RAID controller bruikbaar zonder RAID functie?

Pagina: 1
Acties:

• retspan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-02 14:43
Ik vraag me af of ik een Adaptec 1420SA controller louter voor het aansluiten van 4 SATA(II) drives kan gebruiken, zonder dat er sprake hoeft te zijn van een RAID modus (http://www.adaptec.com/en...rod/sata2raid/AAR-1420SA/). Ik hoop hierbij dat dit gaat zonder dat windows persé adaptec software nodig heeft om de drives te kunnen zien, maw dat ik het met alleen F6 bij setup en de juiste driver afkan (wil dus ook booten vanaf één van de drives).

Kan dit nergens vinden (adaptec knowledge base, google, fora, etc), alvast bedankt voor enig uitsluitsel ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt er altijd voor kiezen om RAID 1 array aan te maken op 1 schijf.
Verder heb je dan echt geen extra software nodig of wat dan ook, daar kun je gewono de driver van installeren en er mee werken.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In mijn geval moet je kiezen voor een RAID0 van 1 schijf dus het zal wel controller afhankelijk zijn.

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Guardian Angel schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 22:47:
[...]

In mijn geval moet je kiezen voor een RAID0 van 1 schijf dus het zal wel controller afhankelijk zijn.
Mijn Promise TX2000 deed het prima met RAID1 arrays. Lijkt mij ook de beste oplossing op zich, gezien je die dingen dan ook makkelijk aan een andere controller kan gooien :P

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:03
RAID-opstelling is op iedere controller wel mogelijk. Alleen wel verstandig om 1 array per keer te maken, dus met 1 schijf per keer. Je data zal gewoon blijven staan.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Je kunt ook gewoon JBOD's maken...

Dat is de standaard aanpak van een Promise controller als je een gepartioneerde drive eraan hangt, dan maakt hij der zelf een JBOD van en is tie meteen beschikbaar in windows.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Maar dat weer niet bij een on-board Promise controller. :)

ARME AOW’er

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Guardian Angel schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 09:31:
Maar dat weer niet bij een on-board Promise controller. :)
Dan maak je ze zelf, ik neem aan dat je wel JBOD kunt kiezen. De TS kiest voor een Adaptec en volgens de specs kan die JBOD's maken.

JBOD = Just a Bunch Of Disks

Dus geen raid, niks. Je gebruikt de schijf als of je hem aan een non-raid controller hebt hangen.

[ Voor 21% gewijzigd door Dukey op 17-08-2006 10:20 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Heet het los laten werken van één schijf op een controller in RAID-mode niet een Concentention? Kijk even bij de instellingen van je controller of die optie er bij staat, want dat is er dan voor gemaakt. Dus zow iets als: RAID0, RAID1, RAID5, Spare, Concatention.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Djoekie schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 10:18:
[...]
Dan maak je ze zelf, ik neem aan dat je wel JBOD kunt kiezen. De TS kiest voor een Adaptec en volgens de specs kan die JBOD's maken.

JBOD = Just a Bunch Of Disks

Dus geen raid, niks. Je gebruikt de schijf als of je hem aan een non-raid controller hebt hangen.
Dat kan dus niet bij de meeste on-board controllers. Ik reageerde alleen op Terw_Dan om voor anderen aan te geven dat het geen regel is.

ARME AOW’er

Pagina: 1