Toon posts:

PHP nieuws klasse (class)

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik ben nieuw in object georienteerd programmeren, maar heb al wel genoeg ervaring met php en mysql. Nu wil ik in PHP en mysql een (standaard) pagina maken die nieuws weergeeft en een admin pagina waarin je die nieuwsberichten kan toevoegen, wissen, bewerken, noem maar op.

Ik wil dat maken met gebruik van een class, maar hoe moet de opzet zijn? Ik dacht zelf aan: klasse nieuws of news: dan een aantal methodes:

- addBericht,
- deleteBericht,
- getBerichten,
- getAantalBerichten,

Wat moet ik instellen als constructor instance variabelen..enz?

Verder moet er natuurlijk een aantal formulieren bij (templates?), hoe moet ik dat integreren in het geheel?

Bij voorbaat dank,

Groeten,

Gerwin

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bedoel je dat wij feature-requests mogen opstellen of?

Persoonlijk vind ik dat een class enkel data moet spuwen. De applicatie moet die data dan maar omvormen tot iets presenteerbaars.

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-02 11:16
Ik denk dat je een argumentloze constructor kan maken en dan eventueel een functie loadMessage( messageId ). Wat ik zelf altijd doe is nagaan wat ik allemaal wil kunnen doen en dan weet ik meteen welke methodes ik nodig heb.

templates zou ik in de pagina zetten waaruit de klasse wordt aangeroepen, maar ik ben nogniet zo ervaren met templates, dus pin me er niet op vast.

@moozzuzz: Ik vind dat objecten ook prima kunnen opslaan. Anders lijkt deze klasse mij zo nutteloos als je een nieuwsbericht wilt opslaan :)

Read the code, write the code, be the code!

• SmartS
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-04-2025
Is dit misschien wat?

http://www.phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=99
http://www.phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=91

[ Voor 26% gewijzigd door SmartS op 16-08-2006 19:20 ]

• prototype
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Na even gekeken te hebben, nee.

@TS:
Beter dat je even een OO boek pakt, en dan zelf later erachterkomen waar PHP in tekort schiet ;)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 21:42

MBV

@SmartS: lijkt me een mooi begin.
edit: @prototype: ik heb niet echt op de details gelet, maar de richting leek me wel goed.
Misschien beter om te verwijzen naar een oude post van mij: MBV in "\[PHP,OOP] Mijn eerste klasse - wat erbin...". In dat topic heb ik het een en ander aan nuttige dingen gezegd, en een nuttig linkje gepost:
http://bd.thrijswijk.nl/syso1/index.htm

Wat ik er aan toe zou willen voegen: Ik maak meestal eerst een ERD (ruwweg de tabellen in je database), en maak daarna een klassenschema. Die is vaak voor een groot gedeelte gebaseerd op dat ERD. Als je dat hebt mag je van mij terugkomen om te kijken hoe je klassen er in detail uit moeten gaan zien.
Zoek ook eens op 'Design Patterns', aangezien veel problemen waar je tegenaan loopt al een keer zijn opgelost :)

[ Voor 28% gewijzigd door MBV op 16-08-2006 19:53 ]

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

MBV schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 19:47:
@prototype: ik heb niet echt op de details gelet, maar de richting leek me wel goed.
"Welke details?" zou ik bijna uit willen schreeuwen ;) Die tutorials gaan weer vanouds weer over "hoe", maar het "waarom" is weer ver te zoeken.

• Creepy
  • Laatst online: 10:17

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Hier op GoT gaan we er vanuit dat je je in eerste instantie zelf verdiept in de materie. Je lijkt nu nog totaal geen idee te hebben van wat OO nou precies inhoud. Daarnaast zijn je vragen zo algemeen en breed dat er totaal geen zinnig antwoord te geven is.

Verdiep jezelf dus eerst eens wat in de materie. En wat prototype ook al aangeeft: verdiep je niet in de techniek maar in het waarom je iets doet zoals je het doet.

En over die tutorials:
et beste is eigenlijk om goed te beseffen wat je maakt. Laatst was een vriend van mij bezig met een FTP upload systeem. Ik zei vervolgens dat hij daar een klasse voor moest schrijven. Ook al gebruik je die klasse dan maar een keer in dat project, wie weet komt hij in de toekomst nog van pas!
Dus code hergebruiken kan alleen als het in een class zit?? ;)
Probeer nu niet alles in klasses te schrijven. Niet alles kan je object georiënteerd aanpakken.
Als je met zo'n opmerking afsluit dan zeg je eigenlijk: Java bestaat niet (want daarin zit alles in een class :P ).

[ Voor 35% gewijzigd door Creepy op 16-08-2006 21:02 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.