Linux werkt niet goed met Intel P965 chipset

Pagina: 1
Acties:

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 16:28
Hallo mensen, dit is ter info.

Ik heb een nieuw systeem: Intel Core 2 Duo E6600, Asus P5B Deluxe/WiFi-AP, 2 x 1 GB DDR2 PC2-6400 (CL5), enz.

Ik gebruik normaal gesproken Windows XP, maar ik wilde eens kijken hoe Linux hierop draait, dus ik probeerde Ubuntu Linux 6.06 te booten vanaf een Live CD. Dat gaat niet goed - het gaat hangen ergens tijdens het bootproces.

Wat is de oorzaak van het probleem: De P965 chipset heeft geen ondersteuning voor PATA devices. Om toch je PATA CD/DVD drive aan te kunnen sluiten heeft Asus er daarom een extra controller op gezet, van JMicron.

In deze thread meldt kernel developer Alan Cox dat er een bug in de Linux kernel zit (hij heeft zelf een "domme fout" gemaakt) waardoor Linux de JMicron controller niet goed kan aanspreken. De fout zal opgelost zijn in kernel versie 2.6.18.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:36

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ubuntu shipt standaard 2.6.15.nogwat, dus als je setupcd al niet doorstart dan weet ik niet hoe je het voor elkaar zou kunnen krijgen... Misschien een andere distro met een nieuwere kernel? Misschien een netinstall?

Hier stond een dode link.

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:30
lol, vandaar dat het vanmiddag niet lukte.

dan ga ik wel op een ander systeem mn schijf even klaarmaken

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
laatste suse al geprobeerd? 10.1, heeft een behoorlijk recente kernel en werkt met mijn laptop bijvoorbeeld vlekkeloos. (oudere versies niet)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Niet specifiek een hardware-related probleem.
Processors, Mobo's & Geheugen » Non-Windows Operating Systems dus :)

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik weet niet welke kernel in 6.06.1 meegegeven is, maar anders moet je die proberen: http://ie.releases.ubuntu.com/ubuntu-releases/6.06.1/

/edit: volgens Techzine:
De versie van deze kernel is 2.6.18-rc4

[ Voor 34% gewijzigd door mithras op 17-08-2006 19:47 ]

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39
Dat van kernel 2.6.18 las ik ook op het Gentoo forum van iemand met een Gigabyte bord (welke precies meldde hij niet, maar p965 met jmicron controller), maar een paar uur later zag ik dit:
EDIT: Scratch the 2.6.18 idea, it works if you add "all-generic-ide" to your kernel arguments.
dat was met de Gentoo livecd (x86) en die heeft kernel 2.6.15-gentoo-r5.

Edit:
/edit: volgens Techzine:
Dat is toch gewoon een versie van de linux kernel en zegt dus niks over ubuntu 6.06 ?

[ Voor 15% gewijzigd door Raynman op 17-08-2006 19:52 ]

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
numlockrondje schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 19:48:
Dat is toch gewoon een versie van de linux kernel en zegt dus niks over ubuntu 6.06 ?
Ja, maar:
jdj schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 01:26:
Ik gebruik normaal gesproken Windows XP, maar ik wilde eens kijken hoe Linux hierop draait, dus ik probeerde Ubuntu Linux 6.06 te booten vanaf een Live CD. Dat gaat niet goed - het gaat hangen ergens tijdens het bootproces.
In deze thread meldt kernel developer Alan Cox dat er een bug in de Linux kernel zit (hij heeft zelf een "domme fout" gemaakt) waardoor Linux de JMicron controller niet goed kan aanspreken. De fout zal opgelost zijn in kernel versie 2.6.18.
Waarbij in 6.06.1 de 2.6.18 kernel is opgenomen, dus het nu met Ubuntu wel zal lukken ;) Omdat je Ubuntu geprobeerd had, dacht ik je 6.06.1 aan te reiken, zodat je met Ubuntu verder kan (waarmee je dus ook begonnen was).

Het "dit is ter info" zal dus opgelost kunnen worden door of zelf een kernel te compileren en mee te geven op cd (als dat uberhaupt kan), of een redelijk nieuwe distro die een kernel >= 2.6.18 meegeeft (hoewel kernel.org alleen spreekt over een 2.6.18rc4 :S)

Verwijderd

Mithras86 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 02:14:
[...]
Waarbij in 6.06.1 de 2.6.18 kernel is opgenomen, dus het nu met Ubuntu wel zal lukken ;) Omdat je Ubuntu geprobeerd had, dacht ik je 6.06.1 aan te reiken, zodat je met Ubuntu verder kan (waarmee je dus ook begonnen was).
Ubuntu 6.06.1 maakt gewoon nog gebruik van de 2.6.15 kernel. Het enige dat er anders is aan Ubuntu 6.06 en Ubuntu 6.06.1 is dat alle updates erin zitten. En de kernel is nog lang niet geupdate naar 2.6.18. Dus waar je die info vandaan hebt?

• Raynman
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:05:
Dus waar je die info vandaan hebt?
Ik zou inderdaad ook wel een bron willen zien. En in je eerdere post vroeg je je alleen af welke kernel in 6.06 zat en vervolgens geef je een link naar een downloadpage op Techzine waarop ook niks over Ubuntu staat. Komt een beetje vaag over.

Maar volgens iemand op het Gentoo forum werkt het dus ook met een oudere kernel en de juiste argumenten/opties en anders moet je via iets met kernel 2.6.18 (Arch Linux Live unstable werd nog genoemd) zien te installeren.

Verwijderd

Scratch the 2.6.18 idea, it works if you add "all-generic-ide" to your kernel arguments.
Kan iemand bevestigen of dit werkt?
Of kan je me vertellen of SLED10 boot op dat moederbord? :)

• Raynman
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 07:07:
[...]

Kan iemand bevestigen of dit werkt?
Of kan je me vertellen of SLED10 boot op dat moederbord? :)
Beetje late reactie, maar morgen krijg ik bijna alle onderdelen binnen (o.a. DS4); alleen het geheugen heb ik niet voor zaterdag (en ook niet later hoop ik). Dan ga ik kijken of ik met de gentoo livecd kan installeren en dan meld ik het hier wel ff.

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:30
probleem opgelost :D Promise Fasttrack 100TX2 er in gezet en ik heb weer een werkende ide(pata)controller

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mithras86 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 02:14:
[...]
Ja, maar:

[...]

[...]

Het "dit is ter info" zal dus opgelost kunnen worden door of zelf een kernel te compileren en mee te geven op cd (als dat uberhaupt kan), of een redelijk nieuwe distro die een kernel >= 2.6.18 meegeeft (hoewel kernel.org alleen spreekt over een 2.6.18rc4 :S)
Kernel 2.6.18 is nog niet eens uit... Hij kan dus onmogelijk op een Ubuntu-CD zitten :?

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 27-08-2006 07:43 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

numlockrondje schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 19:54:
[...]
Beetje late reactie, maar morgen krijg ik bijna alle onderdelen binnen (o.a. DS4); alleen het geheugen heb ik niet voor zaterdag (en ook niet later hoop ik). Dan ga ik kijken of ik met de gentoo livecd kan installeren en dan meld ik het hier wel ff.
en? :)
Pagina: 1