Hoofdtelefoon met individuele balans-/volumeregeling

Pagina: 1
Acties:
  • 3.281 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Lieden,

Ik heb echt geen idee of dit bestaat, en zo ja hoe en waar, dus daarom kom ik bij jullie te raden.
Mijn vader is aan zijn ene oor redelijk doof. Hoort er maar iets van 10 procent mee. De beste man is dol op muziek en luistert er graag naar. Alleen is zijn muziek nou niet echt de mijne ;)
Derhalve heeft men gelukkig het fenomeen hoofdtelefoon uitgevonden :Y)

Momenteel heeft hij een hele oude, merk "Vendex" (ja idd :X ). Het mooie van deze hoofdtelefoon is dat hij op de oorschelpen het volume per oorschelp kan regelen. Ideaal voor zijn situatie - alleen begint het ding inmiddels aardig af te takelen en te kraken.

Wat ik daarom zoek is een goede hoofdtelefoon (logisch) maar dan eentje waarmee ik per kant (links/rechts) individueel het volume kan regelen. Wat nog mooier ou zijn is als er ergens een fader-regelaar op zou zitten, zodat hij links en rechts (deels) naar 1 kanaal zou kunnen laten gaan. Een beetje het effect zoals je dat wel eens op mengpanelen ziet zeg maar. Het is alleen zoals jullie begrijpen naturlijk niet echt een optie om met een mengpaneel op schoot te gaan zitten ;)

Bedraad of draadloos maakt niet echt iets uit. Een andere optie is evt een tussenstukje met regelaars die het bovenstaande regelen en waar je gewoon een kopletefoon op aan kunt sluiten, maar ik weet niet of zoiets bestaat.

Iemand die me in de juiste richting wijst (al zijn het maar zoektermen)? _/-\o_

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Sommige hoofdtelefoon-versterkers hebben een zg. crossfeed schakeling, bijv deze: http://www.headphone.com/...eadroom-total-airhead.php - maar die vind ik eerlijk gezegd wel een beetje duur. Er zit ook geen balansregeling op.

Iig is een handige zoekterm denk ik crossfeed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riffey#4
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-07 21:07

riffey#4

aka Beever#4

de balansregelaar voor driekwart naar 1 kant zetten, en het totaalvolume wat hoger.. dan ben je er toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-07 15:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan je dat dan niet gewoon regelen op het apparaat waar die koptelefoon aan hangt :?

Of wordt dat apparaat ook regelmatig zonder koptelefoon gebruikt en is het steeds switchen tussen center balance en speciale setting voor je pa vervelend?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 08:43
Of je "hardwired" de "dove" kant op max volume en je laat het volume knopje alleen de goed horende kant zachter regelen totdat beide kanalen voor je vader gelijk klinken. (bij een nieuwe koptelefoon bedoel ik dat dan he.)

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

balansregeling != crossfeeding :)
Als je maar zo'n 10% gehoor hebt in 1 oor krijg je denk ik toch nooit echt een mooi stereobeeld. Dan is het iig fijn als je beide kanalen in 1 oor stuurt zodat je er iets van hoort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-07 15:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

John_Glenn schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:48:
Als je maar zo'n 10% gehoor hebt in 1 oor krijg je denk ik toch nooit echt een mooi stereobeeld. Dan is het iig fijn als je beide kanalen in 1 oor stuurt zodat je er iets van hoort...
Ja, ok crossfeeding is iets anders inderdaad. Het ging mij ook meer om het corrigeren van het volume waar het in eerste instantie om ging. Dat kan prima vanaf de versterker of net waar die koptelefoon an hangt. Alleen zul je dan misschien wat vaker aan knopjes moeten draaien als je de boel ook regelmatig zonder koptelefoon gebruikt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
John_Glenn schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:48:
Kijk, jij snapt het. Crossfader is idd wat ik bedoel :) En die volumerregelaars op de oorschelpen mag je als gain-regelaars beschouwen denk ik.

En aangesloten apparaat is natuurlijk gewoon zijn stero-installatie. En die wordt idd meestal zonder hoofdtelefoon gebruikt.

* The Eagle iig even zoeken gaat naar hoofdtelefoon crossfaders :Y)

En voor de rest hou ik me aanbevolen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-07 17:05
titelfix:
[Hoofdtelefoon] gezocht me individuele balans / vol.regeling --> Hoofdtelefoon met individuele balans-/volumeregeling

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

The_Eagle schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:55:
* John_Glenn iig even zoeken gaat naar hoofdtelefoon crossfaders :Y)
Als je naar crossfaders gaat zoeken krijg je denk ik allemaal DJ-links om plaatjes smooth in elkaar over te laten lopen ;)

Ik ging net ook even op zoek en kwam eerlijk gezegd minder tegen dan ik verwacht had:
http://www.practicaldevices.com/xm3_details.htm - geen idee of dat wat is, maar wel regelbare crossfeed...
http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/amplifiers.htm - idem, en ook nog peperduur...
en dan dus die headphone.com link van hierboven.

edit: je kan natuurlijk experimenteren met foobar2000 - daar is een crossfeed plugin voor -> dan diskwriter gebruiken en een cdr branden ofzo?

[ Voor 9% gewijzigd door John_Glenn op 15-08-2006 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Mja, crossfaders icm hoofdtelefoons leidde bij mij ook alleen tot een hoop DJ-spul. Da's wel leuk voor mijn eigen muzieksmaak, maar voor mij pa idd wat minder ;)

De oplossingen hierboven door John_Glenn genoemd zijn me idd iets of wat te prijzig en daarbij te lomp ;)

Dit zou op zich nog kunnen (kost 25 euro, da's nog te doen), maar da's niet echt een crossfader - alleen een individuele volumeregelaar, en nog met draad ook. En ik kan me niet voorstellen dat dit zo lastig (zelf :? ) te maken zou zijn en dus zo lastig aan te komen...
Enige wat je nodig hebt is een in- en output en wat potmetertjes volgens mij...

Edit: en iets met een PC doen gaat hem niet worden - moet gewoon hardwarematig zijn, gewoon een kastje dat je tusen de uitgang van de stereo en de hoofdtelefoon kunt zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 15-08-2006 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

The_Eagle schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 15:29:
En ik kan me niet voorstellen dat dit zo lastig (zelf :? ) te maken zou zijn en dus zo lastig aan te komen... Enige wat je nodig hebt is een in- en output en wat potmetertjes volgens mij...
http://www.headphoneamp.c.../Modifed%20Linkwitz-2.jpg :)

ps - die link naar Conrad heeft aanhalingstekens nodig. Enne, crossfader -> crossfeeder dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
@hierboven: En hoe regel ik hem dan :? Kan wel solderen, maar van weerstanden enzo heb ik weinig kaas gegeten...bovendien lijkt me dit een versterker, en die heb ik niet nodig - dat zit in de stereotoren zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Nee, dit is een plug met ingebouwde crossfeed... gaat zo tussen je hoofdtelefoonplug en de socket waar je die gewoonlijk insteekt. Maar goed, daarvoor moet je dus wel in het klein kunnen prutsen - ik zou het niet echt zien zitten :P En hij is inderdaad niet regelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
John_Glenn schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 22:45:
Nee, dit is een plug met ingebouwde crossfeed... gaat zo tussen je hoofdtelefoonplug en de socket waar je die gewoonlijk insteekt. Maar goed, daarvoor moet je dus wel in het klein kunnen prutsen - ik zou het niet echt zien zitten :P En hij is inderdaad niet regelbaar.
Niet regelbaar = of no use ;)
Thanks voor het zoeken anyway :)
Ga van het weekend even met mijn pa overleggen of ie voldoende heeft aan dat Senheiser-apparaatski :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1359388

Hallo, dit is een vraag uit 2006, maar ik heb dezelfde vraag. Geen antwoorden hoe je dat met allerlei moeilijke tegemoet doen maar gewoon de vraag of er oordoppen of koptelefoons draadloos met gescheiden volumeregelingen te koop zijn? Er zijn veelmeer mensen methetzelfdeprobleem ban verschillende gehoorsterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Ik vroeg me al af hoe lang het geleden was dat ik die vraag stelde. Bijna 14 jaar dus :X :D
Anyways, inmiddels lijkt er wat meer op de markt. Goedkoop lijkt het niet, maar kijk eens bij https://www.hoorzaken.nl/...foon-voor-slechthorenden/

En anderz zou ik eens bij een audicien binnenlopen, die zijn inmiddels veel meer ingeburgerd dan 14 jaar terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-07 11:22
Ik zoek ook een koptelefoon met de mogelijkheid om de balans tussen links en rechts aan te passen, of met een android app of gewoon dmv knopjes op de koptelefoon.
Ik hoor met mijn rechteroor een stuk minder, dus dat is de reden.

Wat ik zoek is dit:
-Geen actieve noice canceling (wordt na een paar uur duizelig van mijn Sony 1000xm3 met anc)
-Bluetooth 5.x
-Gesloten over-ear oorschelpen, die het omgevingsgeluid enigszins tegenhouden.

Edit: Ik wil hem o.a. gebruiken voor mijn tv, dus niet alleen mijn smartphone.

Ik heb gezocht mbv google, en eental leveranciers gemaild, maar tot nu toe geen geschikte koptelefoon gevonden.

Het aanpassen van de balans mag ook via een android app, ik heb een aantal apps van koptelefoon merken gedownload,maar het lastige is dat je eerst de app moet connecten met de koptelefoon (die er nog niet is) voordat je de mogelijkheden van de app kunt bekijken.

[ Voor 8% gewijzigd door dribibu op 07-01-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik denk dat er wel apps zijn die bedoeld zijn als equalizer, maar waar ook een knopje 'balans' op zit. Kwestie van wat apps uitproberen.

[ Voor 14% gewijzigd door TBTL op 07-01-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-07 11:22
TBTL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:47:
Ik denk dat er wel apps zijn die bedoeld zijn als equalizer, maar waar ook een knopje 'balans' op zit. Kwestie van wat apps uitproberen.
Ja zoals ik al schreef werken de bijbehorende apps pas als ze geconnect hebben met de bijbehorende koptelefoon, ...de koptelefoon die ik dus nog moet kopen.

Ik wil hem ook voornamelijk gebruiken gekoppeld (via bluetooth) aan mijn tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edpi
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 30-03 18:56
Ik wil even inhaken op de vragen van een paar jaar geleden.
Ik draag rechts een hoortoestel en ben opzoek naar een over het oor hoofdtelefoon waarvan het volume rechts en links apart is in te stellen. Het zij op het apparaat zelf of via de bijgeleverde app. Wel lees ik iets over het verschuiven van de balans en vraag mij af, geeft dat het zelfde resultaat als een L, R volume regeling.
Dus als iemand mij kan adviseren, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Mijn initiële vraag was van 2006, dus das wel meer dan een paar jaar :P

Inmiddels is er gelukkig wel het eea veranderd :)
Je zou eens naar equalizer apps voor je telefoon kunnen kijken: https://www.soundguys.com/best-eq-apps-73891/
Dan kun je de boel helemaal afstemmen. Welke er zijn met individuele volumeregeling links en rechts kan ik je dan weer helaas niet zeggen.
Mijn pa is inmiddels dik 79, heeft ook een hoorapparaat en gebruikt zijn hoofdtelefoon niet meer. Heeft niet eens een smartphone :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edpi
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 30-03 18:56
The Eagle.
Ik ben iets jonger dan je vader, en heb wel een smartphone. En wil via spotify naar muziek luisteren. Op de site van JBL zie ik dat je de balans tussen L en R kan variëren, zou dat ongeveer het zelfde effect kunnen hebben als het volume aanpassen?
Pagina: 1