pc digitaal aansluiten op receiver

Pagina: 1
Acties:

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:52
Ik wil mijn pc, die nu analoog is aangesloten op mijn Sony 6.1 receiver met JBL 5.1 surround, digitaal aansluiten. Ook heb ik een Plantronics headset die ik nog regelmatig gebruik. Graag wil ik een oplossing waarbij beiden aangesloten zijn en ik niet steeds via configuratiescherm en een paar klikken verder het vinkje bij 'alleen digitaal' moet veranderen. Ideaal zou zijn als ze altijd allebei signaal krijgen, zodat ik nooit hoef te switchen.

Ik heb dus het volgende:
-Een Sony receiver, met 2x optisch digitaal in en 1x coaxiaal (helaas al in gebruik, DVD-speler)
-Een stereo headset met 3,5 mm jack plug
-Een soundblaster audigy, met coax digitaal output
-Onboard geluid (op nforce3) met optisch digitaal output

Kun je bijvoorbeeld twee geluidskaarten tegelijk gebruiken, zodat ik de audigy gebruik voor de headset en de onboard voor digitale output?

Wat zou anders een goeie oplossing zijn? Zijn er ook kaarten die tegelijk digitaal en analoog signaal kunnen afgeven? Ik dacht dat een vriend van mij met zn terratec kaart het kan, en die heeft ook nog eens optisch, dus misschien kan ik mn kaart dan beter vervangen.`Misschien heeft iemand hier een kaart die beide kan?

Ik zoek dus eigenlijk een manier om met zo weinig mogelijk veranderingen mn receiver optisch digitaal aan te sluiten, en het liefst zodat het switchen niet zo'n gedoe is. Wie weet hoe?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:54
Bij een Audigy staat analoog en digitaal allebij aan, je kunt dus beide aansluiten

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Je kan zoals je zegt beide geluidskaarten gebruiken, en dan in verschillende applicaties instellen dat je ze verschillende kaarten wil toewijzen.

Je kan ook 1 kaart gebruiken, maar vaak zijn digitaal en analoog uit dan niet te voorzien van verschillende signalen - dus dan heb je dat het geluid dat naar je headset gaat tegelijk ook naar je receiver gaat... Dit hangt van de drivers/kaart af.

Probeer eerst gewoon de spullen die je al hebt zou ik zeggen; onboard geluid plus audigy.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

topictitel even aangepast: Receiver digitaal aansluiten -> pc digitaal aansluiten op receiver

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• buddow
Ik ben geen fan van mijn onboard geluid, voor de headset zou ik het nog een keer voldoende vinden maar meer ook niet. En mijn audigy kan niet digitaal en analoog tegelijk weergeven, daar ben ik nu wel achter. Ook is het, gezien de vrije aansluitingen op mijn receiver, het handigst optisch digitaal te gebruiken (toslink).

Die terratec kaarten hebben bijna allemaal optische uitgangen, weet iemand of je die ook altijd aan kunt zetten, naast een analoge stereo uitgang voor de headset?

Anders koop ik zo'n kaart en verkoop ik mijn Audigy, want die heeft gewoon niet de juiste mogelijkheden voor mij.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

buddow schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 08:45:
Die terratec kaarten hebben bijna allemaal optische uitgangen, weet iemand of je die ook altijd aan kunt zetten, naast een analoge stereo uitgang voor de headset?
Op mijn Terratec DMX 6fire 24/96 (ik noem maar de hele slinger want er zijn zeker drie kaarten met ongeveer die naam maar verschillende specs) werkt dat iig. De line-out, de optische en coaxiale spdif sturen dan allemaal hetzelfde signaal uit. Ik kan je niet met zekerheid vertellen hoe het met de nieuwere Terratec kaarten zit.

Ik dacht trouwens dat de M-Audio Delta kaarten - de handigste daarvan in dit geval is de Audiophile - de digitaal en analoog uit als aparte "devices" aanbieden in windows. Dan kan je ze dus apart toewijzen voor je media-player en je voip-apps. Zie bijv de plaatjes van (oude) drivers hier: http://www.digit-life.com/articles/maudioaudiophile/

• buddow
Dus dan kun je de headset (line out en mic in) gebruiken voor stereo weergave, en optisch uit tegelijk naar de receiver? Dat zou echt ideaal zijn, dat vind ik de moeite van het wisselen van geluidskaart wel waard.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ik zou het voor de zekerheid nog vragen aan iemand die er een heeft... zoals ook in die review staat: "But everything can change in the new driver version." (geen idee wat ze daarmee bedoelen)

Verder is het inzetten van een kaart van 100euro met 100dB S/N analoog uit voor VOIP natuurlijk wel een beetje decadent :)

• buddow
Ik ga dan liever voor een Terratec, die heb je al voor veel minder. Alleen zijn er geen winkels in Groningen die dat spul verkopen, heb tenminste niets kunnen vinden.

Dit staat in de handleiding van de Aureon 5.1 PCI:
S/P-DIF Uitvoer
Deze knop activeert / deactiveert de digitale audio-uitgang.
De digitale uitgang kan alleen in de modus “Stereo luidsprekers” resp. “Hoofdtelefoon” geactiveerd orden.

Lijkt er dus op dat die al precies doet wat ik wil. Waarom heb ik ooit een Audigy gekocht? ;)

[ Voor 52% gewijzigd door buddow op 16-08-2006 10:02 ]

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
Ik ben hier ook benieuw naar, aangezien mijn coolermaster case een geluidsmeter heeft, maar die werkt niet zoalng ik het digitaal heb aangesloten... iig niet via de onboard geluids uit.

Creative audigy 4 doet het digitale nu... maar analoog wordt daarmee idd uitgeschakeld :'(

Verwijderd

mad-dog schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 23:40:
Bij een Audigy staat analoog en digitaal allebij aan, je kunt dus beide aansluiten
Is dit ook het geval bij M-Audio Revolution 5.1 :?

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:22
Interessant topic... Ik zat dit mezelf ook al af te vragen; Ik heb een M-Audio Sonica Theater en een AC97-on board kaart. Nu wil ik iTunes standaard toewijzen aan de M-audio (digitale output naar mijn Hifi-set), maar alle computerbliepjes en geluidjes die bij internetfilmpjes horen etc. wil ik via de onboard-kaart laten verwerken...

Uit de reacties hierboven kan ik dus opmaken dat ik dat kan instellen?

• buddow
Ik heb toch ook maar eens mn onboard geprobeerd. Ik heb dus een lange optische kabel gekocht, want ik wil 'm sowieso optisch aansluiten. Het is ongelooflijk, maar mijn onboard geluid (realtek alc850) kan wat de audigy niet kan, en dat is analoog en digitaal tegelijk. Werkt prima, geluid is alleen wel minder.

Ik ga dus op zoek naar een redelijke geluidskaart met optische uitgang voor zo'n 50 euro. Iemand tips? Bij terratec val je in een soort 'gat' tussen twee verschillende met dit budget.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Deze misschien?
http://www.behardware.com...urround-fortissimo-4.html
Zit een optische uitgang op, en ook de analoge uitgang is volgens de review goed. Maar of die uitgangen tegelijk aanstaan weet ik niet...

De goedkopere Terratec's wil je denk ik niet: dat zijn onboard-sound componenten die op een aparte kaart zijn geplakt, om het zo maar te zeggen.

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:57
Als ik het goed begrijp heb je de optische, digitale uitgang van je onboard geluidskaart als test aangesloten op je surround receiver.
Dan word over die link een niet gedecodeerde DTS of Dolby Digital bitstream gestuurd.
Dit geluid hoeft de geluidskaart niet te bewerken; het word rechtstreeks ("pass through") op de optische link gezet. Er is bijvoorbeeld geen digitaal -> analoog conversie uitgevoerd.
De receiver verzorgt het decoderen van de bitstream naar afzonderlijke 5.1 geluidskanalen.

Waarom zou de geluidskwaliteit dan beter worden bij een andere geluidskaart?

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• buddow
Ik denk dat ik op zoek ga naar een Terratec op marktplaats, en dan wel een wat betere dan die goedkoopste. Ik heb al wel wat gevonden, even de reacties afwachten.

De reden dat ik niet tevreden ben over onboard is het volgende:
-ik heb het idee dat stereo, bij bijv mp3 minder is
-headset, bij counterstrike, microfoon is duidelijk minder
-geluid hapert nu soms bij zware belasting
-de driver/instellingen van onboard zijn minimaal

Volgens mij maakt het inderdaad voor DTS/DD weinig uit, dat klonk ook best goed.

Zou een kaart met Dolby Live voor mij nog interessant zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door buddow op 17-08-2006 10:57 ]

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:54
ik kan hier gewoon met mijn audigy 2 mijn receiver (spdif) en headset(analoog) gelijk gebruiken, zolang ik maar geen vinkje zet bij 'alleen digitaal'
Pagina: 1