website redirect wanneer server down is

Pagina: 1
Acties:

• koenderoo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-03-2018
Ik wil graag dat mijn website draait vanaf de thuisserver op de momenten dat deze aanstaat (ong. 3 uur per dag) en de rest van de tijd moet hij door gewoon gehost worden door mijn hoster.

Ik heb al een redirect aangemaakt in de index.htm die op de server van de hoster staat zodat hij doorverwijst naar mijn eigen server. Maar nu dacht ik dat ik er met een redirect op de 404 pagina in de .htaccess wel was. Deze staat namelijk doorverwezen naar een index2 op de gehoste server, zodat er in elk geval tijdens de andere 21 uur wat te zien is.

Maar dat werkt dus niet. Browsers zien niet bereikbare servers schijnbaar niet als 404's.
Is er een methode om te checken of een server actief is en om aan de hand daarvan de pagina wel of niet door te verwijzen?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 15:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Browsers zien niet bereikbare servers schijnbaar niet als 404's.
Een 404 is een reactie die de server terug geeft aan de browser. Als de server niet online is, hoe moet deze dan die specifieke 404 terug geven?

mbt je probleem: Je zult op 1 of andere manier op de pagina van je hoster moeten kijken of je thuisserver online is. Dit zou je kunnen doen door iets op te vragen. Als je je redirect nu eens in een javascriptje stopt en deze host op je thuisserver en include bij je hoster? Wanneer je thuisserver offline is kan het javascriptje ook niet gedownload worden en kan de redirect neit worden uitgevoerd.

Nadweel blijft dat dit alleen werkt wanneer er langs de startpagina gegaan wordt. Mensen die al op je site zitten wanneer je je computer uit doet, of specifieke pagina's in hun favorieten hebben staan worden op deze manier benadeeld.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• koenderoo
Ok, logisch inderdaad dat die 404 er niet komt.

Ik ben niet zo heel bekend met javascript, maar ik zal deze methode eens gaan uitzoeken. Als iemand voorbeelden oid voor mij heeft, graag!

Krijg je nu trouwens niet een foutmelding als je het javascript op de thuisserver niet kunt vinden?

Ik krijg per dag ongeveer 20 bezoekers, waarvan ik er zelf ongeveer 5 ben, dus ik denk dat het niet zo'n probleem is dat ik zo nu en dan overschakel. De thuisserver draait in principe een kopie van de site en is bedoeld om live te kunnen ontwikkelen. Ik kan eventueel nog complete links ipv korte gebruiken zodat gebruikers op elk moment weer naar het origineel overgaan. Dat maakt voor de functie van de thuisserver niet uit.

Verwijderd

buiten het feit dat je geen 404 teruggeeft, omdat je server offline is, internet explorer default instelling is "use user friendly http error messages'. Oftewel, jou 404 pagina krijgen ze niet door, ze laden een lokale pagina zodra ze een 404 statuscode terugkrijgen.

De enige manier dat ik zie hoe je het voorelkaar kan krijgen:

Stuur mensen altijd naar je gehoste server. Laat hier een script checken of je thuisservertje in de lucht is, zo ja >> redirect. zo nee, blijf op de server.

• koenderoo
Ik heb al een mooi scriptje gevonden: http://www.schwebdesigns.com/serverstatus/

Bedankt voor de reacties!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
Wat is eigenlijk het nut van je actie om op je lokale server enkele uurtjes je site te hosten?

• koenderoo
voorop gesteld dat de site een leerproject is. Het nut is dan ten eerste leren hoe je op een slimme manier deze actie kunt uitvoeren en ten tweede kan ik op deze manier live testen met die site. alle veranderingen zijn realtime op internet te zien en ik hoef niet telkens met een ftp programma de site te updaten. Na het testen en bijwerken zet ik vervolgens vlak voor het afsluiten de site van mijn eigen naar de gehoste server en merkt een gebruiker er als het goed is niets van.
Testen kan vast ook goed lokaal, maar dan verwijs ik weer naar reden 1. 8)7

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
Dat wil je toch niet, zeker niet omdat je database e.d. niet gesynchroniseerd wordt enzo?
Pagina: 1