Asrock ConroeXfire + E6300 niet voorbij POST

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Topicstarter
Ik heb sinds eergisteren een aantal nieuwe onderdelen aangeschaft;
• Asrock ConroeXfire-eSATA2 moederbord
• Core 2 Duo E6300
• Aopen Geforce 7800GT 256MB
• 1GB Tyrex (OEM) 533mhz geheugen

Heb alles in m'n kast gezet en aangesloten op een Thermaltake 480W voeding (meer dan genoeg voor het bovenstaande). Verder zitten er nog 2 hardeschijven in:
- Hitachi T7K250 250GB SATAII
- Hitachi 7K250 160GB SATA
Beide schijven staan echter in SATA(150) modus.

Nu kom ik niet verder dan het POST screen, ik kan het BIOS wel in, maar daar houdt het dan ook op.
Booten vanaf een Windows XP installatie CD kan ook niet, ik krijg het bericht 'Setup is inspecting your hardware configuration', gevolgd door een zwart scherm en geen activiteit van de hardeschijf, cdrom of iets anders.
Hetzelfde verhaal wanneer ik probeer te booten vanaf mijn OS hardeschijf; ik krijg dan gewoon een zwartscherm met zo'n DOS-cursortje, dat van de eerste naar de tweede regel springt en knippert.

Ik ben nu even bij mijn neef; waar ik op het moment van typen MEMTEST aan het draaien ben, is ong. 15 minuten bezig en nog geen errors ontdekt. Booten vanaf de MEMTEST CD werkt blijkbaar dus wel ?!

Wat ik dus heb geprobeerd/getest tot nu toe is:
- Zo kaal mogelijk opstarten
- Geheugenreepje van banken gewisseld
- Zonder geheugen opstarten (geeft dus alleen maar gepiep)
- BIOS defaults laden

Complete configuratie is:

• Asrock ConroeXfire-eSATA2 (BIOS1.1)
• Intel Core 2 Duo E6300
• 1GB Tyrex (OEM) DDR2 533Mhz
• Aopen Geforce 7800GT
• Zalman CNPS-7000B AlCU met S775 clipsupport
• 2x Optical (DVD + DVDRW)
• Thermaltake Purepower Silent 480W
• Hitachi Deskstar T7K250 SATAII 250GB in SATAI modus
• Hitachi Deskstar 7K250 SATA 160GB
en nog wat CCFL's en fans.

NB: De Core 2 Duo's processors worden volgens www.asrock.com pas vanaf bios 1.2 ondersteund. Echter, medeGoT'er HaseMike heeft met dezelfde moederbord met bios 1.1 gewoon Windows ingestalleerd en daarna pas geupdate. Ik zal in ieder geval na voltooiing van memtest de bios proberen up te daten.

[ Voor 7% gewijzigd door Yellowneck op 16-08-2006 15:44 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-02 22:29
Ik denk dat je moederbord je OEM geheugen niet zo leuk vind ;) probeer eens een Kingston reepje :)

En laat mem-test zeker een paar uur draaien zodat je zeker weet dat je geen kapot geheugen hebt.

[ Voor 52% gewijzigd door Dubbel Fristie op 16-08-2006 15:44 ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dubbel Fristie schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 15:43:
Ik denk dat je moederbord je OEM geheugen niet zo leuk vind ;)
Precies, het eerste waar ik ook aan dacht :)

Die paar euro meer voor merk geheugen is het altijd waard weet ik uit ervaring ;)

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Ik denk dat je moederbord je OEM geheugen niet zo leuk vind ;)
Dat dacht ik dus ook; heb toen ook maar even Cool-Prices.nl gebeld waar ik het geheugen heb besteld. (Ik had trouwens voor het bestellen nog gevraagd; OEM geheugen of Twinmos geheugen; en volgens Cool-Prices maakte dat opzich niet veel uit).

Maargoed, Cool-Prices adviseerde mij dus om even zonder geheugen te booten; en als dat piepjes gaf was dat een 'goed teken'. In dat geval moest ik even memtest draaien, wat ik nu doe.

Maarehm, als het aan het geheugen zou liggen, is het dan wel logisch dat ie wel boot en helemaal vlekkeloos door de BIOS en dergelijke wordt weergegeven?

[ Voor 11% gewijzigd door Yellowneck op 16-08-2006 15:49 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• SubaruRene
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-12-2025
daarom nooit gaan besparen op een moederbord .. asrock is tebudget

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
SubaruRene schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 15:50:
daarom nooit gaan besparen op een moederbord .. asrock is tebudget
Nee hoor, dit model komt zeer goed uit de testen en ik zie daarom geen reden waarom dit moederbord niet te kiezen, aangezien vergelijkbare moederborden met dezelfde features bijna 200 euro kosten.
Ik denk dat je moederbord je OEM geheugen niet zo leuk vind ;) probeer eens een Kingston reepje :)

En laat mem-test zeker een paar uur draaien zodat je zeker weet dat je geen kapot geheugen hebt.
Gewoon paar keer opnieuw? Of bestaat er in MEMtest ook zoiets als 'Long test'? Dus verschillende testmodussen

Zojuist Cool-Prices gebeld, ook zij denken dat het aan het geheugen ligt. Kga zometeen maar bij de lokale PC-boer een MDT 1GB reepje halen, had voorheen ook MDT en is goed geheugen. Dit reepje gaat dan RMA

[ Voor 46% gewijzigd door Yellowneck op 16-08-2006 16:12 ]

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
YellowNeck schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 15:51:Nee hoor, dit model komt zeer goed uit de testen en ik zie daarom geen reden waarom dit moederbord niet te kiezen, aangezien vergelijkbare moederborden met dezelfde features bijna 200 euro kosten.

Zojuist Cool-Prices gebeld, ook zij denken dat het aan het geheugen ligt. Kga zometeen maar bij de lokale PC-boer een MDT 1GB reepje halen, had voorheen ook MDT en is goed geheugen. Dit reepje gaat dan RMA
Ik draai de Xfire ook met 2x1024mb mdt 667 geheugen, dus ik hoop dat daarmee je problemen opgelost zijn. Het plakje zelf is uitstekend en zeer compleet. Ik had tijdelijk buiten de 2 stuks sata2 schijven die in raid 0 staan ook een 3e sata-1 schijf zonder problemen. Dus misschien is het bij jou ook mogelijk om de eene schijf in 300mode en de andere in 150mode te draaien.

Algemeen :

Er zijn hier wel een boel vooroordelen over asrock, het zijn echter prima plankjes met veel features en vaak interessante extra's die 200+ euro xyz plankjes niet hebben. Kijk eens op de forums hoeveel probelem er met die dure planken zijn en hoe weinig met de conroexfire.

Niet alles wat goedkoop is, is slecht en niet alles wat duur is, is goed. :)

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Damn, door weer en wind een nieuw reepje gekocht; MDT 1GB PC5300 DDR2.
Nog steeds hetzelfde irritante probleem :(
Iemand nog ideeen?

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 23:25
Ik heb vandaag E6300+ ASrock Dual-VSTA ontvangen. Alles werkt hier goed.

Ik had bios 1.1, terwijl er op asrocksite stond dat je 1.4 nodig had om conroe te draaien, maar ik kon windows installeren en updaten. Daarom lijkt me het geen ''bios'' probleem.

Zet alles op default en probeer zo kaal mogelijk te starten, alleen met graka+cpu+mobo+stroom :) ,dan 1 voor 1 kijken waar het aan ligt.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Asrock is toch van Asus?

Dus niet gaan zeggen dat Asrock zuigt en Asus beter is :P

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Oke uhm, net een weergaloze ontdekking gedaan; alle SATA schijven eraf gekoppeld en een IDE schijf eraan gehangen, en waarempel hij boot van alles, HDD en CD!! :D

Dus het lag aan de SATA schijveninstelling, heb nu de SATA schijven als RAID ingesteld, en nu boot ie dus wel met een CD :) .in AHCI en IDE mode dus niet :?

EDIT:
Krijg in WinXP install de meldingen dat ie IAAHCI.cat, IAAHCI.inf, IASTORAGE.inf etc niet kan kopieren. Allemaal dus gerelateerd aan AHCI/HDD's...vreemd

[ Voor 21% gewijzigd door Yellowneck op 16-08-2006 23:22 ]

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 23:25
Heb je Raid of non-raid ingestelt?

Als je Raid doet moet je ook Raid driver maken, als je non-raid doet hoef je niks te doen tijdens installatie.

volgens mij stel je toch iets fout in RAIDtool (of hoe dat heet), ik zet hem op RAID 0 mode, stripesize64, select hd's en that's it :X

[ Voor 31% gewijzigd door Kakulukia op 16-08-2006 23:43 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:37
Voor een gewone single-HD('s) oplossingen moet je de BIOS op IDE zetten, zodoende heb je geen drivers nodig voor je HD.
Vandaag een E6400 meegenomen van het werk en op dit bord gezet, draait als een tierelier

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
De SATA modus staat op RAID.
in de RaidBios staan de schijven als NonRaid drives ingesteld en zodoende kan ik wel booten vanaf een CD wat voorheen niet mogelijk was.
Verder zijn de SATA/RAID drivers geslipstreamed en worden daarom automatisch geladen en WinXP installation herkent de schijven perfect.
Alleen bij het kopieren van de eerder genoemde bestanden gaat het mis

• mad-dog
YellowNeck schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 23:51:
De SATA modus staat op RAID.
in de RaidBios staan de schijven als NonRaid drives ingesteld en zodoende kan ik wel booten vanaf een CD wat voorheen niet mogelijk was.
Verder zijn de SATA/RAID drivers geslipstreamed en worden daarom automatisch geladen en WinXP installation herkent de schijven perfect.
Alleen bij het kopieren van de eerder genoemde bestanden gaat het mis
Dan zijn ze wellicht verkeerd geslipstreamed. Heb zelf een MCE-DVD gebakken(beide cd's op 1 DVD) met bashrat's mass-storage driverpack, dit geeft totaal geen problemen met de installatie.

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
mad-dog schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 23:59:
[...]

Dan zijn ze wellicht verkeerd geslipstreamed. Heb zelf een MCE-DVD gebakken(beide cd's op 1 DVD) met bashrat's mass-storage driverpack, dit geeft totaal geen problemen met de installatie.
Maar ik vind het wel vreemd dat alle problemen gerelateerd zijn aan die AHCI/Storage dingen.
Want zodra ik de hardeschijfmodus op AHCI of IDE zet dan kan ik dus geeneens booten vanaf de Windows XP CDrom (krijg zwart scherm na 'Setup is inspecting...' melding).
En in RAID modus werkt dit dus allemaal wel, maar krijg ik foutmelding dat de bestanden IAAHCI.cat niet kan worden gekopieerd en andere vergelijkbare files.
We gaan in ieder geval nu nog een WinXP CDrom slipstreamen met alleen de SATAdrivers (aangezien er geen diskettedrive voorhanden is)

• mad-dog
Doe dat dan met die Bashrat's driverpack, te vinden op www.driverpacks.net

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
mad-dog schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 00:04:
Doe dat dan met die Bashrat's driverpack, te vinden op www.driverpacks.net
Heb jouw advies opgevolgt en het installeren ging helemaal vlekkeloos; echter de vreugde was van korte duur; zodra de computer wil booten zie je wel de Windows XP bootscreen, MAAR wordt gevolgt door een BSOD. Helaas komt dit maar een halve seconde in beeld dus de foutmelding kan ik helaas niet aflezen. En dan reboot alles :? :'(

What the fuck is er toch aan de hand :'( We gaan nu in ieder geval ff de hardeschijf testen.

• Bhai
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-02 06:43
Dutch_Razor schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 22:03:
Asrock is toch van Asus?

Dus niet gaan zeggen dat Asrock zuigt en Asus beter is :P
Het zijn de budgetmodellen van Asus idd :) Ik heb deze mobo ook besteld voor mijn E6600, alleen heb ik er ook supergoedkoop geheugen bij (Nanya). Ik hoop maar dat deze gaat werken, heb nl al tijdje geleden 2x1 GB gekocht...

• mad-dog
Bhai schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 01:33:
[...]

Het zijn de budgetmodellen van Asus idd :) Ik heb deze mobo ook besteld voor mijn E6600, alleen heb ik er ook supergoedkoop geheugen bij (Nanya). Ik hoop maar dat deze gaat werken, heb nl al tijdje geleden 2x1 GB gekocht...
Reviews zijn in ieder geval positief. Heb dit bord als vervanger gekocht van een Asus P5ND2-SLI omdat ik echt compleet mesjokke wordt van die gare IDE-drivers van NVIDIA(ik zit daar aan vast vanwege een RAID-array). Bord draait hier verder rocksolid met 2x 1GB DDR667 reepjes van V-Data(budgetspul).
Voor een moederbord met i945P chipset met zelfs ICH7R(ipv meestal ICH7) en firewire is dit is een absoluut koopje. De enige reden waarom je dit moederbord niet zou kopen zijn de matige OC-functies, voltage van CPU kun je al helemaal niet veranderen

Sowieso heb ik weinig problemen met Asrock, op de socket-a borden na dan(met name de K7S41/K7S41GX)

• HaseMike
  • Niet online
YellowNeck schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 01:04:
Heb jouw advies opgevolgt en het installeren ging helemaal vlekkeloos; echter de vreugde was van korte duur; zodra de computer wil booten zie je wel de Windows XP bootscreen, MAAR wordt gevolgt door een BSOD. Helaas komt dit maar een halve seconde in beeld dus de foutmelding kan ik helaas niet aflezen. En dan reboot alles :? :'(

What the fuck is er toch aan de hand :'( We gaan nu in ieder geval ff de hardeschijf testen.
Dat heb ik ook gehad :

- 2x WD 2500yd in raid 0
- Xp install ; geen problemen
- Na xp install mijn oude 1x Maxtor 160gb sata-1 erbij gehangen
- Bsod bij opstart

Wat ik ook probeerde in de bios / xp ik kreeg het niet weg, xp bleef ook bsod-en in safe mode. Voor de "grap" maar weer eens mijn oude windows zonder slipstream spul erop gezet bij de 3xhd config en weg was het bsod probleem. Zal dus wel aan mijn slipstream hebben gelegen.

Echter : Na deze install heb ik de Intel matrix raid manager geinstalleerd onder xp. Daarna ging die maxtor sata1 drive weer vreemd doen : Bij herstarten bleef alles draaien behalve de maxtor, die pas weer toeren ging maken terwijl xp aan het opstarten was. Duidelijk een probleem met de raid manager van intel. Die software is overigens niet nodig onder xp, was nieuwsgierig wat het deed.

Omdat die "oude" maxtor ook nog eens veel herrie maakt en ontzettend heet wordt, heb ik hem maar leeg gehaald en gaat hij de verkoop in. Denk toch dat een combi van sata-2 en sata-1 hier en daar wat problemen kan geven.

Sindsdien draai ik :
- 2x wd 2500yd in raid 0 (bios op raid, raid via ctrl-I van de ich7r chipset)
- 1x seagate ide 200gb master op de enige ide aansluiting
- 1x lg dvd writer als slave

Tijdens mijn install is wel mijn oude dvd writer gesneuveld door bijzonder domme zet van mij :
De voeding van de drive ging via een case-fan met split kabel. De case fan maakte nogal wat herrie dus ik draai de 4 pin aansluiting eens om (5volt ipv 12 krijgt de fan dan). Vergeten dat de dvd writer via de fan liep, dus die kreeg 12+ volt op de 5volt lijn. Brand lucht en dergelijke 8)7 Gelukkig niets anders kapot maar wel de drive naar de eeuwige jachtvelden.

Vanaf nu kijk ik ieder kabeltje 21x na ipv 20x ;)

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
HaseMike schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 07:45:
[...]

Dat heb ik ook gehad :

- 2x WD 2500yd in raid 0
- Xp install ; geen problemen
- Na xp install mijn oude 1x Maxtor 160gb sata-1 erbij gehangen
- Bsod bij opstart

Wat ik ook probeerde in de bios / xp ik kreeg het niet weg, xp bleef ook bsod-en in safe mode. Voor de "grap" maar weer eens mijn oude windows zonder slipstream spul erop gezet bij de 3xhd config en weg was het bsod probleem. Zal dus wel aan mijn slipstream hebben gelegen.

Echter : Na deze install heb ik de Intel matrix raid manager geinstalleerd onder xp. Daarna ging die maxtor sata1 drive weer vreemd doen : Bij herstarten bleef alles draaien behalve de maxtor, die pas weer toeren ging maken terwijl xp aan het opstarten was. Duidelijk een probleem met de raid manager van intel. Die software is overigens niet nodig onder xp, was nieuwsgierig wat het deed.

Omdat die "oude" maxtor ook nog eens veel herrie maakt en ontzettend heet wordt, heb ik hem maar leeg gehaald en gaat hij de verkoop in. Denk toch dat een combi van sata-2 en sata-1 hier en daar wat problemen kan geven.

Sindsdien draai ik :
- 2x wd 2500yd in raid 0 (bios op raid, raid via ctrl-I van de ich7r chipset)
- 1x seagate ide 200gb master op de enige ide aansluiting
- 1x lg dvd writer als slave

Tijdens mijn install is wel mijn oude dvd writer gesneuveld door bijzonder domme zet van mij :
De voeding van de drive ging via een case-fan met split kabel. De case fan maakte nogal wat herrie dus ik draai de 4 pin aansluiting eens om (5volt ipv 12 krijgt de fan dan). Vergeten dat de dvd writer via de fan liep, dus die kreeg 12+ volt op de 5volt lijn. Brand lucht en dergelijke 8)7 Gelukkig niets anders kapot maar wel de drive naar de eeuwige jachtvelden.

Vanaf nu kijk ik ieder kabeltje 21x na ipv 20x ;)
Nah, ik ga nu dan maar proberen om Windows te installeren met een normale CD en de SATAdrivers te laden door middel van F6 voor de install, heb nl een diskettedrive

NAAAAH!! Wat een drama, maar hij doet et gelukkig nu. Heb de 7800GT al lekker kunnen testen en de E6300 loopt ook voortreffelijk :D Hartelijk bedankt iedereen en vooral jij, HaseMike.
Wel vreemd dat de geslipstreamde CD et toch niet deed in dit geval, op mijn oude systeem (S754) werkte het probleemloos

[ Voor 6% gewijzigd door Yellowneck op 17-08-2006 15:44 ]

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Toch nog ff een aantal vragen waar ik niet uit kan komen.

Alles werkt nu in principe; heb een SATA1 schijf en een SATA2 schijf beide aangesloten, op de SATA2 schijf staat de OS. In de BIOS staat de optie 'Configure SATA mode as': ingesteld op"
AHCI | RAID | IDE

Echter, ik heb niets voor niets een SATA2 schijf gekocht, ik zou namelijk wel willen genieten van de Native Command Queuing functie. Als ik het goed begrijp wordt dit ingeschakeld wanneer de SATAmode op AHCI staat.

Maar hier komt het probleem dus, de SATA1 schijf en de SATA2 schijf komen dan beide op AHCI mode te staan en dat gaat dus voor problemen zorgen aangezien de SATA1 schijf niet over NCQ beschikt.

Hoe kan ik dus alleen op de SATA2 schijf NCQ enablen? Hitachi FeatureTool biedt geen uitkomst.

Wtf is trouwens Spread Spectrum Clocking? Kan ik namelijk op mijn SATA2 schijf aanzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Yellowneck op 18-08-2006 00:11 ]

• HaseMike
  • Niet online
YellowNeck schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 00:09:
Toch nog ff een aantal vragen waar ik niet uit kan komen.
Hoe kan ik dus alleen op de SATA2 schijf NCQ enablen? Hitachi FeatureTool biedt geen uitkomst.
Wtf is trouwens Spread Spectrum Clocking? Kan ik namelijk op mijn SATA2 schijf aanzetten.
Mooi dat alles draait nu ; Zo te lezen heb je de schijven in Raid ready mode. Of draaien ze in een raid mode ? Als ze niet in raid draaien kan je net zo goed de bios op AHCI/IDE zetten. Kan wel weer problemen veroorzaken met xp, want die draai je nu met de raid drivers...

Probeer eens het volgende om alle instellingen van je drive te zien / bewerken :
- Maak system restore point
- Download, install en draai : intel matrix storage manager
Soms geeft die manager problemen, zie mijn verhaal over de maxtor drive, dus vandaar het system restore point. Spread spectrum voor een drive weet ik helaas niet.

Nog een tip : als je raid draait ; backup je partitie met acronis, die kan veel beter met raid overweg dan norton ghost. Mijn indeling : 30GB raid 0 als boot, en 437GB raid 0 voor data. Backups van belangrijke zaken op de 200gb IDE drive.

Ik heb aaltijd een relatief kleine boot partitie voor de image backup, xp eenmaal stabiel maak ik direct een image en als ik iets verklooi staat de stabiele install er met acronis in 5 minuten op.

Succes !

[ Voor 5% gewijzigd door HaseMike op 18-08-2006 07:21 ]

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-02 08:50

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Zo te lezen heb ik er toch goed aangedaan om toch maar voor een duurdere MSI P965 mobo te gaan. Heb er nog aan gedacht om zo'n Asrock te kopen, maar de kans dat er dingen misgaan is gewoon veel groter.

ik snap eigenlijk niet waarom je zo'n goedkoop moederbord hebt gekocht met zon dure videokaart. had dan een 7600 GS oid gekocht en voor dat extra geld een mobo van 120 euro gekocht van asus of msi.

[ Voor 4% gewijzigd door Frenkpie op 18-08-2006 07:34 ]

• HaseMike
  • Niet online
Frenkpie schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 07:33:
Zo te lezen heb ik er toch goed aangedaan om toch maar voor een duurdere MSI P965 mobo te gaan. Heb er nog aan gedacht om zo'n Asrock te kopen, maar de kans dat er dingen misgaan is gewoon veel groter.

ik snap eigenlijk niet waarom je zo'n goedkoop moederbord hebt gekocht met zon dure videokaart. had dan een 7600 GS oid gekocht en voor dat extra geld een mobo van 120 euro gekocht van asus of msi.
Wel goed lezen graag, er is NIETS mis met het Asrock bordje, er zijn veel meer problemen met borden met de 965 chipset. Zie b.v. alle gezeur rondom de dure asus. De problemen bij de install zijn te wijten aan een verkeerde slipstream i.c.m. de intel raid drivers.

Ik heb vele pc's in elkaar gezet met asrock bordjes en buiten 1 doa nooit problemen gehad. Ik kan de omgekeerde opmerking maken bij de threads over de prijzige asus/gigabyte : "Ohhh wat ben ik blij dat ik een asrock bordje heb gekocht, want de kans dat er dingen mis gaan met die dure asus/gigabyte is gewoon groter".

Grow up dus : Asrock is van asus en draait net als alle andere op intel chipsets.
Als je perse een duurder bordje wil, prima maar kom dan hier niet zeuren wat er "allemaal" mis is als je de topic niet eens goed gelezen hebt.

Overigens : ik draai die asrock met een x1900xt (oe oe duur) en een intel e6600 (oe oe net zo duur). Waarom een asrock ? : stabiele 945 chipset en voorlopig geen behoefte aan overclocking !. Ik koop wel een 965 als ze volgend jaar uitgerijpt zijn.

Alles met een :)

[ Voor 8% gewijzigd door HaseMike op 18-08-2006 08:23 ]

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-02 08:50

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Ik heb in verschillende pc winkels stage gelopen / gewerkt en er altijd wanneer er vreemde dingen voorkwamen met pc problemen (pc zomaar crashen, vastlopen, soms wel soms niet opstarten ene keer niet dan wel geheugen detecteren enz) waren bijna altijd Asrock.

Ik kan me nog herinneren dat ik bij een computerzaak naar achteren liep en een stapel rotte ASrock mobo's zag liggen.

Misschien dat er een mobo van asus nu ook niet goed is, maar het aantal bugrijke Asrock mobo's dat ik ben tegenkomen ivm asus en msi, is voor mij reden genoeg om geen asrock te kopen.

Daarbij ben ik zelf ook niet zo heel erg te spreken van asus. Ook mobo's tegengekomen die bepaalde merken geheugen niet konden draaien (weet niet meer wel type dat was).

• HaseMike
  • Niet online
Voor de kijkers hier een fotootje van de setup ; die floppy kabel die zo lelijk afsteekt ga ik nog vervangen door een round kabel. Of ik haal de flop er gewoon uit, want na een xp + raid install niet meer nodig.

Afbeeldingslocatie: http://img87.imageshack.us/img87/5443/smallpc1xr9.jpg

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-02 20:35

scorpionv

This space for rent

Welk geheugen heb jij er in zitten HaseMike? Jouw CPU-Mobo config is namelijk hetzelfde als wat ik heb besteld. Zelf heb ik 2x512MB Kingston HyperX besteld.

En welke cpu temperatuur haal je met die Arctic Freezer 7? Die heb ik namelijk ook besteld :P

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
[
HaseMike schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 07:17:
[...]

Mooi dat alles draait nu ; Zo te lezen heb je de schijven in Raid ready mode. Of draaien ze in een raid mode ? Als ze niet in raid draaien kan je net zo goed de bios op AHCI/IDE zetten. Kan wel weer problemen veroorzaken met xp, want die draai je nu met de raid drivers...

Probeer eens het volgende om alle instellingen van je drive te zien / bewerken :
- Maak system restore point
- Download, install en draai : intel matrix storage manager
Soms geeft die manager problemen, zie mijn verhaal over de maxtor drive, dus vandaar het system restore point. Spread spectrum voor een drive weet ik helaas niet.

Nog een tip : als je raid draait ; backup je partitie met acronis, die kan veel beter met raid overweg dan norton ghost. Mijn indeling : 30GB raid 0 als boot, en 437GB raid 0 voor data. Backups van belangrijke zaken op de 200gb IDE drive.

Ik heb aaltijd een relatief kleine boot partitie voor de image backup, xp eenmaal stabiel maak ik direct een image en als ik iets verklooi staat de stabiele install er met acronis in 5 minuten op.

Succes !
Dat klopt, de schijven staan in RAID ready mode! Ze staan zelf nog niet daadwerkelijk in een RAID0 of iets dergelijk ingesteld.
Bij de POST screen zie ik dan ook tijdens het scherm waar je CTRL+I kan indrukken voor de RAIDinstellingen, achter de schijven 'NON-raid' staan.

Ik heb eens geprobeerd om de SATA mode op IDE te zetten en dat werkt fantastisch, maarja, mijn vraag: Is NCQ dan wel enabled op de SATA2 schijf?

Want als ik het goed hebt zorgt de AHCI mode hiervoor, maar wanneer ik em op AHCI mode zet dan krijg ik een reboot zodra ik het Windows Boot logo zie.

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 22:00
YellowNeck schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:37:
[
[...]
Dat klopt, de schijven staan in RAID ready mode! Ze staan zelf nog niet daadwerkelijk in een RAID0 of iets dergelijk ingesteld.
Bij de POST screen zie ik dan ook tijdens het scherm waar je CTRL+I kan indrukken voor de RAIDinstellingen, achter de schijven 'NON-raid' staan.

Ik heb eens geprobeerd om de SATA mode op IDE te zetten en dat werkt fantastisch, maarja, mijn vraag: Is NCQ dan wel enabled op de SATA2 schijf?

Want als ik het goed hebt zorgt de AHCI mode hiervoor, maar wanneer ik em op AHCI mode zet dan krijg ik een reboot zodra ik het Windows Boot logo zie.
De handleiding van het mobo zegt het volgende:

"1. AHCI (Advanced Host Controller Interface) supports Hot
Plug, NCQ and other new features that will improve SATA
disk performance but IDE mode does not have these
advantages.
2. Only AHCI and RAID modes support Hot Plug function."

NCQ is dus niet enabled. :(

Feyenoord!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Outl@w schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:54:
[...]

De handleiding van het mobo zegt het volgende:

"1. AHCI (Advanced Host Controller Interface) supports Hot
Plug, NCQ and other new features that will improve SATA
disk performance but IDE mode does not have these
advantages.
2. Only AHCI and RAID modes support Hot Plug function."

NCQ is dus niet enabled. :(
damn, dat sucked :P Kan ik niet een schijf in AHCI mode hangen en de andere in IDE?
Heb nu 2 schijven; een SATA1 en een SATA2 schijf, op de laatste staat dus de OS. Maar ik kan nu geen AHCI mode draaien omdat ik dan een reboot krijg. Waarschijnlijk doordat er een SATA1 schijf i.c.m. SATA2 schijf eraan hangt.

[ Voor 17% gewijzigd door Yellowneck op 18-08-2006 16:21 ]

• HaseMike
  • Niet online
YellowNeck schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:37:Want als ik het goed hebt zorgt de AHCI mode hiervoor, maar wanneer ik em op AHCI mode zet dan krijg ik een reboot zodra ik het Windows Boot logo zie.
En dat komt omdat je windows geinstalleerd hebt toen hij nog op Raid mode stond + raid drivers.
In de handleiding staat dat je beter niet van ahci/ide/raid mode kunt wisselen als xp er al op staat.
Mocht je dus AHCI willen gebruiken, dan rest er niets anders dan een nieuwe xp install maar dan zonder de raid drivers.

Scorpionv vroeg welk geheugen ik gebruik : Deze hier
Uitstekend en niet duur. Toen ik ze kocht waren ze nog 134 euro, nu wat meer.

De arctic pro 7 is prima, ik draai hem langzaam m.b.v. Speedfan en dan zit die rond de 35-40 graden. Max tot nu toe was 43 na lang potje FEAR. Als je het moederbord het werk laat doen, draait de fan wat sneller en kan je er nog 2-3 graden vanaf trekken.

[ Voor 14% gewijzigd door HaseMike op 18-08-2006 16:37 ]

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
HaseMike schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 16:32:
[...]

En dat komt omdat je windows geinstalleerd hebt toen hij nog op Raid mode stond + raid drivers.
In de handleiding staat dat je beter niet van ahci/ide/raid mode kunt wisselen als xp er al op staat.
Mocht je dus AHCI willen gebruiken, dan rest er niets anders dan een nieuwe xp install maar dan zonder de raid drivers.

Scorpionv vroeg welk geheugen ik gebruik : Deze hier
Uitstekend en niet duur. Toen ik ze kocht waren ze nog 134 euro, nu wat meer.

De arctic pro 7 is prima, ik draai hem langzaam m.b.v. Speedfan en dan zit die rond de 35-40 graden. Max tot nu toe was 43 na lang potje FEAR. Als je het moederbord het werk laat doen, draait de fan wat sneller en kan je er nog 2-3 graden vanaf trekken.
Yup, MDT geheugen roeleert. Had voorheen tijdens mijn S754 setup ook 2x 512MB MDT geheugen, echter DDR1.

Nadat ik dacht dat het OEM geheugen incompitable was (zie eerder dit topic) was mijn keuze voor nieuw geheugen dan ook snel gemaakt; MDT :P.

Maar het OEM geheugen werkt ook; ik heb em eens ernaast geprikt en waarempel! de POST geeft Dual Channel aan!! Beide reepjes draaien dan op 533Mhz omdat het OEM geheugen PC4200 is. MDT reepje is PC5300.

Over dat AHCI/IDE/RAID gedoe. Hmm, opnieuw Windows installeren? Nah, dan wacht ik wel ff totdat het een keer echt broodnodig is. Switchen tussen die modes nadat je Windows geinstalleerd hebt kan ik een ander inderdaad afraden :P Windows is dan eerst een kwartier bezig met het uitsorteren van je HDD partities en het installeren van drivers :P

Ohja, nu we toch helemaal offtopic dwalen; mijn temps.
Zalman CNPS7000B AlCu + E6300 + 7800GT dus. Volgens Everest:
CPU 36C
Core 1 37C
Core 2 36C
Moederbord 34C
GPU 43C

[ Voor 15% gewijzigd door Yellowneck op 18-08-2006 20:39 ]

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:12
Frenkpie schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 07:33:

Ik heb zelf ook het bord en hij doet het prima. Het bord heeft alles wat je nodig hebt. En duur betekent nog niet dat het beter gaat. Voordeel van een goedkoop bordje is dat hij later makkelijker te vervangen is. Een beter bord levert max 5% meer performance op. Een snellere kaart levert je relatief veel meer op. Overigens heb ik zelf wel de 7600 GS en ben daar erg tevreden over. Performance en toch lekker stil :)

• Bhai
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-02 06:43
Ik heb ook dit bord icm met o.a. 2 goedkope reepjes Nanya ram (66 EUR, 2x Nanya). Ook nog een 7600 GT erop zitten.

Ben er blij mee, gezien de prijs van de mobo en RAM :)

• HaseMike
  • Niet online
Erwin1967 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 21:57:Een beter bord levert max 5% meer performance op.
Kijk maar eens naar deze review, de conroexfire is net zo snel als een asus p5w-dh deluxe. Oftewel de 975 chipset. Dus je hoeft zelfs niet "bang" te zijn dat je 5% performance kwijt bent. :) :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:48
YellowNeck schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 00:09:
Zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Spread_spectrum.
Kortweg: je schijf krijgt dan niet een nette stabiele klok van bijvoorbeeld 133MHz (geen idee wat die dingen echt krijgen, boeit even niet) maar een klok die om die 133MHz heen zwabbert.

Voordeel: je hebt dan niet een kloksignaal dat heel sterk op 133MHz z'n omgeving loopt te storen, storingen worden verdeeld en de rest van het systeem heeft er daardoor minder last van.

Nadeel: technisch gezien is het voor de ontvangende kant wat lastiger om de data nog goed binnen te krijgen, de marges zijn allemaal wat kleiner geworden. Als het systeem erg kritisch is kan spread spectrum clocking juist voor problemen zorgen.
Pagina: 1