe 'weet' (leert) de switch (ook goeikope) op welk poortje welk MAC adres is. Als je binnen hetzelfde subnet blijft, zal er niet gerouteerd worden. (het verkeer 'blijft' op hetzelfde netwerk =!routeren) Tenzij je de machines op dezelfde switch in diverse VLANS zet, in verschillende subnetjes. Dan zal er wel gerouteerd moeten worden... Moet je wel een manageble wsitch hebben die vlans ondersteunt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2006 17:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee hoor. in principe 'weet' (leert) de switch (ook goeikope) op welk poortje welk MAC adres is. Als je binnen hetzelfde subnet blijft, zal er niet gerouteerd worden. (het verkeer 'blijft' op hetzelfde netwerk =!routeren) Tenzij je de machines op dezelfde switch in diverse VLANS zet, in verschillende subnetjes. Dan zal er wel gerouteerd moeten worden... Moet je wel een manageble wsitch hebben die vlans ondersteunt.
Weer iets geleerd. Iedereen bedankt voor de reacties! _/-\o_
Pagina: 1