[advies] Stereo -> 5.1?

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Iliares
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-12-2025
Het spijt me als dit nogal dom overkomt maar ik weet nog niet zoveel over dit soort zaken.

Het probleem:

Ik zoek al een tijdje naar een divx en xvid speler. Blijkbaar moest ik hierbij bij het merk KISS zijn, maar dat was me een beetje te duur.

Nou heb ik vandaag bij de mediamarkt een LG dvd speler gezien die hele toevallig divx EN XVID ondersteunt! (xvid was namelijk het grote probleem ;) )

Hij kostte iets van 70 euro en het leek me wel een goede koop. Ik heb het niet zo heel goed kunnen bekijken maar ik heb wel opgemerkt dat hij maar 2 aansluitingen had voor de audio, wat volgens mij betekent dat die alleen maar stereo ondersteunt.

Nou is mijn vraag of ik bij een film met 5.1 geluid (dus met een gewone dvd) ook gewoon 5.1 kan aanzetten als ik er een 5.1 versterker erop aansluit, of is het noodzakelijk dat de audio-aansluitingen op de dvd speler zelf zit?

Mijn vader heeft namelijk bij zijn home-cinema set de aansluitingen gewoon op zijn dvd speler zitten, die worden dan weer aangesloten op de versterker en hierop zijn logischerwijs de 5 boxen en de subwoofe rop aangesloten.

Dit klinkt best raar maar ik hoop dat jullie me begrijpen.

Alvast bedankt

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor 5.1 audio heb je inderdaad 6 aansluitingen nodig op je DVD speler, tenzij deze een digitale uitgang heeft (meestal optisch).
Deze kan je dan aansluiten op je versterker/reciever (als deze een optische ingang heeft).

• Iliares
ok, bedankt. heeft die digitale uitgang ook een specifieke naam?

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 07:46
Iliares schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 04:08:
ok, bedankt. heeft die digitale uitgang ook een specifieke naam?
Die aansluitingen die hij noemt zijn analoog. Als je een digitale coax kabel tussen je dvd en reciever in legt moet het ook lukken als ie Dolby PL ondersteunt.

• DriveSand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

Ik weet dat er sowieso op sommige LG spelers een coaxiale uitgang zit, en ik vermoed zelfs dat er bij alle LG-spelers op zijn minst één digitale uitgang zit. Als er staat dat ie Dolby Digital en DTS ondersteunt dan mag je er van uitgaan dat je het geluid digitaal naar je 5.1 versterker kunt sturen en je dus geen aparte aansluitingen voor iedere speaker nodig hebt (op je dvd-speler). Kijk ook op de achterkant voor "coax out" of "optical out", dan weet je welke "in" je receiver moet hebben en welk kabeltje je nodig hebt.

• Iliares
ik heb dit op een site gevonden:

Digital Coaxial Output 1
Digital Optical Output 1
DTS Output Yes

bron: http://www.futureshop.ca/...&sku_id=0665000FS10072962

dus als het goed is zou het moeten lukken met een 5.1 versterker 8)

bedankt allemaal

• Iliares
sorry voor de dubbelpost. maar dit schiet me net binnen:

Weet iemand toevallig of je op de afstandbediening kunt schakelen tussen AC3 en 5.1, als dat al uberhaupt mogelijk is? Zonder dit heeft het dnek ik weinig zin om er ooit nog een 5.1 versterker bij te kopen :X
Pagina: 1