[XP] Stroomstoring tijdens afsluiten, niet meer opstarten

Pagina: 1
Acties:

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-02 19:43
Terwijl mijn zusje de computer aan het afsluiten was, viel de stroom uit. Toen ze na de stroomstoring de computer opnieuw aanzette, kreeg ze een zwart scherm met daarop de keuze tussen veilige modus, windows normaal opstarten en laatst bekende goedwerkende configuratie en daarbij een stukje tekst.

In die tekst staat dat je als de pc na een stroomstoring is uitgevallen, je moet kiezne voor windows normaal starten. Toen ze dat deed zag ze even het laadscherm van Windows XP en daarna viel de pc uit en startte opnieuw op en kwam weer dat zelfde scherm.

Dus ze haalt mij erbij en ik probeer hetzelfde, dat haalt niets uit, weer valt de pc uit en start opnieuw op. Dus ik probeer veilige modus, weer hetzelfde verhaal. Ik probeer laatst bekende goedwerkende configuratie, weer hetzelfde verhaal.

Ik heb toen de BIOS gereset, maar ook dat wilde niet baten. Ook het loskoppelen van de secundaire harde schijf (dus niet de bootschijf) hielp niet.

Hierna heb ik in de repair-functie van de XP cd, fixboot en fixmbr geprobeerd, maar beide hebben geen effect...

Ik heb geen idee waar het aan kan liggen, dus wie kan mij helpen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het ziet er naar uit dat je windows installatie goed over z'n nek gegaan is en daardoor eea corrupt is. Als fixboot en fixmbr beide niet werken lijkt mij de makkelijkste oplossing gewoon je windows even opnieuw installeren (want handmatig opstartbestanden vervangen zou ik niet aan beginnen).

• gambr0
Dat windows installeren zou ik bij mijn eigen pc inderdaad gedaan hebben, maar deze pc is niet van mij en de windows install is al 2 jaar oud en er staan dus veel programma's. Mijn pa heeft geen zin om deze opnieuw te installeren.

Dus ik hoop dat er misschien een andere oplossing is O-)

En anders zal ik inderdaad windows wel opnieuw installeren.

Verwijderd

Start herstelconsole, fixboot c:

Try this.

• gambr0
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 21:14:
Start herstelconsole, fixboot c:

Try this.
Quote uit de TS:
Hierna heb ik in de repair-functie van de XP cd, fixboot en fixmbr geprobeerd, maar beide hebben geen effect...

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Klinkt als een beschadigde voeding of probleem met geheugen (iig hardwareprobleem). Als Windows zelf beschadigd is dan blijft deze meestal:
- steken op een zwart scherm
- geeft XP aan dat bepaalde bestanden vermist zijn of beschadigd zijn

Opnieuw opstarten doet Windows aleen bij een hardware (driver) conflict/probleem. Stroomuitval kan heel goed gepaard gaan met een stroompiek.

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Probeer eens te booten van een live cd. Kijk hoe ver je daar mee komt.

Stay safe

• gigawebs
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-12-2025
Probeer anders ook eens in de "repair-functie" chkdsk /r
Pagina: 1