Cassettebandje op CD overzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 3.942 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Voor een collega'tje moet ik een cassettebandje van een uitvaart overzetten op een cd.

Ik heb niet eerder een cassette speler of iets dergelijks aangesloten gehad op een pc. In de faq heb ik al e.e.a. gelezen over de aansluiting zelf dus dat gaat wel goed komen maar nu nog wat informatie over het overnemen zelf.

De kwaliteit (voor zover dat je daarover spreken kunt) wil ik natuurlijk zo goed mogelijk houden. Waar moet ik allemaal op letten? En kan ik gewoon gebruik maken van (ik noem maar wat) WMP om op te nemen of moet ik ergens betere software vandaan halen? En zo ja, welke dan?

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• bluesparkle
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:56
Qua software is dit misschien iets:

http://audacity.sourceforge.net/

Verder op letten dat je het signaal niet te hard of te zacht opneemt (zorg ervoor dat het niet clipt).

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Qua software maakt het niet zo heel veel uit. Zolang je gewoon lossless het maximale singaal van je geluidskaart wegschrijft zit de bottleneck gewoon in je geluidskaart en de kwaliteit van het aangesloten casettedeck. In je geluidskaart wordt het analoge signaal omgezet in digitaal en vanaf daar maakt het weinig meer uit.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ik ben bezig om +- 500 cassettes te digitaliseren.Hiervoor heb ik bij de kringloopwinkel een pioneer deck gehaald voor 20 euro.Verder gebruik ik Adobe Audition (Voorheen cooledit) en een m-audio audiophile geluidkaartje.
De beste geluidskwaliteit bereik ik door de tape af te spelen met de noisreduction waarmee het ook is opgenomen, daarna regel ik de afspeelkop van het cassettedeck met een schroevendraaiertje op het gehoor in (met koptelefoon) tot de beste geluidsweergave bereikt is.Er is een heel klein gebiedje waarbij de hoge tonen links en rechts even helder klinken.Eigenlijk dien je hier een scoop en een toongenerator voor te gebruiken, maar voor mijn oude bandjes is handmatig goed genoeg ;) Doe dit dus niet op de Nachamichi van je buurman die perfect staat ingeregeld, maar op een oud deck dat je voor de gelegenheid gescoord hebt en dat verder toch niet meer gebruikt wordt. ;)
Daarna digitaliseer ik het met adobe audition en gebruik ik een stukje in de opname waarin alleen tape ruis aanwezig is om een noise profiel te maken waarmee je in audition dan de ruis van de opname als het ware aftrekt.

Verder ben ik aan het experimenteren met de dolby-b remover van Specy zodat je de tapes niet hoeft af te spelen met dolby, maar het achteraf kunt verwijderen. :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 14:36
blobber schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 22:11:
Ik ben bezig om +- 500 cassettes te digitaliseren.Hiervoor heb ik bij de kringloopwinkel een pioneer deck gehaald voor 20 euro.Verder gebruik ik Adobe Audition (Voorheen cooledit) en een m-audio audiophile geluidkaartje.
De beste geluidskwaliteit bereik ik door de tape af te spelen met de noisreduction waarmee het ook is opgenomen, daarna regel ik de afspeelkop van het cassettedeck met een schroevendraaiertje op het gehoor in (met koptelefoon) tot de beste geluidsweergave bereikt is.Er is een heel klein gebiedje waarbij de hoge tonen links en rechts even helder klinken.Eigenlijk dien je hier een scoop en een toongenerator voor te gebruiken, maar voor mijn oude bandjes is handmatig goed genoeg ;) Doe dit dus niet op de Nachamichi van je buurman die perfect staat ingeregeld, maar op een oud deck dat je voor de gelegenheid gescoord hebt en dat verder toch niet meer gebruikt wordt. ;)
Daarna digitaliseer ik het met adobe audition en gebruik ik een stukje in de opname waarin alleen tape ruis aanwezig is om een noise profiel te maken waarmee je in audition dan de ruis van de opname als het ware aftrekt.

Verder ben ik aan het experimenteren met de dolby-b remover van Specy zodat je de tapes niet hoeft af te spelen met dolby, maar het achteraf kunt verwijderen. :)
d:)b lijkt me een prima manier :)
ik zou zelf gaan voor Samplitude Studio waar dat allemaal in 1 keer kan (of liever gezegd, schijnt te kunnen, want t zit zo bomvol met mogelijkheden dat ik na 4 jaar nog steeds niet alles kan wat er mee zou moeten kunnen :') )

iRacing Profiel

• Trenzer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 15:03
blobber schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 22:11:
Dat gebruik ik ook altijd als ik tapes digitaliseer. Is een mooie feature om ruis in elke situatie te onderdrukken. Het is wel een beetje spelen met de instellingen omdat je ook vaak hoge tonen gaat missen, misschien achteraf een beetje EQ'en, maar mogelijk dat je daar ook weer wat ruis mee omhoog haalt. ;)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Trenzer schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:34:
[...]

Dat gebruik ik ook altijd als ik tapes digitaliseer. Is een mooie feature om ruis in elke situatie te onderdrukken. Het is wel een beetje spelen met de instellingen omdat je ook vaak hoge tonen gaat missen, misschien achteraf een beetje EQ'en, maar mogelijk dat je daar ook weer wat ruis mee omhoog haalt. ;)
Je moet inderdaad opletten dat je hem niet teveel laat weghalen want dan krijg je hele lelijke artifacts in het geluid.Maar zoals bij alles, oefening baart kunst :) Ik was in het begin nogal enthousiast bezig met filteren, waardoor ik achteraf een paar overnieuw moet doen ;)
kroegtijger schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:21:
[...]
d:)b lijkt me een prima manier :)
ik zou zelf gaan voor Samplitude Studio waar dat allemaal in 1 keer kan (of liever gezegd, schijnt te kunnen, want t zit zo bomvol met mogelijkheden dat ik na 4 jaar nog steeds niet alles kan wat er mee zou moeten kunnen :') )
Het is maar net wat je gewend bent idd, ik ben begonnen met cooledit wat nu audacity heet, maar ik had net zo goed soundforge of samplitude kunnen gebruiken :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik ga nog eens hetzelfde doen met 500 lp's... interessante draad dus :)
Pagina: 1