2e core van de X2 3800+ wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

Topicstarter
hallo mede forummers

ik heb een vraag aan jullie

Ik bezit een Asus A8N32-SLI met daarop een AMD Athlon 64 X2 3800+ die maar op 1 core draait en heb al vanalles geprobeerd maar ik krijg die 2e core er niet bij..
Heb al 3 keer windows gereinstalt, hotfixes geprobeerd maar dat alles mocht niet baten.

toen heb ik hem maar weer terug gestuurd en wat denk je bij de test die zij deden werkte hij wel
gewoon!!! |:( |:(

Ik draai trouwens windows xp profesional met SP2

Dus is er iemand die mij kan helpen :? :?

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

hem maar weer terug gestuurd...

Het mobo of de CPU? Ingeval van CPU, lijkt het mij eerder dan je Mobo. Visa versa als het je mobo was.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Biosupdate heb je neem ik aan ook al gedaan? Zie ik namelijk nergens staan. En waar zie je dat je die 2e core niet hebt?

• Streepje

Streepje

noem me maar Streepje

Topicstarter
sorry vergeten te vermelden maar had me cpu terug gestuurd en inderdaad ook bios update naar versie 1205

toen ik het zaakje net had gaf hij bij ctrl-alt-del en dan prestaties 2 x dat vakje van cpu geschiedenis
aan ,zelf op mijn g15 had ik 2 balkjes..En nu niet meer

Met het programma CPU-z kan ik niet meer kiezen welke core ik wil zien

[ Voor 72% gewijzigd door Streepje op 17-08-2006 10:39 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topictitel verfatsoenlijkt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Geef eens totale specs van je bak en trek er eens zo veel mogelijk hardware uit. Het kan goed zijn dat er iets loopt te buggen waardoor je maar 1 core ziet.
Maak je toevallig gebruik van een SBlive?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
"Dual Core Support" staat natuurlijk al al in het BIOS? :)
Laatste processor driver (1.3.2.16) had je ook al?

[ Voor 53% gewijzigd door frickY op 17-08-2006 11:03 ]

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Wat zegt je bios tijdens de boot? Ook een CPU? Dan moet je je bios-settings even nalopen.... Staat windows wel degelijk op MultiCPU HAL? Check daarvoor even je Device Manager, en kijk wat er onder 'Computer' staat. moet Multiprocessor zijn. Indien niet, staat hij ofwel uit, ofwel Windows detecteerd het niet juist. In dat geval kan je handmatig die HAL aanpassen, ofwel een biosupdate doen.

Verwijderd

Draai zelf een 3800+ op een Asus A8N-E en had tijdens de installatie nergens last van, ik heb dan eerst geinstalleerd met de mobo drivers van de CD die er bij kwam. Misschien een poging waard voor jou? en anders kun je ook nog proberen om de CPU driver van AMD te installeren.

• Streepje

Streepje

noem me maar Streepje

Topicstarter
ik heb ee Asus A8N32-SLI met een AMD Athlon 64 X2 3800+ ,,2x hitachi hdd 250Gb ,,2x een Asus EN7800GTX 256mb in sli en een Spire 600watt(nee geen ASpire) en de case is een cooler master centurion 5 ...Als cpu koeler gebruik ik een thermaltake Big typhoon ...

zelf met alle driver updates voor de chipset en bios updates kreeg ik die 2e core er niet bij zelfs niet na herinstalatie van windows..
Heb ook al drivers van AMD zelf geprobeerd maar dat mocht ook niet baten

Nee ik gebruik geen SBlive(weet niet eens wat dat is)

bij het opstarten zegt hij wel dat er een X2 inzit

[ Voor 4% gewijzigd door Streepje op 17-08-2006 11:09 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rataplan_ schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 11:05:
Wat zegt je bios tijdens de boot? Ook een CPU? Dan moet je je bios-settings even nalopen.... Staat windows wel degelijk op MultiCPU HAL? Check daarvoor even je Device Manager, en kijk wat er onder 'Computer' staat. moet Multiprocessor zijn. Indien niet, staat hij ofwel uit, ofwel Windows detecteerd het niet juist. In dat geval kan je handmatig die HAL aanpassen, ofwel een biosupdate doen.
Dat is idd wel een goede.
Als je windows installeert en er staat dat je op F6 kan raggen om extra drivers te installeren. druk dan eens op F5. Hier kun je handmatig het typemachine kiezen. Als hij namelijk een ACPI uniprocessor installeert dan zie je maar 1 core. Mocht dat het geval zijn dan moet je hem eens handmatig installeren als een ACPI multiprocessor.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

IlIlIlIlIl schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 10:37:
toen ik het zaakje net had gaf hij bij ctrl-alt-del en dan prestaties 2 x dat vakje van cpu geschiedenis
aan ,zelf op mijn g15 had ik 2 balkjes..En nu niet meer
Weet je nog sinds wanneer dit is gebeurd?

• Streepje

Streepje

noem me maar Streepje

Topicstarter
dat klopt ja de eerste keer dat ik xp installerde na de bios update begon hij te melken over ACPI dat niet ondersteunt werd door xp..

Zou dat het kunnen wezen??

[ Voor 5% gewijzigd door Streepje op 17-08-2006 11:13 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

IlIlIlIlIl schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 11:12:
dat klopt ja de eerste keer dat ik xp installerde na de bios update begon hij te melken over ACPI dat niet ondersteunt werd door xp..

Zou dat het kunnen wezen??
Ja, dat is wel een heel belangrijk punt. Installeer je windows eens opnieuw zoals ik net zei en selecteer handmatig ACPI Multiprocessor.

• Streepje

Streepje

noem me maar Streepje

Topicstarter
oke zal ik eens proberen zodra ik mijn cpu terug heb

Alvast bedankt

• nAFutro
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Euhm heeft er niemand gedacht aan een BIOS settings? misschien is daar iets uitgestakeld.
Voordat je Windows nog een keer installeert kun je het beste in de BIOS de functie Optimal Performance \ Best Performance selecteren en daarna Windows instaleren.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ach, en anders gooi je de laatste 1xxx-BIOS erop; die doet het wel.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Streepje

Streepje

noem me maar Streepje

Topicstarter
in de bios staat alles al goed alleen als ik xp instaleer krijg ik een blauw scherm en geeft hij aan dat windows een congflict heeft met de acpi

ik heb de nieuwste bios versie al geflasht

[ Voor 23% gewijzigd door Streepje op 24-08-2006 10:43 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Installeer met zo min mogelijk apparatuur.

Instagram / YouTube

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

IlIlIlIlIl schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 10:40:
in de bios staat alles al goed alleen als ik xp instaleer krijg ik een blauw scherm en geeft hij aan dat windows een congflict heeft met de acpi

En als je met F5 handmatig het ding als ACPI uniprocessor installeert? haalt dat wat uit?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

IlIlIlIlIl schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 10:40:ik heb de nieuwste bios versie al geflasht
Welke versie is dat? Want een hoger nummertje, zoals 4 ipv 2, is niet altijd nieuwer.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Heb je geprobeert om je koeler onderste boven te installeren? Zo niet, dan goed zo... _/-\o_

en als alles niet werkt wat hier boven staat kijk dan eens in van die systeem diagnose tools wat voor cpu die denken dat je hebt. en anders kijk je maar of het uberhaubt wel gedecteerd kan worden (helemaal ten einde raad). Anders zou je nog een Linux live-cd erin kunnen knallen en kijken of DIE dan iets van een 2e core ontdenkt. anders gewoon kijken of je systeem voldoende presteerd en als dat zo is dan is het waarschijnlijk wel best. goed is goed (jah ik weet het, dat is een heel belabberd advies).

oh en mijn koeler doet het prima onderste boven... O+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 22:33 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 22:31:
Heb je geprobeert om je koeler onderste boven te installeren? Zo niet, dan goed zo... _/-\o_

en als alles niet werkt wat hier boven staat 1. kijk dan eens in van die systeem diagnose tools wat voor cpu die denken dat je hebt. en anders kijk je maar of het uberhaubt wel gedecteerd kan worden (helemaal ten einde raad). 2.Anders zou je nog een Linux live-cd erin kunnen knallen en kijken of DIE dan iets van een 2e core ontdenkt. 3.anders gewoon kijken of je systeem voldoende presteerd en als dat zo is dan is het waarschijnlijk wel best. goed is goed (jah ik weet het, dat is een heel belabberd advies).

oh en mijn koeler doet het prima onderste boven... O+
1. Heeft hij al gedaan als je topic had gelezen had je dat al geweten.
2.Goed punt, met een livecd kan je het zo zien.
3. WTF!! wat is dat voor een advies. Hij hoort het gewoon goed te doen, en niet goed is goed. 8)7
Had je beter geen X2 kunnen kopen en gewoon een Athlon64.

Ik weet bijna zeker dat er iets niet goed gaat met wndows, probeer dus ff livecd van linux. Of nog beter kijk ff of windows wel multie cpu acpi installeerd.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

IlIlIlIlIl schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 10:40:

Ik heb een vermoeden.. kijk in je BIOS settings dat je ACPI en APIC 2.0 ge-enabled hebt staan. als ACPI support uitstaat in je BIOS gaat het meestal ook niet lukken.

niet met dingen zoals F5 tijdens installatie gaan zitten kloten.. Windows XP moet gewoon automatisch de multicpu kernel detecteren/installeren.

--

mocht je er niet uitkomen.. BIOS in en dan "Load BIOS defaults" doen.

[ Voor 5% gewijzigd door nIghtorius op 25-08-2006 19:27 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
mocht je er niet uitkomen.. BIOS in en dan "Load BIOS defaults" doen.
ik weet dat bij al mijn asus bordjes als ik DAT doe dat ACPI UIT STAAT!

en als je een bios flasht, als je dat de 1e keer doet, zegt ie, dat er een CMOS checksum ding fout is..

en dan ken je d8 ik f1 voor reset & doorgaan kiezen, & F2 om de SETUP te "enteren"

als je dus ff kijkt waar ACPI staat, en die op enabled zet moet ut goed gaan

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

Dutch2007 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 19:33:
[...]

ik weet dat bij al mijn asus bordjes als ik DAT doe dat ACPI UIT STAAT!

en als je een bios flasht, als je dat de 1e keer doet, zegt ie, dat er een CMOS checksum ding fout is..

en dan ken je d8 ik f1 voor reset & doorgaan kiezen, & F2 om de SETUP te "enteren"

als je dus ff kijkt waar ACPI staat, en die op enabled zet moet ut goed gaan
Hmm.. bij elk asus bordje gingen ze bij mij de ACPI enablen.. (en dat zijn er zó'n 200 stuks minimaal).. veel A8N'tjes, A8N-VM's, M2N-e's, M2N-SLI's, M2N-VM's, paar Intel varianten. (P5<vul maar wat in>)

alleen de hele oude (Pentium II, III) zijn default ACPI op disable (mits ze 't ondersteunen)

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Pagina: 1