Héél vaag probleem met laptop.

Pagina: 1
Acties:

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:48
Ok, ik zal zo gedetailleerd mogelijk mijn probleem beschrijven:

Ik heb een nieuwe laptop gekregen, voor op mijn slaapkamer waar ik nu nog een vaste computer heb staan.

Op de vaste computer heb ik gewoon internet met een draadje, wat altijd gewerkt heeft. Ik sloot hierop dus mijn laptop ook aan om te testen: geen internet.

Dan ga je zoeken wat het probleem kan zijn, dus ik aan de internetstekker van mijn broers kamer aangesloten: wel internet.

Opzich al een raar probleem, maar het wordt nog erger :P

Ik dacht, misschien ligt het aan de router. Ik heb dus de stekkertjes van mijn broer en mij omgewisseld op de router. Bij mij geen internet, bij mijn broer wel.

Toen dacht ik, misschien een kabelbreukje wat de netwerkkaart van mijn vaste PC niet of nauwelijks opmerkt, en de laptop dus wel. Vandaag even 20 meter kabel gekocht en gelegd: geen internet op de laptop, nogsteeds internet op de vaste PC.

Toen heb ik mijn broers laptop op mijn kabel geprobeerd: wel internet.

Als iemand mij kan vertellen hoe dit zit, ben ik heel blij, maar ik vind het echt een heel vaag iets.
Korte samenvatting:
Mijn laptop heeft overal internet, behalve op mijn kamer. Elke andere PC heeft overal internet, inclusief mijn kamer. De laptop haat mijn kamer dus.

Ook een complete PC format helpt overigens niet, dat heb ik ook al gedaan...

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
lijkt me duidelijk dat het probleem een config probleem is op je laptop.
of dit komt door drivers die niet werken of door gewoon verkeerde instelling kunnen wij zo 123 niet raden met deze info

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Nu heb je het wel steeds over de kabel, maar ik lees nergens of je uberhaupt de netwerkinstellingen van de laptop wel goed hebt staan ;)

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Ik neem aan dat je Windows XP draait op de laptop en PC??
Geef is wat meer specs. van je pc.

Heb je tevens ook een draadloze netwerkadapter?

En probeer idd nieuwe drivers

Verwijderd

Misschien is er wel interferentie op (bv dikke stroomkabels) de route waarlangs de lange utp kabel van de router naar jou kamer loopt?
Voor deze interferentie is jou netwerkchip in je laptop misschien gevoeliger dan de netwerkkaart van je PC's?
Wellicht kan je laptopnetwerkchip niet goed overweg met verbindingen over te lange kabels? Wellicht goede extra geisoleerde kabel kopen / utp kabel inkorten.
Zet ook voor het aansluiten je notebook en internetmodem (adsl of kabel) en router eerst even uit daarmee vernieuw je alle netwerkadressen dat kan namelijk ook conflicten veroorzaken.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 19:01 ]

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:05

TheVMaster

Moderator WOS
Als ik het goed begrijp heb je (kort samengevat) de volgende situatie :

* Laptp heeft overal internet behalve op JOU kamer
* Oude pc op jou kamer heeft op JOU kamer wel internet?

Correct?

Verwijderd

TheVMaster schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 18:49:
Als ik het goed begrijp heb je (kort samengevat) de volgende situatie :

* Laptp heeft overal internet behalve op JOU kamer
* Oude pc op jou kamer heeft op JOU kamer wel internet?

Correct?
Als je zn post had gelezen ja ;)
Korte samenvatting:
Mijn laptop heeft overal internet, behalve op mijn kamer. Elke andere PC heeft overal internet, inclusief mijn kamer. De laptop haat mijn kamer dus.

• Acid_Schnitzel
Ik heb alle netwerkinstellingen precies hetzelfde gezet als op mijn vast PC, in ieder geval alles wat ik kon vinden. Ook de firewall uitgezet enzo.

Ik heb de kabel ook geprobeerd als hij van alle andere kabels vrij lag, dat had ook geen zin.

Vandaag ook alle nieuwste drivers gedownload.

PC en laptop zijn allebei windows XP, vaste PC is home edition, en laptop is professional edition, beide OEM versies.

Draadloze netwerkadapter zit er ook in, maar ik heb nergens een plaats om die te testen helaas.

@TheVMmaster:

Ja, de laptop heeft overal internet behalve op mijn kamer, alle andere PC's in huis doen het op mijn kamer wel gewoon.

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 18:50:
[...]

Als je zn post had gelezen ja ;)

[...]
wwhehehe..pfff...het is al laat ;) heb m'n werk er zowat opzitten...niet goed gelezen dus :p

Is er iets wat de laptop misschien stoort. Asl je het met die nieuwe kabel probeert en dan bv. ipv aan je bureau aan de andere kant van e kamer gaat staan met je laptop..

Heb je wel een netwerkconnectie en krigj je op je laptop geen ipadres (je gebruikt dhcp neem ik aan)? of heb je helemaal geen 'link'....

Enneh...probeer eens een vast ip (indien je wel link hebt maar geen ip)...

• Acid_Schnitzel
Ik heb zoals ik in mijn 2de post zei ook alle andere kabels weggehaald en de UTP helemaal vrijgelegd en aan de andere kant van de kamer gestaan.

Ik gebruik idd DHCP, en ik krijg de melding dat er helemaal geen stekkertje inzit van UTP (Netwerkkabel niet aangesloten.) Ik krijg dus ook geen IP.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Oke....en als je het kabeltje van poortje wisselt (op de switch/router)?

Had je al geprobeerd zie ik...pfff.....waardeloos probleem...

[ Voor 33% gewijzigd door TheVMaster op 15-08-2006 18:57 ]

• Acid_Schnitzel
TheVMaster schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 18:56:
Stond ook in mijn beginpost, geen resultaat ;)

• Acid_Schnitzel
TheVMaster schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 18:56:

Had je al geprobeerd zie ik...pfff.....waardeloos probleem...
Daarom open ik er ook een topic over, ik ben echt helemaal radeloos :o Ik moet de laptop voor school gebruiken, en ik snap er helemaal niks meer van zo :/ 8)7

Verwijderd

Acid_Schnitzel schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 18:55:
Ik gebruik idd DHCP, en ik krijg de melding dat er helemaal geen stekkertje inzit van UTP (Netwerkkabel niet aangesloten.) Ik krijg dus ook geen IP.
Is de kabel voor 100% zeker een Cat5(e) kabel? Is deze kabel een cross of een straight? Is deze volgends de standaard "geknepen"? Watvoor netwerkkaart heeft je laptop, is dit incl of excl Auto MDI/MDIX? Welke duplex instellingen zijn er ingesteld op de laptop, is dit een standaard instelling, of heb je hem hard op een bepaalde snelheid/duplex gezet?

Aan watvoor router hangt deze laptop, en watvoor poortje is dat (normaal of uplink)? Welke chipset draait de switch IN je soho router (als deze meerdere LAN poorten heeft), blabla.

Er is zoveel informatie die ontbreekt in dit topic, dat ik er eigenlijk NIETS zinnigs over kan vertellen.

Ik denk aan:[list]• Crosskabel, en laptop doet geen auto mdi/mdix en de andere laptop wel, waardoor de laatste laptop er wel een verbinding mee kan maken.
• Bug in je netwerkkaart van de laptop OF de switch (in de soho router), waardoor je duplex snelheden verkeerd joinen. Hierdoor kan het voorkomen dat je laptop op "full duplex" joint, en je switch (in router) als "half duplex". Dit kan voorkomen met goedkope "!@#$" hardeware, en met duur Cisco / 3Com materiaal, dus de qualiteit is hierbij NIET van toepassing. Dit had ik bv tussen een Cisco PIX 515 en een 3Com gigabit switch (als DMZ switch). Zet je netwerkkaart op je laptop eerst op 100mbit fullduplex, daarna naar halfduplex, dan 10mbit full en 10mbit half. Kijken bij welke instelling hij hem wel wil detecteren.

Je wil niet weten waar het allemaal aan kan liggen. ;)

• Acid_Schnitzel
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 19:10:
[...]

Is de kabel voor 100% zeker een Cat5(e) kabel? Is deze kabel een cross of een straight? Is deze volgends de standaard "geknepen"?
Ja, straight, ja

Wat voor netwerkkaart heeft je laptop, is dit incl of excl Auto MDI/MDIX?
VIA VT6102 Rhine II Fast Ethernet Adapter (PHY: VIA VT6103), weet ik niet

Welke duplex instellingen zijn er ingesteld op de laptop, is dit een standaard instelling, of heb je hem hard op een bepaalde snelheid/duplex gezet?

Vermoedelijk standaard, maar ik heb elke mogelijke internetinstelling die ik kon vinden gelijkgezet met mijn vaste PC, die op dezelfde kabel dus wel werkt

Aan watvoor router hangt deze laptop, en watvoor poortje is dat (normaal of uplink)? Welke chipset draait de switch IN je soho router (als deze meerdere LAN poorten heeft), blabla.

Linkje naar router Ik heb in elke poort wel geprobeerd, maar op mijn kamer doet hij het dus niet, en op andere plekken wel, de rest wat je vraagt weet ik niet wat het is.

Er is zoveel informatie die ontbreekt in dit topic, dat ik er eigenlijk NIETS zinnigs over kan vertellen.

Ik zal proberen zo veel mogelijk informatie te geven, maar ik heb dus geen verstand van dit soort dingen ;)

Ik denk aan:[list]• Crosskabel, en laptop doet geen auto mdi/mdix en de andere laptop wel, waardoor de laatste laptop er wel een verbinding mee kan maken.
• Bug in je netwerkkaart van de laptop OF de switch (in de soho router), waardoor je duplex snelheden verkeerd joinen. Hierdoor kan het voorkomen dat je laptop op "full duplex" joint, en je switch (in router) als "half duplex". Dit kan voorkomen met goedkope "!@#$" hardeware, en met duur Cisco / 3Com materiaal, dus de qualiteit is hierbij NIET van toepassing. Dit had ik bv tussen een Cisco PIX 515 en een 3Com gigabit switch (als DMZ switch). Zet je netwerkkaart op je laptop eerst op 100mbit fullduplex, daarna naar halfduplex, dan 10mbit full en 10mbit half. Kijken bij welke instelling hij hem wel wil detecteren.

:o Ik weet van 3/4e van de dingen niet wat het is ;) Kun je even uitleggen doe ik die duplexinstellingen verander aub?
Je wil niet weten waar het allemaal aan kan liggen. ;)

• kamerplant
  • Niet online
Drie dingen:

- Is de PC van je broer je enige PC in huis (en is je router eigenlijk enkel een modem), en heb je een Chello verbinding? Indien beiden 'ja': Chello locked de verbinding op het MAC nummer van je netwerkkaart. Andere PCs zullen niet kunnen verbinden.

- Over je duplex settings, die vind je hier: Eigenschappen van LAN verbinding > Configure > Advanced > Media Type. "Auto Select" is de beste optie.

- Test een directe verbinding tussen PC Broer <> Laptop. Werkt dat wel?

- Om uit de sluiten dat een netwerk instelling van je laptop de schuldige is kun je twee dingen doen. Download en installeer een Knoppix CD-Rom. Brand deze en start vervolgens je laptop op met deze cdrom erin. De Linux distro "Knoppix" zal starten en je netwerkkaart onafhankelijk van Windows configureren. Indien dit wel werkt weet je dus helemaal zeker dat je de oplossing moet vinden in een software setting van je laptop.
Je kan ook simpelweg je netwerkadapter in Windows verwijderen en herinstalleren, dit reset ook al je settings.

🌞🍃

Verwijderd

Kun je even uitleggen doe ik die duplexinstellingen verander aub?
Kan je even uitleggen wat je geprobeert hebt, en waar je vast loopt met het vinden van de duplex instellingen? Google en GoT geven voldoende andwoorden. Misschien is het een idee als je zoekt op de termen die gegeven worden, al weet je niets, dan geef ik in mijn posts wel genoeg informatie waar iemand verder mee kan zoeken, anders zou mijn post zo'n database vervuiling zijn. ;)

offtopic:
Misschien is het een idee om de quote te onderbreken? Dit dmv het
knopje wat daar voor gemaakt is (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/quote-onderbreker.gif), dat leest wat makkelijker. B)

[edit]
@ Datafeest: Voordringer :+

• Acid_Schnitzel
Datafeest schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 19:52:
Drie dingen:

- Is de PC van je broer je enige PC in huis (en is je router eigenlijk enkel een modem), en heb je een Chello verbinding? Indien beiden 'ja': Chello locked de verbinding op het MAC nummer van je netwerkkaart. Andere PCs zullen niet kunnen verbinden.

Nee, ik heb mijn eigen vaste PC op mijn kamer (zit ik nu op) met internet dus, en mijn ouders hebben ook nog een PC met internet. In een andere kamer hebben we ook nog een internetverbinding waar zo nu en dan ook een laptop op hangt, die werkt ook.

- Over je duplex settings, die vind je hier: Eigenschappen van LAN verbinding > Configure > Advanced > Media Type. "Auto Select" is de beste optie.

Ik ga het zo proberen, ik hou jullie op de hoogte

- Test een directe verbinding tussen PC Broer <> Laptop. Werkt dat wel?

Ga ik ook proberen

- Om uit de sluiten dat een netwerk instelling van je laptop de schuldige is kun je twee dingen doen. Download en installeer een Knoppix CD-Rom. Brand deze en start vervolgens je laptop op met deze cdrom erin. De Linux distro "Knoppix" zal starten en je netwerkkaart onafhankelijk van Windows configureren. Indien dit wel werkt weet je dus helemaal zeker dat je de oplossing moet vinden in een software setting van je laptop.

Ook dit ga ik proberen

Je kan ook simpelweg je netwerkadapter in Windows verwijderen en herinstalleren, dit reset ook al je settings.

Al gedaan, werkt niet

Pagina: 1