Toon posts:

[Epox 8KTA3+pro] FSB wil niet hoger dan 123

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al best een tijd een pc staan met een epox 8kta3+pro moederbord. Op het bord zit een athlon TB 1,2GHz CPU. In de bios staat een standaard multiplier van 9x aangegeven, de cpu loopt na een bios reset ook op 900MHz. Nou kon ik die altijd instellen op een FSB van 133, maar van tijd tot tijd gaf de pc bij het opstarten een error, dat de cpu overgeklokt was en dat hij voor de zekerheid maar teruggeklokt was naar 100MHz. Diezelfde cpu heeft ook een tijd op een ECS K7S5A bordje gezeten en daar heeft hij altijd prima gefunctioneerd, dus ik ga ervanuit dat het niet aan de cpu ligt maar aan het moederbord.

In een poging het probleem op te lossen heb ik dus de bios eens geflasht naar de nieuwste versie, maar wat blijkt nu, de fsb kan niet meer hoger dan 123MHz! Volgens de handleiding is het een jumperloos bord, en moet ik als ik een fsb van 133 of hoger wil, dit gewoon in de bios in kunnen stellen. NIet dus! Wie weet raad?

edit: het geheugen loopt overigens wel op 133MHz

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zeker weten dat het een jumperless bord is? Vaak had je bij die Socket A borden een jumper voor 100/133 FSB. Je CPU is zeker weten 133?

Verwijderd

Topicstarter
de cpu is 100% zeker een 133MHz model, en ik heb me helemaal wezenloos gezocht naar een jumper, maar kan hem niet vinden. Volgens de handleiding is er ook geen jumper.
Toch lijkt het inderdaad alsof het bord in een soort 100 modus staat oid, en dat de opties tot aan 123MHz bedoelt zijn voor het overklokken.

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24

Wallie

Herr

Ik heb thuis een 'gewone' 8KTA3+ en die heeft er een jumpertje voor (100/133Mhz), rechts van de geheugenbanken geloof ik...

Zoek eens rond je floppy aansluiting, volgens dit plaatje zitten daar 2 jumpers (gele).

[ Voor 36% gewijzigd door Wallie op 16-08-2006 11:09 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Verwijderd

Topicstarter
dit is een plaatje van de 8KTA3+ PRO (wel rev. 2 overigens, ik heb hier een rev. 1): *klik*
Het hele idee van dit bord is dat de bios die jumper bedient zegmaar, dat staat ook in de handleiding, maar dat doet ie kennelijk niet. Ik kan de jumper ook niet vinden op mn rev.1

Verwijderd

Topicstarter
Het is weer helemaal geweldig, ik heb een oudere bios op het bord geflasht, flash progje bleef hangen nadat ie klaar was, systeem gereset, en nu een BIOS ROM checksum error!

Daarna roept ie INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER, ik heb al 2 floppies geprobeert, met verschillende dingen erop, een win98 bootdisk van bootdisk.com, een xp bootdisk, een flop met alleen awdflash en de biosfile erop. Allemaal geen resultaat. Weet iemand watvoor floppy er precies bedoelt wordt met de "SYSTEM DISK"?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jaag eens de letterlijke foutmelding tussen aanhalingstekens door Google heen en neem eens de FAQ van dit subforum door onder het stukje "Hoe recover ik een mislukte BIOS flash?" :)

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal geprobeert, floppies met alleen awdflash.exe en de biosfile.bin erop, volledig geautomatiseerde bootflops, andere floppy, andere drive, een flop met alleen de bios erop, onder verschillende namen, bootflops van ms-dos 6 tot aan winxp geprobeert. Allemaal zonder succes :'(, ik heb nu een nieuwe chip bestelt op flashbios.org
Pagina: 1