Windows blijft hangen met extra IDE schijf

Pagina: 1
Acties:

• peperthee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-02 12:22
Hallo,

Ik heb een klein probleempje. Ik heb een pc met 1 S-ata schijf (windows xp), en een harde schijf (IDE) als voor extra opslag. Tot voor kort werkte dit allemaal probleemloos, tot dat ik laatst windows opnieuw geinstalleerd heb, alle updates weer gedownload etc, inclusief SP2. Ik durf niet te zeggen of dit laatste ermee te maken heeft, meer ter info.

Het probleem is dat windows blijft hangen in het opstartscherm, het rollende balkje komt een stuk of 6 x langs, dan knipperen de lichtjes op het toetsenbord + muis, en wordt het scherm even zwart, en hierna keert het weer terug naar het windowsopstartscherm en het balkje blijft hangen.
Het gekke is dat ik wel via veilige modus windows in kan komen, maar daar geen problemen aantref (op het eerste gezicht).

Ik weet niet waar ik nu moet zoeken om het op te lossen, omdat tot voor kort alles het op deze manier goed deed.

Iemand een idee?

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 15:38

talin

ES-MA

op welke schijf heb je windows opnieuw geinstaleerd ?
wat is de boot volgorde

wat er zou kunnen zijn is dat de bootvolgorde op IDE en dan Sata staat, dus dat de oude OS nog op de Sata staat en de nieuwe op de IDE schijf.

welke OS ? als je XP pro hebt zijn er meer mogelijkheden om dingen te herstellen e.d.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• peperthee
Ik heb op de S-ata schijf windows geinstalleerd, wanneer ik de IDE loskoppel werkt alles perfect en start windows (XP pro) gewoon normaal op. Maar wanneer ik die IDE dan weer aansluit ontstaat het probleem.

Maar t gekke is dan toch dat windows met die IDE schijf niet normaal opstart maar wel in veilige modus.

• talin

talin

ES-MA

peperthee schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 11:33:
Ik heb op de S-ata schijf windows geinstalleerd, wanneer ik de IDE loskoppel werkt alles perfect en start windows (XP pro) gewoon normaal op. Maar wanneer ik die IDE dan weer aansluit ontstaat het probleem.

Maar t gekke is dan toch dat windows met die IDE schijf niet normaal opstart maar wel in veilige modus.
naast die schijf op die IDE kabel zit daar nog meer op aangesloten ?
als er een CD-Rom drive bij opzit zou het kunnen dat de jumpers verkeerd staan ? master slave cable select

wat staat er op die IDE schijf ? data die de OS boot zou kunnen beinvloeden ? staat er een MBR ( master boot record ) op ?

mocht je een WIN-95 boot disk bij de hand hebben ( die gebruik ik altijd) kan je proberen om op te starten in DOS en dan de IDE schijf bekijken wat er allemaal op staat ( alleen als ie FAT is geformateerd ) en mischien foute data verwijderen

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• peperthee
Hoi,

Op die kabel waar de IDE aanhangt zit verder niets aangesloten. Dan kan het probleem dus niet vormen.

Nu heb ik even in de bios gekeken naar boot volgorde, en daar staat deze IDE schijf inderdaad tussen, wat lichtelijk vreemd is, omdat m'n windows op de S-ata staat. Maar wanneer ik deze IDE disable krijg ik een melding dat er 'niets te booten' valt. Terwijl die dus eigenlijk van de S-ata moet booten.
Dit gebeurt wel wanneer ik de IDE loskoppel. Ik snap alleen niet dat ik die S-ata schijf niet kan kiezen bij het boot device priority menu'tje. Wellicht licht hier het probleem.

Ik heb even in veilige modus gekeken of er nog iets aan oude windows installaties op die IDE staan maar kon zo snel niets vinden. (maar weet ook niet precies naar wat voor bestand ik zou moeten zoeken.) Daarna heb ik in veilige modus de IDE schijf volledige gecontroleerd op fouten, maar hier leek alles in orde.

Het gekste vind ik dat tot voor kort alles nog in dezelfde opstelling werkte, en na het opnieuw installeren van Windows xp pro met SP 2 het opeens niet meer werkt... :?

• peperthee
Het probleem is volgens mij de boot volgorde.

Als ik de IDE losgekoppeld hebt boot windows netjes vanaf de maxtor (s-ata). Maar wanneer de IDE erbij komt verdwijnt de Maxtor opeens uit de boot device lijst, en staat de IDE er in de plaats. Waar natuurlijk geen windows op zit.
Ik kan de Maxtor ook niet meer kiezen dan.

• talin

talin

ES-MA

je hebt deze opstelling eerder draaiende gehad?
dan zit het in SP2

ik heb hier een systeem staan dat een mobo heeft waar de Sata een eigen Bios heeft ( net als een Raid kaartje) die moet je dus instaleren maar dat zou je geweten hebben als je het systeem eerder draaiende hebt gehad dat kan het dus niet zijn.

SP2 verwijderen van je OS of zoeken naar S-Ata updates of iets in die richting.
er staat me wel iets bij dat er controler problemen zijn bij de SP2 maar kan je zo niet zeggen hoe en wat.

• peperthee
Ik heb raid drivers/controller geinstalleerd voor de S-ata schijf omdat de windows setup deze bij het begin niet herkent. Je moet de raid drivers handmatig installeren. Dat heb ik gedaan, en op zichzelf loopt dat goed. Maar ik snap niet waarom die opeens van die IDE boot als windows op de S-ata drive staat.

• peperthee
en nog steeds blijft ie hangen.

Ik snap er werkelijk niets van.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

kijk eens in je bios of er iets tussen staat zoals SCSI boot divice ;) die als eerste zetten

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• peperthee
nee staat er niet tussen.

Zelfs al staat de Sata schijf als 1st in het boot menu'tje blijft ie hangen wanneer de IDE aangesloten is.
Het is dan WEL mogelijk om in windows te komen via veilige modus. Dus ik kan op die IDE schijf komen. 8)7

• libie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 09:50
Als het goed is heb je in het zelfde menu waar je de volgorde van opstarten kan kiezen, ook de optie hard disk drives.
Waarschijnlijk moet je daar de sata schijf bovenaan het rijtje zetten, dan kijkt hij eerst of hij van de sata schijf kan booten

• peperthee
Ja dat heb ik gedaan idd. Dacht ook dat het daarmee gefixt zou zijn.
Maar nog steeds t zelfde probleem. Hij boot vanaf de Sata, maar in combi met de IDE wil het niet lukken.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zet de IDE schijf eens op het tweede IDE kanaal als slave en je DVD/CD als master op t eerste IDE kanaal. Daarna weer booten. Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• peperthee
keur0000 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 20:25:
Zet de IDE schijf eens op het tweede IDE kanaal als slave en je DVD/CD als master op t eerste IDE kanaal. Daarna weer booten. Suc6
Helaas...weer niet.

Ik gok dat het iets te maken heeft met het installeren van SP2. Daarvoor heb ik deze opstelling namelijk altijd gehad. Ik weet alleen niet of dit rëeel is...

Verwijderd

Checken of er nu een jumper in IDE schijf zit. Zo niet, dan jumper op MASTER zetten!

• peperthee
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 22:21:
Checken of er nu een jumper in IDE schijf zit. Zo niet, dan jumper op MASTER zetten!
Ik achtte de kans klein, maar net toch ff geprobeerd.
Helaas, m'n pc blijft nu hangen in t boot scherm, ik kom dan zelfs de bios niet in.

Ik weet 99% zeker dat wanneer ik windows opnieuw installeer op die S-ata schijf deze setup gewoon werkt. Het moet haast te maken hebben met SP2 of 1 van de updates. Omdat ik dit probleem niet had toen ik SP2 niet draaide. Maarja, om nou Windows weer te 'degraden' vind ik een beetje krom.

• peperthee
Nou, toch maar geprobeerd. SP 2 eraf gegooid, en verdraaid...hij start gewoon normaal op, MET de 2 schijven dus.

Ik dacht dat een upgrade een verbetering van het systeem zou moeten zijn. In mijn geval niet helaas...

Iemand een idee waar ik meer over dit probleem zou kunnen vinden, zodat ik eventueel in de toekomst toch zou kunnen proberen SP2 te runnen?

Bedankt iig voor de hulp!
Pagina: 1