Laptop voor school

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 15:17
Beste tweakers,

Ik ga beginnen aan een nieuw schooljaar en heb hiervoor een laptop nodig. Nu is mijn vraag, wat is het beste???

Ik zie veel (goedkopere) laptops met een AMD Turion erin, en de wat duurdere hebben een Intel Celeron of Core Duo. Welke is nu beter? Ikzelf pak het liefst een Intel processor, daar ik altijd al intel computers heb gehad. Het probleem is dat ik dus geen ervaring heb met AMD. Kan iemand mij vertellen wat voor processor ik beter kan pakken, een AMD Turion of een Intel (hierbij maakt het niet zoveel uit welke van Intel)?

Hetgene wat ik in of bij de laptop wil hebben zijn in ieder geval :

- 80GB harde schijf
- 1024MB werkgeheugen
- Brander (liefst DVD)
- Windows XP SP2 NL
- Wireless Modem

Ik zat te denken aan de onderstaande laptops. Het liefst wil ik niet meer dan €800 uitgeven. Het mag €900 zijn, maar toch blijf ik het liefst onder de €800. Als jullie nog andere tips hebben voor een notebook die misschien beter is of een betere prijs / prestatie / kwaliteit verhouding heeft, meld het gerust!

Alvast heel erg bedankt!

edit : nieuwe laptops toegevoegd (Fujitsu-Siemens Amilo PA-1510 en Olidata Staainer W2800)
edit : laptop doorgestreept (celeron core)

Hieronder volgende de laptops, groeten & nogmaals bedankt :)

Fujitsu Siemens Amilo L 1310G

Intel Celeron M Processor 370
(1.5 Ghz, 1 MB L2 cache, 400 Mhz Frontside Bus)
1024 MB DDR Ram Werkgeheugen
80 Gb Harddisk
15.4 inch WXGA breedbeeldscherm CristalView
DVD+/- ReWriter DualLayer
ATi Mobility Radeon Xpress 200M tot 128 MB Shared Videogeheugen
16-bits geluidskaart geïntegreerd
56K Modem
10/100 Netwerkaansluiting
Wireless LAN netwerkboard 502.11 b/g
Windows XP Home SP2 NL

€ 666

---

Fujitsu Siemens Amilo Pi 1505

Intel Centrino Duo Mobile Technology met Intel Core Duo Processor T2050
(1.6 Ghz, 2 MB L2 cache, 533 Mhz Frontside Bus)
1024 MB DDR Ram Werkgeheugen
80 Gb Harddisk
15.4 inch WXGA breedbeeldscherm CristalView
DVD+/- ReWriter DualLayer
OnBoard Videokaart met 128 MB Shared Videogeheugen
OnBoard Geluidskaart
10/100 Netwerkaansluiting
Wireless LAN netwerkboard 502.11 a/b/g
Windows XP Home SP2 NL

€ 899

---

Asus Z92VM

Processor: Intel Centrino 1.8Ghz
Beeldscherm: 15,4” TFT WXGA Colorshine
VGA: Nvidia Geforce Go 7300 256Mb Turbocache
Geheugen: 1024Mb DDR2–533
Harddisk: 100Gb 4200rpm
Brander: DVDRW Dual–layer
Besturingssysteem: MS Windows XP Home
Overig: 56K, cardreader, lan, wireless lan, ingebouwde webcam
Garantie: 2 jaar

€ 885

---

ACER Aspire 5003WLMi

Processor: AMD Turion T64 ML–32
Beeldscherm: 15,4” TFT WXGA CrystalBrite
Geheugen: 1024Mb DDR
Harddisk: 80Gb
Brander: DVDRW Dual–layer
Besturingssysteem: MS Windows XP Home
Overig: cardreader, lan, wireless lan
Garantie: 1 jaar

€ 765

---

Fujitsu-Siemens Amilo PA-1510

Processor AMD Turiion 64 X2 TL-50 Dual Core 1600 Mhz
Hardeschijf 80 GB Sata
Intern Geheugen 512 MB DDR2 SDRAM
Geïntegreerde audio ALC 861 7.1 SPDIF
Videokaart ATi Radeon Xpress 1100 gedeeld max 128 MB
Netwerk Ethernet / Fast Ethernet
56K Modem
Brander 8x DVD+/- RW Double Layer
Beeldscherm WXGA TFT Crystal View 15.4 “
Draadloos IEEE 802.11b/IEEE 802.11g

€ 799

---

Olidata Staainer W2800

Beeldscherm 15.4 inch WXGA 1280x800
Processor 1,8GHz AMD Turion64 mobile MT34 1M S754
1024Mb DDR geheugen
80 Gigabyte hard disk
DVD +/-R/RW/Dual Layer
Chipset ATI Radeon Xpress 200M
Wireless LAN 802.11a/b/g & Wired 1Gigabit LAN
Geintegreerde 5 in 1 card reader voor MS, MS Pro, SD, SD-IO, MMC
Windows XP home Nederlands SP2 (oem) met CD
Speed buttons for e-mail en internet
1x PCMCIA type II uitbreidings slot
4x USB 2.0 aansluiting
1x Firewire IEEE1394a aansluiting
56K modem V.90/V.92
Geintegreerde microfoon en stereo speakers
I/O aansluitingen voor externe Microfoon, Headset, S-Video, VGA
Batterij capaciteit 4.4Ah
Afmetingen en gewicht 350 x 265 x 38 mm, 2,8Kg

€ 799

[ Voor 26% gewijzigd door RV op 17-08-2006 17:04 . Reden: Nieuwe laptop toegevoegd Olidata Staainer W2800 ]

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Naar deze laptops heb ik ook gekeken, maar waren/zijn nog niet leverbaar waar ik ze gezien had. Waar heb jij deze vandaan? Vooral de laatste FujiSiemens spreekt mij aan (met de X2).

Verwijderd

The_ReVenger schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 18:43:
quote van de startpost omwille van de leesbaarheid deze lap tekst maar even gewijzigd :P
Kijk eens bij www.laptops4u.nl Goede service, veel mogelijkheden.

[ Voor 86% gewijzigd door Turkish op 16-08-2006 16:50 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:30

mr_petit

opperprutser

Je kan het beste een laptop met een AMD Turion X2 processor of een Intel Core Duo processor nemen.
Deze zijn vergelijkbaar (afhankelijk van het aantal mhz natuurlijk).
Als dat te prijzig is kan je kijken naar een Intel P-M (ook wel Intel Centrino in jouw asus voorbeeld) of een gewone Turion (acer aspire voorbeeld). Deze zijn wederom vergelijkbaar. (waarbij de turion MT zuiniger met stroom is dan een turion ML)
De goedkoopste en minst snelle processoren zijn Intel Celerons en AMD Semprons. Afhankelijk van welke programmatuur je gaat draaien zou ik die niet nemen.

Ik mis dus in je TS eingelijk welke dingen je er van plan bent mee te gaan doen.
Ik denk dat je ook moet letten op bijvoorbeeld hoe snel je hdd is: 5400rpm is toch wel het minimum; en hoeveel geheugen je nodig denkt te hebben (je geeft aan 1024MB, maar de Amilo PA-1510 heeft 512MB). Dit is allemaal afhankelijk van welke programmatuur je gaat draaien en kan een grotere invloed hebben op de prestaties dan bijvoorbeeld welke processor er in zit. Ook zijn sommige toepassingen gebaat bij een snelle grafische kaart.
Als laatste zou ik kijken hoeveel garantie erbij zit en wat de voorwaarden zijn. Extra garantie voor laptops is duur, en mijn ervaring is dat laptops vaker kapot gaan dan welke andere computervariant.
1 jaar garantie is doorgaans weinig. Kan je via je school geen laptop met gunstige voorwaarden kopen?
En wat een goede prijs/kwaliteitverhouding is....dat kan alleen jij bepalen, net als wat je lievelingskleur is.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 20:34:
[...]
Kijk eens bij www.laptops4u.nl Goede service, veel mogelijkheden.
Imho is Got hier niet voor bedoeld hoor.. :/

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 15-08-2006 20:55 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 13:26

neanderthaler

Are friends electric?

TS, heb jij die voorbeelden toevallig uit de Media Markt folder? Ik was ook geïnteresseerd in die Amilo met Celeron of de Acer Aspire 1642.

Dat extra geheugen van 1024mb heeft toch het performanceverschil tussen de Celeron en de Pentium wel op bij de meest gebruikte werkzaamheden? Alles behalve vet gamen kan zo'n ding toch prima aan?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom heb je voor school een laptop nodig? School zal toch ook wel PC's hebben staan neem ik aan? ;)
Maar neem Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? eens door. Willen we je een beetje kunnen adviseren dan zullen we op zijn minst moeten weten wat je er precies mee gaat dien. Moet je autocad draaien dan heb je nogalwiedes wat anders nodig als dat je alleen een word-doc'je hoeft te typen. Dat kan bij wijze van spreken ook met een 486 met W95 en Office 97 :)
Dus please, be more specific :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RV
bedankt voor de reacties tot nu toe! Hier mijn antwoord ...

Ik heb die van 512mb er ook bijgezet omdat die eventueel wel een optie is, ook al vind ik die het minst van allemaal. De dingen die ik er mee wil gaan doen en op wil draaien zijn in ieder geval Windows XP SP2 (miss eventueel vista), waarschijnlijk autocad, office, photoshop, muziek en misschien wat spellen. Een snellere harde schijf is inderdaad fijner, maar vaak is die ook duurder. Service is wel belangrijk dat klopt.

Via school heb ik 2 aanbiedingen van laptops, de 1e is niets en de 2e is er 1 die in de lijst staat. Namelijk de Amilo Pa-1510 AMD Mobile Dual Core Turion TL-50, 512Mb, 80GB inclusief 2 jaar Zorgeloos Leren garantie (mid-range model). Helaas heeft deze maar 512mb geheugen. Het is eventueel uit te breiden tot 1024mb, maar dan kost het weer 60 euro meer.

De laptop van 666 euro lijkt me een hele goede optie, alleen ben het niet eens of ik nu wel een AMD processor moet nemen of niet? Het liefst heb ik inderdaad een amd turrion x2 of een intel core duo, maar ik weet niet of dat wel nodig is met de dingen die ik er mee wil doen. In ieder geval wil ik graag een laptop hebben die lang mee kan gaan (qua jaren) en het liefst met wat langere accu duur.

Hoop dat julie hier wat aan hebben.
Nogmaals heel erg bedankt!

Groeten

[ Voor 11% gewijzigd door RV op 16-08-2006 16:46 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Gamen kan je vergeten op een laptop met dedicated graphics. Daar heb je een wat potentere gpu voor nodig imho.
Als je autocad en photoshop cs2 gaat gebruiken, dan zijn een 5400rpm schijf en 1024mb geheugen echt aan te raden. (imo nog belangrijker dan de cpu). Een celeron is imo dan af te raden. De Amilo L 1310G valt dan al af.
Tevens is het mij een raadsel waarom je zulke uiteenlopende laptops in je TS zet (waarbij de celeron echt low end is, maar ook 2 dual cores). Wat dat betreft kan er wel wat meer inzet getoond worden, ook met betrekking tot het uitzoeken van de volle specs.
Dual core is fijn doordat er in de regel een hoop processorkracht op reserve is, waardoor je systeem sneller aanvoelt, maar vooralsnog hebben Photoshop en autocad afaik nog geen directe baat bij. Dat kan bij volgende versies natuurlijk wel veranderen. Als je meerdere programma's tegelijkertijd aan het werk zet is dat natuurlijk anders.
Het maakt dus niet zoveel uit of je voor amd of voor intel kiest, maar meer welke processor je kiest.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 16-08-2006 17:40 ]

• RV
mr_petit schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 17:34:
Gamen kan je vergeten op een laptop met dedicated graphics. Daar heb je een wat potentere gpu voor nodig imho.
Als je autocad en photoshop cs2 gaat gebruiken, dan zijn een 5400rpm schijf en 1024mb geheugen echt aan te raden. (imo nog belangrijker dan de cpu). Een celeron is imo dan af te raden. De Amilo L 1310G valt dan al af.
Tevens is het mij een raadsel waarom je zulke uiteenlopende laptops in je TS zet (waarbij de celeron echt low end is, maar ook 2 dual cores). Wat dat betreft kan er wel wat meer inzet getoond worden, ook met betrekking tot het uitzoeken van de volle specs.
Dual core is fijn doordat er in de regel een hoop processorkracht op reserve is, waardoor je systeem sneller aanvoelt, maar vooralsnog hebben Photoshop en autocad afaik nog geen directe baat bij. Dat kan bij volgende versies natuurlijk wel veranderen. Als je meerdere programma's tegelijkertijd aan het werk zet is dat natuurlijk anders.
Het maakt dus niet zoveel uit of je voor amd of voor intel kiest, maar meer welke processor je kiest.
Ah ok, daar heb je een punt. Ik ben het met je eens dat ik laptops met verschillende specs heb neergezet, misschien inderdaad niet zo slim. Ik wil het liefst een dualcore processor ja dat klopt, dus de celeron en eerste turrion vallen af?... Ik denk wel dat ik meerdere applicaties (zoals bijvoorbeeld photshop en autocad, of word en photoshop) langs elkaar ga draaien.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Wat dat betreft kan je beter een dualcore nemen (naast de snellere 5400rpm hdd en 1024MB geheugen wat imo dus veeeeel belangrijker is); dus een Core Duo, Core 2 Duo of een Turion 64 X2, waarbij een core2duo natuurlijk veel te duur is.

Je kan dus beter een nieuw lijstje maken waarop je alleen laptops zet welke de volgende specs hebben:
cpu: Core Duo of Turion X2
intern geheugen: minimaal 1024MB
Harde schrijf : minimaal 80GB 5400RPM

dan kan je de Acer Aspire 5601AWLMi en de Acer Aspire 5612WLMi erbij zetten, waarbij de laatste natuurlijk de betere CPU heeft. (De acer 5601 heeft een Core Duo T2050 welke een FSB heeft van 133mhz, wat weinig is. (in vergelijk tot de 166MHZ van een Core Duo T2300 en zelfs 200MHZ voor de Turion))
Voor de rest moet je meer zelf onderzoek doen.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 17-08-2006 19:06 ]

Verwijderd

Ik heb 2 weken geleden de acer aspire 1640z aangeschaft voor 799 bij de dixons (was een actie toen , misschien is dat iets voor je ? 100gb harddisk, 1024 werkgeheugen.
1.7 intel centrino m 1.7 procssor.
Pagina: 1