Nieuw E6600 Systeem - Advies & Commentaar welkom

Pagina: 1
Acties:

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Topicstarter
Dit is de eerste keer dat ik zelf een systeem samenstel. Als startpunt heb ik voor veel onderdelen de BBG van juli genomen, maar voor de processor, mobo en geheugen heb ik ook diverse andere reviews doorgenomen. Ik zal mijn keuzes hieronder motiveren.

Mijn computergebruik is professioneel van aard (ik ben journalist) en de primaire eis is een lekker vlotte computer die niet begint tegen te sputteren bij heavy multi-tasking. Ik wil hier een aantal jaar gewoon lekker op kunnen werken - ook als anti-virus software etc steeds meer van het systeem gaat eisen. Een enkel spelletje wil ik ook kunnen draaien maar ik wil hier niet teveel aan uitgeven.

---
Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed
Abit Moederbord AB9 Pro
Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper
Corsair VS2GBKIT533D2 2048 MB, PC4300, 533 MHz, 4
Asus VGA GeForce 7600GS Silent 512 MB
Maxtor DiamondMax 10 RoHS Compliant 300 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300
Arctic Silentium T2 Aluminium, Zilver, 350 Watt, 4
NEC ND-4571 Zilver, Labelflash
BenQ TFT FP91G+ 19 Inch, 8 Ms, Geen Speakers, Zilver / Zwart
Logitech Mouse G5 Laser USB, Zilver / Zwart
Microsoft Keyboard Natural Ergonomic 4000 USB, Zwart / Zilver, Qwerty
NEC 3,5 Inch Diskette Station Zilver
Canon PIXMA MP500
Salland Assemblage Desktop 1 Jaar

Totaalbedrag 1526,71 (www.sallandautomatisering.nl)

---

Processor: een Core 2 Duo processor zal tot medio volgend jaar weinig concurrentie ondervinden. Lijkt me een goede keuze als je voorlopig niet meer wilt upgraden. Ik heb om die reden ook de E6600 maar genomen (en niet een goedkoper model). Het snelheidsverschil maakt nu wellicht niet zoveel uit in normaal gebruik, maar over een jaartje of wat kan het net wat irritatie schelen.

Moederbord: er is nog niet zoveel keuze. Ik wil graag goed onboard sound en lees regelmatig negatieve ervaringen op dat gebied met Asus. Anandtech heeft dit bord als 'mainstream performance and pricing' getest en sluit dus wel aan bij mijn wensen. Een firewire aansluiting was ook essentieel omdat ik backup op een externe HD (LaCie).

Geheugen: dit is uiteraard dual channel (2 x 1 Gb). Nu is 1 Gb nog wel genoeg, maar een beetje extra kan geen kwaad. Ik heb gelezen dat PC5300 geheugen niet lekker loopt met een C2D processor en PC6400 is echt een stuk duurder.

Grafische kaart: misschien een rare keuze voor wat verder een behoorlijk systeem is. Als ik echt flink aan het gamen sla, ben ik denk ik beter uit door t.z.t. een DX10 kaart aan te schaffen.

De overige componenten zijn voornamelijk uit de BBG van het multimedia systeem. Alleen de input devices zijn wat aangepast omdat ik daar al ervaring mee heb en ze me zeer goed bevielen.

Ervaringen met specifieke componenten dan wel advies en commentaar zijn uiteraard welkom!

Crakie

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 23:47

PcDealer

HP ftw \o/

Crakie schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 16:26:
Mijn computergebruik is professioneel van aard (ik ben journalist) en de primaire eis is een lekker vlotte computer die niet begint tegen te sputteren bij heavy multi-tasking.
Wat moet ik hier onder verstaan? Anders is elk nieuw systeem (inclusief Celerons) voldoende.

LinkedIn WoT Cash Converter

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Crakie schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 16:26:Mijn computergebruik is professioneel van aard (ik ben journalist) en de primaire eis is een lekker vlotte computer die niet begint tegen te sputteren bij heavy multi-tasking.
Wat is heavy en wat is voor jou multi-tasking inderdaad? Want ook een dual Xeon machine krijg ik binnen een paar seconden wel op 100% CPU load en dan heb ik nog niet eens 2 programma's openstaan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

MAX3400 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 16:39:
[...]

Wat is heavy en wat is voor jou multi-tasking inderdaad? Want ook een dual Xeon machine krijg ik binnen een paar seconden wel op 100% CPU load en dan heb ik nog niet eens 2 programma's openstaan.
We hebben het niet over een }:O
;)

• MAX3400

MAX3400

PcDealer schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 16:59:
[...]

We hebben het niet over een }:O
;)
I know, maar de ene journalist verstaat onder multitasking 2 of 3x Word open hebben en dan tikken, copy-pasten en dergelijke, terwijl de volgende hele opmaak in elkaar moet zetten al dan niet met export na afdruk-formaten. Scheelt nogal in aanschaf van een PC.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed
Abit Moederbord AB9 Pro
Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper
Corsair VS2GBKIT533D2 2048 MB, PC4300, 533 MHz, 4
Asus VGA GeForce 7600GS Silent 512 MB
Maxtor DiamondMax 10 RoHS Compliant 300 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300
Arctic Silentium T2 Aluminium, Zilver, 350 Watt, 4
NEC ND-4571 Zilver, Labelflash
BenQ TFT FP91G+ 19 Inch, 8 Ms, Geen Speakers, Zilver / Zwart
Logitech Mouse G5 Laser USB, Zilver / Zwart
Microsoft Keyboard Natural Ergonomic 4000 USB, Zwart / Zilver, Qwerty
NEC 3,5 Inch Diskette Station Zilver
Canon PIXMA MP500
Salland Assemblage Desktop 1 Jaar

Totaalbedrag 1526,71 (www.sallandautomatisering.nl)

Videokaart: 7600 GT?
Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB?
DVD brander: BenQ Dw 1655?
Scherm: Misschien samsung 940BF?

• Crakie

Crakie

Topicstarter
Ik hoef me god-zij-dank niet met de opmaak bezig te houden, maar fabriceer wel vaak mijn eigen plaatjes omdat de inhoud vaak nogal wetenschappelijk van aard is. Ik moet op dat vlak nog veel leren - maar laten we zeggen dat Photoshoppen goed moeten kunnen en ik ben ook met POV-Ray aan het stoeien. Verder is multi-tasken dus inderdaad niet veel meer dan internet een paar keer open, wat Word documenten, Origin, Winamp dat soort dingen.

Ik moet er ook bij zeggen dat ik met dit systeem diverse mogelijkheden open wil houden, met name wat betreft gamen. Wat heb je dan nog aan een Celeron over 2 jaar? Verder heb ik een no-questions-asked budget van 1000 euro van mijn werkgever, de rest leg ik zelf bij. In feite zou dit systeem me maar 530 euro kosten dus.

• MAX3400

MAX3400

hello_moto schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 17:24:
Videokaart: 7600 GT?
Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB?
DVD brander: BenQ Dw 1655?
Scherm: Misschien samsung 940BF?
reviews: Tweakers.net Lcd Best Buy Guide: editie augustus 2006 => monitor die jij aanraadt lijkt me dus niet nodig.

Heb je verder nog argumentatie of gaan we random onderdelen noemen?

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:57
MAX3400 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 17:28:
[...]

reviews: Tweakers.net Lcd Best Buy Guide: editie augustus 2006 => monitor die jij aanraadt lijkt me dus niet nodig.

ik wel :P de 7600gt is toch wel stukje sneller dan de gs als je ook gamed toch wel makkelijk.

en de seagate schijf is volgens mij de snelste 7200rpm schijf die er is op het moment. volgens sommigen bijna evensnel als een raptor mar dat is nou ook weer niet waar.

• MAX3400

MAX3400

whiplash1990 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 17:34:
[...]

ik wel :P de 7600gt is toch wel stukje sneller dan de gs als je ook gamed toch wel makkelijk.

en de seagate schijf is volgens mij de snelste 7200rpm schijf die er is op het moment. volgens sommigen bijna evensnel als een raptor mar dat is nou ook weer niet waar.
Misschien heb je gelijk over de 7600GT maar over de HDD zeker niet; verschillende benches plaatsen de Desktars en de laatste Caviars wel zeker boven de Seagate. Aan de andere kant; die paar MB/s continuous thru-put zal waarschijnlijk niemand merken als je 7 of 7.4 seconden moet wachten.

• Crakie

Crakie

Topicstarter
Die paar tientjes extra voor een 7600GT moeten wel kunnen, al is dit dus het enige onderdeel dat in de "nabije" toekomst wellicht vervangen zal worden door iets beters. Die harddisks zal ik nog eens naar kijken maar (zoals MAX3400 al zei) ik had niet het idee dat dit nou zoveel uit zou maken.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
MAX3400 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 17:28:
[...]

Ik doe mn best hoor ;)

Maar oke,

Het is gewoon net allemaal wat sneller. Net zoals Whiplash 1990 zegt. De videokaart is maar net iets duurder, maar wel een stuk beter. Zo is het ook met de harde schijf, dat is een van de beste harde schijven van het moment in zijn klasse. Zo is het ook met die brander.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Crakie schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 17:26:
Ik hoef me god-zij-dank niet met de opmaak bezig te houden, maar fabriceer wel vaak mijn eigen plaatjes omdat de inhoud vaak nogal wetenschappelijk van aard is. Ik moet op dat vlak nog veel leren - maar laten we zeggen dat Photoshoppen goed moeten kunnen en ik ben ook met POV-Ray aan het stoeien. Verder is multi-tasken dus inderdaad niet veel meer dan internet een paar keer open, wat Word documenten, Origin, Winamp dat soort dingen.

[...]
Veel geheugen dus en een beter-dan-gemiddelde videokaart die goed uit de verf komt in POV-ray. Al wat benchmarkes gevonden daarover?

• Crakie

Crakie

Topicstarter
PcDealer schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 20:20:
[...]

Veel geheugen dus en een beter-dan-gemiddelde videokaart die goed uit de verf komt in POV-ray. Al wat benchmarkes gevonden daarover?
http://tag.povray.org/povQandT/miscQandT.html

De videocard maakt niet veel uit m.a.w.

Pagina: 1