[Prey] Rode Artifacts

Pagina: 1
Acties:

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11 16:09
Na Prey te hebben geinstalleerd en opgestart, krijg ik meteen in de eerste zone een hele waas van rode artifacts. Op de screenshot is het slecht te zien, maar op plaatsen waar schaduw hangt is een soort 'dambord raster' zichtbaar van rode vierkantjes die bestaan uit losse rode puntjes.

De VGA kaart die ik gebruik is een Asus ATI Radeon 9800 XT en de windows is Windows XP.

screenshot: http://home.planet.nl/~chrisd0/shot00001.png

edit: duidelijkere screenshot geupload

[ Voor 5% gewijzigd door CU2morO op 16-08-2006 17:46 ]

Verwijderd

Al andere drivers geprobeerd? Al gezocht of dit vaker voorkomt? etc.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Is de kaart overgeklokt? Zo ja, terugklokken.
Richt ook eens een extra fan op de kaart en dan met name op de geheugenchips.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12 10:32

EnnaN

Toys in the attic

zijn dit soort artifacts geen "ik heb het te warm" effect?

oftewel: ik denk dat je videoplank wat aan het warmworden is

sig

• CU2morO
lijkt me sterk dat dit met warmte te maken heeft. De artifacts zijn ook op de screenshot overgenomen, ik heb ooit eens een keer met een ander systeem echt warmte artifacts gehad en die werden niet op screenshot over genomen.
Kaart is niet overgeklokt.

Het gekke is dat ik dit dambord raster herken. Ook bij oudere games wordt dit raster gebruikt om gebieden donker te laten lijken. Alleen ipv rood waren ze dan zwart, dus viel het niet echt op. In Deus Ex (deel 1) kwam dit ook voor.
Wanneer ik in Deus Ex naar 32 Bit graphics schakelde was dit opgelost, maar bij Prey vind ik zulke opties niet over bit diepte. Alleen maar resolutie

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

CU2morO schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 16:56:
lijkt me sterk dat dit met warmte te maken heeft. De artifacts zijn ook op de screenshot overgenomen,
Wat heeft dat ermee te maken? Je videokaart rendert gewoon beeld naar de video buffer en als daar iets mis gaat, dan zie je dat op screenshots natuurlijk ook. Screenshots zijn gewoon dumps uit de framebuffer.

Artifacts van deze soort worden meestal veroorzaakt door defecte hardware, wat al dan niet is gekomen door oververhitting.
Mocht het idd aan het 16-bits kleurenpalet liggen, dan zou ik eerst proberen je drivers te uninstallen, een keer opnieuw op te starten en dan de nieuwste drivers voor je videokaart installeren.

[ Voor 27% gewijzigd door Not Pingu op 16-08-2006 17:18 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 11:35
De Doom 3 engine is heel 'picky' zoals ze dat noemen. Als je kaart wat aan de warme kant wordt dan zie je dat vrij snel aan de Doom 3 engine. Je bent niet de enige die deze problemen heeft gehad met een 9800 serie kaart, met name de 9800XT. Er zit niets anders op dan de kaart bijvoorbeeld 10 MHz terug te clocken. Dat zou het probleem moeten oplossen. Je zou extra koeling kunnen proberen, maar veel andere mogelijkheden zijn er niet.

Het is geen driver issue in ieder geval. Het is echt een warmte issue.

Edit: Ik denk overigens dat men (met name de mods) het erg zouden waarderen als je dat plaatje zou resizen en 'm clickable zou maken voor een grote versie. Dit ziet er niet uit natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Luuk1983 op 16-08-2006 17:23 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• CU2morO
screenshot maar ff in link gezet...

Heb inmiddels mijn kast even open geschroefd en de fans wat harder laten draaien.
Ook heb ik nu de laatste Catalysts geinstalleerd (6.7)

Het aantal rode puntjes is nu duidelijk minder, maar nu is er een nieuw probleem gekomen. Afhankelijk van waar ik naar kijk in het spel, hangt heel prey iedere 10 seconde voor ongeveer 3-5 seconden

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11 11:14
Ha, check dit:

Rode stipjes/artifacts in beeld bij Oblivion

Precies hetzelfde. Screenshot staat erbij. Ondertussen nog altijd niet opgelost, maar ik vermoed dat het een hitteprobleem is.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• CU2morO
schopje,

het laatste probleem is nog niet opgelost. ook het extra coolen van de kaart verminderd niet het steeds stilhangen van Prey

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
ik heb dezelfde kaart en ja dat zijn wel degelijk artifacts. ik heb er een veel betere cooler opgezet en het probleem is opgelost. Dit probleem beperkt zich niet tot alleen prey, alle 3d spellen die veel vereisen hebben hier last van. ben ff de naam kwijt van de cooler die ik gekocht heb voor 15€ maar werkt perfect. helaas neemt ie wel 2 pci sloten in beslag!

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12 15:33
Hallo, ik hen een 9800 pro gemod naar XT en heb hetzelfde probleem. Las alleen bij de driver updates dat veel mensen dit probleem hebben vanaf catalyst 6.6. Ik heb nu 6.8 installed maar Prey nog niet geprobeerd. Zal hem binnenkort eens testen.

Ik heb er een zalman koeling opzitten omdat de default cooler al twee keer stuk is gegaan. En RMA duurt nogal lang. Is bij Modden zowiezo aan te raden. Ik test dan altijd met 3DMark of ik artifacts heb en daar heb ik dan geen last van.

Vreemde is ook dat ik bij de laatste doom het niet heb en dit zou dezelfde engine moeten zijn...

There is no knowledge, that is not Power!

• CU2morO
tennisbal schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 14:51:
ik heb dezelfde kaart en ja dat zijn wel degelijk artifacts. ik heb er een veel betere cooler opgezet en het probleem is opgelost. Dit probleem beperkt zich niet tot alleen prey, alle 3d spellen die veel vereisen hebben hier last van. ben ff de naam kwijt van de cooler die ik gekocht heb voor 15€ maar werkt perfect. helaas neemt ie wel 2 pci sloten in beslag!
heb je het over de artifacts alleen of heb jij ook dat hij om de 10 seconden hangt?
het lijkt alleen te gebeuren als er een 'nieuw effect' in beeld komt. Bij de intro gebeurd het op het moment dat de spiegel in beeld komt wanneer de camera vanuit de gootsteen naar boven panned, en zo blijft het door gaan ongeveer om de 10-15 seconden voor 5 seconden lang.

• CU2morO
schopje

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Als de kaart te warm wordt, zouden in andere games ook artifacts moeten voorkomen. Al andere games geprobeerd TS?
Ik heb een 9800Pro en ik krijg dit soort artifacts als ik mijn kaart te ver overklok en te warm wordt. Ik gok dus dat het bij jou ook een warmteprobleem is.

• CU2morO
lees even verder ;)

heb nu met nieuwe drivers veel minder last van artifacts, maar nu hangt ie om de zoveel tijd.

andere spellen hebben hier nagenoeg geen last van

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ok, dat heb ik over het hoofd gezien blijkbaar, sorry.
Pagina: 1