Freezes na vervanging moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Frenkie567
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01-2022
De titel zegt het al. Ik heb last van freezes nadat ik mijn moederbord heb vervangen. Ik ben erachter gekomen dat deze niet optreden indien ik de FSB op 100 MHz zet ipv 133 MHz.

Ik post mijn vraag hier omdat ik ten einde raad ben en al zoveel geprobeerd heb.

De freezes komen vooral voor tijdens Word en Memtest, maar ook één keer bij een niet specifieke applicatie.

Bij de freezes staat het beeld stil en werkt dus niets meer (een typische freeze dus). Ook zijn er wat onregelmatigheden in de beeldopbouw te zien, zoals letters die wat vervaagd zijn.

Mijn specs:

AMD Athlon XP 2000+
Gigabyte 7N400S-L (Nforce2 Ultra 400)
2x 256 MB PC2700 DDR SDRAM Dane Elec
Western Digital WD800JB (PATA)
IBM DTLA307030 (PATA)
NEC ND-1100A DVD-brander
Compex Freedomline 100 Mbit netwerkkaart
ATI Radeon 8500 Pro (AGP)
Aopen 300 Watt voeding
Floppy drive
Creative Labs Soundblaster Audigy
Enermax fancontroller
Logitech Mouseman wheel (via usb-ps/2 adapter aangesloten op PS/2)
Logitech internet Keyboard (PS/2)

Bovenstaand probleem is dus opgetreden nadat ik mijn ECS K7S5A moederbord vervangen heb door de Gigabyte 7N400S-L (Nforce2 Ultra 400).

Wat ik heb geprobeerd:

- alle insteekkaarten behalve de videokaart verwijderd
- harddrives en DVD-RW losgekoppeld
- geheugentimings versoepeld
- geheugensnelheid verlaagd
- ander geheugen (o.a. 400 MHz en dus ook op 400 MHz geprobeerd)
- één geheugenmodule ipv twee
- ander geheugenbank (alle combinaties geprobeerd)
- andere voeding (400 W)
- andere videokaart
- andere CPU-koeler
- BIOS gereset
- shadowing disabled in BIOS
- Windows opnieuw geinstaleerd (meerdere keren) en verschillende drivers van het moederbord, videokaart en geluidskaart geprobeerd
- PCI latency verhoogd
- CPU-koeler opnieuw bevestigd
- andere koelpasta

Tijdens de hittegolf van vorige maand heb ik een grote staande ventilator voor mijn open kast gezet, dit mocht ook niet baten.

Mijn temperaturen met kast open zijn als volgt (bij standaard surfen en typen):
Case: 35 graden
CPU: 51 graden

De voltages zijn volgens het BIOS in orde (de waarden echter niet gegeven).

Ik heb dit moederbord van iemand gekocht die draaide met een FSB van 166 MHz, dit was stabiel.

Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen?

Verwijderd

Opzich een goed bord, met een prima chipset, waar weinig bekende problemen mee zijn.

Ik meen me te herinneren dat sommige Thoroughbred CPU's moeilijk doen over 133mhz. Oplossing is de boel net iets lager te klokken. Probeer het eens met 120mhz. Blijft ie dan stabiel, zet dan de multi op 11. Blijft ie dan stabiel, zet dan de fsb op 145. (11 keer 145 is ook 1600mhz...)

Ik zeg dit terwijl ik weet dat alle signalen wijzen op een defect geheugen reepje.....

Succes met proberen 8)

• Frenkie567
De CPU is trouwens een Palomino, maar ik zal eens proberen hem iets lager te klokken. Wie weet, dat heb ik nog niet geprobeerd. :)
Ik geloof niet dat ik de multiplier kan aanpassen. Maar goed, dan draait ie wat langzamer.

Het lijkt misschien op geheugen als de oorzaak, maar ik heb er al verschillende type reepjes ingehad. En ik zie dan niet wat de verhoging van de FSB van 100 naar 133 MHz te maken heeft met het geheugen, als de snelheid van het geheugen en de timings gelijk blijven.

Verwijderd

Wanneer de geheugensnelheid idd het zelfde blijft maakt het idd niets uit..maar lijkt me dat ie default mee veranderd.

Zie post in de faq van BalusC:
BalusC in "PMG FAQ"
Waarschijlijk voor jou gesneden koek, maar je zou met CPUz ff kunnen checken..

Mocht die fsb truc niet werken ist misschien toch verstandig je geheugen timings ruimer te zetten.

Nog steeds suc6 8)

• Frenkie567
De snelheid van het geheugen is zelf in te stellen in het bios en dit doe ik dan ook (ik zet hem dus op 333 MHz).

Ik heb de FSB nu iets verlaagd. Nu is het even afwachten wanneer en of er weer een freeze optreedt.
De ene keer loopt hij vaak vast, de andere keer duurt het wat langer...

De geheugentimings ruimer zetten heb ik al geprobeerd, maar dit lost het probleem niet op.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

En als je je fsb op 133 zet en je mem op 100 ? Wat doet ie dan?

• Frenkie567
Die combinatie heb ik ook al eens getest. Ook vastlopers bij Memtest.

Verwijderd

Test ff alleen de CPU, bijvoorbeeld met Prime95 of SuperPi.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Je bent van VIA naar nVidia gegaan als ik het goed lees, heb je de chipsetdrivers wel aangepast of eventueel opnieuw geinstalleerd? En toen las ik dat je de problemen ook in memtest had en al diverse installaties achter de rug.

Dan kan ik alleen nog bedenken dat de memtimings kritisch zijn, dat was voorheen wel altijd typisch iets voor nvidia, dus toch maar eens nog weer ander geheugen proberen (vaak is er wel een lijstje met approved modules) of de spanning 0,1V omhoog zetten. Helpt ook dat niet, dan zou ik het moederbord verdenken. Ook nieuwe hardware kan gaar zijn.

[ Voor 67% gewijzigd door mae-t.net op 17-08-2006 23:55 ]

• Frenkie567
Inmiddels is er een aardige tijd verstreken en heb ik de oplossing gevonden. Deze zal ik jullie dan ook niet onthouden :)

Ik heb het met bovenstaande configuratie meer dan een jaar redelijk stabiel (geen freezes, maar wel blauwe schermen) uitgehouden door de FSB handmatig op 133 MHz te zetten ipv op Auto.

Een tijdje geleden heb ik mijn PC voorzien van een upgrade en heb ik vervolgens met enkele van de oude onderdelen een PC samengesteld, waaronder hetzelfde moederbord.

Nadat ik weer kennismaakte met de freezes heb ik wederom van alles geprobeerd. Uiteindelijk heeft het volgende gewerkt:

In de BIOS heb ik het moederbord ingesteld op PIC ipv APIC, Windows vervolgens weer opnieuw geïnstalleerd (is noodzakelijk na deze wijziging) en ervoor gezorgd dat de belangrijke apparaten geen IRQ delen (zoals geluidskaart, netwerkkaart en videokaart).

De PC draait inmiddels al enkele weken stabiel :)

Ik ben hierachter gekomen nadat ik via Google tegenkwam dat de Audigy niet APIC compatible is.

De huidige stabiel configuratie is overigens:

AMD Athlon XP 2600+
Gigabyte 7N400S-L (Nforce2 Ultra 400)
1x 256 MB PC2700 DDR SDRAM Dane Elec
1x 256 MB PC2700 DDR SDRAM
1x 256 MB PC3200 DDR SDRAM
Western Digital WD800JB (PATA)
Maxtor 40 GB (PATA)
Creative DVD-ROM speller
Philips CD-RW
Realtek 100 Mbit netwerkkaart
Nvidia Geforce 4 MX