Toon posts:

meerdere pc's, 1 access database

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje geleden ben ik begonnen om een access db te maken. Hij is nu bijna klaar en werkt naar behoren, behalve 1 ding.
De database moet worden ingevuld op de werkplaats van de fabriek, en daar staat access en het betreffende formulier altijd open.
Nu kunnen we op kantoor dus geen gegevens bewerken ed. Is er een mogelijkheid om dit probleem op te lossen?

bv. met 2 versies en van tijd tot tijd updaten (ook zonder db en formulier te sluiten)

alvast bedankt, Ken

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je toch wat meer verdiepen in Microsoft Access, want een database kan op meerdere plaatsen open staan. Alleen wanneer een record op één locatie open staat kan deze niet op een andere locatie open staan. Dit heet locking. Tot zo'n maximaal 10 PC's op één access database is wel het (bruikbare) maximum, want dat is behoorlijk te merken op een netwerk. Overigens kunnnen alle onderdelen die open staan op een andere plaats niet geedit worden. Dus een form aanpassen die "open" staat kan niet (locking). Maar werken op verschillende plekken met één of meerdere tabellen gaat wel. Uitzonderingen zijn in bepaalde gevallen "updateable" queries. Dit zijn queries die vanuit een form bewerkt worden (query is een virtuele tabel met samenvoeging van gegevens volgens bepaalde regels). In zo een geval wordt soms (afhankelijk van de slimheid van een query) een hele tabel gelocked. Sluit iemand anders het form af dan kan je opeens wel werken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 07:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

TS.. in principe kan dit prima werken.. alleen zit je met NTFS/Active Directory rechten op gedeelde map.

Je moet geen van de gebruikers full control geven.. want als iemand dan de mdb opend is deze exclusief geopend door deze gebruiker.

Geef iedereen change rechten.. dit is voldoende en zorgt er voor dat niemand de volledige database locked.

1 ding kan niet... Meerdere gebruikers in 1 record laten werken. De record wordt namelijk gelocked door de eerste gebruiker. Maar goed het is bijna nooit zo dat iemand tegelijktijd in de zelfde record moet.

Succes ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
De werkvloer werkt steeds in het laaste record, en we willen op de andere pc alles kunnen afdrukken, bewerken hoeft niet eens. Dit afdrukken gebeurt wel uit formulier. Dit kan dus simpelweg niet voordat alles is afgesloten?

zo ja, dan weet ik ook waarom het niet lukte

bedankt voor de snelle reacites

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zat trouwens nog even te denken. Je kan een database op meerdere wijzen openen. Shared en Exclusive. Zit ergens in "Tools - Options" ???? menu. Wanneer je Exclusive opent kan er maar één tegelijk bij.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
Wordt dus gewoon formulier afsluiten als we aan de gegevens willen. Iig de makkelijkste weg. Bedankt ik weet voldoende!

ben pas nieuw hier maar de ontvangst is ontroerend :)

groetjes Ken

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 08:57:
Wordt dus gewoon formulier afsluiten als we aan de gegevens willen. Iig de makkelijkste weg. Bedankt ik weet voldoende!
??? Wat voor formulier heb je gemaakt...
Wat ik meestal maak in dit soort gevallen zijn losse formulieren die bij het openen data ophalen, bij het sluiten de data die op het scherm staat wegschrijven. Bijna geen mogelijkheid tot locking omdat alleen bij het sluiten / opslaan er locking kan voorkomen, voor de rest zit het formulier niet aan de dbase.

Maar jij lijkt een formulier gebaseerd op een tabel gemaakt te hebben en deze lijkt de hele tabel te locken ofzo. Kijk eens naar mijn methode, vereist meer werk bij het opzetten van het formulier, maar is makkelijker aan te passen later en voorkomt locking problemen (blijkbaar komt dit bij standaard formulier van een tabel wel voor???).
Pagina: 1