IP adres Wireless Access Point kwijt

Pagina: 1
Acties:
  • 1.019 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IloveMyHenB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-04 11:28
Ik schaam me dood om dit te moeten posten omdat ik mijzelf als Tweaker zie en niet als noob, maar goed.

De situatie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Alcatel ADSL modem
           |
Draytek 2200E Router 
       _______|__________________________________________________
       |                      |                                  |
3Com Wireless Access Point   2 PC's   Router (puur gebruikt als switch)
       |                                                         |
    1 PC                                                      PC's

3Com Wireless Access Point (WAP) type 3CRWE454G72

Wireless Access Point beveiliging:
Ik gebruik WPA encryptie, broadcast mijn SSID niet en sta alleen gespecificeerde MAC adressen toe.

Het doel:
Ik heb een nieuwe laptop en deze wil ik draadloos toegang verlenen tot mijn netwerk. Hiervoor moet ik in de configuratie van de WAP het MAC adres van mijn laptop toevoegen.
Om dit te bewerkstelligen moet ik dus het configuratiescherm benaderen van de WAP. Dit kan via een browser door naar het ip adres van de WAP te navigeren.
Dit heb ik al veel vaker met succes gedaan in het verleden. De configuratie van mijn netwerk is in de tussentijd niet veranderd.

Het probleem:
Ik weet het ip adres niet meer van mijn WAP!
Mijn WAP krijgt dynamisch een IP adres toegekend door de Draytek router en in het "DHCP assigned IP addresses" scherm van de Draytek staat de WAP er niet tussen... Toch werkt mijn wireless netwerk, dus hij heeft wel een IP adres. Hoe kom ik erachter wat dit ip adres is zodat ik het configuratiescherm kan benaderen?

Wat heb ik zelf gedaan:
- Ik heb handmatig de standaard url's aangeroepen die eerst altijd wel werkten:
192.168.1.2 t/m 192.168.1.15
Resultaat: niets.

- Ik heb een batch filetje geschreven die alle ip adressen in het subnet (192.168.1.*) pingt en output naar een tekstfile. Deze file doorzoek ik dan op alle ip adressen waar een antwoord van is gekomen.
Resultaat: Niets, alleen de PC's worden gevonden, niet de WAP.

Laatste oplossing die ik zelf bedacht heb maar liever niet doe vanwege de hoeveelheid werk:
Ik kan de WAP ontkoppelen, de 3Com initialisatie software opnieuw installeren op een desktop of laptop, vervolgens de WAP hier direct mee verbinden en zo het configuratiescherm benaderen. Dit kost echter veel tijd/werk en waarschijnlijk gaan alle instellingen terug naar de fabrieksinstellingen en dit vind ik zonde.

Het moet toch slimmer/sneller kunnen!?!

Bijvoorbeeld: zijn er specifieke tools die ik kan gebruiken om achter het ip adres te komen van het WAP door het netwerkverkeer te monitoren vanaf de huidige draadloze apparaten die wel werken?

Alle hulp wordt gewaardeerd.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

GFI Languard Network Security Scanner

Scant je hele netwerk, WAP's en Routers komen er dus ook tussen te staan.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01

Xtremelead

powered by E-MU

code:
1
arp -s nieuw_ipadres_ap mac_adres_ap

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als je nmap hebt draaien kan je nmap over je hele subnet gooien. Kom je vanzelf bij een host die reageert op http. Het kan zijn dat ding een beetje gecrashed is en daarom niet meer reageert op ip verkeer. Dit is ook geen vereiste voor het functioneren lijkt me.
Kortom een schop geven kan ook wel helpen
Xtremelead schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:06:
code:
1
arp -s nieuw_ipadres_ap mac_adres_ap
dit heeft natuurlijk geen zin. ALs dat AP een ander ip adres heeft zal het wel door de Ethernetstack heen komen maar de IP stack zal hem dan weigeren. Bovendien als je het ip adres heeft zal hij he tmax adres zeker niet hebben

[ Voor 46% gewijzigd door TrailBlazer op 15-08-2006 13:09 ]

• IloveMyHenB
@Anti-XP: thanks, ga ik zeker ff proberen!

@ Xtremelead: helaas, arp werkt dus niet, want het "nieuw_ipadres_ap" heb ik dus niet. Ik was vergeten te melden dat ik in mijn batch filetje ook arp heb gebruikt.

@TrailBlazer: heb nmap niet draaien... Maar wat je zegt over crashen, zou best wel eens kunnen inderdaad, misschien is de webserver van de WAP gewoon vastgelopen waardoor ik niet meer in het config scherm kom, maar werkt het wifi gedeelte wel nog. In dit geval zal een uitzet/aanzet actie misschien werken! Dat heb ik nog niet geprobeerd en ga ik meteen doen als ik thuiskom.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
portscanner op port 80 gebruiken. Dan vind je m vanzelf.

maar wel ieg vanaf 1 PC(de linker in je tekening) scannen.

[ Voor 35% gewijzigd door Kurios op 15-08-2006 13:18 ]

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-04 18:27

hamsteg

Species 5618

is "ipconfig /displaydns" al niet genoeg als je deze op de bestaande wireless PC draait?

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 17:30
Het ap hoeft geen ip adres in de gebruikte range te hebben om te kunnen werken. Kijk eens in de handleiding wat het standaard ip adres van het ding is en probeer het daar eens mee.

Anders een duwtje op de resetknop?

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01

Xtremelead

powered by E-MU

IloveMyHenB schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:15:
@ Xtremelead: helaas, arp werkt dus niet, want het "nieuw_ipadres_ap" heb ik dus niet. Ik was vergeten te melden dat ik in mijn batch filetje ook arp heb gebruikt.
Dat nieuwe ipadres mag je zelf kiezen
192.168.1.111 ofzo, als het maar niet reeds bestaat

jouw pc connect naar het mac adres van je router als jij 192.168.1.111 gebruikt
dat zou voldoende moeten zijn: uiteindelijk gaat alle (locale) communicatie op mac-niveau :)

[ Voor 18% gewijzigd door Xtremelead op 15-08-2006 13:26 ]

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

IloveMyHenB schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:15:
@TrailBlazer: heb nmap niet draaien... Maar wat je zegt over crashen, zou best wel eens kunnen inderdaad, misschien is de webserver van de WAP gewoon vastgelopen waardoor ik niet meer in het config scherm kom, maar werkt het wifi gedeelte wel nog. In dit geval zal een uitzet/aanzet actie misschien werken! Dat heb ik nog niet geprobeerd en ga ik meteen doen als ik thuiskom.
tss nog niet uit en aangezet. Is wel een standaard aktie voor me als iets voor de 1e keer gebeurt. Daarna ga ik wel troubleshooten
Xtremelead schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:24:
[...]

Dat nieuwe ipadres mag je zelf kiezen
192.168.1.111 ofzo, als het maar niet reeds bestaat

jouw pc connect naar het mac adres van je router als jij 192.168.1.111 gebruikt
dat zou voldoende moeten zijn: uiteindelijk gaat alle (locale) communicatie op mac-niveau :)
natuurlijk niet. Er komen ip pakketten binnen op de IP stack met als bestemming niet het IP adres van het device. Ik mag dan hopen dat die paketten gewoon gedropped worden.

[ Voor 31% gewijzigd door TrailBlazer op 15-08-2006 13:30 ]

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Je weet zeker dat die AP een dynamisch ip krijgt?
Wat je dan misschien zou kunnen doen, is je draytek configureren dat de dhcp lease 1 uur bedraagd oid, en de draytek rebooten, en vervolgens de AP rebooten.

Heb router gehad waarbij de dhcp lease time-out een eewigheid duurde, de AP had een lease gekregen en ondertussen was de router gereboot. Resultaat: Geen lease in het overzicht van de router, en de AP functioneerd gewoon en pas na 50% van eewigheid zou die dan een nieuw ip moeten aanvragen.

Verder zou je met een sniffer op 1 van de '2 pc's' de dhcp req en ack voorbij moeten zien komen (incl ip) als je de ap reboot

Pvouput live

• IloveMyHenB
Krypt schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:47:
(...)
Heb router gehad waarbij de dhcp lease time-out een eewigheid duurde, de AP had een lease gekregen en ondertussen was de router gereboot. Resultaat: Geen lease in het overzicht van de router, en de AP functioneerd gewoon en pas na 50% van eewigheid zou die dan een nieuw ip moeten aanvragen.
(...)
Ik denk dat dit inderdaad gebeurd is. De leasetijd van alle door de Draytek router uitgegeven ip's is erg lang en hij reboot regelmatig (een ander probleem, maar een low prio omdat ik er niet zoveel last van heb). Jouw tekst zou bevestigen dat ik de lease inderdaad niet in het overzicht kan vinden.

Maar het stappenplan is duidelijk (in volgorde van wat mij het minste tijd gaat kosten):

1a) reboot AP 8)7 Had ik ook wel eerder mogen doen... maar goed
1b) kijk of het standaard ip adres nog niet werkt, want standaard ip welke ik al die tijd succesvol heb gebruikt was: 192.168.1.15

2a) reboot router
2b) reboot AP
2c) kijk of IP lease nu wel in het overzicht staat van de router: voila ip adres bekend

3) "ipconfig /displaydns" of poortscanner (80) op draadloze PC draaien om zo ip adres te achterhalen

als dit alles nog steeds geen succes heeft opgeleverd:
4) Languard NSS installeren en kijken of deze 'm vindt.

Bedankt voor alle tips!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

ipconfig /displaydns lijkt me dus niet werken?
Dat laat je DNS cache zien, lijkt me dat dat alleen werkt als je AP een DNS naam had binnen je netwerk.

Het AP is ook geen router enzo ;)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Mijn AP heeft gewoon een DNS naam hoor wel fijn voor in de logfiles

• Krypt
Ja; maar dan moet je dat ding eerst benaderd hebben via de DNS naam alvorens hij in je DNS cache komt te staan..

Pvouput live

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 13:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Uhm, 3com heeft hiervoor een tool. De gateway discovery tool. Die heb je bij je AP gekregen op CD, maar is ook te downloaden vanaf de 3com site:

ftp://ftp.3com.com/pub/of.../gateway-discovery-v5.exe

EDIT: die had je dus al.

Uitleg:

Dat ding zet helemaal geen instellingen terug. Het zorgt er alleen voor dat jij er verbinding mee kan maken door hem een IP te geven in dezelfde range als waar jij zit en vervolgens een browser te openen naar dat IP toe.

Verder werkt die tool ook als je hem in het netwerk hebt hangen. Een directe verbinding met een PC is niet nodig voor zover ik weet.

[ Voor 50% gewijzigd door Orion84 op 15-08-2006 16:58 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Zoals ik het begrijp kan je met je gewone pc nog op internet. Als je daar op de commandline
"tracert www.tweakers.net" intikt, is het eerste adres dat eruit komt rollen je WAP...

Althans.. in mijn configuratie is dat zo...

• Krypt
Routeert jou AP ook.. bij mij komen mijn 2 AP's (WL500g in WDS Client mode) helemaal niet voor als ik een tracert doe..

[ Voor 8% gewijzigd door Krypt op 15-08-2006 17:01 ]

Pvouput live

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:59:
Zoals ik het begrijp kan je met je gewone pc nog op internet. Als je op de commandline
"tracert www.tweakers.net" intikt, is het eerste adres dat eruit komt rollen je WAP...

Althans.. in mijn configuratie is dat zo...
Mja, helaas, dat gaat voor een AP volgens mij dus niet op. Dat IP adres zit helemaal niet in jou route en is puur voor de webinterface. Het is geen router ofzo ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem met een thomson 510 modem > Linksys WAPG54 > PC's.
Ik kan nu niet meer de webinterface van het AP benaderen. Alleen als ik een router tussen het modem en het AP zet kan ik de webinterface wel bereikenip.(ip 192.168.1.245)
Maar dit is niet helemaal de bedoeling.
Help, ik heb al veel ip adressen geprobeerd en gegoogled maar kan er niet meer in komen.

DomBoJan

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 17:35:
Ik heb het zelfde probleem met een thomson 510 modem > Linksys WAPG54 > PC's.
Ik kan nu niet meer de webinterface van het AP benaderen. Alleen als ik een router tussen het modem en het AP zet kan ik de webinterface wel bereikenip.(ip 192.168.1.245)
Maar dit is niet helemaal de bedoeling.
Help, ik heb al veel ip adressen geprobeerd en gegoogled maar kan er niet meer in komen.

DomBoJan
Dan heb je je AP waarschijnlijk zo ingesteld dat hij zijn adres van een DHCP server krijgt. Dus gewoon even een router ertussen hangen zodat je er wel bij kunt en hem een vast adres geven.

• IloveMyHenB
Orion84 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:56:
Uhm, 3com heeft hiervoor een tool. De gateway discovery tool. Die heb je bij je AP gekregen op CD, maar is ook te downloaden vanaf de 3com site:

ftp://ftp.3com.com/pub/of.../gateway-discovery-v5.exe

EDIT: die had je dus al.

Uitleg:

Dat ding zet helemaal geen instellingen terug. Het zorgt er alleen voor dat jij er verbinding mee kan maken door hem een IP te geven in dezelfde range als waar jij zit en vervolgens een browser te openen naar dat IP toe.

Verder werkt die tool ook als je hem in het netwerk hebt hangen. Een directe verbinding met een PC is niet nodig voor zover ik weet.
Dit was 'm! _/-\o_
Bedankt!

Wel erg vreemd:

Stap 1) Reboot AP, had tot gevolg dat mijn Draytek router in het leased IP adres overzicht wel 192.168.1.15 weergaf. Dus ik proberen het admin scherm te benaderen met dit IP adres, geen gehoor.

Stap 2) maar even overgeslagen
Stap 3) "ipconfig /displaydns" gaf niet het gewenste resultaat. Het sniffen op poort 80 maar ff overgeslagen vanwege de hoeveelheid werk (poortsniffer downloaden en installeren enzo)
Stap 4) overgeslagen, zie stap 3

Stap 5) dus toch maar die Gateway Discovery tool gebruikt en dan vindt ie 'm feilloos vanaf een PC die 2 routers ertussen heeft (PC helemaal rechtsonder in mijn plaatje in de start post).

Wat blijkt? Het ip adres is ineens: http://192.168.1.156/
Hoe dit nu weer kan... Ik ga toch maar eens mijn netwerk nakijken om er zeker van te zijn dat het ook echt zo in elkaar zit als volgens het plaatje dat ik getekend heb.

In elk geval bedankt voor alle hulp!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

IloveMyHenB schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 19:51:
[...]

Dit was 'm! _/-\o_
Bedankt!

Wel erg vreemd:

Stap 1) Reboot AP, had tot gevolg dat mijn Draytek router in het leased IP adres overzicht wel 192.168.1.15 weergaf. Dus ik proberen het admin scherm te benaderen met dit IP adres, geen gehoor.

Stap 2) maar even overgeslagen
Stap 3) "ipconfig /displaydns" gaf niet het gewenste resultaat. Het sniffen op poort 80 maar ff overgeslagen vanwege de hoeveelheid werk (poortsniffer downloaden en installeren enzo)
Stap 4) overgeslagen, zie stap 3

Stap 5) dus toch maar die Gateway Discovery tool gebruikt en dan vindt ie 'm feilloos vanaf een PC die 2 routers ertussen heeft (PC helemaal rechtsonder in mijn plaatje in de start post).

Wat blijkt? Het ip adres is ineens: http://192.168.1.156/
Hoe dit nu weer kan... Ik ga toch maar eens mijn netwerk nakijken om er zeker van te zijn dat het ook echt zo in elkaar zit als volgens het plaatje dat ik getekend heb.

In elk geval bedankt voor alle hulp!
Dat adres krijgt ie van dat 3com tooltje zoals ik al zei. Dat tooltje scant het netwerk en vervolgens geeft ie jou een lijstje met mogelijk apparaten. Dan kies jij jou AP uit (dat zal in dit geval de enige optie zijn geweest). Vervolgens maakt dat tooltje verbinding met het AP en stelt een IP adres in wat in dezelfde range ligt als waar jij zelf in zit. Daarna opent hij een browser zodat je zelf verder kunt.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
en die verbinding met het ap werkt dan via ipx of een of ander protocol anders dan tcp ip , en zoekt dus naar een mac adres waarvan hij weet dat het een
AP is, of vraagt bij alle mac adressen ff op wat voor apparaat het is.

zo werken veel printerservers ook. die moet je ook eerst via ipx protocol vinden en een ip adres geven / instellen.

bij de moderne routers is dit eigenlijk hetzelfde, maar zodra je die als dhcp client op de wan poort zet en dhcp server op de lan kant dan doet ie het automatisch als je hem aansluit. en dat is tegenwoordig dus standaard. en zorgt er mischien zelfs voor dat je zo makkelijk binnenkomt op dit soort apparaten omdat niemand de moeite neemt om ze ff serieus te configureren.

als je dat wel had gedaan wist je tenminste ook van te voren of je netwerk zo in elkaar zat als je dacht dat het in elkaar zat ;-)

Verwijderd

engelbertus: en die verbinding met het ap werkt dan via ipx of een of ander protocol anders dan tcp ip , en zoekt dus naar een mac adres.......
Ander protocol dan TCP/IP, en dan toch een MAC adres? IPX werkt met een prefix alla 0x00000000001.

Zo'n scan word gedaan dmv een TCP/IP broadcast, de AP zal op bepaalde broadcasts reageren en zichzelf zo bekend kunnen maken aan het tooltje.
offtopic:
HP printers kan je op deze manier inderdaad makkelijk installeren, al kan je vaak ook het DHCP adres afdrukken dmv een menufunctie of toetsencombinatie.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ipx heeft gewoon een mac adres hoor. De hostnaam bij IPX bestaat uit het netwerkadres en het hostadres wat het mac adres is.

Verwijderd

Orion84 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 17:52:
[...]
Dan heb je je AP waarschijnlijk zo ingesteld dat hij zijn adres van een DHCP server krijgt. Dus gewoon even een router ertussen hangen zodat je er wel bij kunt en hem een vast adres geven.
Ik heb hem gevonden met de router er weer tussen.
Het ip was statisch en stond op 192.168.1.245, Gateway 192.168.1.1
Heb het ip veranderd in 10.0.0.151 Gateway 10.0.0.138 en kan hem nu wel bereiken zonder router.
Waarom vind ik heb in de andere reeks niet?
Misschien een domme vraag, maar kijk maar naar de afzender dan snap je het wel.

DomBoJan

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 22:18:
[...]

Ik heb hem gevonden met de router er weer tussen.
Het ip was statisch en stond op 192.168.1.245, Gateway 192.168.1.1
Heb het ip veranderd in 10.0.0.151 Gateway 10.0.0.138 en kan hem nu wel bereiken zonder router.
Waarom vind ik heb in de andere reeks niet?
Misschien een domme vraag, maar kijk maar naar de afzender dan snap je het wel.

DomBoJan
Omdat jou pc in de 10.0.0.x range zit en dus in een ander subnet ;)

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-04 16:45
zie ik nou iets over het hoofd of was het resetten van je AP niet een stuk sneller?

• IloveMyHenB
Resetten werkte bij mij in elk geval niet. Vond 'm toen nog steeds niet.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Rechtstreeks connecten en inderdaad handmatig een IP adres aan het MAC adres koppelen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1