Toon posts:

[XP] Client naar client printen in AD omgeving werkt niet*

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo,
ik heb een probleem met een printer, ik zit op een server, en een van die pc's die aan de server hangen, heeft een printer die geshared staat. ik wil deze printer nu toevoegen zodat ik ook kan printen. dus ik zoek in de active directory bij printer toevoegen. ik zie de printer maar als ik wil toevoegen, vraagt hij een paswoord en login naam, ik geef alle mogelijke mogelijkheden, maar hij geeft telkens :

"kan geen verbinding met printer maken. kan bewerking niet voltooien."

de printer staat nochtans op, en er kan op ge print worden van de computer waar deze aanhangt.

kan iemand me helpen?? ik heb dit echt dringend nodig!!

merci!! _/-\o_

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Begin eerst een met een situatie schets. Wat voor versie's draai je aan beide kanten ? Is het werkstation wel lid van het domein (even een aanname).

[ Voor 26% gewijzigd door Herby op 16-08-2006 11:56 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 11:47:
hallo,
ik heb een probleem met een printer, ik zit op een server, en een van die pc's die aan de server hangen, heeft een printer die geshared staat. ik wil deze printer nu toevoegen zodat ik ook kan printen. dus ik zoek in de active directory bij printer toevoegen. ik zie de printer maar als ik wil toevoegen, vraagt hij een paswoord en login naam, ik geef alle mogelijke mogelijkheden, maar hij geeft telkens :

de printer staat nochtans op, en er kan op ge print worden van de computer waar deze aanhangt.

kan iemand me helpen?? ik heb dit echt dringend nodig!!

merci!! _/-\o_
Mijn voorganger doet een aanname die mij redelijk juist lijkt, de pc is lid van het domein anders verschijnt de gedeelde printer niet in de AD.

En ik denk dat het gewoon een kwestie van rechten is... ga op de PC die de printer deelt eens bij share permisions kijken...

en geef bijvoorbeeld everyone de rechten om op die printer te printen...
en geef owner de rechten om zijn documenten te beheren die in de wachtrij staan.

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Herby
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Plopeye schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 12:00:
[...]

Mijn voorganger doet een aanname die mij redelijk juist lijkt, de pc is lid van het domein anders verschijnt de gedeelde printer niet in de AD.

En ik denk dat het gewoon een kwestie van rechten is... ga op de PC die de printer deelt eens bij share permisions kijken...

en geef bijvoorbeeld everyone de rechten om op die printer te printen...
en geef owner de rechten om zijn documenten te beheren die in de wachtrij staan.
Daar hoef je dus niet voor op die pc te zijn als deze lid is van het domein ,omdat je dan als admin alles kunt regelen.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-02 13:40

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, dit heeft volgens mij meer te maken met het OS, dan met Netwerken.
Move naar WSS

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zit zelf fysiek achter een server te werken en je wilt een printer toevoegen van een client ofzo? :P
Vertel eens welke Windows versies het hier over gaat en ben sowieso eens wat duidelijker want je bent nu wel erg vaag :)

Ik pas je titel nog even aan - deze topic titel 'active directory printer' zegt zo weinig :)

Verwijderd

Topicstarter
de windows is windows xp pro service pack 2
ik heb me met administrator al ingelogd, bij de 2 pc's maar het blijft steeds hetzelfde.
en de rechten bij "share permisions" heb ik al aangepast zoals hierboven ergens vermeld staat. maar ook zonder resusltaat, printer drivers ge herinstaleerd ook al gedaan, maar ook zonder resultaat. en idd de pc's zitten in een domein.

nog iemand andere sugesties?

alvast bedankt!!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2006 14:02 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Welke Windows versie gaat het hier op de server over en wat ben je nu precies aan het doen? Vanaf de server een printer toevoegen of vanaf de ene client naar de andere client?

Ben eens wat duidelijker in je reactie, gebruik af en toe eens een shift zodat je hele zinnen bouwt en probeer er een wat leesbaarder verhaal van te maken :)

• kraats
  • Laatst online: 18:34

kraats

Ik rol

Staat de firewall op de client wel uit? Is de printer wel te benaderen vanaf andere clients?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Verwijderd

Topicstarter
dus nog eens van in het begin ;-)

op de server staat een "small bussinus server 2000" versie

ik wil een printer toevoegen van een client die in het domein zit.

ik kan printen op de pc waar de printer is geinstalleerd.

maar als ik deze wil toevoegen op een andere client door in de active directory te gaan zoeken bij printer toevoegen, vraagt hij mij paswoord en login naam. Ik heb zowel administrator login en pas gegeven als alle andere mogelijk heden. maar telkens krijg ik

op alle pc's staat windows xp pro service pack 2 (buiten 1 waar windows 2000 opstaat , in feite zou er moeten geprint worden van deze pc ook, maar dit is nog niet zo dringend) eerst moet het via de andere pc's werken omdat we dit wel dringend nodig hebben.

alle firewalls en viruscanners staan uit, zelfs windows firewall ;-)

De printer kan van nergens anders benaderd worden. juist vanop de pc waar hij aanhangt.

khoop dat jullie hiermee genoeg weten.

merci voor jullie hulp!!

• elevator
  • Niet online

elevator

Vanaf hoeveel PCs wil je dit kunnen gebruiken? Je weet dat een XP/2000 workstation versie maar maximaal 10 verschillende connecties ondersteunt?

Begin eens met het uitsluiten van active directory - dat heeft er niets mee te maken in dit geval, dus begin eens met een simpele Start -> Run -> \\NaamVanPC - dus als de PC naam "WIM12" is ga je naar Start -> Run en type je in "\\Wim12" en druk je op OK.

Wat gebeurt er dan?

Verwijderd

Topicstarter
het is maar voor 5 pc's waarvan 1 windows 2000

als ik dat doe, dan krijg ik een venster met daar in share docs en printers en geplande taken...

de pc naam zie je toch als je op deze computer rechtermuisknop en dan computernaam e?

• elevator
  • Niet online

elevator

En als je vervolgens op "Printers" klikt (zinnen beginnen we met een hoofdletter trouwens) wat doet het systeem dan? En als je dan op de door jou gevraagde printer klikt, wat doet het systeem dan?

Verwijderd

Topicstarter
Daar zit maar 1 printer in , en dit is een pdf printer.

En als ik dan op printer toevoegen klik, krijg ik zo een venster met poorten dat ik moet selecteren...

Ik ben wel ingelogd als W.Straetmans en de computer naam is Patriek dus ik ben eigenlijk ingelogd met een andere naam dan de originele pc naam. kdenk niet dat dit er toe doet. maar ik vermeld het toch maar even...

• elevator
  • Niet online

elevator

Als je daar geen enkele printer ziet, dan is de printer niet gedeeld op dat werkstation.

Verwijderd

Topicstarter
Snap ek nie...
er zijn nog printers, waar ik wel op kan printen, (netwerk printers) die er ook niet instaan...

en hoe moet ik die dan delen? Door rechtermuisknop, en printer sharen te doen op de pc waar de printer op staat, is niet genoeg?

• elevator
  • Niet online

elevator

Sorry, maar wie beheert dit netwerk want je bent overduidelijk niet genoeg thuis in hoe dit soort zaken werkt of je geeft me continue foute informatie :?
ik wil een printer toevoegen van een client die in het domein zit.

ik kan printen op de pc waar de printer is geinstalleerd.
Die "client" is dus de PC met de naam "Patriek", klopt?
Jij zit op jouw computer ingelogged, en je bent op jouw computer naar Start -> Run -> \\Patriek gegaan, klopt?
Vervolgens ben je daaruit doorgeklikt naar "Printers" en daar zie je geen printers staan, klopt?
Als dat zo is - dan is de printer op de PC "Patriek" niet geshared en dan kan je niet vanaf jouw computer printen op de printer die aan de computer "Patriek" hangt.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Werken die andere printers niet gewoon met een tcp-poort ofzo? En dat je ze lokaal ziet, en niet via netwerk is redelijk gewoon als je ze neit expliciet hebt geshared ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Neen, De "client" is niet "Patriek", dit is de pc waar ik op zit en vanwaar ik wil printen...

De pc waar de printer aanhangt is "Frederic" en als ik daar naar run en dan \\Frederic doe, krijg ik terug sharedocs, printers...

Als ik dan op printers klik, dan staat de printer die ik wil toevoegen op de pc "Patriek" er wel tussen en als ik er op dubbelklik, krijg ik zo een standaard printer venster e...

De printer is genaamd "oce 5120"

het netwerk is beheerd door een externe firma, en het lukte hun blijkbaar nie om het goed te krijgen, daarmee proberen we het dan maar zelf is. Maar van netwerken weet ik spijtig genoeg te bijzonder veel af.

toch al bedankt!!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 15:46:
Neen, De "client" is niet "Patriek", dit is de pc waar ik op zit en vanwaar ik wil printen...
Misschien moet je dan gewoon duidelijk zijn in plaat van een wazige startpost zonder enige details. Ik heb het topic eens doorgelezen, en snap er geen moer van wat je nou eigenlijk wil.
We verwachten hier een duidelijk omschreven probleem, met daarbij uitgebreid de stappen die je hebt ondernomen.
Voor ditsoort helpdeskwerk heb je de externe partij die de boel voor je beheert, die betaal je vast ook grof geld voor ditsoort dingen. Dat zij het niet oplossen is denk ik niet een punt om dan de touwtjes zelf in handen te nemen, maar eerder iets wat de noodzaak van een spoedige evaluatie met deze partij benadrukt. Als ze een simpel printprobleempje niet kunnen tackelen, wat heb je dan aan ze als je serverpark in de fik vliegt? Of als er een applicatie hard crashed?
Daarnaast denk ik dat een dergelijke partij ook niet echt zit te wachten op een "klusser die het wel even probeert te regelen" (nofi). Wij hier op GoT zijn in ieder geval niet bereid om te helpen beleid te omzeilen (ook al is dit door een derde partij opgesteld).

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
we zijn op zoek naar nieuwe firma, maar we proberen zelf, omdat we het vandaag in feite nodig hebben... toch bedankt voor de reacties...

• elevator
  • Niet online

elevator

Even vooraf - ben voortaan gewoon duidelijk in je topic, schrijf een beetje netjes (hoofdletters, volledige woorden) en geef genoeg relevante en duidelijke informatie, dit is de laatste keer dat ik een dusdanig topic accepteer in Windows Servers en Software :)

Ok. doe het volgende:
  • Jij gaat achter PC Patriek zitten.
  • Ga naar Start
  • Ga naar Run
  • Type in \\Frederic
  • Druk op OK
  • Dubbelklik op "OCE 5120"
  • Druk op "yes"
  • Je krijgt nu een standaard print venster
  • Sluit dit venster
  • Printer is toegevoegd.
  • Probeer nu iets te printen

Verwijderd

Topicstarter
Ik geraak daar niet op, ik heb zogezegd geen machtigingen, maar alle firewalls, virusscanners staan uit.

En zelf als ik ingelogd ben bij de 2 Pc's als administrator zegt hij dit nog.

• elevator
  • Niet online

elevator

Wanneer krijg je die melding dat je geen machtigingen hebt? In welke stap?

Als je vanuit de PC "Patriek" een willekeurige andere PC probeert te benaderen via Start -> Run \\NaamVanAnderePc - wat gebeurt er dan?

Verwijderd

Topicstarter
Dan krijg ik die foutmelding (dus in stap 5).

Foutmelding:

\\Frederic is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen van deze netwerkbron.Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.

Aanmeldingsfout : de gebruiker heeft geen toestemming gekregen het aangevraagde aanmeldingstype te gebruiken op deze computer.

Dit krijg ik dan.

• elevator
  • Niet online

elevator

Je krijgt die melding dus ook op andere PCs ? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad...

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2006 18:58 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Moet je misschien het guest account even activeren? Sowieso is het handiger als je de printer installeerd op je server. Kan je niet gewoon een kabel leggen naar je server o.i.d.

• elevator
  • Niet online

elevator

Log eens in op jouw PC met een domain administrator account ipv met w.straetmans?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
hangt die pc uberhaubt wel in een domain :? krijg mij twijfels namelijk....

A wise man's life is based around fuck you

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
djluc schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 19:08:
Moet je misschien het guest account even activeren?
Zou ik niet doen in een domein, en ook niet op werkstations. Je bedrijfsnetwerk moet natuurlijk wel een beetje veilig blijven. Denk aan Exchange met open relay etc etc....

Met een administrator account,rechten op beide machines zou het gewoon moeten lukken. Moet wel een heel vaag logontype zijn als een administrator het niet remote mag uitvoeren :P

Heb jij uberhaupt wel een beheertaak binnen dat bedrijf want ik zou je eerlijkgezegd niet bij mijn netwerken in de buurt willen laten....

Met een domainadmin is misschien nog een optie, maar ik denk dat het verstandiger is om je eens goed in te gaan lezen in waar je nou eigenlijk mee bezig bent.

[ Voor 10% gewijzigd door sanfranjake op 16-08-2006 19:57 ]

Mijn spoorwegfotografie

• djluc
Om een printer te testen is een guest account toch echt wel handig om zo wat zaken uit te sluiten... Dat het in de praktijk niet veilig genoeg is ben ik met je eens.

B.t.w. Is het geen idee om gewoon zo'n jetdirect kastje aan te schaffen zodat je er een netwerkprinter van maakt?

• elevator
  • Niet online

elevator

djluc schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 20:07:
Om een printer te testen is een guest account toch echt wel handig om zo wat zaken uit te sluiten... Dat het in de praktijk niet veilig genoeg is ben ik met je eens.
Op een domain vind ik het nooit nodig om een guest account te enablen - ik sluit me overigens aan bij Zwelgje, volgens mij hangen die PCs gewoon niet in een domain ofzo :)

• djluc
Ik vind het serieus niet *als test* niet verkeerd hoor. Zo sluit je problemen met username/wachtwoord enzovoorts uit zodat je het echte probleem kan vinden.

• elevator
  • Niet online

elevator

Als je een domain beheerd zijn er toch wel andere / betere mogelijkheden dan de guest account enablen lijkt me :)

offtopic:
Je Out Of Office-signature is verlopen :+

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 16:28:
Dan krijg ik die foutmelding (dus in stap 5).

Foutmelding:

\\Frederic is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen van deze netwerkbron.Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.
En als je het met de Fully qualified hostname (dus compleet met AD DNS domainname) probeert?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
De pc zit in een domein!

ik heb al geprobeerd met alle twee met administrator in te loggen, maar tevergeefs...(en alle firewalls enzo stonden af). En ik kan onmogelijk de printer aan de server koppelen.

Ik zal het straks eens proberen met guest account(snap niet wat dit meer zou moeten kunnen maar zal toch eens proberen)

Backslash32, waar vindt ek die AD DSN domainname??

Verwijderd

Topicstarter
In de guest account vindt em gewoon geen enkele printer!! Zelfs niet die waar ik wel kan op printen...

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Dan ben je volgens mij ook geen domain admin. Log je misschien als lokale admin aan?

Groetjes, FaceDown.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je moet toch echt zelf maar aan de slag gaan nu. We hebben je vele malen verzocht initiatief te tonen, en ook om bepaalde zaken te proberen die je negeert. Dit topic doe ik dan ook dicht. Jammer dat het niet lukt om je aan de regels te houden.

Mijn spoorwegfotografie

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.