Toon posts:

Partitie maken op Dell

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds gisteren een gloednieuwe laptop (Inspiron 6400) en wil nu mijn harde schijf partitioneren in een os/program files-gedeelte en een data-gedeelte. In Partition Magic (8.0) lukt het me niet om dit te doen via 'create a new partition' of 'split partition' (volgens mij komt dit meer voor met Dell-computers?), en het lijkt erop dat ik de ruimte op de c-schijf moet verkleinen om vervolgens van de ontstane niet-toegewezen ruimte een d-schijf te maken.

Ik ben geen expert op dit gebied en wil niet het risico lopen de boel direct in de soep te laten lopen. Mijn vraag is dan ook of dit een goed en veilig idee is, of dat ik beter geen extra partitie op deze harde schijf kan maken. Dus... wel of niet doen?

• Kiwiknaapje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
Wat je zegt: de C schijf (is eigenlijk ook maar partitie) verkleinen en van de niet toegewezen ruimte een partitie maken, dat is in principe hetzelfde als de C partitie splitten..

Leegte

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als de laptop gloednieuw is, dan zou ik gewoon direct Windows opnieuw erop zetten. Tijdens de setup kun je namelijk ook je partities indelen :) Daarnaast snap ik de waarde van de risico dat het misgaat niet zo goed. Het is toch brandnieuw en je hebt hopelijk geen waardevolle data erop gezet, waarvan je geen backup (meer) hebt?

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 13:34:
Als de laptop gloednieuw is, dan zou ik gewoon direct Windows opnieuw erop zetten. Tijdens de setup kun je namelijk ook je partities indelen :) Daarnaast snap ik de waarde van de risico dat het misgaat niet zo goed. Het is toch brandnieuw en je hebt hopelijk geen waardevolle data erop gezet, waarvan je geen backup (meer) hebt?
Nog geen waardevolle data, maar inmiddels heb ik wel alle programma's geinstalleerd en Windows geconfigureerd. Ik zou momenteel dus het liefst een partitie maken zonder herinstallatie, maar wil dan wel zeker weten dat ik geen risico loop dat de boel gaat vastlopen (vind het namelijk typisch dat er volgens Partition Magic 5 primaire schijven zijn, zie afbeelding hieronder).

Afbeeldingslocatie: http://www.joen2000.nl/partition.gif

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het gaat hier om primaire partities en niet om primaire schijven ;)

Maargoed, je hebt toch een backup. Je kunt gewoon met PM de eerste partitie verkleinen en daarna een nieuwe partitie aanmaken op de vrijgekomen ruimte.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het maar eens proberen, hopelijk gaat het goed..
In ieder geval bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraag: in het venster "resize/move partition" staat de melding "this partition crosses the 1024 cylinder boundary and may not be bootable", zelfs al voordat ik de waarden aanpas. Kan ik dit negeren?

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-02 16:08

_WgV_

It's a magical world!

#StopBurningStuff

Pagina: 1