Doorverbinden met Skype

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik wil m.b.v. Skype de belkosten tussen de "clusters" van het bedrijf waar ik werk wat reduceren. Op zich allemaal geen probleem, maar waar ik maar niet achter kan komen.... Is het mogelijk om gesprekken door te verbinden naar contactpersonen in je lijst?
Ik weet wel dat 'callforwarding' mogelijk is, maar dat is niet wat ik bedoel.

Misschien heeft iemand nog ervaring met andere VoIP software waar geen verplichte belkosten aan vast zitten? Ik verwacht geen vlekkenloos bellen, als ik 50% van de kosten kan reduceren zal mijn baas met alle plezier wat hobbels overwinnen.
Ik ben onderzoekende...

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-03 12:54
Volgens mij is dat (nog) niet mogelijk. Ik heb wel wat gehoord dat Skype iets dergelijks wil gaan inbouwen, maar het is er (dacht ik) nog niet.
Wat je wel kan doen, is een Asterisk VOIP server installeren. Asterisk kan wel doorverbinden en andere leuke dingen doen (voicemail, voice-menu, etc)

Copy.com

Verwijderd

met een skype kastjes (gateway ) is erg veel mogelijk kijk eens bij
http://www.voiptoko.nl/

• Bram77
sariel schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 10:39:
Volgens mij is dat (nog) niet mogelijk. Ik heb wel wat gehoord dat Skype iets dergelijks wil gaan inbouwen, maar het is er (dacht ik) nog niet.
Wat je wel kan doen, is een Asterisk VOIP server installeren. Asterisk kan wel doorverbinden en andere leuke dingen doen (voicemail, voice-menu, etc)
Asterisk lijkt me erg interessant! Heb je toevallig ervaring met het installeren en draaien op een WIndows Server? Ik kan bergen Tutorials vinden over het gebruik en de installatie i.c.m. Linux, maar heel weinig over Windows. Ik heb nog een meer dan capabele Windows 2003 SBS servers tot mijn beschikking. Ook wel een Linux server, maar die moet ik nog vanaf de grond af opbouwen en ik ben nog niet genoeg thuis in Linux om het in de zakelijke praktijk te brengen.

Ik ben ook erg benieuwd naar wat de gebruiksvriendelijke client-opties zijn. Door kunnen verbinden moet iig mogelijk zijn...

[ Voor 6% gewijzigd door Bram77 op 16-08-2006 15:36 ]

• Bram77
Ik heb Asterisk nu draaiend op mijn ClarkConnect bak om te testen inclusief webinterface, maar ik weet og niet zo goed wat ik er mee aan moet. Geen idee hoe ik de boel geconfigureerd moet krijgen om te kunnen telefoneren zoals dat met skype kan.
Ik weet wel dat het nog niet i.c.m. Skype kan werken.

http://www.voip-info.org/...s_style=flat#editcomments

Verwijderd

Bram77 schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 02:43:
Ik heb Asterisk nu draaiend op mijn ClarkConnect bak om te testen inclusief webinterface, maar ik weet og niet zo goed wat ik er mee aan moet. Geen idee hoe ik de boel geconfigureerd moet krijgen om te kunnen telefoneren zoals dat met skype kan.

Asterisk is niets meer/minder dan een softwarematige telefooncentrale.
En net als een echte telefooncentrale heb je natuurlijk wel een verbinding naar het telefoonnetwerk toe nodig.
Dat kan via een VoIP provider zoals voipbuster of budgetphone, of door je Asterisk machine via een (ISDN) modem aan het analoge telefoonnetwerk te hangen, via bijvoorbeeld een ordinaire telefoonaansluiting thuis.
De VoIP oplossing is het meest handig, aangezien alles dan over je internet verbinding gaat en je gratis kunt bellen naar vaste nummers over de hele wereld.
Tevens ben je dan slechts door je bandbreedte begrenst in het aantal lijnen dat je kan gebruiken. (restricties van je VoIP provider daargelaten)

Als je slechts wilt bellen tussen 2 bedrijfsvestigingen is Asterisk een veel betere oplossing dan Skype. Je zou op beide locaties een Asterisk server kunnen draaien en die aan elkaar koppelen met IAX2 of SIP, en vervolgens op beide locaties de clients via SIP softphones danwel echte SIP phones aan de Asterisk server op locatie kunnen hangen. Vervolgens gaan de gesprekken tussen de vestigingen via internet over VoIP in plaats van over het gewone telefoonnetwerk. Je hebt dan alleen geen connectiviteit naar het normale telefoonnetwerk, daarvoor zou je 1 van beide servers op een gewone telefoonaansluiting moeten aansluiten, of een abo bij een VoIP provider moeten nemen.
Voor een prive VoIP netwerkje is dat niet nodig, waarmee je dus gratis en voor nop tussen je vestigingen zou bellen. :)

Als je helemaal handig bent met Asterisk is het ook wel mogelijk om Asterisk transparant in je telefoonnetwerk in te bouwen en voortaan al je telefoonverkeer via Asterisk te laten lopen, en de analoge telefoons die je nu al hebt gewoon te gebruiken. Of dat in jouw geval kan en of je dat wil weet ik niet, dat hangt helemaal van je precieze setup af. Asterisk heeft in ieder geval praktisch onbeperkte mogelijkheden.

Je kan dan dingen bedenken zoals lokale nummers voor iedereen. Je pakt dan bijv. de telefoon in lokatie 1 en belt 1111 voor Piet op lokatie 2. Asterisk 1 geeft het gesprek via internet door aan Asterisk 2 en die laat de telefoon op Piets bureau rinkelen. Als je vervolgens 020-6123456 belt geeft Asterisk 1 het gesprek via zijn telefoonaansluiting door aan het gewone KPN netwerk etc.
Dat soort grapjes zijn allemaal via dialplans in te stellen. Je zou Asterisk ook als carrier-select kunnen gebruiken, buitenlandse gesprekken via VoIP provider A, gesprekken naar mobiel binnen Nederland via VoIP provider B, gesprekken naar lokale netnummers via KPN, etc.

De enige moeilijkheid is hoe je de koppeling tussen je analoge telefoons in je kantoor en Asterisk regelt. Als je daar geen zin in hebt kan je voor 50-80 euro tegenwoordig wel simpele VoIP phones kopen, geen Skype dingen maar echte SIP telefoons.
Ik ben stil. :P

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2006 03:09 ]

• RaceKabouter
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 17:42
Bram77 schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 02:43:

Heb je toevallig ook een installatiehandleiding hoe je dat voor elkaar hebt gekregen, asterisk op clarkconnect, zelf heb ik namelijk nog geen goede installatie voor elkaar gekregen.

alvast bedankt

• Bram77
Van het CC forum....
Van eigenlijk alle rpm's zijn nieuwere versies te vinden. Ik heb zelf een handleiding gemaakt met de correct versienummers tijdens de installtie. Helaas is dat bestandje verloren gegaan toen mijn HDD er mee stopte.
A general Asterisk install on a bare ClarkConnect 2.2 Home box….

We need a few rpms that aren't included with CC...
Add 'rpm http://download.fedoralegacy.org/apt redhat/9/i386 os updates legacy-utils' to /etc/apt/sources.list

> apt-get update #Lets update sources
> apt-get upgrade #Lets update are system
> apt-get install cc-devel

Ok let's download and install a few rpms ..
> apt-get install cvs kernel-source
Grrr, my kernel-source didn't match my kernel version! I've been meaning to update my kernel. If you wish not to, just 'rpm -e kernel-source' to remove and download the correct version for your kernel, and install 'rpm -Uvh kernel-source.2.4.xxxxx.rpm'
Restart PC, if you upgraded kernel.

Ok let's download the latest version of Asterisk
> cd /usr/src
> export CVSROOT=:pserver:anoncvs@cvs.digium.com:/usr/cvsroot
> cvs login #the password is anoncvs.
> cvs checkout zaptel asterisk #I included zaptel which would normally be installed if you had a Digium FXO card, but ztdummy is needed for a timing source and to be able to use 'MOH(music on hold)' if you wish.
> cd zaptel
Open the Makefile, and remove the #(uncomment) from MODULES= (Line 46 on my CVS build). Should look like

MODULES=zaptel tor2 torisa wcusb wcfxo wcfxs \
ztdynamic ztd-eth wct1xxp wct4xxp ztdummy

> make clean; make install #Install ztdummy
> modprobe ztdummy #Load ztdummy
> cd ../asterisk
> make clean; make install #Install Asterisk
> make samples #I generally skip this step, but we'll include it for demo purposes.
> cd /etc/asterisk #Where all the config files are.
> asterisk -c #Let's see what errors we get. –cvvv for more verbose

Common errors….. I used 192.168.1.15 (stand-alone mode) for demo purpose. Bindaddr=0.0.0.0 should work if your box is connected straight to the internet in
(Firewall mode) just be sure to open/forward ports 5060/UDP (SIP) and 5036/UDP (IAX2) respectively. Might want to include 4569/UDP (IAX) but it’s mostly phased out.
Error, 'chan_sip.c:7909...Unable to get IP address...' Edit sip.conf bindaddr=192.168.1.15
Error, 'chan_mgcp.c:3994...Unable to get our IP address' Edit mgcp.conf bindaddr=192.168.1.15
Error, 'chan_skinny.c:2569' don't need this. Add noload => chan_skinny.so to modules.conf [modules] section
Error, 'chan_oss.c:238' sound card as a phone? Add noload => chan_oss.so to modules.conf [modules] section
Error, 'chan_zap.c:8892' We don't have FXO hardware. Add noload => chan_zap.so to modules.conf [modules] section
Error, 'chan_iax2.c:6868 load_module: Unable to open IAX timing interface: No such device' load the module > modprobe ztdummy

Now that we have asterisk running, let’s edit a few config files so we can connect.
Add to the end of sip.conf:
[5001] <- this will be our extension.
type=friend
context=default
secret=12345
username=5001
host=dynamic
mailbox=1234
restrictcid=yes

Install X-Lite from http://www.xten.com
In the X-Lite Menu, go to System Settings, then Network. Remove any STUN server addresses.
Click Back, and then go to SIP Proxy, then Default.

Setup with our sip.conf demo info:
Enabled: Yes
Display Name: Jason
Username: 5001
Authorization User: 5001
Password: 12345
Domain/Realm: 192.168.1.15
SIP Proxy: 192.168.1.15:5060
Send Internal IP: Always

Exit the menu, you should now have 'Logged in - Enter Phone Number' at the top of X-Lite
Ok let's dial some preconfigured extensions.
Echo test: Dial 600, and then hit the green dial button.
Extension 500 will connect your Asterisk server to Digium's demo server. This demo shows how Asterisk can have dedicated trunk line connecting multiple PBX using the Asterisk IAX2 protocol. I use this to connect to Freeworld Dialup. FWD (fwd.pulver.com) the most popular and free voip service provider, allowing free calls to anyone and any service connected to it. A few fun examples

You can dial outbound 1(800) numbers for free.
People you know in the following area codes, can call you free (local to them) using their standard phone and then dialing your FWD extension. Love it!

Free Access Numbers:
Atlanta 678-918-5026
Atlantic City 609-840-8027
Baltimore 410-372-4173
Chicago 708-437-9040
Connecticut 860-256-4170
Dallas 469-449-2560
Fort Worth 817-886-2285
Daytona Beach 386-267-2650
Houston 832-631-1597
Los Angeles 323-908-4167
Miami 786-206-4270
New York 347-427-9019
N. New Jersey 973-494-5586
S. New Jersey 609-873-8119
Philadelphia 610-879-1419
San Francisco 415-354-1083
Seattle 206-219-5789
Washington, DC 202-742-5739

• RaceKabouter
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 17:42
asterisk op een schone clarkconnect 4.x

kijk maar eens op http://www.prestonmoore.com
makkelijker kan het bijna niet.
Zelf heb ik nu dus asterisk draaien in een clarkconnect omgeving, welke op zijn beurt weer is geinstalleert in een virtual machine, ook draaiend op clarkconnect.

Zijn we leuke dingen mee uit te halen.

Groet
ps weet iemand hoe je asterisk goed kan instellen icm binnenkomende voipbuster calls??
Pagina: 1