Papier, goede kant boven?!?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.689 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:36
We hebben hier op het werk nu wel iets heel aparts, namelijk het volgende:

Om te printen, gebruiken we normaal A4 papier. Meestal wordt het goedkoopste papier gekocht (denk ik), dus het merk verschilt nogal. Nu is er met ons nieuwste papier iets heel aparts aan de hand.

Alle printers die we hebben, zijn HP printers. Met dit nieuwe papier liepen de printers soms vast. Dus wij bellen met HP, zegt HP dat we het papier met de goede zijde naar boven moeten doen. (Huh?! Heeft gewoon normaal A4 papier een boven- en onderkant die verschillend is!??!)... Wij kunnen de bovenkant "identificeren" aan de hand van de pijltjes op het papier. Dit klopt al sowieso niet, aangezien de pijltjes waar HP het over heeft, het icoontje/symbooltje is voor sustainaible forest (pak maar eens een pak papier erbij, staan vast wel 2 van die kerst-boom achtige plaatje op..)

Maar goed, het punt van HP is dus dat de printers zo scherp afgesteld zijn, dat als het papier niet met de goede kant naar boven ligt, het zwaartepunt van het papier verkeerd is, waardoor de printers vast lopen.

Ik geloof hier geen zak van. Volgens mij hebben we gewoon te slecht papier gekocht. Maar ik denk, eerst maar even checken of dit niet mogelijk is... Het blijkt nu trouwens wel beter te werken en er geen problemen meer zijn met het papier, maar ik denk dat die paar keer dat de printer vast liep, dus gewoon een toevalstreffer was...

Wat denken jullie? Heeft papier een zwaartepunt dat meer naar onder of boven ligt? Of ligt het over het algemeen in het midden? En kunnen de HP laser printers zo scherp afgesteld zijn dat dit problemen geeft? Of is het gewoon onzin en moeten we beter papier kopen...

PS. Ik weet niet zeker of het hier hoort, maar denk het wel..?
PS2. Ik heb niet gegoogled... want we hebben maar beperkt toegang hier op het werk tot internet. Wel toegang tot tweakers.net! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 21:23

job

Een portier bij mij op de faculteit heeft ook een keer een verhaal opgehangen over papier wat er in het kopieerapparaat op de kop in lag, en dat het papier daardoor in de uitvoerlade op ging krullen.
Heb hem toen maar laten lullen en er niets van geloofd.
Maar nu ik jou zo hoor :).

[ Voor 4% gewijzigd door job op 16-08-2006 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:49

momania

iPhone 30! Bam!

Dit is dus absoluut geen onzin.

Er staat op een normaal pak A4 papier echt vaak wat de bovenkant is, en zo hoor je die ook in de printer te leggen :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
job schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 16:10:
Een portier bij mij op de faculteit heeft ook een keer een verhaal opgehangen over papier wat er op de kop in lag, en dat het papier daardoor in de uitvoerlade op ging krullen.
Die briefjes hebben ze hier nu dus ook opgehangen! Maar dat kan toch bijna niet...

@momania, waar staat dat dan? Ik zie het niet op een pak papier staan.. wordt het met symbolen aangegeven? En waarom is er verschil, wat veroorzaakt dit?

edit: En... soms wordt er op de "achterkant" geprint en soms op de "voorkant", ligt er maar net aan hoe het door de printer gaat, toch? Waarom maakt dat niet uit dan?

[ Voor 14% gewijzigd door ChrisM op 16-08-2006 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 21:23

job

Ik heb even een pak papier erbij gepakt, en hier zie ik inderdaad ook geen boven of onderzijde vermeld staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

ChrisM83 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 16:13:
[...]
@momania, waar staat dat dan? Ik zie het niet op een pak papier staan.. wordt het met symbolen aangegeven? En waarom is er verschil, wat veroorzaakt dit?
Ik weet dat het papier dat wij op het werk gebruiken aan de zijkant een grote pijl heeft staan (en nee, dat is niet di kerstboom die jij bedoeld ;) ) di gewoon aangeeft wat de bovenkant is.

Ik meen me te herinneren dat de ene kant van het papier net wat stroever/gladder is dan de andere kant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guust Flater
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-12-2021
Er zit wel degelijk verschil in de bovenkant en de onderkant van printer papier. Je kunt het zelfs voelen als je erover heen glijdt met je duim en wijsvinger. De ene kant is gladder dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:45
Het is geen onzin wat HP zegt! Ik werk bij een concurrent van HP en kan het bevestigen.

Een stukje uit een document van ons:

"The surface of paper is important for the image quality (especially in colour).

Toner (or ink) will be absorbed by the paper fibres.
In paper of low density fibres, the toner (or ink) will be absorbed deeper, resulting in less vibrant colours.
Paper of higher-density fibres, has a smoother surface, resulting in better (vivid) colour quality.

Both sides of a sheet of paper don't have necessarily the same structure!
Which side you should use can be seen on the paper label. The arrow on the label is always pointing to the surface on which the toner (ink) should be printed.
Check the paper path, since it might turn around the paper!"

Verder is het belangrijk dat je het juiste papier gebruikt. papier die geschikt zijn voor laser en/of inktjet printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Volgens mij is het niet zo zeer een zwaartepunt (ten gevolge van de dikte is dit bijna niet mogelijk) maar meer een geval van glad/ruwer verschil per kant. Het papier wordt namelijk opgepakt door rolletjes die natuurlijk wel wat weerstand moeten ondervinden.

Wie (welke afdeling) heb je gesproken binnen HP ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
En... soms wordt er op de "achterkant" geprint en soms op de "voorkant", ligt er maar net aan hoe het door de printer gaat, toch? Waarom maakt dat niet uit dan? Dan zou je dus bepaald papier andersom er in moeten doen?

En waarom wordt er niet op elk pak aangegeven wat de bovenkant is dan?

En.. behalve stroever/gladder (dat verschil merk ik bijna niet en bij sommige papieren echt niet), wat kan het nog meer veroorzaken dan? En soms print je dubbelzijdig, in de printer, dat werk toch ook wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:33

Dido

heforshe

Ik weet dat het overgrote merendeel van alle papier een verschillende structuur aan voor- en achterkant heeft, en ik kan me goed voorstellen dat printers daar over struikelen.

Dat het zwaartepunt een probleem zou zijn omdat het niet precies tussen voor- en achterkant van het papier in ligt lijkt me dan wel weer volslagen onzin, eigenlijk.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

ChrisM83 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 16:20:
En... soms wordt er op de "achterkant" geprint en soms op de "voorkant", ligt er maar net aan hoe het door de printer gaat, toch? Waarom maakt dat niet uit dan? Dan zou je dus bepaald papier andersom er in moeten doen?

En waarom wordt er niet op elk pak aangegeven wat de bovenkant is dan?

En.. behalve stroever/gladder (dat verschil merk ik bijna niet en bij sommige papieren echt niet), wat kan het nog meer veroorzaken dan? En soms print je dubbelzijdig, in de printer, dat werk toch ook wel?
Daarom moet je ook het juiste papier hebben voor je printer ;)

Er is verschil in papier voor laserjet en inkjet printer.
En dan heb je ook nog weer eens papier voor alleen enkelzijdig en papier voor dubbelzijdig (iig wel voor laserjets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:45
Kheb nog nooit problemen gehad met printerpapier met mijn Lexmark,
en nog nóóit opgelet of het papier wel goed om erin lag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Maar het gaat hier dus om gewoon echt el-cheapo papier he, die je per pallet koopt zeg maar... Daar mag een printer toch niet over struikelen? En op het pak staat echt niet wat de bovenkant is en wat de onderkant... Een printer moet toch gewoon beide zijden moeten kunnen pakken?

Is het gek dat ik het wel gek vind?

edit: ik weet trouwens niet met wie ze hebben gesproken bij HP. Ik ben maar gewoon een simpel studentje die hier wat werkt... ik heb niet zelf gebeld, maar hoorde alleen via-via dat ze dat hadden gedaan.

[ Voor 24% gewijzigd door ChrisM op 16-08-2006 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Cyclonist schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 16:23:
Kheb nog nooit problemen gehad met printerpapier met mijn Lexmark,
en nog nóóit opgelet of het papier wel goed om erin lag 8)7
Niet elke printer heeft er last van denk ik idd.

Alleen nieuwe printers worden steeds sneller en dus ook steeds gevoeliger. Een oude laser printer die 20ppm doet zal er minder gevoelig voor zijn dan eentje die er 50ppm doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Ik kan er met mijn hoofd sowieso niet bij dat bedrijven bezuinigen op de kosten van het papier. Storingen als gevolg van het gebruik van B-merk papier zijn veel hoger dan de besparingen door gebruik van B-merk papier. Het is alleen moeilijker te kwantificeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 19:45
Bij een inkjet is de coating van het papier heel belangrijk, dit papier is vaak ook alleen maar aan een kant gecoat. Hier kan je formeel dan ook niet dubbelzijdig op printen. Laserprinter papier is vaak wel gelijk aan beide kanten en kan dus wel dubbelzijdig gebruikt worden. Wat jullie nu waarschijnlijk hebben is papier voor Inktet én Laser, dit is een soort middenweg en blijkbaar hebben de printers last van de coating als deze onderop zit. Ik zou zeggen beknibbel niet op je papier en koop gewoon dat gene wat je printer kan verwerken. Op den duur bespaart je dit onderhoud en het invoermechaniek van je printers. Als je toch goedkoop papier wil koop het dan in het groot in bij een papiergroothandel of drukkerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Lekker, 'k heb een duplexprinter en ik maak geregeld gebruik van die functie. Dan wordt de ene kant dus goed geprint en de andere kant slecht? het is me nog nooit opgevallen, maar misschien heb ik toevallig el cheapo symmetrisch papier gekocht ;)

Overigens hoort dit topic meer thuis in Overige Hardware, dus bij deze een move en een prive bericht naar de topicstarter zodat hij z'n topic terug kan vinden...

[ Voor 13% gewijzigd door Grrrrrene op 16-08-2006 16:34 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gassie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2023
Bij ons liep het papier ook regelmatig vast en kregen toen te horen dat dat papier misschien "te nat" bewaard werd.

Nadat we het papier op een andere plek (waarvan we wisten dat het er droger was) hebben opgeslagen loopt het bijna nooit meer vast.

Let's get lost! I know the way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Grappig. Net naar mijn pak Double A gekeken en verhip: Er staat inderdaad welk kant boven moet! :D
(Iets van een pijltje met "Copy this side first")

nooit last gehad van mijn Epson, overigens, maar wel handig om te weten :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47828

Bij veel papier soorten staat er een pijl op de pak, echter tegenwoordig niet bij alle meer.
Deze pijl wijst niet zozeer naar de bovenkant maar naar de kant die als eerste bedrukt gaat worden, dit is met name bij dubbelzijdig van belang.
Sommige "oudere" printers/copiers hebben een rechte papierbaan, waardoor de eerste afdrukzijde dus inderdaad de bovenszijde is. Maar de meeste huidige machine hebben de cassette's onder de afdrukeenheid zitten, waardoor je het papier met de eerste afdruk kant naar beneden in de cassette moet leggen.
Ook is het nu door de hoge luchtvochtigheid van belang, dat papier niet te lang in de machine ligt, met name het goedkope papier zal enorm gaan krullen.
Belangrijker is : Koop goed papier, en ga hier niet te veel op bezuinigen.
Ik service nu 14 jaar copieermachine's en geloof me je hebt papier en papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwiknaapje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
Dit heb ik dus nog nooit gehoord maar ik ga even kijken bij ons papier O-)

edit: wij hebben we heel goedkoop papier want het papier waar het in zit is volledig wit en ik bespeur geen verschil tussen voor en achterkant.

[ Voor 49% gewijzigd door Kiwiknaapje op 16-08-2006 16:48 ]

Leegte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47828

Kiwiknaapje schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 16:40:
Dit heb ik dus nog nooit gehoord maar ik ga even kijken bij ons papier O-)
Juist, dat is dus ook ons probleem, dat bijna niemand hier op let.
Zodoende rijden wij on deze tijd van het jaar suf om velletjes papier uit de machine's te peuteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Misschien 's een sticker IN de papierruimte van de printer/copier plakken met de opmerking dat de juiste kant boven moet? Dan staat iedereen zo erg te kijken van :? dat ze eerst uitzoeken wat dan het verschil is tussen die 2 kanten ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Grrrrrene schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 17:01:
Misschien 's een sticker IN de papierruimte van de printer/copier plakken met de opmerking dat de juiste kant boven moet? Dan staat iedereen zo erg te kijken van :? dat ze eerst uitzoeken wat dan het verschil is tussen die 2 kanten ;)
Dat is bij ons dus gebeurd. :)

het hele verhaal:
Bij ons was zo'n sticker... ik terug naar de afdeling en vroeg wie van die grap af wist. Onze afdeling was verdeeld: de ene helft dacht dat het een grap was en de andere helft dat het serieus was (maar waarom wisten we niet). Toen kwam er toevallig iemand van het secretariaat met een blaadje. Wij vragen of het wel op de juiste kant geprint was en een beetje lachen. Toen zei ze serieus dat de kant wel belangrijk was... Wij maar wachten totdat ze ook begon met lachen, maar ze bleef serieus kijken. Ze begon toen over het verhaal met het pijltje (wat dus een kerstboom is) en over het zwaartepunt van het papier. En daardoor weer dit topic. :)

Maar goed, ik ga de resultaten maar eens bespreken met m'n manager. Weer een (saaie) dag leuk gemaakt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Bij het maken van papier, wordt de natte papierbaan met de onderkant over rollen geleid. Daardoor is de onderkant altijd iets gladder dan de bovenkant. Er zit dus wel degelijk verschil in.

Bij drukpersen is er zelfs een verschil in lang- en breedlopend. Daarbij is het van belang of de vezels in de lengte- of breedterichting liggen. Papier kan namelijk iets meer rekken haaks op de vezels. Maar dat is pas van belang als er meer kleuren achter elkaar aan gedrukt worden. Bij printers worden alle kleuren tegelijk aangebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1153587

Tegenwoordig staat het niet meer op de verpakking van een pak A4 papier. Misschien dat de kwaliteit van papier verbeterd is, maar ik kan me herinneren dat er een pijl aan de zijkant stond die aangaf welke kant bedrukt moest worden voor de beste kwaliteit.
Over het vastlopen: in de jaren '90 heb ik gewerkt in een jachthaven waar de luichtvochtigheid over het algemeen iets hoger is dan anders en wij kregen het advies om elke ochtend het papier in de printer en de fax te waaieren om te voorkomen dat de bladen dubbel er doorheen zouden gaan.
Het is dus geen fabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:44
KifArU schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 17:14:
Bij het maken van papier, wordt de natte papierbaan met de onderkant over rollen geleid. Daardoor is de onderkant altijd iets gladder dan de bovenkant. Er zit dus wel degelijk verschil in.

Bij drukpersen is er zelfs een verschil in lang- en breedlopend. Daarbij is het van belang of de vezels in de lengte- of breedterichting liggen. Papier kan namelijk iets meer rekken haaks op de vezels. Maar dat is pas van belang als er meer kleuren achter elkaar aan gedrukt worden. Bij printers worden alle kleuren tegelijk aangebracht.
exact. papier heeft een zeefzijde en een viltzijde. (heb ik toch nog iets geleerd op de drukkersopleiding vroeger)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-07 21:42
vj_slof schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:27:
[...]

exact. papier heeft een zeefzijde en een viltzijde. (heb ik toch nog iets geleerd op de drukkersopleiding vroeger)
Toch fijn dat hier na 12 jaar eindelijk duidelijkheid over is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1153587

Toevallig had ik het met een collega hierover. Ik zag pas later dat dit forum uit 2006 dateert ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:44

br00ky

Moderator Harde Waren
En daarvoor helemaal een account registreren. Wellicht meer aandacht besteden aan je werk ;). Dit topic gaat in ieder geval weer terug de krochten van het forum in.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.