Intel vs. AMD: Fuj.Siem. Amilo Pi 1505 of Asus A6M-Q037H?

Pagina: 1
Acties:
  • 508 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mlvp
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-12-2024
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en ik heb de keus inmiddels teruggebracht naar twee verschillende machines, maar ik twijfel nog. Misschien kan iemand advies geven?

Het wordt een laptop voor werk en studie: Internet, e-mail, office-werk, software ontwikkeling (b.v. Eclipse of JBuilder, maar niet dag-in-dag-uit), misschien wat audio analyse (b.v. Speaker Workshop).

Het moet een mobiele laptop worden. Bijzonder licht of klein hoeft hij niet te worden, maar een batterij die plat ligt na twee uur mobiel Internetten is niet aantrekkelijk.

Wat ik er zeker niet mee ga doen is gamen of 3D modellering.

Zelf dacht ik aan een 15" scherm, 1GB RAM, een snelle mobiele processor met een standaard geïntegreerde video-chip. Er is veel aanbod, maar ik vind de volgende twee het meest interessant:

Fujitsu-Siemens Amilo Pi 1505, 820 euro
  • Display: 15,4", WXGA Resolutie 1280x800
  • Processor: Mobile Intel Core Duo T2050 (1.66Ghz)
  • Chipset: Intel 945GM
  • Geheugen: 1GB(2x512 MB) DDR2 PC4300 (max 2GB)
  • Videokaart: Geïntegreerd in Intel 945GM
  • Harddisk: 80GB SATA, 5400 rpm
  • Optische drive: 8x DVD-/+RW Dual Layer
  • LAN 100Mbit, WLAN 54Mbit
  • 1x Express Card, VGA-Out, Microfoon-in, Line-in
  • 3x USB2.0
  • 1x Firewire
  • TV-Out: S-VHS
  • 4 in 1 Card Reader
  • S/PDIF geluidsuitgang
  • Microsoft Windows XP Home
  • Afmetingen: 358x255x36mm
  • Gewicht: 2,8kg
  • Batterij: Li-Ion, 6 cell, 44Whr (+/- 4 uur)
Asus A6M-Q037H, 807 euro
  • Display: 15,4", WXGA Resolutie 1280x800
  • Processor: Mobile AMD Turion TL50 (1.60Ghz)
  • Chipset: C51MV(C61)+MCP51
  • Geheugen: 1GB (2x512MB) DDR2 PC4300 (max 2GB)
  • Videokaart: nVidia GeForce Go 6100 128MB (volgens 4Launch)
  • Videokaart: Geïntegreerde C51-M (volgens Asus zelf)
  • Harddisk: 80GB Ultra DMA 100, 5400 rpm
  • Optische drive: 8x DVD-/+RW Dual Layer
  • LAN 100Mbit, WLAN 54Mbit
  • 1x PCMCIA II, VGA-Out, Microfoon-in, Line-in
  • 4x USB2.0
  • 1x Firewire
  • TV-Out: S-VHS
  • 1x DVI
  • 4 in 1 Card Reader
  • Microsoft Windows XP Home
  • Inclusief draagtas en muis
  • Afmetingen: 354x273x22-34mm
  • Batterij: Li-Ion, 8 cell, 71Whr
Voor zover ik kan inschatten is de Asus iets sneller, maar de Fujitsu-Siemens iets efficiënter.

Puur op waar-voor-het-geld wint de Asus, zeker als er inderdaad een aparte videokaart in zit (wat ik verwacht). Redenen om voor de Fujitsu-Siemens te kiezen zijn een mogelijk langere batterijduur, lagere warmteproductie en het onverklaarbare gevoel dat hij in zijn geheel beter uitgebalanceerd is.

Een paar concrete vragen:

Klopt mijn analyse een beetje, of zit ik er echt helemaal naast?

Zou een losse videokaart minder efficiënt zijn dan een geïntegreerde chip?

Kun je met dergelijke laptops op schoot nog een paar uur Internetten zonder derdegraads brandwonden?

Ik zie dat beide een breedbeeldscherm hebben. Dat is de nieuwe trend en lijkt me logisch voor gamen of multimedia, maar is het ook handig voor bijvoorbeeld tekstverwerken of programmeren (op
laptopformaat)?

Ik zou kunnen terugstappen naar een lagere prijscatagorie. Dat betekent dan een iets langzamere processor, en met name een halvering van het geheugen. Honderd euro is leuk meegenomen, maar ik vermoed dat ik dat zeker zal merken bij grote Java programma's. Wat is jullie aanbeveling, geheugen of drankstudieboeken?

Zien jullie nog adders onder het gras, die ik over het hoofd zie?

Bij voorbaat dank,

Michiel

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Beide processoren zijn in ieder geval zuinig en worden niet vlug warm. Maar de Core Duo is wel duidelijk sneller (en DualCore) terwijl de Turion ML50 alweer wat ouder is en Single Core.
De Geforce 6100 maakt overigens gebruik van de C51 GPU, vandaar de verschillende benaming. Maar ik verwacht inderdaad dat die wel weer vlugger is dan die Intel GMA945.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:42

Hoogie2004

Whohooooo

Ik zou niet voor de asus gaan. De FS is namelijk meer waar voor je geld. Je krijgt een dual-core cpu (die per kloktik op zijn minst net zo snel is als die AMD turion die ook nog eens single core is).
Die 6100 is gewoon een dure benaming voor een brakke videokaart. Hij zal niet bijster veel sneller zijn als die integrated intel.

EDIT:

Oke, my bad. Ik wist niet dat die turion dual core was. Dan valt mijn hele conclusie in het water.
Hmm, dan word de keus ineens een stuk moeilijker. Ik zou dan gaan voor de asus denk ik.

[ Voor 23% gewijzigd door Hoogie2004 op 16-08-2006 17:52 ]

My iRacing profile | Strava

Verwijderd

--MeAngry-- schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 23:23:
Beide processoren zijn in ieder geval zuinig en worden niet vlug warm. Maar de Core Duo is wel duidelijk sneller (en DualCore) terwijl de Turion ML50 alweer wat ouder is en Single Core.
De Geforce 6100 maakt overigens gebruik van de C51 GPU, vandaar de verschillende benaming. Maar ik verwacht inderdaad dat die wel weer vlugger is dan die Intel GMA945.
Goh lekkere kennis van zaken hebben de heren weer.

De Turion ML 50 is dual core.
En zal in praktijk stukken sneller zijn dan de Core Duo. Want we hebben het hier niet over de Core 2 Duo maar gewoon de oude Core Duo.

De Turion ML 50 heeft een 1GHz HT Bus die aardig wat meer kan verplaatsen dan de 533 van de Core Duo.

De GeForce 6100 is een andere benaming voor de GeForce 6200 die anders aardig wat sneller is dan de Intel GMA945.

Minstens 2 x zo snel.

Zeker dat de Asus meer waar voor geld bied.

P.S. de ASUS is geen Turion ML maar een Turion TL die NOG zuiniger is.
31W inclusief geheugencontroller. De Core Duo doet hem dit niet na. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2006 10:12 ]

• mlvp
Even voor alle duidelijkheid...

De AMD Mx modellen (momenteel ML en MT) zijn single-core.
De AMD Tx modellen (momenteel alleen TL) zijn dual-core.

In de Asus zit dus inderdaad een dual-core Turion.
De Turion ML 50 heeft een 1GHz HT Bus die aardig wat meer kan verplaatsen dan de 533 van de Core Duo.
Ja, maar is dat niet puur theoretisch? Met andere woorden: wordt dan niet het 533MHz geheugen de bottleneck?

Dus "stukken sneller"... ik weet het nog niet. De T2050 doet zijn voordeel met een 4x zo grote L2 cache. Ach, misschien is in de praktijk de harde schijf wel de grootste vertrager van een compleet systeem.
P.S. de ASUS is geen Turion ML maar een Turion TL die NOG zuiniger is.
31W inclusief geheugencontroller. De Core Duo doet hem dit niet na.
Inderdaad, de T2050 heeft een TDP van 31W, maar dan zonder geheugencontroller. Vraag is natuurlijk of die snelle grafische kaart niet een hoop meer verstookt dan de geheugencontroller + GMA950.

Verwijderd

mlvp schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 17:31:
Even voor alle duidelijkheid...

[...]

Ja, maar is dat niet puur theoretisch? Met andere woorden: wordt dan niet het 533MHz geheugen de bottleneck?

Dus "stukken sneller"... ik weet het nog niet. De T2050 doet zijn voordeel met een 4x zo grote L2 cache. Ach, misschien is in de praktijk de harde schijf wel de grootste vertrager van een compleet systeem.

[...]

Inderdaad, de T2050 heeft een TDP van 31W, maar dan zonder geheugencontroller. Vraag is natuurlijk of die snelle grafische kaart niet een hoop meer verstookt dan de geheugencontroller + GMA950.

Cr@p,

Onzin dus.

Er zijn twee Turion varianten in de zowel dual als single core versie.

De MT is de zuinigste van de twee.
De ML is de minder zuinige.

Simpel als dat.

Bij de single core hield dat in dat de MT 25 Watt is en de ML 35 Watt is.
De Core Duo heeft het nodig. De K8 is heeft niet zo extreem veel baat bij heel veel cache.
Dus dat de ene meer cache heeft dan de ander wil niet gelijk zeggen dat hij sneller is.
Onzin. De 6100 is een erg zuinig platform. En beschikt over mooie terugclock functies wanneer je hem bijv niet zo intensief gebruikt.

• mlvp
Er zijn twee Turion varianten in de zowel dual als single core versie.

De MT is de zuinigste van de twee.
De ML is de minder zuinige.

Simpel als dat.
Het is iets ingewikkelder: er bestaat wel degelijk een TL, en die is dual-core. Hij verbruikt ongeveer evenveel als een (single-core) ML.

Single core
Afbeeldingslocatie: http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/Additional/33227A-2_Turion_model_number_02.gif

Dual core
Afbeeldingslocatie: http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/Additional/40975A_T64X2-MobileTech.gif

Samenvattend:

Gewoon zuinigHeel zuinig
Single core
ML
MT
Dual core
TL
De 6100 is een erg zuinig platform. En beschikt over mooie terugclock functies wanneer je hem bijv niet zo intensief gebruikt.
Je hebt gelijk, de 6100 blijkt een TDP te hebben van 7,5W. De keerzijde van de medaille is dat het toch echt niet een "een andere benaming voor de GeForce 6200" blijkt te zijn.
Although the integrated graphics cores from NVIDIA have numeric markings close to 6200, their performance is far inferior to that of the GeForce 6200. This comes just from the architectural features of the GeForce 6150 and GeForce 6100 – although compatible with DirectX 9.0c and Shader Model 3.0, these cores have only 2 pixel pipelines and 1 vertex shader. So, the GeForce 6150 and 6100 do not try to compete even with low-end GeForce 6 series cards in terms of performance.

Verwijderd

mlvp schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 18:44:
[...]

Het is iets ingewikkelder: er bestaat wel degelijk een TL, en die is dual-core. Hij verbruikt ongeveer evenveel als een (single-core) ML.

Single core
[afbeelding]

Dual core
[afbeelding]

Samenvattend:

Gewoon zuinigHeel zuinig
Single core
ML
MT
Dual core
TL

[...]

Je hebt gelijk, de 6100 blijkt een TDP te hebben van 7,5W. De keerzijde van de medaille is dat het toch echt niet een "een andere benaming voor de GeForce 6200" blijkt te zijn.

[...]
De Turion ML-50 is ook een Dual Core hoe dan ook.

De ML is de minst zuinige van de 2.
De 50 serie staat voor Dual Core.

De 4x en 3x en de 2x zijn single cores.
De 5x en de 6x zijn Dual Cores.

• mlvp
De Turion ML-50 is ook een Dual Core hoe dan ook.
Bestaat de ML-50 eigenlijk wel? Na een tijdje Googlen kom ik tot de conclusie dat de ML-50 een combinatie is van een TL-50 en een tikfout.

Misschien heb ik het mis, maar dan bevind ik me in goed gezelschap. Ik geef toe dat ik soms weinig begrijp van processor naamgeving. Intel komt met een compleet nieuwe processorarchitectuur en wat doen ze... ze zetten er een 2'tje tussen!?

Hoe zou die dialoog zijn gegaan?

Engineering: Moet je nou kijken, we hebben een nieuwe processor!
Marketing: Oh ja? Hij ziet er anders net zo uit als de vorige.
Engineering: Ja, maar het verschil zit van binnen! We gebruiken 8 prefetchers en de 4 decoders worden via macro-fus...
Marketing: Ja-ja, het is wel goed--we zetten er wel ergens een 2'tje bij. :O
De 4x en 3x en de 2x zijn single cores.
De 5x en de 6x zijn Dual Cores.
Hier heb je een punt. Ik zie (op de AMD website) geen overlap tussen de Mx en de Tx nummers, maar in principe kan dat natuurlijk wel. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen als ze nog een bliksemsnelle single-core willen toevoegen.

Verwijderd

mlvp schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 19:08:
[...]

Bestaat de ML-50 eigenlijk wel? Na een tijdje Googlen kom ik tot de conclusie dat de ML-50 een combinatie is van een TL-50 en een tikfout.

Misschien heb ik het mis, maar dan bevind ik me in goed gezelschap. Ik geef toe dat ik soms weinig begrijp van processor naamgeving. Intel komt met een compleet nieuwe processorarchitectuur en wat doen ze... ze zetten er een 2'tje tussen!?

Hoe zou die dialoog zijn gegaan?

Engineering: Moet je nou kijken, we hebben een nieuwe processor!
Marketing: Oh ja? Hij ziet er anders net zo uit als de vorige.
Engineering: Ja, maar het verschil zit van binnen! We gebruiken 8 prefetchers en de 4 decoders worden via macro-fus...
Marketing: Ja-ja, het is wel goed--we zetten er wel ergens een 2'tje bij. :O

[...]

Hier heb je een punt. Ik zie (op de AMD website) geen overlap tussen de Mx en de Tx nummers, maar in principe kan dat natuurlijk wel. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen als ze nog een bliksemsnelle single-core willen toevoegen.
Of de Turion ML-50 bestaat. Absoluut. Tis een 35W TDP variant.

Een nieuwe single core?

De Turion MT-46 dat is een 2,6GHz variant en de (of die nog uitkomt betwijfel ik de MT-48).

Verwijderd

Hallo,

Ik wil zelf de Asus A6m kopen maar ik kan alleen nergens vinden hoe lang de batterij mee gaat. Kan iemand mij daarmee helpen?

Bij voorbaat dank!
Pagina: 1