Taalkunde: Tussenvoegsels achternaam

Pagina: 1
Acties:
  • 5.907 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

Topicstarter
Ik heb geen idee hoe ik er op kwam, maar ik vroeg me laatst af: Veel Nederlanders hebben een tussenvoegsel voor hun achternaam:

Van, Van de, Van der, Van den, Van de, De.
(en de Ieren bijvoorbeeld ook)I

Terwijl de Amerikanen bijvoorbeeld bijna nooit een tussenvoegsel voor hun achternaam hebben. Hoe komt dat? Waarom is het niet "Piet Hoeven" i.p.v. "Piet van der Hoeven" of "Piet Boer" i.p.v. "Piet de Boer" geworden. Oftewel: Waar komt dit tussenvoegsel vandaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 16-08-2006 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33815

Lastige vraag.
Niet gewoon omdat het zo bedacht is die naam *incl Tussenvoegsel*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij het gebied/dorp/whatever ze vandaankwamen (of iets mee hadden).
Afaik in het begin vooral voor de adel, maar toen Napoleon kwam moesten mensen achternamen verzinnen en toen namen ze hun dorp/provincie/etc als achternaam.

Al kan ik het mis hebben, maar iets in die richting.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 16-08-2006 02:16 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 33815 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 02:12:
Lastige vraag.
Niet gewoon omdat het zo bedacht is die naam *incl Tussenvoegsel*
Ja, maar het is meestal iets met 'van' of 'de'. Als het gewoon bedacht was waarom hebben we dan geen "Piet uit Langewaal" of "Piet voor boeg" of "Piet in vreugde" ? En waarom namen de Amerikanen geen dorp als achternaam dan?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 16-08-2006 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 69767 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 02:16:
[...]

Ja, maar het is meestal iets met 'van' of 'de'. Als het gewoon bedacht was waarom hebben we dan geen "Piet uit Langewaal" of "Piet voor boeg" of "Piet in vreugde" ? En waarom namen de Amerikanen geen dorp als achternaam dan?
Over welke Amerikanen heb je het nou, Indianen? Toen wij in Europa namen moesten kiezen liepen er namelijk nog niet echt veel westerse Amerikanen rond in Amerika :P
Vrijwel alle achternamen in de VS zijn meegenomen uit Europa en volgens mij zijn er ook zat met een Nederlandse achternaam met tussenvoegsel (denk bijvoorbeeld aan de Centraal Beheer reclame met "Mister ven der kemp" die moet getuigen tegen een maffia baas :P ).

Dus één: hoe kom je er eigenlijk bij dat ze geen tussenvoegsels kennen? En twee: misschien is het aantal tussenvoegsels wel wat minder omdat veel migranten hun naam korter hebben gemaakt zodat het makkelijker uit te spreken is in het Engels?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sterker nog:
De achtste president van de VS heette van Buren, van Nederlandse afkomst.

[ Voor 97% gewijzigd door anandus op 16-08-2006 02:27 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gizz schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 02:23:
[...]

Over welke Amerikanen heb je het nou, Indianen? Toen wij in Europa namen moesten kiezen liepen er namelijk nog niet echt veel westerse Amerikanen rond in Amerika :P
Vrijwel alle achternamen in de VS zijn meegenomen uit Europa en volgens mij zijn er ook zat met een Nederlandse achternaam met tussenvoegsel (denk bijvoorbeeld aan de Centraal Beheer reclame met "Mister ven der kemp" die moet getuigen tegen een maffia baas :P ).

Dus één: hoe kom je er eigenlijk bij dat ze geen tussenvoegsels kennen? En twee: misschien is het aantal tussenvoegsels wel wat minder omdat veel migranten hun naam korter hebben gemaakt zodat het makkelijker uit te spreken is in het Engels?
Ik bedoel gewoon de average Amerikaan. Jij zegt dat er zat achternamen daar zijn met tussenvoegsels en vraagt je af hoe ik er bij kom (let wel ik zijn bijna nooit). Compare bijvoorbeeld maar eens:

http://www.onzetaal.nl/kalender/records/r2211.php

met de meest voorkomende achternamen in Amerika:

http://www.census.gov/genealogy/names/dist.all.last

-knip-, laat dat

[ Voor 10% gewijzigd door Opi op 16-08-2006 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat heeft toch niks met Amerika te maken? Dat zijn voornamelijk Engelse achternamen van Engelse migranten en die kennen geen tussenvoegsels.

Dus je vraag is eigenlijk: waarom Engelsen geen tussenvoegsels hebben en Nederlanders wel?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gizz schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 02:37:
Dat heeft toch niks met Amerika te maken? Dat zijn voornamelijk Engelse achternamen van Engelse migranten en die kennen geen tussenvoegsels.

Dus je vraag is eigenlijk: waarom Engelsen geen tussenvoegsels hebben en Nederlanders wel?
Volgens genealogy.com kun en moet je de achternamen classificeren als Amerikaanse achternamen.
American surnames comprise the surnames found in every country throughout the world, many with differences in spelling not seen in the old country due to the inability of clerks and government officials to record correctly the names given them by unschooled immigrants not familiar with the English, French, German, or Spanish languages currently used in the port of entry or the part of the country where they settled. When an immigrant arriving in America with little knowledge of English gave his name verbally to the officials to whom it sounded odd or unusual, it was written down by them as they heard it, and being thereby "official," it was often accepted by the immigrant himself as a correct American rendering of his name. To say that there are not American names would be wrong; one might on the contrary affirm that there are no unAmerican surnames. All family names in the United States can be and should be classified as "American" names.
We raken nu off-topic: Ik wil het niet hebben waarom de Amerikaanse (of uit andere landen) achternamen bijna nooit een tussenvoegsel hebben (er zijn genoeg andere landen te noemen die het ook niet hebben, ik gebruikte de US slechts even als contrasterend voorbeeld en dat zei ik er ook bij), maar mijn vraag is dus juist waarom de Nederlanders dat wel hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 16-08-2006 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24527

Gizz schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 02:23:
[...]

In Nederland werden achternamen gekozen tijdens Napoleon, dat is dus rond 1800. Wilde je nu gaan beweren dat er na de onafhankelijkheid van 1776 weinig Westerse Amerikanen rondliepen in Amerika? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 14:58

Dido

heforshe

Het is onzin dat "juist de Nederlanders" dit hebben.

In veel talen wordt een dergelijk tussenvoegsel echter "gewoon" aan de naam geschreven. Denk aan de variaties op "zoon van" (in het Nederlands -sen, vast achter de naam, trouwens): Mac, Mc, O' of Fitz (bastaardzoon van).

Ook in het Frans beginnen veel namen met le, la of l', maar die is er in de loop der tijd vaak aan vast komen te zitten (Lecomte, L'abbé, Lévêque, Lavoissier - hoewel dat weer meer Canadese namen zijn).
Anoniem: 69767 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 02:16:
"Van" betekent "uit". Dat we het tegenwoordig nauwelijks meer in die betekenis gebruiken is wat anders.

"De" slaat op een beroep of afkomst, vaak werden de Pieten, Klazen en Jannen in een dorp uit elkaar gehouden met "bijnamen"; dat gebeurt in veel landen nog steeds, trouwens.

Dus je had Jan de bakker, Jan de smid, Jan de Fries, Jan van dorp 1, Jan van dorp 2.
En dan hed je een van hun zonen, dat was jonge Jan, Jan de jonge dus.

Amerikaanse namen die uit het Duits of Nederlands komen zijn vaak veramerikaniseert, vandaar namen als Vanderbilt. Ook werd inderdaad vaak het tussenvoegsel weggelaten.
Dan werd Sjors de Bakker dus George Baker :P

Wees blij dat we in Nederland tenminste wat originelere namen hebben dan alleen maar patroniemen (Jan Pietersen, zoon van Piet Jansen, etc.).

[ Voor 6% gewijzigd door Dido op 16-08-2006 10:27 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-05 18:47

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Anoniem: 69767 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 02:34:
Ik bedoel gewoon de average Amerikaan. Jij zegt dat er zat achternamen daar zijn met tussenvoegsels en vraagt je af hoe ik er bij kom (let wel ik zijn bijna nooit).
met de meest voorkomende achternamen in Amerika:

http://www.census.gov/genealogy/names/dist.all.last
Die lijst is erg leuk. Moet je maar eens zoeken op "vander" en je komt een hele hoop NL namen tegen.

Vanderbilt, Vanderford,Vanderlinden. Als laatste staat Aalderink, ook NL ;)

Ook alle namen uit de NL top komen vrij hoog terug in de meest voorkomende Amerikaanse namen.
Bakker,Dejong,Devries,Jansen (deze staat het hoogste, ergens op de 2450e plaats ofzo)

[ Voor 13% gewijzigd door FunkyTrip op 16-08-2006 11:32 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Amerikanen snappen tussenvoegels als 'van der' niet echt goed. Het is dan ook niet heel vreemd om, zoals een kennis van me heeft gedaan, de boel een beetje samen te trekken. Met andere woorden, zijn 'van der Kamp' is tegenwoordig 'Vanderkamp'. Inderdaad, een woord ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:38
Van een Surinaamse collega hoorde ik eens dat ze in Suriname, bij het toekennen van achternamen, op een gegeven moment niets meer konden verzinnen en toen maar gewoon bestaande namen achterstevoren zijn gaan spellen. :)

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 23:02

vooghel

Cunning linguist

Op de site van het Meertens Instituut kun je de achtergrond van de meeste Nederlandse familienamen opzoeken :).

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• Dido

Dido

heforshe

vooghel schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 11:44:
Op de site van het Meertens Instituut kun je de achtergrond van de meeste Nederlandse familienamen opzoeken :).
Die gasten plaatsen mijn familie nog steeds in Duitsland, ondanks hun eigen vermelding van een veel recentere (en zeer uitebreide) bron die wijst op Arkel. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:20

Zewatanejo

Fine Thanks!

vooghel schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 11:44:
Dit slaat inderdaad wel erg de plank mis..
volgens deze site kan ik niet in Noord-Brabant wonen...(Ik docht toch echt da dees tilburg waar)

Maar goed gelukkig hebben we het telefoonboek nog.. :*)
http://taalunieversum.org/koppelingen/87/

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

straffe_hendrik schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 15:49:
[...]

Dit slaat inderdaad wel erg de plank mis..
volgens deze site kan ik niet in Noord-Brabant wonen...(Ik docht toch echt da dees tilburg waar)

Maar goed gelukkig hebben we het telefoonboek nog.. :*)
http://taalunieversum.org/koppelingen/87/
Hou er rekening mee dat het overzicht van de verspreiding gebaseerd is op de volkstelling van 1947. Er zijn intussen wellicht wat mensen verhuisd...

edit:
J2pc :* :+

[ Voor 6% gewijzigd door vooghel op 21-08-2006 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

jullie moeten natuurlijk wel lezen wat er bij dat kaartje staat
Aantal naamdragers per provincie plus Amsterdam, Rotterdam en Den Haag bij de volkstelling van 1947
dus echt up-to-date kan je die site niet noemen nee :+

/edit
crap, spuit11 :O

[ Voor 5% gewijzigd door J2pc op 21-08-2006 16:01 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Jullie?

Mijn opmerking heeft niets met een keert te maken, hoor. En mijn familie heeft al sinds het begin van de 16e eeuw niets met Duitsland te maken, en dat is in sinds 1947 niet veranderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Dido schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 16:19:
Jullie?

Mijn opmerking heeft niets met een keert te maken, hoor. En mijn familie heeft al sinds het begin van de 16e eeuw niets met Duitsland te maken, en dat is in sinds 1947 niet veranderd :)
jah, ook straffe hendrik.

miss ging ik even kort door de bocht, maar ik schijn ook bijna 300 famillieleden in de buurt te hebben (gehad te hebben) nou weet ik dat er een paar dorpen verderop wat naamgenoten wonen (geen bekende familie verder of zo), maar da's wel erg overderen :o

en volgens dat telefoonboek-kaartje van 1993 zijn 't er nog maar 3 in heel NL (wtf, massamoord?)
ach ja, je heb
"Lies, damn lies and statistics" © Mark Twain ;)

[ Voor 12% gewijzigd door J2pc op 21-08-2006 16:27 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

J2pc: Het gaat mij er dus niet om waar mijn familie zou wonen, dat heb ik niet eens bekeken op die site. Het ging mij om de herkomst van mijn familienaam. Die is volgens de site afkomstig van een Duits dorp, terwijl - nota bene volgens een door de site aangehaalde bron - al lang aangenomen wordt dat die etymologie onzin is.

Mijn opmerking en die van straffe hendrik zijn dus twee totaal verschillende.

edit: ik herlees mijn oorspronkelijke post nog eens en zie dat - met name met de toevoeging van straffe hendrik, inderdaad de indruk gewekt kan worden dat ik het had over de huidige spreiding van mijn familienaam; ik bedoelde met herkomst echter echt het woord herkomst. En de herkomst veranderd niet echt mettertijd.

[ Voor 28% gewijzigd door Dido op 21-08-2006 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

Dido schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:42:
J2pc: Het gaat mij er dus niet om waar mijn familie zou wonen, dat heb ik niet eens bekeken op die site. Het ging mij om de herkomst van mijn familienaam. Die is volgens de site afkomstig van een Duits dorp, terwijl - nota bene volgens een door de site aangehaalde bron - al lang aangenomen wordt dat die etymologie onzin is.

edit: ik herlees mijn oorspronkelijke post nog eens en zie dat - met name met de toevoeging van straffe hendrik, inderdaad de indruk gewekt kan worden dat ik het had over de huidige spreiding van mijn familienaam; ik bedoelde met herkomst echter echt het woord herkomst. En de herkomst veranderd niet echt mettertijd.
Wel de inzichten over die herkomst :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

vooghel schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:58:
[...]

Wel de inzichten over die herkomst :).
Inderdaad, daarom is het raar dat ze dus wel een recente, grondig gedocumenteerde bron noemen, maar de daarin genoemde herkomst straal negeren.

De link naar Duitsland is een staaltje volksetymologie, terwijl de link naar Arkel goed gedocumenteerd is en ondersteund door het voorkomen van de naam in die omgeving in de zestiende eeuw.

Op zich wil dat niet alles zeggen over de kwaliteit van de site, maar het viel me gewoon op omdat ik de genoemde bron hier heb staan en het eerste wat ik doe als ik dergelijke sites zie is uiteraard mijn eigen naam checken :)

Dit gaat eigenlijk wel een beetje off-topic, eigenlijk. Wou de topicstarter nog iets weten of os zijn vraag beantwoord? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:20

Zewatanejo

Fine Thanks!

O.. Ok. Dat had ik dus verkeerd geinterpreteerd..
Maar dan nog. Volgens die site woonde er van mijn familie niemand in Noord Brabant... Das toch wel erg vreemd, want zover ik weet ligt de herkomst van mijn achternaam in Haaren NB. Het telefoonboek lijkt dat overigens te bevestigen.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Laatst online: 13-05 18:57
Hoe kun je dat zien dan waar je naam afkomstig van is?

Ik kan alleen de verspreiding over NL zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

aight, excuses. Verkeerd geïnterpreteerd :)
de herkomst van je naam veranderd idd niet met de tijd timetravel \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Silent Thunder schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:16:
Hoe kun je dat zien dan waar je naam afkomstig van is?

Ik kan alleen de verspreiding over NL zien.
Ik tik mijn naam in, en dan staat er een kopje "Verklaring". Daar staat in mijn geval dat het duidt op herkomst uit een Duits stadje. Heb ik ook tijden geloofd, totdat een of ander familielid met teveel tijd de hele stamboom to de zestiende eeuw getraceerd had en dat in een boekje zette.

De spreiding over Nederland in 1947 maakt een Duitse herkomst ook onwaarschijnlijk, overigens, aangezien er in het oosten des lands beduidend minder zitten dan in Zuid-Holland. (Alblasserwaard, Dordt, Rotterdam, Arkel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:43

Mx. Alba

hen/die/zij

In Frankrijk komt het ook vrij vaak voor. Vooral hier in Bretagne.

Le Corre
Le Pen
Le Floc'h
Le Clerc

Maar ook aanelkaargegroeid:

Dupont (uitvinder van Teflon)
Leclerc
Lemarié
Legrand
Lemercier

In Frankrijk stammen dat soort namen meestal uit de "provinces", dus van buiten de Île de France (de regio rondom Parijs). Het fenomeen achternaam is namelijk in Parijs ontstaan, en is door Napoleon verplicht gesteld. Die heeft ook verplichtgesteld dat eenieder slechts één officiële voornaam heeft, vandaar ook veel dubbele voornamen zoals Jean-Claude, Jean-Pierre, Marc-Antoine, Marie-Noëlle, Anne-Laure, etc. en de proliferatie van achternamen die ook voornamen kunnen zijn (en wat vaak tot verwarring leidt omdat men hier ook vaak de achternaam als eerste noemt) zoals Martin, Bernard, Thomas, Michel, Paul...

Anyway, de achternamen met tussenvoegsels in Frankrijk zijn denk ik dus op dezelfde manier ontstaan als hun equivalent in Nederland: doordat men op een gegeven moment gedwongen werd een achternaam te kiezen.

Mijn achternaam is iig nog maar een stuk of 7 generaties oud. Er was een Johannes Jansen, zoon van Arend Jansen, die zijn achternaam in Arendsen veranderde. Gelukkig maar, want Jansens zijn er wel genoeg :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1