UTP wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:
  • 23.510 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111965

Topicstarter
Simpel vraagje, maar het is wel handig om te weten:

Ik wil alle losse UTP kabels in huis vervangen door nette wandcontactdozen.
Nu heb ik een 'hekel' om UTP connectoren aan een kabel te knijpen dus ik wil graag kant-en-klare kabels gebruiken met gegoten connectoren eraan. Maar hoe wordt zo'n contactdoos aangesloten?
Is dit simpel plug&play met een connector of moet ik aan 1 kant de connector eraf halen en de draadjes aansluiten (zoals bij een normaal netstroomcontactdoos). En is dit aan te raden?

modem --> router ---> switch (connector)----- UTP kabel ------> (??????) wandcontactdozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Een RJ-45 wandcontactdoos zul je inderdaad aan de achterkant nog moeten voorzien van alle paren.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Er zijn meerdere smaken wat betreft het aansluiten van deze wandcontactdozen:

- met behulp van schroefjes
- met behulp van punch down tool

Deze laatste heeft mijn voorkeur (en wordt prof. gebruikt).

Zoek eens op deze term, dan kan je alle info vinden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

lier schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:51:

Gesoldeerd ben ik ze ook tegengekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:51:

maar het is goed te doen door aan 1 kant de connector eraf te knijpen en met een push down tool in de contactdoos te monteren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Absoluut (en deze push down tool is relatief goedkoop verkrijgbaar en levert een perfect resultaat).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrestouwe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-02 00:52

andrestouwe

De boer dat is de kerel...

modulaire wandcontactdozen (utp) worden normaal gesproken aangesloten d.m.v. LSA blokjes, ook wel keystone jacks genoemd. Voor het aansluiten van de jacks ben je wel een punch down tool nodig. Als je de contactdozen aansluit op een kabel die aan de andere kant in een router zit, moet je er wel rekening mee houden dat je waarschijnlijk niet het aansluitschema kan gebruiken wat op de jacks staat.
Mocht je dit willen gebruiken, kan ik je het schema wel geven....

"De computer is de logische voortzetting van bepaalde mensen: intelligentie zonder moraal." F1time.com: André van der Stouwe - C2-G1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-05 14:11
Handig om te weten is dat je deze _niet_ bij de standaard bouwmarkt kunt kopen :-/

Ik heb ze uiteindelijk gekocht bij de Radiobeurs in breda (www.radiobeursrhee.nl) - deze waren wel met schroefjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Anoniem: 111965 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:45:
Ik wil alle losse UTP kabels in huis vervangen door nette wandcontactdozen.

[...]

Maar hoe wordt zo'n contactdoos aangesloten?
Je sluit, 1 voor 1, alle adertjes aan aan de juiste pin. Hiervoor kun je het beste een fatsoenlijk stuk gereedschap gebruiken (LSA-punchtool heet dat geloof ik). Ik zou niet zo'n goedkoop / gratis plastic tooltje gebruiken. Een fatsoenlijk tooltje is helemaal niet duur. Het is eenmalig best veel werk, maar daarna hoef je er eigenlijk nooit meer iets aan te doen.

Het allermooiste zou natuurlijk zijn als je bij je switch een klein patch-paneeltje kan plaatsen, waarop je alle binnenkomende bekabeling aansluit. En dan met korte patchkabeltjes met je switch verbinden. Ik had thuis dermate weinig aansluitingen, dat ik geen patchpaneel heb gebruikt maar bij mijn switch en router gewoon een stuk of 3 contactdozen heb gemonteerd van waaruit korte kabeltjes naar de switch en router lopen. Ik heb dus aan beide kanten van de "lange kabels" contactdozen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
PhoeniX- schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:01:
Handig om te weten is dat je deze _niet_ bij de standaard bouwmarkt kunt kopen :-/

Ik heb ze uiteindelijk gekocht bij de Radiobeurs in breda (www.radiobeursrhee.nl) - deze waren wel met schroefjes.
ik heb de enkelvoudige versie met schroefjes ipv punch gevonden bij zowel de karwei als de praxis...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Anoniem: 111965 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:58:
[...]

maar het is goed te doen door aan 1 kant de connector eraf te knijpen en met een push down tool in de contactdoos te monteren??
ja is geen enkel probleem... dat hoeft niet eens met een punch down tool.

uitleg:

Punchdown blokje:
code:
1
2
3

Connector
code:
1
2
 _/\_/\_/\_/\_
|_____________|

je legt gewoon de draadjes (wel goed ver doortwisten) tussen de tandjes van de connector. Deze hebben een stukje metaal aan de binnenkant. Als je vervolgens het punchdown blokje er op drukt, zal deze automatisch de cabel tussen het metaal persen, waardoor er contact gemaakt word.

Een kind kan de was doen!

EDIT:

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.telephones.uk.com/dataimages/products/prod_11235.jpg
andrestouwe schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:59:
Idd, op de foto zie je EIA/TIA-568B staan, dat is een straight connector. Google ff op EIA/TIA-568A en je hebt je schema (maar ik kan je ook verklappen dat je alleen maar oranje en groen hoeft om te draaien)

[ Voor 23% gewijzigd door JackBol op 15-08-2006 11:08 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
andrestouwe schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:59:
modulaire wandcontactdozen (utp) worden normaal gesproken aangesloten d.m.v. LSA blokjes, ook wel keystone jacks genoemd. Voor het aansluiten van de jacks ben je wel een punch down tool nodig. Als je de contactdozen aansluit op een kabel die aan de andere kant in een router zit, moet je er wel rekening mee houden dat je waarschijnlijk niet het aansluitschema kan gebruiken wat op de jacks staat.
deze dozen zitten inderdaad direct aan een switch en aan vervolgens aan de router. waar zit het verschil in het aansluitschema dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_DH schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:03:
[...]

Idd, op de foto zie je EIA/TIA-568B staan, dat is een straight connector. Google ff op EIA/TIA-568A en je hebt je schema (maar ik kan je ook verklappen dat je alleen maar oranje en groen hoeft om te draaien)
heeft dit met het verschil te maken tussen cross-kabels en patchkabels?

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 111965 op 15-08-2006 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Anoniem: 111965 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:10:
[...]

heeft dit met het verschil te maken tussen cross-kabels en patchkabels?
http://nl.wikipedia.org/wiki/RJ-45

EIA/TIA-568A == cross
EIA/TIA-568B == straight

Eigenlijk gebruikt men altijd de 'B' variant, omdat je 'muur' een passief apparaat is. Alleen actieve apparaten zoals bijv. switches keren automatisch de TX en de RX aderparen. Ik zou je bekabeling dus ook lekker met de 'B' variant doen als je aan de ene kant een switch en aan de andere kant een wandcontactdoos hebt.

Alleen voor rechtstreekse switch-switch of pc-pc bekabeling gebruik je de 'A' variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:22
Voor 'vaste' kabels door kabelgoten en muren wordt over het algemeen massieve kabel gebruikt, voor de patch kabels vanaf de contactdoos naar pc kunnen dan soepele (stranded) kabels gebruikt worden. Deze laatste koop je dan ook meestal compleet met pluggen eraan. Wat er echter veel verkocht wordt is massieve kabel met losse pluggen waarvan onbekend is of deze hier wel voor geschikt zijn (ja utp pluggen zijn er in vele soorten, waarvan slechts een deel geschikt voor gebruik met massieve kabel). Ook zijn er pluggen en contactdozen verkrijgbaar waar de kabel in de plug gelegd kan worden en door een dekseltje de aders in de connector geperst worden. Bij zgn punch down contactdozen gaat het echter om contactdozen waarbij je per ader de ader in een sleufje 'puched' en tegelijkertijd de dogger (het punch tooltje) de overtollige draad afsnijdt, terwijl de sleuf zelf door de isolatie snijdt en netjes contact maakt. Dit gaat het makkelijkts met massieve netwerkkabel, alhoewel ook stranded soepele kabel werkt, bij nieuwe aanleg wordt echter vaker die massieve kabel gebruikt omdat deze al gauw 4x goedkoper is als soepele, steviger blijft zitten en ook nog een net iets lagere weerstand heeft. Dus je kunt waarschijnlijk het best een eind massieve netwerkkabel halen, een paar contactdozen en een goedkope dogger voor het aansluiten hiervan. Je hoeft dan ook geen connectortjes aan kabels te friemelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Base75 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:15:
Voor 'vaste' kabels door kabelgoten en muren wordt over het algemeen massieve kabel gebruikt, voor de patch kabels vanaf de contactdoos naar pc kunnen dan soepele (stranded) kabels gebruikt worden. Deze laatste koop je dan ook meestal compleet met pluggen eraan. Wat er echter veel verkocht wordt is massieve kabel met losse pluggen waarvan onbekend is of deze hier wel voor geschikt zijn (ja utp pluggen zijn er in vele soorten, waarvan slechts een deel geschikt voor gebruik met massieve kabel). Ook zijn er pluggen en contactdozen verkrijgbaar waar de kabel in de plug gelegd kan worden en door een dekseltje de aders in de connector geperst worden. Bij zgn punch down contactdozen gaat het echter om contactdozen waarbij je per ader de ader in een sleufje 'puched' en tegelijkertijd de dogger (het punch tooltje) de overtollige draad afsnijdt, terwijl de sleuf zelf door de isolatie snijdt en netjes contact maakt. Dit gaat het makkelijkts met massieve netwerkkabel, alhoewel ook stranded soepele kabel werkt, bij nieuwe aanleg wordt echter vaker die massieve kabel gebruikt omdat deze al gauw 4x goedkoper is als soepele, steviger blijft zitten en ook nog een net iets lagere weerstand heeft. Dus je kunt waarschijnlijk het best een eind massieve netwerkkabel halen, een paar contactdozen en een goedkope dogger voor het aansluiten hiervan. Je hoeft dan ook geen connectortjes aan kabels te friemelen ;)
je bedoelt het zo:

modem --> router --> switch --> soepele kabel ---> contactdoos --> massieve kabel --> contactdoos --> soepele kabel ---> PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

En als je veel kabels hebt zou je natuurlijk ook een mooi patchpanel kunnen overwegen aan de kant van de switch.

Als je dat dan netjes bevestigt, samen met de router en de switch kun je er een foto van maken en in 'Het grote topic voor nette lan afwerking deel 3' posten.
Een punch down tool is btw. niet beslist nodig, ik heb het zelf met een fijne schroevendraaier/aardappelschilmesje/zakmes gedaan, werkt prima.
Hou er echter wel rekening mee dat de draadje niet te ver uit de aansluiting steken, zou reflectie op kunnen leveren waar dan weer het e.e.a. aan doodgaat.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-05 14:11
rac-on schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:03:
ik heb de enkelvoudige versie met schroefjes ipv punch gevonden bij zowel de karwei als de praxis...
Ik bedoel de dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrestouwe

andrestouwe

Anoniem: 111965 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:07:
[...]

deze dozen zitten inderdaad direct aan een switch en aan vervolgens aan de router. waar zit het verschil in het aansluitschema dan?
ik heb zelf jacks die voor een newerk via patchkast bedoeld waren, daar zit een stikkertje op met 2 schema's, a en b. Deze kloppen in mijn geval geen van 2.
Als je aders in je rj45 stekker volgens het EIA/TIA 568B schema zitten, heb ik de aders in het blokje als volgt:
met het "lipje"naar boven, rechterrij van boven naar onder:blauw, groen,bruin,bruin/wit
met het "lipje"naar boven, linkerrij van boven naar onder:blauw/wit,groen/wit,oranje/wit,oranje

nu zullen er gotters zijn die zeggen dat dit verkeerd is( ik snapte er zelf eerst ook weinig van) maar ik heb het getest met een kabeltester, en het klopt wel.
Het schijnt dat er inwendig qua verbindingen naar de contacten verschil zit in de soort jacks. Ik heb het dus met de kabeltester uitgevogelt hoe ze moeten zitten in deze blokjes. Het kan dus zijn dat deze volgorde in jouw geval dus niet de goede is.
Als je echt veel met kabels, contactdozen en stekkers gaat lopen knippen, zorg dan dat je een kabeltester hebt, anders blijf je zoeken naar eventuele fouten.

Succes :)

"De computer is de logische voortzetting van bepaalde mensen: intelligentie zonder moraal." F1time.com: André van der Stouwe - C2-G1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

andrestouwe schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:28:
nu zullen er gotters zijn die zeggen dat dit verkeerd is( ik snapte er zelf eerst ook weinig van) maar ik heb het getest met een kabeltester, en het klopt wel.
tja, dat het werkt is natuurlijk het belangrijkste, maar die standaarden zijn er niet voor niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_DH schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:46:
[...]

tja, dat het werkt is natuurlijk het belangrijkste, maar die standaarden zijn er niet voor niets...
verder nog een vraagje over de kwaliteit van de kabels en connectoren. ik wil een gigabit netwerk aanleggen. ik zie veel prijsverschil tussen cat5e en cat6 kabels en connectoren. Is cat6 verplicht voor een gigabit netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 01:46
nope, cat5e ondersteunt ook gbit...

alleen je maximun kabellengte wordt wat kleiner (ik dacht iets van 70 i.p.v 90 à 110 meter)

en even voor de rest van de discussie (kheb m globaal doorgelezen...)

de wandcontactdoosjes voor "netwerk" zijn NIET met schroefjes, en ook NIET met LSA uitgevoerd...
deze zijn n.l. voor isdn/pots.
het systeem voor netwerk noem je "110" dit lijkt op LSA, maar is net ff anders...

[ Voor 84% gewijzigd door Japidoff op 15-08-2006 14:03 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrestouwe

andrestouwe

Japidoff schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:57:
nope, cat5e ondersteunt ook gbit...

alleen je maximun kabellengte wordt wat kleiner (ik dacht iets van 70 i.p.v 90 à 110 meter)

en even voor de rest van de discussie (kheb m globaal doorgelezen...)

de wandcontactdoosjes voor "netwerk" zijn NIET met schroefjes, en ook NIET met LSA uitgevoerd...
deze zijn n.l. voor isdn/pots.
het systeem voor netwerk noem je "110" dit lijkt op LSA, maar is net ff anders...
ehh, wil ff niet lullig doen, maar dit trek ik ff van de site van Itronics:

CAT 6 STP Keystone jack

Deze keystone jack's zijn ontwikkeld om gebruikt te worden in patchpanels of wandcontactdozen.

De connectoren voldoen aan de Category 6 norm en zijn dus geschikt voor gebruik t.b.v. hoge snelheid datatransmissie.

voor plaatje, klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
jah!, verrek!

weer wat geleerd..
ik ben ze in de praktijk eerlijk gezegd nog NOOIT tegengekomen, wel als telefoniepanelen, maar nooit voor netwerk...

maar over die schroefjes bestaat geen twijfel toch???

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Niet online
Japidoff schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:32:
jah!, verrek!

weer wat geleerd..
ik ben ze in de praktijk eerlijk gezegd nog NOOIT tegengekomen, wel als telefoniepanelen, maar nooit voor netwerk...

ik heb ze met schroefjes en er staat toch echt "computer" op.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
rac-on schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:45:
[...]

ik heb ze met schroefjes en er staat toch echt "computer" op.....
jah, op t labeltje zeker!

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Niet online
nee geprint op het doosje, wijsneus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Die met schroefjes (van de Karwei) heb ik ook gebruikt, en ze werken wel. Misschien is de versie met contacten die je met een punch-down tool moet verbinden mooier/beter, maar de particulier kan daar moeilijk aan komen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockafello
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12-2023
ik heb zelf ook die punch down wanddozen gebruikt. zal ff zoeken waar ik ze heb besteld. er zit namelijk een MEGA prijsverschil in. bij de karwei verkopen ze ze voor ongeveer 25 euro en waar ik ze vandaan heb 4,95 per stuk. dat vond ik nogal wat.

volgens mij heb ik ze hier vandaan.

http://www.mnm-computers....ee85dcfbea38dd3003e5c95ea

punchdown is heel gemakkelijk. gewoon ff kleurtje goedleggen en dan met die tool erin klikken en klaar.

[ Voor 33% gewijzigd door Rockafello op 15-08-2006 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 27-05 18:07

Barrycade

Through the...

Laar maar veels te lang dit scherm open .

[ Voor 82% gewijzigd door Barrycade op 15-08-2006 15:45 . Reden: te laat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pinockio schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 15:34:
Die met schroefjes (van de Karwei) heb ik ook gebruikt, en ze werken wel. Misschien is de versie met contacten die je met een punch-down tool moet verbinden mooier/beter, maar de particulier kan daar moeilijk aan komen.
Die kun je gewoon bij Conrad bestellen. (Computer --> Hardware --> Netwerktoebehoren) Ze zijn daar niet echt goedkoop. Ik heb ze via samenkopen.net besteld en daar waren ze toch enkele euro's goedkoper.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-08-2006 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

Wel ff opletten, weet niet of het de laatste jaren veranderd is, maar vaak zijn die dubbele dozen bij de DHZ zaken, alleen bedoeld voor ISDN (1 lijntje is meestal doorverbonden intern in het kastje, daardoor zijn niet beide poorten te gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 18:39
Afbeeldingslocatie: http://www.telephones.uk.com/dataimages/products/prod_11235.jpg

^ Dit is GEEN LSA. ^ en dus ook niet te gebruiken met een lsa punchtool, je hebt hier een ander type voor nodig.

LSA aansluitingen kun je herkennen door ze van boven te bekijken.
Deze hebben dan rechthoekige vlakjes waartussen je de aders klemt.

Afbeeldingslocatie: http://img.alibaba.com/photo/50284975/8_Pair_and_10_Pair_Cat5e_Module.summ.jpg
^ dit is LSA ^

Hoe ze wel heten weet ik zo ff niet meer, zal het thuis eens ff navragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Anoniem: 50683 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 15:51:
Wel ff opletten, weet niet of het de laatste jaren veranderd is, maar vaak zijn die dubbele dozen bij de DHZ zaken, alleen bedoeld voor ISDN (1 lijntje is meestal doorverbonden intern in het kastje, daardoor zijn niet beide poorten te gebruiken).
Klopt inderdaad. Dan sluit je een poort aan, testen => werkt. Dan ga je de 2e aansluiten en dan krijg je opeens 2 link-lampjes op je switch :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockafello
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12-2023
als je UTP wandcontactdozen koopt mag je er toch van uitgaan dat het geen ISDN wandcontactdozen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rockafello schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:07:
als je UTP wandcontactdozen koopt mag je er toch van uitgaan dat het geen ISDN wandcontactdozen zijn.
Jawel, je moet eigenlijk specifiek opzoek naar CAT5(E) dozen (dacht ik).
Jawel, je moet eigenlijk specifiek opzoek naar ethernet dozen (dacht ik).
UTP is de kabelsoort .

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 50683 op 15-08-2006 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ík ben eigenlijk op zoek naar UTP wandcontactdozen met 1 aansluiting, maar overal vind ik ze met 2 aansluitingen. Iemand ooit al andere gevonden op internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb een wcd gehad met 3 aansluitingen, maar je kunt er ook 1 aansluiting en 2 blindstukjes in plaatsen.

http://www.elektroshop.nl...lang=nl&target=d1036.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrestouwe

andrestouwe

Japidoff schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:32:
jah!, verrek!

weer wat geleerd..

de schroefjesvariant is bedoeld voor de "gamma-man", zo zijn er ook wel meer telefonie/computeraansluitspullen bij de DHZ zaken te vinden van bijv. het overbekende en supermerk elro |:(
rdfeij schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 15:54:
[afbeelding]

^ Dit is GEEN LSA. ^ en dus ook niet te gebruiken met een lsa punchtool, je hebt hier een ander type voor nodig.

LSA aansluitingen kun je herkennen door ze van boven te bekijken.
Deze hebben dan rechthoekige vlakjes waartussen je de aders klemt.

[afbeelding]
^ dit is LSA ^

Hoe ze wel heten weet ik zo ff niet meer, zal het thuis eens ff navragen...
ok. foutje van mij, waar ik praat over LSA of Keystone jacks, bedoel ik dus Keystone jacks. Ben aan het zoeken geweest, en LSA zijn dus inderdaad een ander model( werkt wel, maar aansluiten werkt anders.)
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 15:48:
[...]

Die kun je gewoon bij Conrad bestellen. (Computer --> Hardware --> Netwerktoebehoren) Ze zijn daar niet echt goedkoop. Ik heb ze via samenkopen.net besteld en daar waren ze toch enkele euro's goedkoper.
probeer eens het plaatselijke installatiebedrijf, deze gebruiken de spullen zelf ook, en (in mijn geval) vaak hebben ze een magazijn waar je als particulier ook terecht kan.
goedkoper is om bijv. bij MNM Computers te bestellen. Daar kost een dubbele contactdoos ong. €5, ik weet echter niet of daar de keystone jacks bij zitten, anders komt daar nog per jack tussen de €1,65 en €2,55 bij (ligt aan de uitvoering, shielded, cat 6/5e)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 20:17
Anoniem: 111965 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:16:
ík ben eigenlijk op zoek naar UTP wandcontactdozen met 1 aansluiting, maar overal vind ik ze met 2 aansluitingen. Iemand ooit al andere gevonden op internet?
In 9 van de 10 gevallen is het verstandiger om er gewoon meteen 2 neer te leggen. Dat is danook de reden waarom ze zo moeilijk verkrijgbaar zijn. Behalve bij DHZ zaken waar ze deze wel verkopen met schroefjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke

Romke

Dieselhead

Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3
Misschien een idee om deze discussie daar voort te zetten?
Aangezien het wel typisch een onderwerp is daarvoor.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
djluc schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 19:20:
[...]
In 9 van de 10 gevallen is het verstandiger om er gewoon meteen 2 neer te leggen. Dat is danook de reden waarom ze zo moeilijk verkrijgbaar zijn. Behalve bij DHZ zaken waar ze deze wel verkopen met schroefjes.
maar in geval van 8 wandcontactdozen, moet je dus 16 aansluitingen hebben op je switch???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Nee, je kan toch gewoon loze kabels leggen? Verder kosten een switchje van Sweex ofzo ook niet alteveel en is vaak al voldoende voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
djluc schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 21:17:
Nee, je kan toch gewoon loze kabels leggen? Verder kosten een switchje van Sweex ofzo ook niet alteveel en is vaak al voldoende voor thuis.
je bedoelt gewoon 1 aansluiting aan je wandcontactdoos (met 2 aansluitingen)???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Je legt gewoon naar elke dubbele doos 2 kabels, sluit die aan maar laat ze los liggen bij de switch. Mocht je ooit zo'n 2e nodig hebben prik je die in een (eventueel nieuwe) switch en het werkt. Je wint er enorm veel meer dan later een kabeltje bij moeten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
djluc schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 21:51:
Je legt gewoon naar elke dubbele doos 2 kabels, sluit die aan maar laat ze los liggen bij de switch. Mocht je ooit zo'n 2e nodig hebben prik je die in een (eventueel nieuwe) switch en het werkt. Je wint er enorm veel meer dan later een kabeltje bij moeten leggen.
dan de kabels: ik zie dus op veel sites cat5e kabels staan (100m voor 40 euro of zo), maar dan zeggen ze vervolgens dat deze geschikt zijn voor max. 100Mbit.

Cat5e is echter geschikt voor max. 1000Mbit. Welke kabels moet ik nu hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke

Romke

Dieselhead

Ik zou Cat5e doen, maar 40 euro is wel erg duur he...

Ik heb hier een rol Cat5e liggen, heb ik 20 euro voor betaald, kijk eens of er bij jou in de buurt ook zo'n zaakje zit dat dat spul lekker goedkoop verkoopt.

Ik had dus ook 100 meter he ;)

Maar...
Er zijn ook Dubbele kabels, die zul je even bij een installatiebedrijf moeten halen.
Dat zijn dan waarschijnlijk Cat6 kabels, maar scheelt je een kabel trekken he ;)

Mijn oom was hoofdmonteur bij het bedrijf dat hier het ziekenhuis gedaan heeft, 30 meter was daar afval ;)

Maar kijk eens bij de installateur voor zo'n dubbele kabel.
En een patchpaneel voor bij de switch.
Als je dat netjes monteert kun je met een kort patchkabeltje het spul in de switch prikken :)

Enne... als je dan toch bezig bent....
Zo duur is een aardige switch niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
haha, klopt ik heb net de gigabit 8-poorts van 3com besteld. Is voor nu voldoende en natuurlijk makkelijk uit te breiden met een extra switch.
16-poorts gigabit blijken nog redelijk schaars óf een stuk duurder.
Cat5e kabel 100m is ook besteld (30 euro) en de wandcontactdozen.
nu alleen nog alles even installeren!!!

thanx voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrestouwe

andrestouwe

SUCCES 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.k.dijkstra
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-05 18:50
Anoniem: 111965 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:16:
Bij Okaphone in Groningen hebben ze deze wel.

http://www.okaphone.com/artikelen.asp?id=3&groep=278

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183641

even laten zien wat ik gekocht heb bij ebay : (ong. 4 werkdagen heb ik al in huis)
http://www.easwire.com/en/product/plate.htm
http://www.easwire.com/en/product/jack2.htm
http://www.easwire.com/en/product/jack3.htm
Ze zijn "tool-less" (zonder gereedschap) keystone jack van www.easwire.com
Ik heb ze voor ong. 4euro per contactdoos (2 gang wallplate) inclusief keystone jack voor telefoon en cat5e moeten betalen.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 183641 op 16-08-2006 23:32 ]

Anoniem: 183641 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 23:29:
even laten zien wat ik gekocht heb bij ebay : (ong. 4 werkdagen heb ik al in huis)
http://www.easwire.com/en/product/plate.htm
http://www.easwire.com/en/product/jack2.htm
http://www.easwire.com/en/product/jack3.htm
Ze zijn "tool-less" (zonder gereedschap) keystone jack van www.easwire.com
Ik heb ze voor ong. 4euro per contactdoos (2 gang wallplate) inclusief keystone jack voor telefoon en cat5e moeten betalen.
Ik hoop voor je dat ze beter werken dan die "tool-less" RJ45-pluggen die je bij veel starterspakketten voor kabel-internet krijgt. Want die dingen zijn ronduit slecht. Misschien een goed idee om je bevindingen even te posten als je het spul binnen hebt en aan het knutselen bent geweest?

't Is in ieder geval niet duur.

• soepkip
  • Laatst online: 19-05 19:56

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Ik hoor hier niemand (s)FTP gebruiken, en dat terwijl dit toch echt de voorkeur heeft bij installatie-werkzaamheden. DE reden waarom ik dat heb gebruikt is toch wel dat uiteindelijk alle netwerkkabels centraal in de meterkast samenkomen op de 16-poorts gigabit switch, en je kunt je voorstellen dat het daar niet vrij is van interferentie.

Beste film ooit

soepkip schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 07:33:
Ik hoor hier niemand (s)FTP gebruiken, en dat terwijl dit toch echt de voorkeur heeft bij installatie-werkzaamheden. DE reden waarom ik dat heb gebruikt is toch wel dat uiteindelijk alle netwerkkabels centraal in de meterkast samenkomen op de 16-poorts gigabit switch, en je kunt je voorstellen dat het daar niet vrij is van interferentie.
Is inderdaad helemaal afhankelijk van je situatie. Bij mij thuis komen de kabels niet eens in de buurt van de meterkast. (Zowel kabel-AOP als ISRA-punt bevinden zich in mijn woonkamer.) Ze kruisen hier en daar wel wat 230-kabels van apparatuur, maar ze lopen er geen meters langs. Als je de bekabeling door de standaard PVC-buizen naar je meterkast laat lopen, dan is het inderdaad mogelijk dat je wat storing krijgt. (Al hadden mijn ouders in hun vorige huis er totaal geen last van. Moet wel zeggen dat het maar om 1 UTP-kabel van 30 meter ging, die van het modem in de meterkast naar de router op de eerste etage liep. Geen drukke Gigabit-verbinding dus, maar een 100 Megabit verbinding waar alleen verkeer van een 4 Megabit @home-lijn overheen ging.)

• soepkip

soepkip

An sich lopen de (dubbel uitgevoerde) sftp kabels in aparte loze leidingen ( in een aantal gevallen gedeelt met coax). maar de sterkste overtuiging voor mij om dit te doen was ook de prijs, als je de kabels per box van 100 meter koopt, dan is er niet veel prijsverschil, zelfs de wandcontactdozen zijn met schielding ook niet duurder.

de kabels zijn : Equip S/FTP Patch Cable C5e 100m

Ik heb dan ook 2 verschillende wandcontactdozen in mijn huis zitten, de kwalitatief beroerde en lelijke van de gamma welke coax en UTP deelt . deze heeft geen schielding, maar aangezien ik door die leiding toch coax moest trekken heb ik er een kabel naast gelegt. omdat de kabels kwalitatief goed zijn moet ik toch makkelijk 100mbit halen, welke genoeg moet zijn voor bv de xbox

De 2e is qualitatief hoogwaardig, en niet zo duur ook , tevens fully schielded:
Equip UTP Wandkontaktdoos C5e Inbouw (RAL9003)
Afbeeldingslocatie: http://www.micro-mail.nl/msq/artimport.nsf/0/ea56a11af12cbbd4c12570bb0052efb9/$FILE/STG39498/STG39498.jpg?OpenElement

Beste film ooit

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 12:51
Ik ga binnenkort in huis het een en ander verbouwen en wil m'n UTP-aansluiting dan ook verplaatsen.

Iemand enig idee of er combi-inbouwdozen bestaan met zowel een televisie kabelaansluiting en een UTP aansluiting?

Ik heb al een beetje gekeken bij de bedrijven die in dit topic genoemd zijn maar niets gevonden. Met google ook niet, maar mogelijk dat 'wandcontactdoos UTP kabel' niet de juiste zoekwoorden zijn.

• soepkip

soepkip

vanaalten schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 08:36:

Iemand enig idee of er combi-inbouwdozen bestaan met zowel een televisie kabelaansluiting en een UTP aansluiting?

.
Gamma,

het lijken opbouwdozen, maar het zijn combi opbouw/inbouw (je kunt de opstaande rand verwijderen) dit zijn de enige combi die ik heb gezien. ziet er uit als een noermaal coax wandcontactdoos met dadio/tv aansluiting, alleen middenonder zit een uitstulping voor utp (cat5)

maar ze zijn niet schielded, tevens dien je de aders vast te schroeven, en niet te punchen

Tip: De leidingen kunnen vrij krap zijn wanneer je een dikke coax kabel legt, maak het jezelf makkelijker en koop een dunne variant, wellicht een dunne duurdere zodat je signaalkwaliteit hetzelfde blijft

[ Voor 14% gewijzigd door soepkip op 17-08-2006 08:44 ]

Beste film ooit

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 18:39
soepkip schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 07:33:
(s)ftp is pas interessant als je in huis ZWARE storingsbronnen hebt staan zoals 3kW motoren etc.
Voor normaal huis tuin en keuken gebruik voldoet cat5e voldoende.

Denk er ook aan dat cat5e kabel niet voor niets die twisting heeft in de aderparen, die is er ook al om sotring en overspraak te voorkomen.

• soepkip

soepkip

rdfeij schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 08:57:
[...]

(s)ftp is pas interessant als je in huis ZWARE storingsbronnen hebt staan zoals 3kW motoren etc.
Voor normaal huis tuin en keuken gebruik voldoet cat5e voldoende.

Denk er ook aan dat cat5e kabel niet voor niets die twisting heeft in de aderparen, die is er ook al om sotring en overspraak te voorkomen.
* soepkip Denkt aan toekomstige snelheidsverhogingen in de utp specificatie en heeft dan geen zin om de kabels nieuw te trekken

Beste film ooit

vanaalten schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 08:36:
Ik ga binnenkort in huis het een en ander verbouwen en wil m'n UTP-aansluiting dan ook verplaatsen.

Ik heb al een beetje gekeken bij de bedrijven die in dit topic genoemd zijn maar niets gevonden. Met google ook niet, maar mogelijk dat 'wandcontactdoos UTP kabel' niet de juiste zoekwoorden zijn.
Zijn er wel, is al eens gevraagd hier op GoT ook (zal ff zoeken).
Zelfs combi met CAI/UTP/TEL

Anoniem: 50683 schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 11:02:
[...]

Zijn er wel, is al eens gevraagd hier op GoT ook (zal ff zoeken).
Zelfs combi met CAI/UTP/TEL
Waarom zou je trouwens nog met doosjes met RJ11-aansluiting gaan werken? Je kunt RJ11-stekkertjes namelijk ook gewoon in een RJ45-aansluiting stoppen. Werkt prima en op deze manier is je "infrastructuur" flexibeler. Als ik over een poosje een vaste telefoonaansluiting neem, dan trek ik een degelijke kabel van mijn ISRA-punt naar de plaats waar al mijn netwerkbekabeling bij elkaar komt. (Dat is maar een heel klein stukje overigens.) Vanuit daar patch ik de telefoon dan gewoon door naar de gewenste plaats in huis. Daarvoor gebruik ik dan gewoon de reeds aanwezige contactdozen met RJ45-aansluitingen en reeds aanwezige UTP-kabel. Als je de telefoon dan na verloop van tijd ergens anders wil neerzetten is het gewoon een kwestie van patchen. Ik heb toch overal contactdozen met dubbele aansluitingen zitten.

(Bij ons op de zaak maken we ook geen aparte telefoonaansluitingen meer. We patchen de lijnen gewoon via de aanwezige FTP-bekabeling.)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 17-08-2006 11:24 ]

• soepkip

soepkip

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 11:19:
[...]

(Bij ons op de zaak maken we ook geen aparte telefoonaansluitingen meer. We patchen de lijnen gewoon via de aanwezige FTP-bekabeling.)
Heb ik ook, ik heb een patch panel in de meterkast , en ik kan voor elke lijn beslissen of ik hem naar de switch patch of naar de telefoonsplitter.
(wat uiteindelijk niet nodig bleek aangezien ik een DECT set gebruik :X )

[ Voor 8% gewijzigd door soepkip op 17-08-2006 11:24 ]

Beste film ooit

soepkip schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 11:23:
[...]

(wat uiteindelijk niet nodig bleek aangezien ik een DECT set gebruik :X )
Wacht maar tot je je huis een keer helemaal anders in wil richten. Dan ben je blij dat je het zo gedaan hebt.

Zelf heb ik eigenlijk niet zoveel keuze. Ik heb nu namelijk ook al een DECT-telefoon, die ik gebruik voor Skype. Dat basisstation moet dus via USB aan mijn PC. Ik kan dus:
- een telefoonkabel vanuit het ISRA-punt naar mijn PC trekken. (Heb ik een lange kabel nodig en het is een flinke klus.
- gebruikmaken van de bestaande infrastructuur. (Heb ik een kort kabeltje nodig en is veeeeel minder werk..)

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 15:53
He, ik heb thuis ook UTP wandcontactdozen laten aanleggen. Alleen ben ik nog op zoek naar een klein 12 ports patch doosje, zoiets bijvoorbeeld:

http://www.twacomm.com/ca...64A824E1B126D375DFC9F249E

Weet iemand of dit in Nederland ergens te krijgen is?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

urk_forever schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 11:51:
He, ik heb thuis ook UTP wandcontactdozen laten aanleggen. Alleen ben ik nog op zoek naar een klein 12 ports patch doosje, zoiets bijvoorbeeld:

http://www.twacomm.com/ca...64A824E1B126D375DFC9F249E

Weet iemand of dit in Nederland ergens te krijgen is?
patch panels wel, die specifieke weet ik niet, die van mij heb ik hier vandaan

Beste film ooit

Pagina: 1