advies/tips over samengesteld systeem

Pagina: 1
Acties:

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Ik ben zover om een nieuw systeem aan te schaffen. Mijn huidige XP2200+, 512 pc3200, ti4200 config loopt niet echt lekker meer. en ik kan de laatste spellen niet tot nouwelijks spelen...

Wat heb ik zoal uitgezocht en waarom?

Kast:
Antec LifeStyle Sonata II-EC MT 450W (b)

Ik wil voor zoveel mogelijk stilte gaan met een ietswat beperkt budget, dit leek mij een mooie kast.

Mainbord:
Asus M2N-E nForce 570 Ultra AM2 DDR2 Gblan

Dit bord schijnt goede overclock mogelijkheden te bieden en is passief gekoeld.
Ik ben niet direct van plan om te gaan overklokken, maar voor in de toekomst misschien wel leuk.

cpu:
AMD Athlon64 X2 3800+ 2.0GHz 1MB AM2 Box

De goedkoopste X2, ik zat te twijfelen om een gewone athlon 64 te nemen omdat die toch wel wat goedkoper zijn... Maar ik loop nu toch wel tegen het probleem aan dat ik bijvoorbeeld een dvd aant comprimeren ben (dvd-rebuilder met QuEnc) en dat ik dan toch wel graag een spelletje intussen wil spelen... Of ik wil tijdens het comprimeren aan het branden quickparrepareren en unrarren... Dit lukt nu niet. Maar met een x2 biedt dat misschien meer mogelijkheden...

Geheugen:
Kingston DDR2 533MHz PC4200 CL4 512MB

Met soAM2 is dual cahnnel met ddr2 ook mogelijk toch? Ik had eerst ddr2-800 hyperX op het lijstje staan, maar dit is toch wel aanzienlijk duurder... Ik vraag me af of de winst het geld wel waard is... geschrapt van het lijstje en vervangen door 533.

Videokaart:
Asus EN7600GS-HTD Silent PCIe 512MB DDR2

Ik ben geen die-hard gamer, maar speel wel op z'n tijd graag een (race) spelletje. Hierbij stel ik niet al te hoge eisen. Het gaat me meer om de game-play dan om de grafische effecten. Mar het moet wel zonder haperingen kunnen... (wat nu met mijn ti4200 niet echt meer wil lukken) De GS is aanmerkelijk goedkoper dan de GT, maar natuurlijk ook iets minder snel. (+/- 2/3 van de prijs en zo ongeveer 2/3 van de snelheid...) Maar volgens mij wel sneller dan de 6600GT...

Harddisk:
Samsung SpinPoint 200GB SATA II 7200rpm 8MB NCQ

Gekozen om zijn geringe geluidsproductie

brander:
NEC DVD +-R/+-RW ND-4571A Labelflash (b)

Goede ervaringen met NEC tot nu toe, lijkt me ook leuk om eens een labelfish te brnden...

Graag wil ik wat feedback over mijn gekozen systeem. Ik ben geen expert in het samenstellen van systemen. (mijn vorige systeem was zelfs een kant-en-klaar lidl systeem... :X ) Dus ik ben benieuwd naar jullie mening... en uiteraard verbeter tips...

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Verwijderd

Ejorne schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:43:
Ik ben zover om een nieuw systeem aan te schaffen. Mijn huidige XP2200+, 512 pc3200, ti4200 config loopt niet echt lekker meer. en ik kan de laatste spellen niet tot nouwelijks spelen...

Wat heb ik zoal uitgezocht en waarom?

Kast:
Antec LifeStyle Sonata II-EC MT 450W (b)

Ik wil voor zoveel mogelijk stilte gaan met een ietswat beperkt budget, dit leek mij een mooie kast.

Mainbord:
Asus M2N-E nForce 570 Ultra AM2 DDR2 Gblan

Dit bord schijnt goede overclock mogelijkheden te bieden en is passief gekoeld.
Ik ben niet direct van plan om te gaan overklokken, maar voor in de toekomst misschien wel leuk.

cpu:
AMD Athlon64 X2 3800+ 2.0GHz 1MB AM2 Box

De goedkoopste X2, ik zat te twijfelen om een gewone athlon 64 te nemen omdat die toch wel wat goedkoper zijn... Maar ik loop nu toch wel tegen het probleem aan dat ik bijvoorbeeld een dvd aant comprimeren ben (dvd-rebuilder met QuEnc) en dat ik dan toch wel graag een spelletje intussen wil spelen... Of ik wil tijdens het comprimeren aan het branden quickparrepareren en unrarren... Dit lukt nu niet. Maar met een x2 biedt dat misschien meer mogelijkheden...

Geheugen:

Met soAM2 is dual cahnnel met ddr2 ook mogelijk toch? Ik had eerst ddr2-800 hyperX op het lijstje staan, maar dit is toch wel aanzienlijk duurder... Ik vraag me af of de winst het geld wel waard is... geschrapt van het lijstje en vervangen door 533.

Videokaart:
Asus EN7600GS-HTD Silent PCIe 512MB DDR2

Ik ben geen die-hard gamer, maar speel wel op z'n tijd graag een (race) spelletje. Hierbij stel ik niet al te hoge eisen. Het gaat me meer om de game-play dan om de grafische effecten. Mar het moet wel zonder haperingen kunnen... (wat nu met mijn ti4200 niet echt meer wil lukken) De GS is aanmerkelijk goedkoper dan de GT, maar natuurlijk ook iets minder snel. (+/- 2/3 van de prijs en zo ongeveer 2/3 van de snelheid...) Maar volgens mij wel sneller dan de 6600GT...

Harddisk:
Samsung SpinPoint 200GB SATA II 7200rpm 8MB NCQ

Gekozen om zijn geringe geluidsproductie

brander:

Goede ervaringen met NEC tot nu toe, lijkt me ook leuk om eens een labelfish te brnden...

Graag wil ik wat feedback over mijn gekozen systeem. Ik ben geen expert in het samenstellen van systemen. (mijn vorige systeem was zelfs een kant-en-klaar lidl systeem... :X ) Dus ik ben benieuwd naar jullie mening... en uiteraard verbeter tips...
Erg mooi systeem. Weinig op aan te merken.
Heb zelf de ASUS M2N32-SLI Deluxe. nForce 590. Erg stabiel.
Aangezien de nForce 570 weinig verschilt waarschijnlijk wat dit betreft.

Verder zie ik weinig om op aan te merken.

Ga ervoor zou ik zeggen. :)

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:08:
[...]

Erg mooi systeem. Weinig op aan te merken.
Heb zelf de ASUS M2N32-SLI Deluxe. nForce 590. Erg stabiel.
Aangezien de nForce 570 weinig verschilt waarschijnlijk wat dit betreft.

Verder zie ik weinig om op aan te merken.

Ga ervoor zou ik zeggen. :)
Ik heb inderdaad ook de nForce 590 in overweging gehad, eveneens de nForce 570 met SLI.
Maar ik denk niet dat ik ooit gebruik ga maken van SLI. Als er in de toekomst veel snellere videokaarten komen voor een gunstige prijs, dan koop ik wel gewoon een nieuwe..
Maar als je veel gamed, dan kan ik me de voordelen van SLI wel voorstellen... Met veel geld kun je een monster-game-pc maken... :9~

Maar het is toch zo dat je in SLI "maar" een winst van ca 30% behaald?
Een stapje hogere videokaart is ook al gauw zo'n 30% sneller, maar niet dubbel zo duur. (zoals twee dezelfde kaarten wel dubbel zo duur zijn) Maarja, zet je twee van de meest snelle kaarten in SLI dan heb je wel aardig wat capaciteit in huis... Lijkt me erg gaaf, maarja het budget staat me zulks lekkers niet toe...

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
Wat is je budget?

Waar wil je bestellen?

Wat zijn de prijzen? Wil je die er ff achter zetten.

En heb je verder al eens gekeken naar een Core 2 Duo systeem? De goedkoopste (e6300) moet met gemak naaar 2.6 GHz te klokken zijn. En die is dan echt heel wat sneller dan alle AMD's. Op veel punten zelfs sneller dan de FX 62! Link.

Edit ik zou er nog wel een koeler bij doen dan. De Arctic freezer 7 pro.

Dat geheugen, misschien ps 5300/pc5400?

Videokaart, misschien een 7600 GT?

DVD brander, misschien BenQ DW 1655?

Harde schijf? Misschien seagate barracuda 7200.10 250 GB?

En dan nog eventjes een typfoutje: :9
brander:
>:)

[ Voor 8% gewijzigd door hello_moto op 15-08-2006 15:38 ]

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Antec LifeStyle Sonata II-EC MT 450W (b) 118,--
Asus M2N-E nForce 570 Ultra AM2 DDR2 Gblan 99,--
AMD Athlon64 X2 3800+ 2.0GHz 1MB AM2 Box 165,--
Kingston DDR2 533MHz PC4200 CL4 512MB 45,--
Kingston DDR2 533MHz PC4200 CL4 512MB 45,--
Asus EN7600GS-HTD Silent PCIe 512MB DDR2 143,--
Samsung SpinPoint 200GB SATA II 7200rpm 8MB NCQ 75,--
NEC DVD +-R/+-RW ND-4571A Labelflash (b) 41,--

Gezamelijk 731 euro

WinXP home nl erbij 95,-- is 826 euro...

Da's eigenlijk 26 euro boven mijn beschikbaar gestelde budget...
Ik kan het budget wel overschreiden, maar doe dit liever niet... Ik vind 800 euro al zoveel geld...

Ik heb inderdaad de Core2duo overwogen, maar ik denk dan dat ik best wel een stukje duurder uit ben... Vooral als ik een mainbord wil dat ook nog goed is in het overklokken. Maar dat is niet direct noodzakelijk...

Verder hoef ik ook niet het allersnelste systeem dat voor het geld verkrijgbaar is, ik stel hogere eisen aan geringe geluidsproductie en energieverbruik... De energie-rekening kan aardig oplopen met een stroomslurpende cpu... De computer staat vrijwel dag en nacht aan.

Ik weet dan de PentiumD proc nogal aardig wat verbruiken, maar weet niet hoe dit zit met Core2Duo. Wel weet ik dat de Athlon64 niet zo gek veel gebruiken en zichzelf ook op een laag pitje kunnen zetten... (wat weer gunstig is voor het geluid...)

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
De Arctic Siltentium T4/T3/T2/T1 zijn ook lekker koel en stil. Maar daar zit maar een 350 Watt voeding in. Als je niet gaat overklokken zou dat genoeg moeten zijn. Ik weet niet hoe dat zit met overklokken.

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
hello_moto schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 17:08:
De Arctic Siltentium T4/T3/T2/T1 zijn ook lekker koel en stil. Maar daar zit maar een 350 Watt voeding in. Als je niet gaat overklokken zou dat genoeg moeten zijn. Ik weet niet hoe dat zit met overklokken.
Hoe zit dat met overklokken:

Ik ben niet direct van plan om te gaan overklokken. Maar ik heb wel bij een vriend van mij een en ander gezien en dat sprak mij wel aan. Lijkt me interessant om me daar eens mee bezig te houden.

Maar gezien ik geen ervaring heb in het overklokken, lijkt mij het niet verstandig hier direct met een nieuw systeem mee te beginnen. Ik zal daarom ook pas na enkele jaren eens hiermee beginnen, wanneer de garantie enzo eraf is en wanneer ik toch op het punt sta om nieuwe apparatuur te kopen...

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Okay, ik heb een lijstje met Core 2 Duo samengesteld... want volgens de diverse reviews en benchmarks zijn deze toch wel aanzienlijk sneller... (maar ook duurder...)

Antec LifeStyle Sonata II-EC MT 450W (b) - 115
Intel Core 2 Duo E6300 S775 1066FSB 1.86Ghz 2MB - 193
Asus P5B P965 S775 DDR2 SATA-II Gblan - 160
Kingston DDR2 533MHz PC4200 CL4 512MB - 49
Kingston DDR2 533MHz PC4200 CL4 512MB - 49
Samsung SpinPoint 200GB SATA II 7200rpm 8MB NCQ - 78
Zalman CNPS9500 AT Quiet Cooler S775 - 54
NEC DVD +-R/+-RW ND-4571A Labelflash (b) - 42
Asus EAX1600XT Silent TVD PCIe 256MB DDR3 - 156
(getalletjes achteraan zijn de prijzen)

Dit komt uit op net geen 900 euro maar dan moet er nog windows bij... dus zeg maar een kleine 1000 euro...

Nu weet ik dat dit wel een veel lekkerder systeem is dan mijn eerder samengesteld AMD X2 systeem... Maarja, het zit me ook wel iets boven het budget. (het is immers niet mijn budget maar budget dat mij ter beschikking gesteld wordt... O+ )

Weten jullie op bovenstaande samenstelling circa zo'n 200 euro te besparen, zonder hier veel in prestaties in te moeten leveren? (het moet natuurlijk wel een beter systeem blijven als de AMD versie)

Ik heb zelf al gekeken, maar op moederbord kan ik niet besparen volgens mij. (ik zit aan Asus "vast" en dit is het goedkoopste bord dat Core2Duo ondersteund als ik het wel heb) Ik zou op de videokaart kunnen besparen, maar dan kan ik af en toe een spelletje spelen ook wel zo goed als helemaal vergeten... Dan is er nog de kast en de koeler... maar daar wil ik liever niet al te veel op inleveren... het geringe geluid vind ik toch nog de meest belangrijke feature van mijn nieuwe PC...

Tips zijn van harte welkom... Wat zal het worden? Toch maar bij het AMD systeem blijven?

Verwijderd

Is dit iets??? :
Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/5557/comp9qi4.th.png

En dan eventueel nog een koeler of de E6400 inplaats van de E6300.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik zou wel een 1 gig stick nemen, dat is meestal goedkoper :)

Ook kan je de P5B ipv de Deluxe nemen, scheelt weer 30 euro., of een goedkoop Asrock(.com) mobo.

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39
Dutch_Razor schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 17:54:

Ook kan je de P5B ipv de Deluxe nemen, scheelt weer 30 euro., of een goedkoop Asrock(.com) mobo.
dual channel draaien is toch ook wel fijn...

maar een msi p965 neo/gigabyte ds3/asus p5b/abit ab9 is niet zo duur en wel goed. Met een asrock ben je misschien nog goedkoper uit. Als koeler is de arctic freezer 7 pro ook prima en goedkoper dan die zalman.

Edit:
Asus P5B P965 S775 DDR2 SATA-II Gblan - 160
een p5b voor €160? bij azerty is hij nu minder dan 140 (en pricewatch vanaf 130)

[ Voor 12% gewijzigd door Raynman op 17-08-2006 18:09 ]

Verwijderd

Dutch_Razor schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 17:54:

Ik heb 1 GB geheugen.
goed kijken ;)

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 14:23:
Is dit iets??? :
[afbeelding]

En dan eventueel nog een koeler of de E6400 inplaats van de E6300.
Dit ziet er goed(koop) uit!

Echter zit ik met twee puntjes:
- Is dit systeem stil genoeg? Het is een videokaart met fan en de kast van antec is die net zo stil als de Sonata? Ik vraag me af of een boxed-cpu veel lawaai maakt, maar ik denk dat dat wel meevalt. De computer mag onder full-load ook wel een beetje geluid produceren. zolang hij maar stil is als hij alleen een muziekje speelt en op de achtergrond wat usenet bijlagen binnenhaalt...
- Ik "behoor" de computer af te nemen bij een vastgestelde zaak, welke een niet al te uitgebreid assortiment kent. Nu kan ik hier waarschijnlijk wel vanaf wijken, maarja... familie-zaken enzo... Maar het scheelt kennelijk toch wel aanzienlijk in aanschafprijs... Maar daarentegen behoort de persoon, welke verantwoordelijk is voor het budget, tot dezelfde familie en is het altijd een beetje elkander ondersteunen. Dus kan ik het eigenlijk ook niet maken om voor een "paar euro" elders te gaan shoppen...

Misschien moet ik toch maar voor het AMD systeem gaan, dit is sowieso snel genoeg voor mijn doeleinden. En mogelijk biedt AM2 in de toekomst aantrekkelijke update mogelijkheden...

Ik zit dan wel te denken om de 7600GT silent te nemen, welke 197 euro kost... Dan kan ik iig weer lekker gamen... Maarja, ik zit dan wel ca 75 euro boven het budget. Maar ik kan zelf wel 75 euro apart houden met wat moeite. of ik moet geen xp-home licentie nemen :X
Tja, het zijn financieel geen goede tijden voor mij... ach wat zeur ik nou... ik sta op het punt een nieuwe dure computer aan te schaffen... :+

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 10:27

bosaap22

Doing things I'm good at.

Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 18:13:
[...]

Ik heb 1 GB geheugen.
goed kijken ;)
HIj bedoelt één reepje van 1 GB... Niet twee van 512.
Al denk ik dat 2x 512 sneller is i.v.m. dual channel. :)

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Ik denk dat ik inderdaad beter 2 reepjes in dual-channel kan laten lopen, toch?

Ik denk ook niet dat ik zoveel nodig heb. Ik heb nu maar 512mb op mijn xp2200+ en kom vrijwel nooit aan de 400mb in gebruik. Misschien met het spelen van een spelletje, maar daarvan heb ik het in gebruikt genomen geheugen nog niet gemonitord.

Ook hebben beide besproken asus moederborden plaats voor 4 reepjes, dus ik kan altijd nog bijprikken... kunnen 4 reepjes trouwens ook in dual channel draaien?

[ Voor 7% gewijzigd door Ejorne op 17-08-2006 22:53 ]

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 10:27

bosaap22

Doing things I'm good at.

Ejorne schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 22:50:
kunnen 4 reepjes trouwens ook in dual channel draaien?
Ja.. :) Vanaf twee reepjes (mits in de goede banken geplaatst, maak je gebruik van het zogenaamde Dual Channel voordeel... (Het behoogde voordeel is overigens niet meer dan een paar procenten.)

Vanwege je budget kun je nu idd beter 2x 512 nemen en over een jaar ofzo nog 2x 512 erbij zetten.

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09-2025
Kijk hier wel mee uit, iig met mijn 3500+ heb ik er niet bij naged8.

Ik heb 2 setjes van 2x 512 MB Dual Channel Kingston HyperX geheugen gekocht, maar de geheugencontroller op m'n CPU kan er max 3 op de hoogste snelheid oid draaien.
Dus de snelheid van het geheugen is heleaas van 400 -> 333 gegaan.
Let hier dus wel op, als je het toch gaat kopen lijkt me het verstandiger om gelijk 2x 1024 dual channel aan te schaffen of dan 1x 1024 nu en later 1x 1024 erbij.. ;)

Verder leuke samenstelling :*)

Inventaris | WhatPulse

Pagina: 1