Toon posts:

[Canon D.I.50] Verticale foto's uploaden kan niet

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een probleem en een vraag over verticaal genomen foto's.

Sinds kort beschik ik over een Canon Digital Ixus 50. Ik wil nu een paar genomen foto's van dit toestel weer terugzetten op de SD kaart (de foto's waren namelijk al verwijderd van de SD kaart en stonden nu op de pc) via het USB kabeltje (ik heb geen kaartlezer en mijn brander werkt niet meer) om deze foto's te laten afdrukken. De 'normale' horizontale foto's worden gewoon geupload. Echter de verticaal genomen foto's kunnen niet meer geupload worden, er verschijnt een foutmelding: ...jpg is not taken with a Canon camera or was edited after being taken. This image can not be viewed in the camera window
Wat is hier van de oorzaak en nog beter: hoe is dit te verhelpen?

*De verticale foto's zijn 'tussen' de horizontale foto's opgenomen en zijn niet anders geëdit dan de horizontale foto's
*Wel is het zo dat Windows de foto's automatisch 'goed' draait voor het weergeven. (door de EXIF neem ik aan)
*Bij het weergeven op de camera van een verticaal genomen foto, staan wel altijd zwarte randen links en rechts

Naar aanleiding van dit probleem, kwam deze vraag nog bij me op: Ik heb nooit eerder foto's van dit toestel af laten drukken, maar worden zulke verticale foto's dan wel gewoon goed afgedrukt?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Je camera detecteert zelf wel verticale foto's zijn, en draait die automatisch.
Waarom je ze niet kan uploaden is mee een raadsel. Misschien eens kijken of je de recentste drivers hebt, eens proberen met de canon software of juist onder windows verkenner (gewoon de juiste naam geven en het zou moeten lukken)
Mag ik vragen waarom ze weer op de camera moeten?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 19:54:

[knip]

maar worden zulke verticale foto's dan wel gewoon goed afgedrukt?
Wat bedoel je daarmee? De foto's worden gewoon op zo'n manier afgedrukt dat ze op het papier passen, of ze nu verticaal of horizontaal genomen zijn, dat doen voor zover ik weet alle afdrukcentrales vanzelf goed. Laat ik het zo zeggen: ik heb er nog nooit rekening mee gehouden of een foto in portrait of landscape is genomen en dat gaat altijd goed.

Over het probleem van het uploaden: Waarschijnlijk roteert je cam alleen het beeld ff als hij in de exif ziet dat je foto in portretstand is genomen, dat windows ze automatisch roteert heb ik nog nooit gezien, maar zou zomaar kunnen. Misschien dat je cam ze daarna niet meer snapt omdat het geen landscape foto met "portrait-exif-tag" meer is, maar een echte geroteerde foto met nog steeds die exif tag?

[ Voor 27% gewijzigd door Grrrrrene op 16-08-2006 20:25 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:20

breinonline

Are you afraid to be known?

In principe zou er niets mis moeten zijn met de foto's, maar het kan dat Windows voor het weergeven in goede positie wel het bestand heeft gewijzigd. De foutmelding geeft mijns inziens alleen aan dat de foto's niet via het schermpje bekeken kunnen worden, dikke kans dat ze wel gewoon geupload zijn.

Workaround: waarom verstuur je ze niet via internet naar een afdrukcentrale? Dan weet je zeker dat het goed gaat.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-01 18:39
De Ixus maakt de foto's in één stand (bv 2000x1000pixels) en zet in de header de stand van de
oriëntatie sensor.
Met het overhalen van de foto's uit de camera kan windows de foto's "omzetten". Een gedraaide foto wordt dan werkelijk omgezet naar (bv 1000x2000pixels) en het oriëntatie bit wordt gereset.

Bij het terug plaatsen moet de ixus een 1000x2000 pixel weergeven wat niet mogelijk is door de camera.

Ik laat mijn eigen Eos350D foto's altijd door "DownloaderPro" omzetten en in dit programma kan je aanvinken of de gedraaide foto's ook werkelijk gedraaid moeten worden of dat ze "orgineel" (dus inclusief oriëntatie sensor info) moeten blijven.

Het lijkt erop dat windows bij het downloaden de foto's dus werkelijk draait

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 19:59:
....
Mag ik vragen waarom ze weer op de camera moeten?
"...weer terugzetten op de SD kaart (de foto's waren namelijk al verwijderd van de SD kaart en stonden nu op de pc) via het USB kabeltje (ik heb geen kaartlezer en mijn brander werkt niet meer) om deze foto's te laten afdrukken."
breinonline schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 20:27:
In principe zou er niets mis moeten zijn met de foto's, maar het kan dat Windows voor het weergeven in goede positie wel het bestand heeft gewijzigd. De foutmelding geeft mijns inziens alleen aan dat de foto's niet via het schermpje bekeken kunnen worden, dikke kans dat ze wel gewoon geupload zijn.
Dat dacht ik eerst ook, maar hij upload ze daadwerkelijk niet (als ik de geuploade foto's via deze computer> fotocamera bekijk)
Workaround: waarom verstuur je ze niet via internet naar een afdrukcentrale? Dan weet je zeker dat het goed gaat.
Voor de eerste keer laat ik m'n digitale foto's liever bij een winkel ontwikkelen, maar ik vind dat deze manier sowiso wel moet werken.
&
Jullie reacties komen (als ik het goed heb) overeen, ik denk dat het probleem 'm inderdaad hierin zit. Dat wordt zoeken naar een progje wat ervoor zorgt dat de foto's wel juist worden gedownload naar je PC. Ik ga kijken of dat "DownloaderPro" geschikt is. Bedankt voor de reacties.
---
*Misschien nog een belangrijke toevoeging: Ik kopiëerde de foto's van mijn SD kaart naar mijn PC gewoon via de windows explorer (deze computer>fototoestel), dus niet met de speciaal geleverde software van Canon (CameraWindow). Dit deed ik omdat ik niet wilde hebben de foto's in mappen werden geplaatst op basis van de dag waarop ze genomen waren (dus voor elke dag een verschillende map). Ik wilde ze allemaal in één map hebben. Met die software van Canon kon dit niet.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2008 21:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van hetgeen dat in dit topic ter sprake is gekomen, heb ik alle 'onderdelen' van foto's downloaden en uploaden van/naar een pc nagelopen en heb de werkelijke oorzaak en de oplossing gevonden. Ter info zal ik hier uitleggen wat er aan de hand is en hoe het op te lossen is, in geval dat iemand later met hetzelfde zit:

*Het probleem zit 'm in een van de bijgeleverde Canon software: ZoomBrowserEx. Dit programma is ook meteen de oplossing voor het probleem.

Oorzaak: Eerder werd in dit topic gesuggereerd dat de Windows/de IXUS meteen de foto's 'goed' draait wanneer de foto's werden overgezet (gedownload) naar de PC. Iemand anders schreef dat hij nog nooit had gezien dat Windows foto's automatisch roteert. Wanneer ik echter na het overzetten de foto's bekeek, bleken verticaal genomen foto's toch verticaal op de pc te zijn opgeslagen. Toch heeft die laatste persoon gelijk. Dit is namelijk het geval: Nadat je de foto's op de pc hebt gezet met Canons "CameraWindow" (=applicatie die meteen na het inpluggen van het USB kabeltje in je pc verschijnt om je foto's te downloaden) en je dit venster afsluit, start er automatisch een ander Canon programma op, het foto-edit-progje van Canon, ZoomBrowserEx. Dit programma viewed je de foto's die je net hebt overgezet, maar: 't progje draait automatisch, zonder notitie te geven, de foto's goed' (volgens mij lossless). Op zich is dit natuurlijk goed en lekker makkelijk. Alleen niet in het geval wanneer je de foto's weer op de SD kaart wil zetten én een defecte brander én geen kaartlezer hebt, zoals in mijn geval.

Oplossing: De oorzaak is dus dat de foto's (die niet willen uploaden) (automatisch) zijn gedraaid. De oplossing lijkt simpel: je draait ze gewoon weer goed met een progje zoals bijvoorbeeld Irfanview. *Ik kon in ZoomBrowserEx eerst geen optie vinden om meerder foto's tegelijk te roteren, dus heb ik Irfanview en later ExifPro gebruikt. ECHTER: om een of andere nog onbekende reden bij mij, worden foto's die niet met ZoomBrowserEx zijn geroteerd (= naar de originele 'landscape/horizontale' vorm), toch niet geüpload.
Toen ben ik ZoomBrowserEx eens heel goed gaan bestuderen en vond ik een kleine button waarmee je meerdere foto's kon selecteren (en dus meerdere foto's draaien).
Resultaat: het is me uiteindelijk toch gelukt om alle foto's inclusief de verticaal genomen foto's terug op de SD kaart te zetten.

Iedereen bedankt voor de reacties

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2008 21:32 ]

Pagina: 1