Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

randaarde eruit terwijl ik geen randaarde heb

Pagina: 1
Acties:
  • 2.220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:59

Theo

moederbord

Topicstarter
Titel klink een beetje wazig, en dat beschrijft ook wat er gister gebeurde.

Ik was bezig met een compac pc (poging om windows te instaleren). Op een gegeven moment trek ik de powerstekker uit deze computer terwijl deze aanstaat (voeding heeft geen schakelaar, dus de enige manier op de spanning van het mobo af te krijgen is de stekker eruit). Op hetzelfde moment knalt er in de meterkast de zekering EN de randaarde eruit. De randaarde weer aangesloten en alles in huis had weer stroom op mijn kamer na, die zekering lag er nog uit. Ik plaats de zekering terug en weer knalt en de zekering en de randaarde eruit. Vervolgens heb ik alle stekkers in mijn kamer eruit gerokken, de zekering bleef toen wel zitten.
Vervolgens heb ik alle stekkers stuk voor stuk teruggeplaatst om zo uit te zoeken war de fout lag. Eenmaal alles wer aangesloten knalde er niets uit! Alles was weer zoals origineel.

Het meest rare is dat ik op mijn gehele kamer geen randaarde heb en dat ik alleen gekeurde apparaten aan de 230 heb hangen (dus geen eigen gemaakt 230 apparaat, allleen originele voedingen. trafo's en pc's).

Op het moment dat alles eruitvloog was ik de enige die iets met de stroom deed, de rest van het gezin zat beneden voor de buis. Volgens mij is doordat ik de stekker uit de compac pc trok (terwijl deze aan stond) de zekering en de randaarde eruit gesprongen.

Weet iemand hoe dit kan? Hoe de aardlek eruit kan springen terwijl er niets op is aangesloten?

In de meterkast zitten geen ouderwetsche zekeringen maar van die apparaten.

7400 Wp op het dak

Verwijderd

Feit dat je geen randaarde in je kamer hebt wil niet zeggen dat er geen foutstroom kan lopen.

Verwijderd

Een aardlekschakelaar meet het verschil in stroom tussen de nul en de fase. Is dat verschil te groot dan klapt deze eruit. Normaliter loopt die stroom weg via de randaarde, maar blijkbaar heeft iets anders als aarde gefungeerd. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2006 12:14 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In de meterkast is geen "randaarde die er uit kan vliegen". Je bedoelt waarschijnlijk de aardlekschakelaar.
Die aardlekschakelaar heeft verder weinig met randaarde te doen, maar meet het verschil in stroom tussen fase en nul. Is die groter dan 30 mA (of een andere waarde als je een andere aardlekschakelaar hebt) dan vliegt die er uit.

Wat randaarde doet is zorgen dat er in het geval van lekstroom in een apparaat geen spanning op het apparaat komt te staan door de stroom via de randaarde weg te laten vloeien (en daardoor de aardlekschakelaar te activeren). Heb je geen randaarde, dan moet die stroom een andere weg naar aarde zien te vinden en bij een apparaat dat geïsoleerd op de vloer staat is dat de eerste persoon die het apparaat aanraakt. Dat is gevaarlijk en om dat te voorkomen is er randaarde.

Maar het afwezig zijn van randaarde betekent dus niet dat de aardlekschakelaar er niet uit kan vliegen.

[ Voor 16% gewijzigd door Maasluip op 16-08-2006 12:21 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:59

Theo

moederbord

Topicstarter
Maar hoe kan dan de aardlek en de zekering eruit knallen als ik een powercable uit de pc trek? De kabel is goed, ik gebruik nu dezelfde kabel en dezelfde voeding voor een pc zonder dat er iets uitknalt

7400 Wp op het dak

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Freak accident?

Technisch gezien zou het een kortsluiting naar aarde moeten zijn. Dus een stroom die zo groot is dat de zekering ervan uitslaat maar die niet naar de nul maar naar de aarde gaat waardoor de aardlek eruit gaat.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

stroom moet niet groot zijn, in een badkamer is 30mA al genoeg om je aarlek eruit te slaan, in de rest van het huis is het 300mA die dat al veroorzaakt.

edit; de aardlek staat volledig los van je andere plons, je kan er zelfs van 64Ampere beveiligen met een aardlek van 30mA, alleen gaat dat wel heel frequent uitslaan (64A impliceert meer toestellen, meer toestellen => meer foutjes => meer mA'etjes => meer eruit liggen)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2006 12:33 ]

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
Waarschijnlijk is dat je bij het uittrekken van die stekker op een of andere vreemde manier de aarde tegen de fase hebt geduwd. Randaarde zit ongezekerd (moet nl altijd aanwezig zijn) en fungeert dan als 0. Dat is dus sluiting -> zekering gaat er uit. Maar het gaat niet naar de 0 (altans, niet voor de verliesstroomschakelaar (aardlek)). Dus die slaat ook af (en sneller dan de zekering).

Vervolgens bleef die kabel blijkbaar contact maken. Geen idee hoe, of je moet 'm in een bak met kwik gemikt hebben... (probeer dit niet thuis, liever ook niet op het werk).

Afwachten of het weer fout gaat. Typ een belangrijk document op die PC en sla het niet op, laat de pc aanstaan en ga aan de kabel frunniken.
PC valt uit? -> murphy uitschelden en nieuwe kabel gebruiken.
PC blijft aan? Alles en iedereen bedanken en kabel handhaven.
Expiriment niet uigevoerd? geef jezelf een schouderklopje.

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:10
Ik heb dit probleem ook zo ongeveer. Als ik mijn PC aansluit terwijl ook allerlei randaparatuur aangesloten is wil mijn aardlekschakelaar ook wel uitschakelen. Ik heb dit probleem eens voorgelegd bij een elektroboer en die vroeg me meteen hoe oud mijn aardlekschakelaar was. Deze is ruim 20 jaar oud. Hij verklaarde dat deze door zijn hoge leeftijd waarschijnlijk wat sneller over gaat. Gezien de hoge kosten (>100 euro) heb ik het maar zo gelaten en probeer ik pieken te voorkomen bij het in en uischakelen van verbruikers. Overigens heb ik wel alles op randaarde staan, dit maakt dus niets uit maar is wel aan te raden.

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-10 12:20
De tweede keer dat de stop eruit slaat is waarschijnlijk vrij makkelijk te verklaren (vooral omdat nadat je alles 1 voor 1 aansloot het wel werkte). Je had waarschijnlijk nog allerlei apparatuur aanstaan die meteen nadat je de stroom er weer op zet ook vermogen gaan trekken. Als dit met een aantal apparaten tegelijk gaat dan kan die piek te hoog zijn voor de stop

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat in mijn gedachte komt opborrelen:

De aardlek klapt er uit wanneer er een verschil is tussen ingaande en uitgaande stroom in dezelfde stroomkring. Stel dat de voeding een condensator bevat (en dat hebben ze) kan deze een spanning vasthouden of opnemen. als de ene zijde spaning krijgt, en de andere los hangt, zou hij niet laden. Maar stel dat hij toch via bijv. de CV of wat anders stroom kan lekken naar aarde, kan de condensator dus geladen worden zonder dat beide polen van je powerstekker zijn aangesloten. Dat geeft dus een lek waardoor de aardlek er uit gaat. Omdraaien van je stekker kan het dan misschien al oplossen, omdat je dan de nul aan de andere kant van de condensator hangt(nu zal dit fase zijn), en deze als het goed is geen stroom zal lekken naar de aarde.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
@_ferry_: zoiets dacht ik ook.

In je voeding zitten een paar grote condo's en die kunnen er best voor zorgen dat je een piek krijgt (stekker er niet helemaal recht uitgehaald en een kwalitatief minder netfilter is al genoeg).

Over het uitslaan bij het aanschakelen, hetzelfde effect.
Als je een aantal CRT monitoren en een paar pc's hebt heb je een best hoge inschakelpiek, als die toevallig tegelijk vallen kan het er direct weer uitvliegen, als je dan een-voor-een de apparaten aan zet dan gaat het wel goed.

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Hallo,

Het verhaal van de condensators in de voeding lijkt mij ook de verklaring.

Toch nog een ernstig bedoeld advies:
Een computer voeding heeft randaarde nodig. Zorg dus dat die er komt.
In het netfilter zitten meestal vanaf de fase en de nul een kleine condensator naar aarde = de kast. Gevolg bij het niet aansluiten van randaarde is dat er 115 V op de kast staat. (230V gedeeld door 2, door een capacitieve spanningsdeler) Bij het aansluiten van een ander apparaat, krijgt dit die 115V op aansluitingen die er niet tegen kunnen. Dit gebeurd alleen als dat apparaat ook een randaarde aansluiting heeft. Zelf kun je het meestal voelen of meten als je bijvoorbeeld een radiator van de centrale verwarming aanraakt. (En dan kan de aardlek er ook uit gaan! )
Het meest simpele om de boel te beschermen is om alle computer zaken op één verdeeldoos aan te sluiten, die wel randaarde heeft. Zolang je dan geen radiator of waterleiding aanraakt, en de kast, is er niets meer aan de hand.
Een provesorische oplossing is zorgen dat de CV goed geaard is en dan de CV als aarde gebruiken.
Dit is officieel niet juist, werkt echter wel.

Guus

Guus Assmann

Verwijderd

Mijn computer heeft in twee jaar tijd al een keer of zes het leven gegeven en telkens moeten er weer nieuwe onderdelen in. Wellicht heb ik gewoon een systeem met zeer beroerde onderdelen, maar ik begin te vermoeden dat het ontbreken van aarde wellicht een rol kan spelen, zeker na het lezen van bovenstaande reacties.

Nu is het nogal een majeure operatie om de aarde van de meterkast naar m'n computer te trekken en ik wil niet computeren in de meterkast. Daarom wil ik graag testen of mijn CV kan fungeren als aarde.

Ik heb ergens gelezen dat het vooral bepaald wordt door de leeftijd van het huis. Vroeger werden alleen metalen buizen gebruikt, dus prima om aan te aarde. Ik woon in een oud pand, maar zou toch graag testen of dit afdoende als aarde dient.

Weet iemand een (simpele) manier om te testen of een CV kan dienen als aarde?

Groeten

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:02

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Simpelweg niet doen. Het idee is goed, het zal waarschijnlijk zelfs wel werken, maar het kan ook onveilige situaties opleveren. Daarom is het beter om toch veel werk te besteden aan het aanleggen van een nette aarddraad.

Even wat anders; welke onderdelen zijn er dan allemaal kapot gegaan? En wat voor voeding zit er in? Een slechte voeding kan andere onderdelen vernielen als hij de verkeerde spanning levert.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 17:11:

Weet iemand een (simpele) manier om te testen of een CV kan dienen als aarde?

Groeten
Dat is absoluut af te raden. Bij eventuele kortsluiting loopt er een stroom door je cv pijpen. Een ieder die deze toevallig beet heeft kan gelektrocuteerd raken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
NOOIT AARDEN VIA CV!!!

Wettelijk gezien: absoluut illegaal!
Financieel/verzekeringstechnisch gezien: je verzekering keert niets uit, al heeft de schade totaal niets te maken met de foute aarding, als je via CV hebt geaard.
Respect voor je medemensen: aarden via CV kan dodelijke situaties opleveren, een loodgieter zal jou elektrische installatie niet uitschakelen als hij aan het water werkt....
(Elektro)technisch gezien:
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 17:11:
... Vroeger werden alleen metalen buizen gebruikt, dus prima om aan te aarde....
Het leuke is dat ze daar vlas of (nieuwer) teflon-tape tussen steken als afdichting... dat isoleert elektrisch gezien bijzonder goed. De waterkolom is slecht geleidend in vergelijking met een goed aangelegde aarding, je blijft dus kans houden op schade aan je apparaten doordat je "aarding" totaal niet goed werkt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Aarde naar je stopcontacten is helemaal niet zo lastig hoor, buizen enzo liggen er al, en de buizen zijn ruim zat om een aarde bij te doen.

Dagje klooien met een trekveer en een rolletje aardedraad kan je zonder problemen ergens aarde krijgen.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
SA007 schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 19:50:
[...] en de buizen zijn ruim zat om een aarde bij te doen.[...]
En dan door een buis moeten waar al 5 aders door lopen met een aantal lekkere krappe bochten. ;)
Zeggen dat het altijd makkelijk is, gaat niet helemaal op. Je weet nooit hoe de installatie eruit ziet.

Maar goed, zelf had ik het geluk dat de aarde draad aanwezig was in de centraal doos op mijn slaapkamer. Moest dus alleen een draadje naar stopcontact trekken.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mjah, je ziet maar zelden dat er meer dan 3 draden door een installatiebuis lopen en dat die buizen 15 hoeken om gaan, meestal een hoek of 2/3 tot de volgende doos.

Maar inderdaad, er zijn uitzonderingen.
Pagina: 1