[pdf] effecten transparantie leiden tot korrelige waas

Pagina: 1
Acties:
  • 344 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Ik heb een poster ontworpen met MS Publisher en een van de elementen daarin is een wit vlak dat deels doorzichtig is. Zodra ik die poster omzet naar PDF met gratis PDF-software als 'FreePDF XP' of 'PDFCreator', wordt dat deels doorzichtige witte vlak in Adobe Acrobat opeens heel 'korrelig' / met een gewoven patroon.

Dus in plaats van mooi doorzichtig zoals ik in Publisher zie, krijg ik opeens een lelijke PDF. Herkent iemand dit en heeft iemand een idee wat hier aan te doen is?

Zie dit verschil:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.ru.nl/markjansen/waas_goed.jpg
Goed
Afbeeldingslocatie: http://www.student.ru.nl/markjansen/waas_fout.jpg
Fout

[ Voor 18% gewijzigd door TromboneFreakus op 15-08-2006 20:01 ]

Verwijderd

pdf kent geen transparantie. Allerlei effecten als deze transparantie, gradienten, drop shadows enzo moeten daarom als bitmap gerenderd worden en ik denk dat daar iets fout gaat (te lage resolutie ofzo)

Als ik het zo zie zou ik dat lichtere vlak met behulp van photoshop oid gewoon in je achtergrondplaatje "bakken", dan ben je er vanaf en zit je zeker veilig.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:44
Programma's als Illustrator, InDesign of Quark Express kunnen vaak direct in PDF opslaan, juist om zaken als transparantie op te vangen (en dan kan het nog fout gaan!). MS Publisher waarschijnlijk niet. Maar probeer anders eens met Scribus, open source en speciaal gemaakt om goede pdf's te kunnen maken. Let wel even op bij installatie: Het programma was in eerste instantie allen voor linux, daardoor moeten er enkele extra handelingen verricht voor/na installatie, al valt het voor XP wel mee. Zie verder de uitleg op de downloadpagina...

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 07:16:
pdf kent geen transparantie. Allerlei effecten als deze transparantie, gradienten, drop shadows enzo moeten daarom als bitmap gerenderd worden en ik denk dat daar iets fout gaat (te lage resolutie ofzo)

Als ik het zo zie zou ik dat lichtere vlak met behulp van photoshop oid gewoon in je achtergrondplaatje "bakken", dan ben je er vanaf en zit je zeker veilig.
Maar als PDF geen transparantie kent, zou dan de PDF-renderer die moeten opvangen dan (dus overstappen op ander PDF-tooltje), of zou juist het ontwerpprogramma de 'print' anders moeten doorsturen?

Of zijn er wellicht printinstellingen te maken die de virtuele printer moet hanteren, zodat dit wel goed gaat??

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:44
Dat zou inderdaad kunnen helpen. Maar meestal word er (voor zover ik weet) door die tools eerst een Postscript gegenereerd, welke dan omgezet word naar PDF. En in Postscript is transparency dus al moeilijk. Zie bv Wikipedia. Hierdoor worden vaak alleen de meer basic mogelijkheden ondersteund (he, het is ten slotte gratis... ;) ).
Je zou kunnen proberen via GhostScript/GhostView te kijken of een PS nog wel goed transparant is (gewoon printen naar een generieke kleuren-PS printer, neem bv als driver de Apple Color LaserWriter 12/660PS). Je kan in GhostView opslaan als PDF en kijken of dit wel een beter resultaat oplevert. Maar als de PS er al niet uitziet heeft dat waarschijnlijk niet veel nut.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11-2025

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Transparantie wordt vanaf PDF versie 1.4 ondersteund, dergelijke versie kan gelezen worden met Reader of Acrobat vanaf versie 5.0.
Externe (lees:niet-Adobe) PDF creators hebben vaak moeite met het verwerken van transparacy en layers.
Maar ook bij Acrobat moet je wel even op je instellingen letten.
Zorg bij het afdrukken van de poster wel even dat je drukker de bewuste versies aankan, maar dat zal tegenwoordig geen probleem meer zijn.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

Pagina: 1