Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PSU op stand-by, stop in meterkast eruit

Pagina: 1
Acties:

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06 23:19
Na deze week zonder problemen meerdere keren mijn pc gebruikt te hebben wilde ik gisteren deze aan zetten en meteen vloog de stop in de meterkast eruit. De PSU is verbonden met zo'n stekkerblok met schakelaar en zodra ik deze aanzette ging de schakelaar in de meterkast meteen om. Ik bemerkte vervolgens dat, zodra ik de "standby" switch op de voeding van op "off" zette dit probleem verholpen was. Blijkbaar zit er dus kortsluiting in de voeding maar ik heb geen idee waar ik dit zoeken moet. Ik heb sinds geruime tijd niets meer in mijn pc gewijzigd of eraan toegevoegd (zou het daarin te zoeken zijn dan start, voor zover ik weet, je pc gewoon niet op) . De voeding, een ca. 2jr. oude Antec TruePower 480, heb ik zo'n 2mnd geleden nog van zijn behuizing ontdaan ("bye warranty") en volledig schoongemaakt voor zover dit nodig was.

Met pc hardware kan ik meer dan prima uit de voeten, voedingen is voor mij wel wat onbekender terrein. Voordat ik die voeding er volledig uit moet gaan halen (liever niet, en ben ook niet echt het type "doormeter") zou ik graag wat hints horen waar ik het probleem zoal zou kunnen zoeken.

Bedankt voor de input alvast!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:13
b-gone schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:09:
Voordat ik die voeding er volledig uit moet gaan halen (liever niet, en ben ook niet echt het type "doormeter") zou ik graag wat hints horen waar ik het probleem zoal zou kunnen zoeken.
Voeding niet in stopcontact (of schakelaar achterop uit, komt op hetzelfde neer) is geen stop doorslaan, voeding wel in stopcontact stop wel doorslaan. Dat is wat ik uit je verhaal opmaak. Ik neem aan dat je dit getest hebt los van andere apparaten (monitor enzo).

Is dit het geval dan is er maar 1 conclusie: voeding is defect. Tenzij je veel verstand hebt van electronica hoe je niet eens te proberen dat ding te fixen. Gewoon een nieuwe gaan halen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• b-gone
Klopt, ik heb het wat cryptisch omschreven (zit nu op m'n werk) maar daar komt het inderdaad op neer.
Heb ik iig weer een excuus om de verschillende topics en reviews door te gaan nemen m.b.t. voedingen!
Bedankt

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:01

Santford

FP PowerMod
Heb je je computer op 'boot after powerloss' staan, dat hij automatisch inschakeld wanneer je er stroom op hebt staan?

En wat gebeurt er als je eerst je stekkerblok aanzet (met knopje op je voeding op uit) en vervolgens het knopje achterop je computer aanzet, waarna je dan de pc aanzet, gaat de stop er dan ook uit of gaat het dan goed?

Heb je laatst meer apparaten als normaal op je stekkerblok aangesloten?

En heb je laatst meer apparaten op dezelfde groep aangesloten als normaal?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
De hele voeding uit bouwen en als je 'm dan aanzet achterop komt er alleen stroom op de voeding, maar gaat deze niet aan.

Als dan de stop er ook uitgaat voeding vervangen (of repareren)

• b-gone
Ik heb de voeding uitgebouwd, pin 3 en 4 ("de groene en zwarte") kortgesloten, de stekker erin en knop op de voeding omgezet. Spontaan de zekering er weer uit dus er komt een nieuwe voeding in. Topics zat daarover dus met die keuze ben ik wel even zoet.
Ik vraag me wel af of dit gebeuren mijn overige hardware kan hebben aangetast.......Ik dacht zelf dat dit beveiligd is beide kanten op maar toch ......

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:13
b-gone schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 23:40:
Ik heb de voeding uitgebouwd, pin 3 en 4 ("de groene en zwarte") kortgesloten, de stekker erin en knop op de voeding omgezet. Spontaan de zekering er weer uit dus er komt een nieuwe voeding in. Topics zat daarover dus met die keuze ben ik wel even zoet.
Ik vraag me wel af of dit gebeuren mijn overige hardware kan hebben aangetast.......Ik dacht zelf dat dit beveiligd is beide kanten op maar toch ......
In principe is het gescheiden. In de prakteik komt het nog wel eens voor dat als er wat smelt de hele boel kortsluit en er ook hardware in rook opgaat. Zonder te testen is dat moeilijk te zeggen. Maar als je niet al te veel pech hebt zal het wel werken.

Beetje vreemd wel dat de zekering van je voeding niet is doorgebrand (want dan zou de stop iig niet meer mogen doorslaan).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• b-gone
ShadowLord schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 14:32:
[...]
Beetje vreemd wel dat de zekering van je voeding niet is doorgebrand (want dan zou de stop iig niet meer mogen doorslaan).
Ja, dat vroeg ik mij dus ook af. Beetje vreemd ook dat de zekering zich in de gesealde behuizing van de voeding bevindt zodat je automatisch je garantie verliest als je deze wilt controleren. Ik zal die Antec uit de groenbak vissen om te zien of die zekering daadwerkelijk is doorgebrand, ben wel benieuwed. Beetje belachelijk trouwens dat een 1.5 jaar oude voeding van een toch niet zo heel slecht merk het nu al begeeft....
Anyway, ik heb daarnet een OCZ GameXstream besteld die ik waarsch. morgen al kan aansluiten; 'ns kijken of de boel nog draait.

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 18:56

Dr.Roelski

Walk on ....

Ik heb soortgelijk probleem gehad, maar bij mij lag het aan iets wat ik niet verwacht had:een defecte aardlekschakelaar!
Blijkt dat in de hele wijk bij mij aardlekschakelaars vervangen zijn omdat deze te vroegschakelden.
// edit:oeps: ik zie nu dat je hele stop eruitknalt, en niet je aardlek!

[ Voor 14% gewijzigd door Dr.Roelski op 16-08-2006 18:43 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou trouwens alsnog Antec bellen, 1,5 jaar is flink korter dan de economische levensduur, dus volgens de wet heb je nog recht op grotendeeld vergoede reparatie, en de meeste bedrijven doen niet zo moelijk over een verbroken garantiezegel, mits je uitlegd waardoor het komt.

PS: Ik weet niet waar je woont, maar indien dat hier in de buurt is (omgeving grave-nijmegen) wil ik er best eens naar kijken.

• b-gone
SA007 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 23:05:
Ik zou trouwens alsnog Antec bellen, 1,5 jaar is flink korter dan de economische levensduur, dus volgens de wet heb je nog recht op grotendeeld vergoede reparatie, en de meeste bedrijven doen niet zo moelijk over een verbroken garantiezegel, mits je uitlegd waardoor het komt.

PS: Ik weet niet waar je woont, maar indien dat hier in de buurt is (omgeving grave-nijmegen) wil ik er best eens naar kijken.
No can do; PSU is al volledig onbruikbaar en naar eeuwige jachtvelden vertrokken. Heb me nog suf gezocht naar een zekering of brandplekken o.i.d. maar niets kunnen vinden.

Iedereen iig bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1