HD wordt niet juist herkend

Pagina: 1
Acties:

• Voois
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02-2025
Hallo,

Het volgende is gebeurd:

na een vermeende slecht HD (Seagate 20GB) te hebben vervangen voor een goede (Maxtor 300GB met data) wilde ik hierop XP installeren. Ik dacht dat formateren niet nodig was. Helaas dus wel....

Toen bedacht ik om alle data op 1 schijf te zetten en XP op de andere te installeren. Alles dus weer aangesloten maar de disk die hierboven omschreven is niet meer te 'lezen'. Als ik erop klik vraagt hij of ik wil formateren maar dat wil ik natuurlijk niet want dan ben ik al mijn data kwijt...

Iemand een goede tip? Alvast bedankt!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Waar heb je het over? P-ATA S-ATA welk MB en welke controller etc.

ARME AOW’er

• Voois
P-ATA
MB: MSI6198 (PIII VIA Chipset)
Controller: Promise Ultra 133 Tx2

Even vergeten te melden: Partition Magic 8 geeft er de omschrijving: BAD aan..

[ Voor 36% gewijzigd door Voois op 17-08-2006 08:15 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je wel 48bit lba geinstalleerd op je systeem waarmee je hem probeert te lezen (dat heb je vanaf XP SP2, maar anders kun je het ook handmatig doen).
Doe je dat niet dan kan het goed zijn dat je zo'n grote schijf niet kunt lezen zonder problemen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Terw_Dan schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 09:12:
Heb je wel 48bit lba geinstalleerd op je systeem waarmee je hem probeert te lezen (dat heb je vanaf XP SP2, maar anders kun je het ook handmatig doen).
Doe je dat niet dan kan het goed zijn dat je zo'n grote schijf niet kunt lezen zonder problemen.
48bit LBA hoef je niet perse Windows XP SP2 voor te hebben hoor SP1 zou in iedergeval voldoende moeten zijn of Maxtor bijvoorbeeld heeft hiervoor een appart stukje software. Kijk eerst eens of je moederbord (ATA controller) LBA ondersteund (aangezien het hier om een P III gaat). Eventueel via de spec die in je boekje staan of op de site van de fabrikant of in het BIOS zou het ook terug te vinden moeten zijn.

De OP niet goed gelezen. Zoals hieronder vermeld als je de schijf al wilde vervangen omdat deze versleten is, dan ga je er toch niet weer Windows XP op installeren of begrijpen we je nog verkeerd?

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 17-08-2006 10:36 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 07:16

Nik

Voois schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 08:04:
Hallo,

Het volgende is gebeurd:

na een vermeende slecht HD (Seagate 20GB) te hebben vervangen voor een goede (Maxtor 300GB met data) wilde ik hierop XP installeren. Ik dacht dat formateren niet nodig was. Helaas dus wel....

Toen bedacht ik om alle data op 1 schijf te zetten en XP op de andere te installeren. Alles dus weer aangesloten maar de disk die hierboven omschreven is niet meer te 'lezen'. Als ik erop klik vraagt hij of ik wil formateren maar dat wil ik natuurlijk niet want dan ben ik al mijn data kwijt...

Iemand een goede tip? Alvast bedankt!
Ik wil niet vervelend zijn. Jij koopt een nieuwe HDD omdat de oude versleten is. Je krijgt een "bad" melding van PM. En jij wil daar je Windows op gaan draaien :? Lijkt me niet zo slim eigenlijk? En ook best logisch dat het installeren allemaal niet zo wil lukken?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Met ^^ hem hierboven.

Schijf is waarschijnlijk naar de knoppen en dat zou je dus even simpel met een tooltje van de fabrikant kunnen testen.

Doorrijden met een lekke band is niks, installeren op een kapotte HD is net zo hopeloos.

ARME AOW’er

• Voois
ik wil niet bijdehand gaan lopen doen maar jullie moeten wel goed lezen:

Ik heb dus 2 schijven waarvan ik vermoed dat schijf A (20GB) niet meer helemaal goed functioneert. Dus ik wilde XP op schijf B installeren maar kwam er nadat ik de XP cd opgestart heb achter dat ik deze dan moest formateren. en dat wilde ik niet omdat er data opstaat.

Dus schijf a, b en c (nog een extra schijf dus) aangesloten. Schijf B is weliswaar 300GB maar ik heb alle updates en het maxtor tooltje geintalleerd zodat partities groter dan 127GB ook gelezen kunnen worden.

A omdat daar windows op staat en dat werkt verder goed
B: daar moet windows opkomen
C daar komt de data van B op zodat B geformatteerd kan worden.

Dus...:
Ik wilde de data over gaan zetten maar windows zegt schijf B niet meer te herkennen....

Ik heb inmiddels Powermax van maxtor gebruikt en die zegt dat dat schijf OK is. Een ander progje zegt dat de bootsector mist/ niet leesbaar is oid. En weer een ander progje kan alle data wel lezen maar om te herstellen moet ik een hoop €etje neer tellen.

Dus ik wil weten of jullie een tip hebben hoe dit op te lossen.

[ Voor 7% gewijzigd door Voois op 18-08-2006 08:34 ]

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

hamsteg

Species 5618

code:
1
fdisk d: /mbr
geloof ik. --> XP = fixmbr ... let op:

The fixmbr command is only available when you are using the Recovery Console.

[ Voor 60% gewijzigd door hamsteg op 18-08-2006 09:11 . Reden: Wordt oud vergeet XP commando's ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• Voois
fdisk wordt niet herkent als een interne of externe opdracht, programma of batchbestand.

Alsdus dos

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Heb je nu twee of 3 fysieke HD's?

A en B zijn normaliter FD-Drives dus a.u.b. niet gebruiken in een voorbeeld, dat is onhandig met lezen.

C: De oude 20 GB Seagate HD met een werkende Windows + data
D: De nieuwe 300 GB Maxtor?
E: Een andere nieuwe HD?

Wat wil je nu precies? Kun je niet eenvoudig een HD klonen naar een andere?

't Is trouwens fixmbr :)

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 18-08-2006 09:07 ]

ARME AOW’er

• Voois
Guardian Angel schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:06:
Heb je nu twee of 3 fysieke HD's?

A en B zijn normaliter FD-Drives dus a.u.b. niet gebruiken in een voorbeeld, dat is onhandig met lezen.

C: De oude 20 GB Seagate HD met een werkende Windows + data
D: De nieuwe 300 GB Maxtor?
E: Een andere nieuwe HD?

Wat wil je nu precies? Kun je niet eenvoudig een HD klonen naar een andere?

't Is trouwens fixmbr :)
Als je dan toch wil dat ik niet met letters werk:
1: De oude 20 GB Seagate HD met een werkende Windows + data
2: Een 300 GB Maxtor
3: Een 100GB IBM disk

1: Windows/ Programs
2 en 3: Data.

1 werkt niet meer goed.
Dus ik wil 2 als windows disk maken.
2 werkt nu tijdelijk ook niet goed door de windows cd

als ik dus 2 weer aan de praat krijg kan ik 2 op 3 zetten (of anders om) en de vrije disc gaan gebruiken om XP te installeren en disc 1 verdwijnt dan.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Gooi die Seagate en die IBM eens helemaal los en zet alleen de Maxtor als single erop. De rest kan later.

ARME AOW’er

• Voois
ook met fixmbr krijg ik de melding: fixmbr wordt niet herkent als interne of externe opdracht., programma of batchbestand.

voor de volledigheid zegt microsoft: fixmbr /device/harddisk01

• Voois
Guardian Angel schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:17:
Gooi die Seagate en die IBM eens helemaal los en zet alleen de Maxtor als single erop. De rest kan later.
Ok wil ik best doen, zo is de ellende begonnen maar op die schijf staat dus geen windows... dus wat kan ik dan doen..?!?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Als de nieuwe Maxtor alleen in het systeem zit, wordt deze dan wel in het BIOS herkend?

ARME AOW’er

• Voois
ja

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bootable FD met fdisk erop en dan partitie(s) verwijderen, opnieuw booten vanaf CD en dat moet werken. Anders denken 'we' wat verder na. :)

Anders vanaf FD FDISK/MBR

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 18-08-2006 09:28 ]

ARME AOW’er

• Arto
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:35
edit: sorry, verkeerd gelezen

[ Voor 82% gewijzigd door Arto op 18-08-2006 09:31 ]

• Voois
ok dan komen er 2 vragen:

1: waar vindt ik een bootable FD met fdisk (die op 1 FD past, ik heb nl maar 1 en dat is uberhaubt een wonrder haha)

en 2: als ik de partitie verwijder op de maxtor verlies ik dan geen data?
en 3: als ik daar vervolgens windows op wil knallen verlies ik dan geen data? zo is het nl begonnen,de windows cd vraagt om te formatteren van de maxtor maar dat mag absoluut niet.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Lijkt me niet handig om een programma zoals Acronis te kopen zonder de garantie dat dit gaat werken. :) Daarnaast zijn er voldoende freeware tools. :)

ARME AOW’er

• intermusic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03-2025

intermusic

Marc Hoekstra

Kan je in DOS (PC opgestart met opstartdiskette) je maxtor benaderen en bestanden zien (niet als het NTFS is natuurlijk)?

Heb je wel eens van de Hiren's boot CD gehoord?
Hiermee kan je de pc opstarten en er staan allemaal leuke DOS programmaatjes op waarmee je in DOS bestanden makkelijk kunt kopiëren, ook NTFS en SATA.
Als echter Partition Magic (nieuwste versie al geprobeerd) aangeeft dat er een error op de schijf zit, dan denk ik niet dat je de data nog terug kunt krijgen. Formatteren die hap en kijken of ie dan weer goed functioneerd.
PS: Als je een partitie verwijderd dan ben je zeker je data kwijt.

[ Voor 45% gewijzigd door intermusic op 18-08-2006 09:39 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Voois schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:31:
ok dan komen er 2 vragen:

1: waar vindt ik een bootable FD met fdisk (die op 1 FD past, ik heb nl maar 1 en dat is uberhaubt een wonrder haha)

en 2: als ik de partitie verwijder op de maxtor verlies ik dan geen data?
en 3: als ik daar vervolgens windows op wil knallen verlies ik dan geen data? zo is het nl begonnen,de windows cd vraagt om te formatteren van de maxtor maar dat mag absoluut niet.
Als je FDisk loslaat op de Maxtor ben je alles kwijt.

Maar als het een nieuwe schijf is, hoe komt die data er dan op?.

Ga eens op zoek naar een Knoppix CD. Staan tools op om het probleem te verhelpen.

Installeer desnoods Windows al of niet tijdelijk op die IBM en kopieer de data van de Maxtor daar naar toe.

[ Voor 13% gewijzigd door Guardian Angel op 18-08-2006 09:35 ]

ARME AOW’er

• Voois
intermusic schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:33:
Kan je in DOS (PC opgestart met opstartdiskette) je maxtor benaderen en bestanden zien (niet als het NTFS is natuurlijk)?

Heb je wel eens van de Hiren's boot CD gehoord?
Hiermee kan je de pc opstarten en er staan allemaal leuke DOS programmaatjes op waarmee je in DOS bestanden makkelijk kunt kopiëren, ook NTFS en SATA.
Als echter Partition Magic (nieuwste versie al geprobeerd) aangeeft dat er een error op de schijf zit, dan denk ik niet dat je de data nog terug kunt krijgen. Formatteren die hap en kijken of ie dan weer goed functioneerd.
Hiren's boot CD gehoord - nooit van gehoord maar ik ga er nu op googlen.
zoal ik al zei een progje kan de data lezen en herstellen maar dat kost me meteen dikke knaken.
Bovendien als dat progje de data kan lezen moet het vast ook anders kunnen. En is formatteren dus nog lang geen optie.

• intermusic

intermusic

Marc Hoekstra

Voois schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:36:
[...]

Hiren's boot CD gehoord - nooit van gehoord maar ik ga er nu op googlen.
zoal ik al zei een progje kan de data lezen en herstellen maar dat kost me meteen dikke knaken.
Bovendien als dat progje de data kan lezen moet het vast ook anders kunnen. En is formatteren dus nog lang geen optie.
Laat dat 'progje' ook daadwerkelijk je 'te recoveren' bestanden zien, of zegt het progje allen maar dat ie bestanden heeft gevonden? (lees: slimme verkooptruuk)

Kan het niet zijn dat windows setup er snel ff een bestandje op heeft gezet toen die vroeg om te formatteren, zodat de schijf niet meer benaderd kan worden?
Heb je de setup vroegtijdig, op een niet normale manier afgesloten?
Misschien heeft windows de schijf al wel geformatteerd, maar weet je dat nog niet.

[ Voor 21% gewijzigd door intermusic op 18-08-2006 09:40 ]

• Voois
Guardian Angel schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:33:
[...]

Maar als het een nieuwe schijf is, hoe komt die data er dan op?.

Ga eens op zoek naar een Knoppix CD. Staan tools op om het probleem te verhelpen.

Installeer desnoods Windows al of niet tijdelijk op die IBM en kopieer de data van de Maxtor daar naar toe.
het is geen nieuwe schijf maar een andere....er staat zelfs belangrijke data op. anders had ik natuurlijk alland de optie formateren gebruikt!

nogmaals: de maxtor data moet naar de IBM schijf worden gezet zodat die veilig is en ik de maxtor kan formateren en windows kan installeren. Maar de maxtor kan nu dus op de 1 of andere redenen niet gelezen worden...

• intermusic

intermusic

Marc Hoekstra

Achteraf gepraat heeft niemand wat aan, maar toch: Het is natuurlijk niet slim om een vrij drastisch ding te gaan doen (installeren van windows) op een schijf waar eigenlijk niets fout mee mag gaan.

• Voois
intermusic schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:38:
[...]

Laat dat 'progje' ook daadwerkelijk je 'te recoveren' bestanden zien, of zegt het progje allen maar dat ie bestanden heeft gevonden? (lees: slimme verkooptruuk)

Kan het niet zijn dat windows setup er snel ff een bestandje op heeft gezet toen die vroeg om te formatteren, zodat de schijf niet meer benaderd kan worden?
Heb je de setup vroegtijdig, op een niet normale manier afgesloten?
Misschien heeft windows de schijf al wel geformatteerd, maar weet je dat nog niet.
we zitten al bijna op 1 lijn :) de windows setup zal denk ik idd een bestandje erop hebben gezet zodat de schijf niet meer te lezen is zoals zo moeten. Ik heb de setup afgbroken toen hij vroeg of ik wilde formatteren, antwoord is nee, dan F3 afsluiten vd setup.

Toen dus weer de orginele windows schijf erin gezet zodat ik alle drie de schijven zou kunnen lezen en de maxtor data naar de ibm kon zetten. Maar de maxtor kon dus niet meer worden gelezen.... en dat is nu dus het probleem

• Voois
intermusic schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:42:
Achteraf gepraat heeft niemand wat aan, maar toch: Het is natuurlijk niet slim om een vrij drastisch ding te gaan doen (installeren van windows) op een schijf waar eigenlijk niets fout mee mag gaan.
waarheid als een bus maar idd achteraf... ik hoopte dat de schijf niet geformatteerd hoefde te worden en windows een 'lege plek' zou zoeken op de HD. toen dat niet het geval bleek er er gevraagt werdt te formatteren de installatie dus niet doorlaten gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Voois op 18-08-2006 09:49 ]

• Voois
intermusic schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:42:
waarheid als een bus maar idd achteraf... ik hoopte dat de schijf niet geformatteerd hoefde te worden en windows een 'lege plek' zou zoeken op de HD.

en tot slot nog antwoord op de vraag: ja de data kan met dat progje (file scavanger) herstelt worden. dit heb ik ooit lang geleden eerder gehad en dan staan alle file in 1 map en dat is een mooie uitzoek klus die ik nog liever even wil laten wachten en er misschien andere oplossingen zijn.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zet dit dan voortaan in je startpost. Nu suddert het zachtjes voort en is het probleem anders als in je startpost staat. :(

ARME AOW’er

• intermusic

intermusic

Marc Hoekstra

Voois schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:43:
[...]

we zitten al bijna op 1 lijn :) de windows setup zal denk ik idd een bestandje erop hebben gezet zodat de schijf niet meer te lezen is zoals zo moeten. Ik heb de setup afgbroken toen hij vroeg of ik wilde formatteren, antwoord is nee, dan F3 afsluiten vd setup.

Toen dus weer de orginele windows schijf erin gezet zodat ik alle drie de schijven zou kunnen lezen en de maxtor data naar de ibm kon zetten. Maar de maxtor kon dus niet meer worden gelezen.... en dat is nu dus het probleem
Dus PC uitgezet vóórdat je NEE en F3 hebt gekozen?
Probeer opnieuw eens de allereerste situatie met je schijf terug te halen - Run windows setup nog een keer totaan vraag 'wilt u formatteren' - kies netjes NEE en F3 - sluit computer af - kijk of je harde schijf kunt benaderen.

• Voois
Dus PC uitgezet vóórdat je NEE en F3 hebt gekozen? nee dat heb ik niet gedaan. gewoon netjes f3 gedaan.

• Voois
Guardian Angel schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:48:
Zet dit dan voortaan in je startpost. Nu suddert het zachtjes voort en is het probleem anders als in je startpost staat. :(
volgens mij heb ik dit ook gedaan maar blijkbaar niet duidelijk genoeg, sorry daarvoor.

• intermusic

intermusic

Marc Hoekstra

Nou succes, ik ga op vakantie.

• Voois
ok nou ik heb gedaan wat je zei. alleen de maxtor aangesloten. ben vervolgens naar de recovery gegaan. fixmbr gedaan. maar als ik de dir wil uitlezen krijg ik een fout (geen melding wat)

zijn er nog andere checks of fixes die ik kan doen?

chkdsk geeft: het volume lijkt een of meer onherstelbare problemen te hebben

[ Voor 14% gewijzigd door Voois op 18-08-2006 11:03 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dan lijkt het erop dat er ook iets met die harddisk aan de hand is.

Heb jue al met de Knoppix CD gekeken of de HD dan wel te benaderen is?

ARME AOW’er

• Voois
nee want ik heb geen cdtjes voor de hand.

ben nu bezig met testdisk 6.4 en getdataback. getdataback was niet echt wat dus heb nu pcinspector

Ik heb nu zoiets van laat ik maar proberen de belangrijktste data te herstellen en de rest is dan jammer.

[ Voor 11% gewijzigd door Voois op 18-08-2006 12:00 ]

• Voois
WOOOOOTTT!!!!

Gelukt!!!

Testdisk6.4 Wat een top programma! Alles maar dan ook alles doet het weer....!!!!

Bedankt voor jullie hulp!

Gr een gelukkig man!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Mooi zo. Al ken ik dat programma niet.

ARME AOW’er

• Voois
het hersteld de mbr en bootsector zoals het was... en dat was alles wat nodig was!
Pagina: 1