Toon posts:

Natte laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste gotters,

Ik zit toch wel een beetje met mijn handen in het haar want mijn laptop werkt niet goed meer.
Eerst even het verhaal...

Ik had gisteren mijn examen voor MCDST en ik had de laptop meegenomen om in de bus te leren, aangezien ik naar Zoetermeer moest en zelf in Den Haag woon. Maar zoals jullie weten regende het gisteren vrij hard :X

Ik had hem in 2 tassen gedaan en dan in me rugzak (kon ook me laptoptas meenemen, maar dan zou ik met 2 tassen moeten sjouwen omdat ik nog wat boodschapjes wilde doen.
Eenmaal thuis aangekomen was de bovenkant van de laptop, dus de achterkant van het scherm, vrij nat.

Ik heb hem toen gelijk drooggemaakt. Later heb ik em opengeschroefd om te kijken wat de schade was. Ik kon nix ontdekken maar fohnde de laptop wel even. Gelukkig ging die daarna wel aan (iets wat hij eerst niet deed), maar nu zit er allemaal vocht in mijn scherm :( :'( :(

Wat kan ik nu het beste doen? :(

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 11:03
laat em maar eens een paar dagen uitdruppelen op een handdoek oid

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-10-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:36:
Beste gotters,

Ik zit toch wel een beetje met mijn handen in het haar want mijn laptop werkt niet goed meer.
Eerst even het verhaal...

Ik had gisteren mijn examen voor MCDST en ik had de laptop meegenomen om in de bus te leren, aangezien ik naar Zoetermeer moest en zelf in Den Haag woon. Maar zoals jullie weten regende het gisteren vrij hard :X

Ik had hem in 2 tassen gedaan en dan in me rugzak (kon ook me laptoptas meenemen, maar dan zou ik met 2 tassen moeten sjouwen omdat ik nog wat boodschapjes wilde doen.
Eenmaal thuis aangekomen was de bovenkant van de laptop, dus de achterkant van het scherm, vrij nat.

Ik heb hem toen gelijk drooggemaakt. Later heb ik em opengeschroefd om te kijken wat de schade was. Ik kon nix ontdekken maar fohnde de laptop wel even. Gelukkig ging die daarna wel aan (iets wat hij eerst niet deed), maar nu zit er allemaal vocht in mijn scherm :( :'( :(

Wat kan ik nu het beste doen? :(
Als het vocht is kan het drogen. Wat vaak eerder een probleem is dat het geen vocht is maar residu van water. BV kalk enz. Vocht verdamp, dat residu krijg je niet weg(zover ik weet).

In het geval dat er nog steeds vocht in het scherm zit, draai het dan open en laat het drogen. *Niet geforceerd drogen met een fohn, die temperatuur(wisselingen) lijken me niet geweldig. Een fohn met relatief koude lucht kan geen schade doen, alleen blaas je wel stof mee het vocht in.

Verwijderd

Een paar dagen laten staan en wellicht naast een verwarming o.i.d.

Edit: al weet ik niet of iets warms kwaad kan of niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 11:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :)

Uiteraard heb ik op een lauw niveau gefohnd. Te heet zou funeste gevolgen kunnen hebben :X
Blijkbaar was het goed genoeg, want de laptop ging toen aan. Voor dat fohnen knipperde het lampje namelijk. De handleiding vertelde mij dat dit gebeurd als de bron niet genoeg stroom kan leveren. Ik heb dus 2 accu;s geprobeerd en netstroom. Alledrie werkte ze niet dus ik wist wel zeker dat er iets in die laptop verkeerd zat. Mja nu gaat ie wel aan, maar heb ik weer problemen met het scherm :P
Ik heb foto's gemaakt. Ik denk dat dat duidelijker is dan mijn beschrijving.

Afbeeldingslocatie: http://xs105.xs.to/xs105/06332/Photo-0016.jpg.xs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs105.xs.to/xs105/06332/Photo-0017.jpg.xs.jpg

Verwijderd

Ben je hiervoor misschien verzekerd? Ik vermoed namelijk dat dat scherm niet meer goed gaat komen.

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Dit scherm is defect en valt niet binnen de garantie voorwaarden.
Wat je zou kunnen doen, maar dan moet j wel heel veel vertrouwen hebben is de notebook openmaken, en het display loshalen. En dan de achterkant van het lcd panel schoonmaken. Waarschijnlijk is dat slechts een klein deel van de oplossing, en zal je display panel open moeten. Dit is echter heel risky. Ik heb het ooit gedaan voor een kennis, en dat is wel goed afgelopen.

Verwijderd

Hopelijk ben je verzekerd.... (A)

10% kans dat het nog goedkomt. Zoveel water kan wel verdampen, maar moet ergens heen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:23:
Ben je hiervoor misschien verzekerd? Ik vermoed namelijk dat dat scherm niet meer goed gaat komen.
Nee helaas..
fleppuhstein schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:27:
Dit scherm is defect en valt niet binnen de garantie voorwaarden.
Wat je zou kunnen doen, maar dan moet j wel heel veel vertrouwen hebben is de notebook openmaken, en het display loshalen. En dan de achterkant van het lcd panel schoonmaken. Waarschijnlijk is dat slechts een klein deel van de oplossing, en zal je display panel open moeten. Dit is echter heel risky. Ik heb het ooit gedaan voor een kennis, en dat is wel goed afgelopen.
Daar zat ik ook aan te denken, maar het leek me verstandig om dat toch eerst op GoT te bepraten ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 12:28 ]

Verwijderd

offtopic:
lol@Google adds!

Ik heb de indruk dat TFT's een soort poreus oppervlak hebben waardoor vocht vrijwel gelijk het scherm zelf aantast, Heb zelf ooit een akkefietje gehad met een kat en een 19" Eizo scherm en zag niet al te lang geleden ook ergens een topic over TFT en vocht.

Lijkt me dat als je iets wilt proberen dat je snel moet handelen. En ik zou voor de zekerheid toch even inboedelverzekering nakijken/bellen, soms is er meer mogelijk dan je zou denken en is zelfs je eigen lompigheid (nofi) toch claimbaar.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 12:35 ]

Verwijderd

Tjha, het ziet er niet mooi uit iig, Ik zou hem toch wel een paar dagen laten drogen bij de kachel., kijken wat dan het resultaat is

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:31:
Tjha, het ziet er niet mooi uit iig, Ik zou hem toch wel een paar dagen laten drogen bij de kachel., kijken wat dan het resultaat is
Heeft geen effect. Ik weet dit zeker omdat ik notebooks repareer. Heb al vaker dis soort schermen gezien.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:27:
Hopelijk ben je verzekerd.... (A)

10% kans dat het nog goedkomt. Zoveel water kan wel verdampen, maar moet ergens heen...
Het water verdampt misschien wel, maar grote kans dat er wel vlekken achterblijven.

Verwijderd

fleppuhstein schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:33:
[...]

Heeft geen effect. Ik weet dit zeker omdat ik notebooks repareer. Heb al vaker dis soort schermen gezien.
En wat hebben jullie er toen mee gedaan?

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
De kant van je scherm openschroeven,
die zit vaak met een simpele connector vast, helemaal uitelkaar halen laten drogen in een droge kamer,
ga niet met lapmiddelen aankomen als fohn, het gaat te snel opdrogen en dan krijg je residuen of vlekken, op het scherm lang niet zo erg als op een stukje printplaat,
kun je mogelijk kortsluiting krijgen en/of je scherm gaat raar doen.

Risico van het openschroeven is eigenlijk minimaal, heb vaker laptops in elkaar gezet met een donor,
je moet alleen zorgen voor een juiste schroevendraaier, en gezond verstand gebruiken. Soms zitten de schroefjes verborgen onder een stukje rubber, en heb er wel eens gehad waar een schroefje onder de sticker/plaatje zat aan de voorkant.

Verwijderd

En neem vooral de tijd ervoor, je bent niet de eerste die spijt heeft van overhaast werk...

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik had 1,5 jaar geleden een vol glas water in mijn powerbook laten vallen:
Afbeeldingslocatie: http://pics.oceserver.nl/oxi/vlekken.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pics.oceserver.nl/oxi/oxi_action.jpg
Uitgezet en bijna 2 dagen de warme uitgang van de airco op mijn scherm laten stromen (±60ºC). Het scherm was te heet om aan te pakken.

Afbeeldingslocatie: http://pics.oceserver.nl/oxi/vlekken4.jpg
Resultaat na 1,5 dag. Na 2 dagen was het helemaal weg, en dat is het nu nog steeds want ik werk op dit moment op de powerbook in kwestie. :P

OK, het is minder erg dan bij jouw scherm, maar geloof me dat je dingen kunt proberen. En een scherm kan behoorlijke hitte verdragen zolang die uit staat.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Topicstarter
Dit is waarvoor ik op GoT kom :>

Dit zijn de betere adviezen.
Ik denk dat ik weet wat ik nu ga doen. Ik zet em uit en dan laat ik em tijdje op een warme plek. Na 2 dagen ofzo ga ik kijken hoe het ermee staat. Is het weg, dan is het mooi meegenomen. Is het er nog steeds, dan hoop ik dat ik wat kan bereiken door em open te schroeven.

Gelukkig heb ik zulke dingen al vaker gedaan dus dat scheelt. En met zulke imho, kwetsbare apparaten, ben ik sowieso heel voorzichtig. Lekker op me bureau, rustig muziekje erbij en knutselen :P

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je er al voorzichtig mee bent, hoe kan dit dan gebeuren? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe die opmerking had ik wel verwacht ;)

Sowieso had ik het eigenlijk over bouwen, maar met de laptop zelf ben ik ook voorzichtig. Daarom had ik em dubbel verpakt in mijn rugzak gedaan. Ik dacht van, wie weet komt er wel wat regen in mijn rugzak, maar dan zit mijn laptop gelukkig nog in een andere tas. Maar zelfs daar is het doorheengegaan :/

Overigens was zelfs het mapje waar mijn certificaat inzat, die in dezelfde tas als mijn laptop zat, ook nat. Dat vond ik wel een beetje jammer, maar gelukkig was de rest wel intact :)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ongelukjes gebeuren helaas altijd, ook al ben je voorzichtig.

Ik denk niet dat het veel zal helpen om de laptop gewoon op een warme plek neer zetten, er zit echt heel veel in en dat zal je er flink uit moeten blazen. Met een föhn kom je ook al een heel eind, zolang je ervoor zorgt dat het niet té heet is dat je plastic smelt. ;)
Het scherm kan erg veel hebben, zelfs tot over de 100ºC heb ik mij laten vertellen zolang die maar UIT staat en kan afkoelen voor het aanzetten; Plastic is wat zwakker natuurlijk. ;)

Openschroeven is ook lastig want het water zit tussen de lagen van de TFT in, en die zijn niet allemaal even sterk. Als je bijvoorbeeld het hele dunne 'diffusor' laagje beschadigd dan krijg je dat nooit meer weg (tenzij je er 1 intact kan krijgen uit een donor-scherm scherm. ;)).
Ik had voor mijzelf het openschroeven alleen als laatste uitweg genomen, wat gelukkig niet nodig bleek te zijn. *O*

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 21:00
Tijd voor vissen op je scherm en je bent klaar.

zonder gekheid ik zou accu en adapter enkele dagen niet aansluiten en idd rustig laten opwarmen.
Als het kan de kappen van het scherm af zodat het nog echt weg kan.

Verwijderd

Wat is het resultaat na 2 dagen drogen?

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
ik ben zeer benieuwd... aangezien ik ook wel eens een TFTtje open heb geschroefd... en denk dat water toch aardig wat kan vernielen (ik kan het fout hebben).... Dus bij deze... :P mogen wij de uitslag weten?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat het zo lang duurde, maar ik weet nu (en jullie dus ook) waar ik aan toe ben.
Het scherm is echt defect. Heb hem eerst laten drogen op een verwarming met doeken erom heen.
Nadat dat niet mocht baten, heb ik het scherm erafgeschroefd en in een doek gewikkeld en op de verwarming gelegd. Dat hielp ook niet en ik werd er een beetje leip van, en had het verlies van de laptop al geacepteerd. Dus ik dacht van: weet je wat, ik leg dat scherm op verwarming voor een paar uur. Doet ie het? _/-\o_ , doet ie het niet? :o
Ik moet er misschien wel bij vermelden dat het niet om een gewone verwarming gaat, maar om een ding op wieltjes. Ik noem em altijd "mijn kacheltje" en dat ding wordt ontzettend heet.

Nadat ik het scherm weer had aangesloten (scherm was bloedje heet), was de helderheid helemaal verdwenen. Al waren de vlekken wel weg voor zover ik kon zien :(

Wie weet kan ik nog via een maat van me die een winkel runt zo een paneeltje regelen en anders houdt het op. Ik ben niet van plan om de laptop weg te doen, omdat hij op het scherm na, helemaal intact is. Desnoods sluit ik er een extern scherm op aan ofzo. Maar daar zit ik nog een beetje over na te denken.

Iig bedankt voor alle adviezen die jullie mij gaven :)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:07
Jammer dat het niet is gelukt.

Verder zou je ook een losse TFT/CRT op de kop kunnen tikken en de laptop als 'normale computer' kunnen gebruiken, dan heb je tenminste nog iets.

Anders nog veel succes met het zoeken naar een vervangend scherm. Als die maat van je het niet kan regelen, kun je altijd nog kijken op sites zoals Marktplaats of Speurders..

Veel succes ermee !

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:44
Ik vind het nou niet bepaald slim om een scherm te laten drogen door de uitgang van een airco (die lucht bevat vaak ook veel vocht) op het scherm te richten. En 'm op een hete kachel leggen zou ik ook niet eens durven.

Het beste had je 'm gelijk een dag of twee moeten laten drogen (en dan niet op een gloeiendhete kachel) en dus niet de laptop aanzetten om even foto's te maken.

The devil is in the details.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 16:01:
Sorry dat het zo lang duurde, maar ik weet nu (en jullie dus ook) waar ik aan toe ben.
Het scherm is echt defect. Heb hem eerst laten drogen op een verwarming met doeken erom heen.
Nadat dat niet mocht baten, heb ik het scherm erafgeschroefd en in een doek gewikkeld en op de verwarming gelegd. Dat hielp ook niet en ik werd er een beetje leip van, en had het verlies van de laptop al geacepteerd. Dus ik dacht van: weet je wat, ik leg dat scherm op verwarming voor een paar uur. Doet ie het? _/-\o_ , doet ie het niet? :o
Ik moet er misschien wel bij vermelden dat het niet om een gewone verwarming gaat, maar om een ding op wieltjes. Ik noem em altijd "mijn kacheltje" en dat ding wordt ontzettend heet.

Nadat ik het scherm weer had aangesloten (scherm was bloedje heet), was de helderheid helemaal verdwenen. Al waren de vlekken wel weg voor zover ik kon zien :(

Wie weet kan ik nog via een maat van me die een winkel runt zo een paneeltje regelen en anders houdt het op. Ik ben niet van plan om de laptop weg te doen, omdat hij op het scherm na, helemaal intact is. Desnoods sluit ik er een extern scherm op aan ofzo. Maar daar zit ik nog een beetje over na te denken.

Iig bedankt voor alle adviezen die jullie mij gaven :)
Misschien moet je nog even wachten, ik heb ooit me Rekenmachine (ja het is wel iets anders, maar toch) onder een gloeilamp gelegd, alle inkt in het scherm (wat voor spul het dan ook is) kwam toen naar boven...maar na een tijdje zakte het weer weg en werkte meer als ouds behalve dat de vormgeving van de behuizing iets anders was geworden :9

Verwijderd

Cool, jij hebt gratis Aero-effects op je Lappie :P Ik hoop dat het uiteindelijk toch nog inorde komt, ik kan me niet inbeelden wat voor een drama het zou zijn moest mijn laptop het begeven :X

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 16:07:
Ik vind het nou niet bepaald slim om een scherm te laten drogen door de uitgang van een airco (die lucht bevat vaak ook veel vocht) op het scherm te richten. En 'm op een hete kachel leggen zou ik ook niet eens durven.

Het beste had je 'm gelijk een dag of twee moeten laten drogen (en dan niet op een gloeiendhete kachel) en dus niet de laptop aanzetten om even foto's te maken.
Mja, ik had gelezen in dit topic, dat er een andere user een glas water over zijn flappie had laten vallen en met zijn methode had hij het probleem aardig verholpen :) . Er zaten zelfs screenies foto's bij.

Maarja, voor mij was het een soort alles of niets actie.

Maar eigenlijk.. heb je natuurlijk gewoon gelijk
Alex3305 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 16:05:
Jammer dat het niet is gelukt.

Verder zou je ook een losse TFT/CRT op de kop kunnen tikken en de laptop als 'normale computer' kunnen gebruiken, dan heb je tenminste nog iets.

Anders nog veel succes met het zoeken naar een vervangend scherm. Als die maat van je het niet kan regelen, kun je altijd nog kijken op sites zoals Marktplaats of Speurders..

Veel succes ermee !
Mja daar zit ik nog een beetje over te dubben. Aan mijn desktop heb ik meer dan genoeg (mijn laptop stond op me bureau naast mijn andere ellende (monitor, telefoon etc) Want ik gebruikte me laptop thuis alleen om nummers op mijn telefoon te zetten, want dan hoefde ik niet opstaan om de kabel aan te sluiten (lui, ik weet het :X )

Verder nam ik em heel af en toe mee naar vrienden, dus opzich na een week nu, vind ik het niet eens zo erg meer :)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2006 10:41 . Reden: Op screenies zie je zo weinig van het scherm ]

Pagina: 1