[Debian] Virtualisatie vraagstukje/plan van aanpak

Pagina: 1
Acties:

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025
omdat virtualisatie de hype van tegenwoordig is en het toch wel erg interessant lijkt op een servertje (ivm het secure maken van een bak) wil ik het ook gaan toepassen... de vraag is alleen hoe.

(vanwege alle goede reacties op/over ga ik uit van een Xen opstelling waar ik nog 0,0% ervaring mee heb, ik ken slechts vmware server)

=hostsysteem: debian stable
> gateway

-child 1: debian stable (FILES)
> mysql, vsftpd, samba, apt-proxy

-child 2: debian stable (MAIL)
> postfix, courier, spamassin, clamav

-child 3: debian stable (DNS)
> bind9

Wat ik me nu afvraag is of dit een goede opstelling is... De fileserver (child 1) is nu nl een VM en dat klinkt niet echt goed toch :? Of komt dat doordat ik slechts de VM's van vmware free server ken, waarbij alles in 1 file gedumped staat :p

De specs van de server zijn ietwat mager, i know: (een stoot ram erbij staat als eerste op het programma, maar vergeet niet deze server slechts voor een man of 3 werkt :))
P3 600
512MB
40GB hw raid mirror
80GB hw raid mirror
3COM 3c905 (2x)

Ik weet dat ik me nog moet verdiepen in Xen maar dat komt binnenkort nog wel.

| Hardcore - Terror |

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:49

krietjur

Where am I?

Fileserver als VM kan prima hoor. Er zijn verschillende manieren op virtuele schijven te maken onder Xen. Je kan een bestand gebruiken als filesystem, maar bijvoorbeeld ook gebruik maken van LVM. Ik heb zelf twee Xen servers draaien, waarop allerhande virtuele servers draaien en dat draait als een trein. In de servers die ik gebruik zitten twee SATA schijven in een software raid 1 opstelling. Performance van de schijven vanuit een virtuele server is, mits ik LVM gebruik, gelijk aan de performance van de schijven in een normale Debian installatie. Bij een file-based virtuele schijf is de performance wat minder.

Over de combinatie Debian met Xen zijn trouwens prima howto's te vinden om je op gang te helpen. :)

• nzyme
dat er veel Debian/Xen te vinden is weet ik :)
Lijkt me dat LVM een goede oplossing is dus, want filebased lijkt me <nogmaals> echt niet gezond...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
=hostsysteem: debian stable
> gateway

-child 1: debian stable (FILES)
> nfs, samba

-child 2: debian stable (MAIL)
> postfix, courier, spamassin, clamav

-child 3: debian stable (DNS)
> bind9

-child 4: debian stable (MYSQL)
> mysql

-child 5: debian stable (FTP)
> vsftpd

zo zou het dan dus ook kunnen... samba voor het algemene geshare en nfs voor het toegankelijk maken van diskspace voor de ftp, mysql en de mailserver...
hm, of toch gewoon 1 zoals in de SP.

edit:
ik wil trouwens bridged VM's, zodat ze allemaal ook een eigen IP hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door nzyme op 15-08-2006 12:18 ]

| Hardcore - Terror |

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:49

krietjur

Where am I?

Filebased wil opzich wel prima, mits er niet al te veel disk I/O is op de server. Maar ik vond het werken met LVM sowieso handiger, omdat het dan ook makkelijker is om een virtuele schijf te vergroten.

Bij mij hebben de VM's ook allemaal hun eigen IP, ik heb de boel namelijk omgebouwd van een lading fysieke machines (oude kantoor pc's) naar virtuele varianten.

• nzyme
even een rare vraag, maar in de host zitten meerdere nics... Hoe bridge ik dan zodanig dat bijv. de mailserver zowel vanaf eth0 (het lan) als eth1 (het inet) beschikbaar is :?

ik heb nog ergens een artikel in een (recent) blad liggen over LVM dus dat lijkt me wel goedkomen.

| Hardcore - Terror |