Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PWM] halogeen dimmer

Pagina: 1
Acties:
  • 440 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11 19:42
hallo,

ik wil mijn halogeen verlichting met een PWM signaal dimmen. dit pwm signaal komt uit een microcontroller (is een groter regel systeem).

ik heb op internet al wat rond gekeken maar ik kom niet helemaal uit het "power" gedeelte:

ik heb een triac (BTB16 600bw = 16 ampere) uit een stofzuiger kan ik daarmee met PWM AC schakelen?
zoja: moet hij dan voor of na de transformator? Ik heb gelezen dat als je hem ervoor doet het minder vermogen neemt...
zoniet: hoe kan ik wel met een pwm signaal een halogeen set met trafo regelen?

natuurlijk kan ik ook een grote brugcel na de transformator plaatsen maar dat is allemaal vermogen verlies en warmte. (DC dimmen met een zware transistor lukt wel)

heeft iemand een schakelingetje of meer informatie?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
IMHO vind de transformator je liever als je op de secundaire gaat dimmen, en gaat je transformator dan meteen als smoorspoel werken en dus ontstoren. (om transformatoren te dimmen gebruikt men faseafsnijding als ik me niet vergis, dus schakelen met transistoren, meer verliezen en moeilijker te maken).
Probleem is alleen dat je triac goed moet kunnen schakelen op de lagere spanning, daarvoor moet je eens goed kijken naar de datasheet wat de minimale inschakelspanning is. Het lijkt me dat de simpelste oplossing nog is om toch DC te gaan dimmen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• technocow
hmz dacht ik al... om voor je trafo te schakelen heb je dan toch een 0-fase doorgang meting ofzo nodig
maar bij DC dimmen heb je een brugcel nodig die 100W (=8 ampere bij 12v) aankan (5x 20 watt) die heb ik wel maar gaat daar niet veel vermogen in verloren?
in de datasheet kan ik niet een minimum spanning vinden maar de test-waarden zijn bij 12v ?
http://www.ortodoxism.ro/...microelectronics/7471.pdf

edit:

net even getest met een brugcel van 35 ampere maar die word zonder koeling best snel erg warm

[ Voor 13% gewijzigd door technocow op 16-08-2006 19:44 ]

Verwijderd

opmerking over eerdere post: vermogen wordt niet minder, blijft hetzelfde. stroom wordt wel minder.

gewoon triac.. hup pulsjes erop en gaan met die banaan :P Probeer eens wat uit zou ik zeggen met andere woorden..

PaWoN

• technocow
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 21:11:
opmerking over eerdere post: vermogen wordt niet minder, blijft hetzelfde. stroom wordt wel minder.

gewoon triac.. hup pulsjes erop en gaan met die banaan :P Probeer eens wat uit zou ik zeggen met andere woorden..

PaWoN
euh ja stom stroom bedoel ik natuurlijk, vermogen blijft gelijk idd |:(

Verwijderd

PWM-dimmen op een DC-spanning gaat zeker veel energie verspillen. Zoals je zelf aangeeft, gaat de gelijkrichter energie omzetten in warmte. Hetzelfde geldt voor de schakeltransistors.
Persoonlijk zou ik kiezen voor fase-afsnijding aan de 230v-kant. Zorg er wel voor, dat je de nuldoorgangen niet gaat dedecteren aan de secundaire kant van een klein trafo'tje. Die hebben vaak last van een aanzienlijke faseverschuiving.

Verwijderd

ik gebruik al jaaaaaren een gamma-dimmertje die met fase-aansnijding werkt voor m'n halogeenlamp trafo. Tijdje trug na 3 jaar overleden.. nieuwe gekocht voor 5 euro.. en gaan met die banaan!
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 22:24:
PWM-dimmen op een DC-spanning gaat zeker veel energie verspillen. Zoals je zelf aangeeft, gaat de gelijkrichter energie omzetten in warmte. Hetzelfde geldt voor de schakeltransistors.
Persoonlijk zou ik kiezen voor fase-afsnijding aan de 230v-kant. ....
hoe wou jij die AFsnijding dan aanpakken?

PaWoN

• naftebakje
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 21:39:
[...]

PaWoN
Dat zijn de duurdere dimmers, die ook elektronische transformatoren mogen dimmen. Deze moeten wel high power transistoren gebruiken, icm een µC die het hele zooitje aanstuurt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• technocow
naftebakje schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 22:13:
[...]

Dat zijn de duurdere dimmers, die ook elektronische transformatoren mogen dimmen. Deze moeten wel high power transistoren gebruiken, icm een µC die het hele zooitje aanstuurt.
high power transistors en de uC aansturing is geen enkel probleem... alleen die faseafsnijding / faseaansnijding weet ik niet hoe ik dat moet doen :/

• naftebakje
Netspanning is een sinusvormige wisselspanning met een frequentie van 50Hz. De periode (1 keer ~ ) is dan 20ms. Elke 10ms is er een nuldoorgang, die kan je gemakkelijk detecteren met een optocoupler (maakt van de sinus een blokgolf, positief = 1 en negatief = 0, op de flanken is er een nuldoorgang). Op de nuldoorgang start je dus een tellertje, dat ongeveer 10ms duurt (beetje afwijking maakt niet uit). De dimwaarde is een vergelijking tussen de instelling (zoveel % van de totale waarde van het tellertje), en de huidige tellerwaarde.
Tot zover exact gelijk aan faseaansnijding, bij faseAANsnijding ga je de TRIAC pas inschakelen (netspanning doorlaten) na een bepaalde tijd gewacht te hebben.
Bij faseAFsnijding ga je echter de netspanning gewoon doorlaten, en dan opeens uitschakelen.

Ff een tekeningetje: normale sinus, 2.5 perioden, daarachter de blokgolf die eruit komt door em door een optocoupler te steken (met de nodige weerstanden en dergerlijken):
code:
1
2
/\  /\  /\     __    __    __
  \/  \/         |__|  |__|
faseaansnijding:
code:
1
2
 \   \   \
   /   /
faseafsnijding
code:
1
2
/   /  / 
  \   \

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 30-08-2006 23:00 ]

Verwijderd

Dat zijn de duurdere dimmers
Daarom vroeg ik het :) ... maar als geld geen probleem is.. dan zo inderdaad.

PaWoN

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11 15:13
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 21:39:
ik gebruik al jaaaaaren een gamma-dimmertje die met fase-aansnijding werkt voor m'n halogeenlamp trafo. Tijdje trug na 3 jaar overleden.. nieuwe gekocht voor 5 euro.. en gaan met die banaan!

[...]

PaWoN
En die is ook geschikt voor (inductieve) gewikkelde trafo's?
Want het lijkt me raar als je een gewone gloeilampdimmer hebt dat die op een trafo ook werkt..

Verwijderd

het is een goedkope van 2 euro 50 van de Gamma, staat verder niet zo veel op.. zit heel simpel in elkaar, triac, weerstandje, c-tjes, en (volgens mij) een spoeltje..

PaWoN

• naftebakje
Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 22:51:
het is een goedkope van 2 euro 50 van de Gamma, staat verder niet zo veel op.. zit heel simpel in elkaar, triac, weerstandje, c-tjes, en (volgens mij) een spoeltje..

PaWoN
En een diac! Zie schema. Bij inductieve belastingen heb je wel een zware belasting voor je Triac, hij wordt erg warm, en als de belasting té inductief is dan zal hij op een bepaald punt ingeschakeld blijven (bijvoorbeeld vanaf je de dimmer half open zet, blijft ie constant op maximum hangen). Dat kan tegengewerkt worden door een snubber bij te plaatsen (parallel aan de triac een weerstandje van ongeveer 100 Ohm in serie met een condensatortje van 100 nF/250 V), maar dan nog mag je niet té inductief gaan, en zit je héél waarschijnlijk met een brommende transformator.

En voor een elektronische transfo mag je dat zeker vergeten, dat zal niet werken (hij zal of netjes 12V leveren, of in beveiliging gaan).

Pagina: 1