Beste tweakers,
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en ik heb de keus inmiddels teruggebracht naar twee verschillende machines, maar ik twijfel nog. Misschien kan iemand advies geven?
Het wordt een laptop voor werk en studie: Internet, e-mail, office-werk, software ontwikkeling (b.v. Eclipse of JBuilder, maar niet dag-in-dag-uit), misschien wat audio analyse (b.v. Speaker Workshop).
Het moet een mobiele laptop worden. Bijzonder licht of klein hoeft hij niet te worden, maar een batterij die plat ligt na twee uur mobiel Internetten is niet aantrekkelijk.
Wat ik er zeker niet mee ga doen is gamen of 3D modellering.
Zelf dacht ik aan een 15" scherm, 1GB RAM, een snelle mobiele processor met een standaard geïntegreerde video-chip. Er is veel aanbod, maar ik vind de volgende twee het meest interessant:
Fujitsu-Siemens Amilo Pi 1505, 820 euro
Puur op waar-voor-het-geld wint de Asus, zeker als er inderdaad een aparte videokaart in zit (wat ik verwacht). Redenen om voor de Fujitsu-Siemens te kiezen zijn een mogelijk langere batterijduur, lagere warmteproductie en het onverklaarbare gevoel dat hij in zijn geheel beter uitgebalanceerd is.
Een paar concrete vragen:
Klopt mijn analyse een beetje, of zit ik er echt helemaal naast?
Zou een losse videokaart minder efficiënt zijn dan een geïntegreerde chip?
Kun je met dergelijke laptops op schoot nog een paar uur Internetten zonder derdegraads brandwonden?
Ik zie dat beide een breedbeeldscherm hebben. Dat is de nieuwe trend en lijkt me logisch voor gamen of multimedia, maar is het ook handig voor bijvoorbeeld tekstverwerken of programmeren (op
laptopformaat)?
Ik zou kunnen terugstappen naar een lagere prijscatagorie. Dat betekent dan een iets langzamere processor, en met name een halvering van het geheugen. Honderd euro is leuk meegenomen, maar ik vermoed dat ik dat zeker zal merken bij grote Java programma's. Wat is jullie aanbeveling, geheugen of drankstudieboeken?
Zien jullie nog adders onder het gras, die ik over het hoofd zie?
Bij voorbaat dank,
Michiel
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en ik heb de keus inmiddels teruggebracht naar twee verschillende machines, maar ik twijfel nog. Misschien kan iemand advies geven?
Het wordt een laptop voor werk en studie: Internet, e-mail, office-werk, software ontwikkeling (b.v. Eclipse of JBuilder, maar niet dag-in-dag-uit), misschien wat audio analyse (b.v. Speaker Workshop).
Het moet een mobiele laptop worden. Bijzonder licht of klein hoeft hij niet te worden, maar een batterij die plat ligt na twee uur mobiel Internetten is niet aantrekkelijk.
Wat ik er zeker niet mee ga doen is gamen of 3D modellering.
Zelf dacht ik aan een 15" scherm, 1GB RAM, een snelle mobiele processor met een standaard geïntegreerde video-chip. Er is veel aanbod, maar ik vind de volgende twee het meest interessant:
Fujitsu-Siemens Amilo Pi 1505, 820 euro
- Display: 15,4", WXGA Resolutie 1280x800
- Processor: Mobile Intel Core Duo T2050 (1.66Ghz)
- Chipset: Intel 945GM
- Geheugen: 1GB(2x512 MB) DDR2 PC4300 (max 2GB)
- Videokaart: Geïntegreerd in Intel 945GM
- Harddisk: 80GB SATA, 5400 rpm
- Optische drive: 8x DVD-/+RW Dual Layer
- LAN 100Mbit, WLAN 54Mbit
- 1x Express Card, VGA-Out, Microfoon-in, Line-in
- 3x USB2.0
- 1x Firewire
- TV-Out: S-VHS
- 4 in 1 Card Reader
- S/PDIF geluidsuitgang
- Microsoft Windows XP Home
- Afmetingen: 358x255x36mm
- Gewicht: 2,8kg
- Batterij: Li-Ion, 6 cell, 44Whr (+/- 4 uur)
- Display: 15,4", WXGA Resolutie 1280x800
- Processor: Mobile AMD Turion TL50 (1.60Ghz)
- Chipset: C51MV(C61)+MCP51
- Geheugen: 1GB (2x512MB) DDR2 PC4300 (max 2GB)
- Videokaart: nVidia GeForce Go 6100 128MB (volgens 4Launch)
- Videokaart: Geïntegreerde C51-M (volgens Asus zelf)
- Harddisk: 80GB Ultra DMA 100, 5400 rpm
- Optische drive: 8x DVD-/+RW Dual Layer
- LAN 100Mbit, WLAN 54Mbit
- 1x PCMCIA II, VGA-Out, Microfoon-in, Line-in
- 4x USB2.0
- 1x Firewire
- TV-Out: S-VHS
- 1x DVI
- 4 in 1 Card Reader
- Microsoft Windows XP Home
- Inclusief draagtas en muis
- Afmetingen: 354x273x22-34mm
- Batterij: Li-Ion, 8 cell, 71Whr
Puur op waar-voor-het-geld wint de Asus, zeker als er inderdaad een aparte videokaart in zit (wat ik verwacht). Redenen om voor de Fujitsu-Siemens te kiezen zijn een mogelijk langere batterijduur, lagere warmteproductie en het onverklaarbare gevoel dat hij in zijn geheel beter uitgebalanceerd is.
Een paar concrete vragen:
Klopt mijn analyse een beetje, of zit ik er echt helemaal naast?
Zou een losse videokaart minder efficiënt zijn dan een geïntegreerde chip?
Kun je met dergelijke laptops op schoot nog een paar uur Internetten zonder derdegraads brandwonden?
Ik zie dat beide een breedbeeldscherm hebben. Dat is de nieuwe trend en lijkt me logisch voor gamen of multimedia, maar is het ook handig voor bijvoorbeeld tekstverwerken of programmeren (op
laptopformaat)?
Ik zou kunnen terugstappen naar een lagere prijscatagorie. Dat betekent dan een iets langzamere processor, en met name een halvering van het geheugen. Honderd euro is leuk meegenomen, maar ik vermoed dat ik dat zeker zal merken bij grote Java programma's. Wat is jullie aanbeveling, geheugen of drankstudieboeken?
Zien jullie nog adders onder het gras, die ik over het hoofd zie?
Bij voorbaat dank,
Michiel