[XP] svchost.exe op 100% tijdens windows update

Pagina: 1
Acties:
  • 11.966 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb twee pc's. Op beide pc's wilde ik windows XP PRO installeren. OS-en installeren heb ik vaak genoeg gedaan, maar nu sta ik op het punt gefrusteerd te raken! Het probleem geldt voor beide systemen, met allebei verschillende hardware.

Het probleem:
Nadat de pc's in contact staan met het internet en er wordt via iexplore.exe contact gemaakt met Windows Update dan komt ineens svchost.exe naar boven denderen in mijn Taskmanager 99% belasting en soms deelt dat proces de belasting met de Windows Update internetpagina. Hierdoor kan ik geen andere taken naar voren krijgen zoals bv. "Deze Computer" -> "Eigenschappen". Soms duurt het 6 min. voordat svchost.exe klaar is met zijn ding. Daarna gaat hij verder met het proces wat ik in de tussentijd geprobeerd heb op te starten zoals in mijn voorbeeld de "Eigenschappen" van "Deze Computer".

Dezelfde activiteiten vertoont hij tijdens automatische updates (niet via internet explorer).

Wat heb ik al geprobeerd:
Windows opnieuw geïnstalleerd (Tel kwijt 8)7)
Diverse windows versies (leg&ill -> OEM/VLK/CORP -> HOME/PRO incl. activatie)
Heb gëïnstalleerd telkens los van het netwerk geïnstalleerd cd's incl. SP2 en excl. SP2, had een cd geen sp2 dan heb ik de officiële sp2 cd geïnstalleerd voordat hij aan het netwerk ging! Telkens gaat hij weer op z'n smoeltje bij het updaten!
Op het internet gezocht naar mogelijke oorzaken en veel gevonden o.a. [XP update] Windows update svchost.exe exception - oplossing maar dat hielp niet. Alhoewel ik die melding ook niet kreeg. Ik krijg helemaal geen melding! Bij het opstarten moet ik wel meteen even de Taskmanager opstarten anders krijg ik, als hij aan het updaten is, 'm niet meer voordat het proces svchost.exe klaar is!
Ik was zelfs zo paranoïde dat ik met het hele zwikkie naar m'n broer ben gegaan en heb het daar geprobeerd onder het motto "het moet toch ergens aan liggen, wellicht aan mijn netwerk!".

Ik heb nog geen virusscanner geïnstalleerd, maar lijkt me ook niet het probleem aangezien ik de pc's laat opstarten, helemaal up-and-running, netwerkkabel d'r in en hupsakee we gaan updaten! en dan zegt ie boem = ho w8 jij maar even lekker 6 á 15 minuten!

Systeem 1 specs : AMD Duron 800 MHz; Maxtor 30GB; 256MB SDRAM
Systeem 2 specs : Intel P3 800 MHz; Samsung 30GB; 512MB SDRAM

Ps.: Ik weet dat de specs niet optimaal zijn, maar het heeft hiervoor allemaal prima gedraait! Dus waarom nu niet?; Heb het geheugen getest met http://www.memtest.org/ en geen fouten!

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kan je geen oplossing bieden, maar kan wel vertellen dat ik precies hetzelfde heb gezien bij meerdere XP (en 2K) machines in de afgelopen 2 weken. Sommige nieuwe installaties, anderen waren ghost images.

Het lijkt alsof er iets aan de hand is tijdens het 'parsen' (denk ik) van de lijst met updates of iets in die richting. Uiteindelijk werd er wel geupdate.

ik zie net dat meer mensen van hetzelfde last hebben:

Windows Update bug brings computers to crawl with scan

er zou een workaround / fix in de maak zijn

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2006 18:04 . Reden: Foutje in link, tnx ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The CarNagE Man
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 13:42

The CarNagE Man

SüperG33K

Weet je zeker dat het scvhost.exe is en niet svchost.exe?

scvhost is namelijk een virus:

http://www.liutilities.co...o/processlibrary/scvhost/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-08 19:46
Is het niet verstandig om toch een firewall en virusscanner te installeren alvorens het netwerk aan te sluiten. Virussen en spyware zijn binnen 1 a 2 minuten binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTriCX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-07-2024
Jape1985 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 17:53:
Is het niet verstandig om toch een firewall en virusscanner te installeren alvorens het netwerk aan te sluiten. Virussen en spyware zijn binnen 1 a 2 minuten binnen.
Ik had precies hetzelfde probleem, met die 100%. Virusscanner en firewall waren reeds geinstalleerd, en er werd geen virus geconstateerd. Dus ik denk dat het inderdaad dezelfde bug is, waar hierboven ookal naar wordt gerefereerd.

[ Voor 40% gewijzigd door MaTriCX op 16-08-2006 18:11 . Reden: link is inmiddels gefixed, yw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Niet online
Mjah mij was het elders op internet ook al opgevallen dat het de afgelopen twee weken vaker was voorgevallen :S Ik zal even die links verder bekijken!

edit:
Het is niet het virus scvhost.exe

[ Voor 14% gewijzigd door Spiral op 16-08-2006 18:33 ]

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Niet online
Mijn hoop is nu gevestigd op die patch! Hopelijk wordt die niet automatisch aangeboden via Windows Update :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan pas ik je topictitel nog even aan. Zorg jij er dan voor dat als je de laatste bent die in het topic reageert je je post edit ipv een nieuwe aanmaakt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-08 19:46
MaTriCX schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 17:59:
[...]

Ik had precies hetzelfde probleem, met die 100%. Virusscanner en firewall waren reeds geinstalleerd, en er werd geen virus geconstateerd. Dus ik denk dat het inderdaad dezelfde bug is, waar hierboven ookal naar wordt gerefereerd.
Tsja, het ziet er inderdaad naar uit dat dit het probleem is. Maar toch is het verstandig om pas na het installeren van Firewall en Virusscanner online te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ook ik heb het probleem gehad op een groot aantal computers, uitschakelen van automatische updates lijkt de enige oplossing tot er een patch komt (die ze dan best niet langs windows update verspreiden ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skabouter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 08:55

skabouter

Skabouter

Zelfde probleem hier, dat wil zeggen, gisteren 2 pc's gëinstalleerd, één doet het wel en één niet. Vandaag wil ik windows update doen op mijn huidige ws en daar loop svchost nu ook ineens op naar 100% |:( maar uiteindelijk kom ik toch verder bij WU (na een minuut of 5) en kan ik de updates downloaden

[ Voor 21% gewijzigd door skabouter op 19-08-2006 18:31 ]

[ Dislect ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeBee
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

FreeBee

The Sky is the limit

Bij mij zat het probleem niet zozeer in Windows Update, maar in Microsoft Update.

Wat bij mij de oplossing was (reproduceerbaar op meerdere computers) was het deinstalleren van microsoft update (Windows update starten en instellingen wijzigen aanklikken. Gebruik van Microsoft Update uitzetten). Vervolgens gaat het bij elke pc die ik heb geprobeerd (stuk of 15) weer als vanouds.

Hoop dat dit helpt

Veni vidi volavi!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier nog iemand wie er last van heeft op 1 van zijn notebooks.

Ik heb er ook nog geen oplossing voor gevonden, maar zodra ik er 1 gevonden hebt zal ik deze wel eventjes posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tullius
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-06 23:22
heb ook dit probleem gehad
het is inderdaad bij het updaten van windows dat het een en het ander misloopt
de oplossing was hier te vinden: http://swigartconsulting....lender/2006/07/index.html

(en die link heb ik hier teruggevonden: [XP update] Windows update svchost.exe exception - oplossing )

[ Voor 13% gewijzigd door tullius op 27-08-2006 16:22 ]

www.compucated.be

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-07 17:54
Aangezien ik afgelopen dagen een zelfde soort probleem op mijn laptop heb gehad wil ik hier toch nog even op reageren ;)

Ook een tweetal dagen bezig geweest om die 100% cpu use door svchost eraf te krijgen. Windows tot 2 maal toe opnieuw geïnstalleerd, maar het probleem bleef. Dat wil zeggen het begon op het moment dat ik via de website van Windows Update wilde updaten.

Uiteindelijk kwam ik er achter dat simpelweg de automatische updates uitschakelen voor mij inderdaad ook de oplossing was. Met name voor wat oudere systemen (in mijn geval P3), wil dit vaak helpen. In mijn geval werkte die hele update toch al niet lekker, en ben uiteindelijk met AutoPatcher aan de slag gegaan.

Systeempje draait in ieder geval weer als vanouds :P

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Niet online
Ik had de oplossing van het uitschakelen van de automatische update, ook al wel gevonden. Maar dit is een oplossing die voor de gemiddelde gebruiker niet volstaat. De meeste mensen op dit forum weten wel hoe ze dan updates moeten binnenhalen als AU uitstaat.

Ik wil wel graag dat het automatisch blijft, anders blijven ze gevoelig voor nadelige effecten. Goed ik wacht maar op die patch die schijnt te komen . . .

Verwijderd

spiral? ik heb dus hetzelfde probleem. maar......
krijg jij ook deze melding in je task manager als je de automatic updates hebt uitgeschakeld:
"system idle process" - 98%cpu- 14Kb.
mijn laptop reageert wel nagenoeg normaal, als ik AU heb uitgeschakeld; dwz, de koeler maakt minder kabaal, en ik ben in staat om programma's te openen en sluiten, en het opstarten en afsluiten duurt niet meer zo achterlijk lang.
maar de melding is zo vreemd.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-08 20:15

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 21:07:
spiral? ik heb dus hetzelfde probleem. maar......
krijg jij ook deze melding in je task manager als je de automatic updates hebt uitgeschakeld:
"system idle process" - 98%cpu- 14Kb.
mijn laptop reageert wel nagenoeg normaal, als ik AU heb uitgeschakeld; dwz, de koeler maakt minder kabaal, en ik ben in staat om programma's te openen en sluiten, en het opstarten en afsluiten duurt niet meer zo achterlijk lang.
maar de melding is zo vreemd.
"System idle process" wil zeggen dat dat nog vrij is. In het Nederlands is het "Niet-actieve systeemprocessen". Dit is dus geen programma wat draait maar gewoon alles wat nog vrij is en 98/99% is vrij normaal.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r5d
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

FreeBee schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 22:14:
Bij mij zat het probleem niet zozeer in Windows Update, maar in Microsoft Update.

Wat bij mij de oplossing was (reproduceerbaar op meerdere computers) was het deinstalleren van microsoft update (Windows update starten en instellingen wijzigen aanklikken. Gebruik van Microsoft Update uitzetten). Vervolgens gaat het bij elke pc die ik heb geprobeerd (stuk of 15) weer als vanouds.

Hoop dat dit helpt
Kick, ik heb hetzelfde probleem en kan bevestigen dat de oplossing van FreeBee hierboven werkt.

Later betaal je meer, maar dan heb je wel een gratis datalimiet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-08 12:52
PimpDiddy schreef op zondag 24 september 2006 @ 21:06:
[...]

Kick, ik heb hetzelfde probleem en kan bevestigen dat de oplossing van FreeBee hierboven werkt.
I second that, heb het hiermee op 3 verschillende computers opgelost.computers opgelost.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Een jaar na dato heeft 't niet echt veel zin meer om dan nog het topic omhoog te halen met die 'ik ook'' melding, hoe goed bedoeld ook.

Om verdere misverstanden te voorkomen gaat deze dicht :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.