Toon posts:

[2003 TS] I.E. geheugenprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem. Ben er al lang mee bezig, maar ik kom niet echt tot een oplossing. :'(

We hebben hier 2 ("dikke") terminal servers.
Sinds enkele weken maken we hier gebruik van een nieuwe bedrijfapplicatie.
Aan de client kant wordt dit gestart vanuit Internet Explorer.
Nu is het probleem dat gedurende de dag het aan gebruikte MB's per iexplore.exe process per gebruik flink oploopt.
Het begint bij een respectabele 30 MB, maar rond de middag zitten de top 10 gebruikers al al tussen de 150 en 300 MB.
's Middags loopt dit vervolgens nog verder op tot max. 550 MB per iexplore.exe!

Het (nadelige) gevolg van het grote geheugenverbruik is dat in de middag steeds meer meldingen komen van traagheid van de Terminal Server.
Op dat moment is het totaal verbruik van het geheugen op ca. 8 GB.

De enige manier om het geheugen verbruik af te laten nemen is de gebruiker uit te loggen (uit de applicatie) en I.E. te laten sluiten.
Vervolgens kan hij I.E. weer starten en inloggen in de applicatie.

Uit performance metingen blijkt dat alle hardware in de terminal server voldoende is.
Het enige wat tekort schiet is het geheugen, maar 8 GB lijkt me ruim voldoende....(voor ca. 50 gebruikers per terminal server).
Gebruikers op de terminal server gebruiken geen vreemde applicaties: I.E., Office (word, excel, outlook), Acrobat reader

Specs van Terminal Server:
- 4 x Xeon 2,8 GHz CPU
- 8 GB Ram
- HD's in Raid (OS op Raid1)
- Gigabit netwerk
- Vorige week nog middels WindowsUpdate alle laatste updates binnengehaald.

Wanneer dezelfde applicatie via I.E. lokaal op een PC gestart wordt, dan is het geheugenverbruik minder (tot max. 200 MB).

Hopelijk is dit voldoende info.
Zo niet, meld het even.

Als iemand suggesties heeft...... let me know! Thnx

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2006 11:51 ]

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Word er nu per gebruiker een sessie van IE gestart dan ?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
Ja, iedere gebruiker start I.E. 2 a 3 keer.
Als je de active processen op de TS bekijkt, zie je ook ca. 60 x iexplore.exe (naast alle andere processen als winword.exe, explorer.exe, outlook.exe ...etc..)

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Als je dan toch de envoudige rekensom uitrekent:

2 Servers * 8 GB Mem = 16 GB Mem.

50 Users met 's middags 150 mb memory usage = ongeveer 7 GB memory usage.
50 Users met aan het einde van de dag 500 mb memory usage = 24 GB memory usage
24 GB Memory usage - 16 GB aanwezig = 8 GB tekort.

Dan hebben we het nog niet over de swap file.Dus het lijkt mij dat er ergens in de aplicatie een fout zit. Die de niet meer gebruikte info vrijgeeft uit het geheugen. Anders zal je eens moeten analiseren welke gebruikers de meeste memory usage hebben. Kijken of dat altijd de zelfde zijn, en zoja, welk gedeelte van de applicatie hun gebruiken, welke andere niet gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, hier ga ik ff mee aan de gang.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zou het in de nieuwe applicatie zoeken als het probleem zich plots sinds ingebruikname hiervan voordoet. Zoiets zou je in je testomgeving/fase toch al wel ontdekt moeten hebben lijkt me. Het is iig geen algemene bug in IE, want hier doen users alles wat je niet wil weten met IE op m'n TSén en dat gaat gewoon prima :

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 14:56:
Thnx, hier ga ik ff mee aan de gang.
Laat je voortgang ook hier even weerklinken :-)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
lijkt me een memory-leak in die nieuwe applicatie :/
succes met debuggen alvast :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is duidelijk geworden dat het in de applicatie zit.
Het werkt middel JSP (java server pages).
De cache (Garbage Collector) hiervan wordt niet goed geleegd en daarloop blijft het geheugenverbruik oplopen.

Bedankt voor de input zover.

(slotje)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Nah slotjes doen we alleen bij erg slechte topics die niet aan het beleid voldoen. Jouw topic is echter gewoon opgelost, en kan altijd handig zijn om in door te posten voor iemand die in de toekomst hetzelfde probleem heeft.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:41

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 11:33:
Het is duidelijk geworden dat het in de applicatie zit.
Het werkt middel JSP (java server pages).
De cache (Garbage Collector) hiervan wordt niet goed geleegd en daarloop blijft het geheugenverbruik oplopen.

Bedankt voor de input zover.

(slotje)
JSP draait op de applicatie-server en staat los van het geheugengebruik van de browser van de client.
Wel is het een feit dat IE eenvoudig memory lekt, voornamelijk bij het veelvuldig gebruik van javascript in de pagina's die bijvoorbeeld circular references genereren tussen DOM en COM objecten of references naar DOM objecten in closures. Dat zijn bugs in IE waar (gelukkig) wel omheen gewerkt kan worden, maar dat zal dan sowieso door de maker van je nieuwe applicatie gedaan moeten worden ;)

Intentionally left blank

Pagina: 1