Toon posts:

Command prompt - welke commandos*

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als je start-->uitvoeren-->cmd invoert krijg je een zwart dos scherm, dit noemen ze commander geloof ik.
De enige code die ik vind is ipconfig om je ip adres e.d. op te vragen.

Ik heb rondgekeken op internet en ik kan geen site vinde waar deze opstaan.
Dus bij deze wil ik vragen of iemand een site weet waar je deze codes kan leren?

Gr Rick

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-12 18:27

mrsar

waar een sar is,is een wodka

als het goed is bedoel je dit : http://www.microsoft.com/...n-us/ntcmds.mspx?mfr=true

Men noemt het de command prompt trouwens,dat geeft wat betere resultaten bij het zoeken :)

[ Voor 26% gewijzigd door mrsar op 15-08-2006 10:16 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:44

momania

iPhone 30! Bam!

dat is geen commander, maar een MS-DOS emulatie ;)

[google=dos,commands]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
1e hit op google: http://www.ss64.com/nt/

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• DaFearLess
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je met google op dos commando's zoek krijg je een aantal pagina's te zien waar een hoop op staat.

specs : http://specs.tweak.to/7435

• Bucket
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:27
Tik in:

help

gevolgd door [ENTER} 8)7

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-12 11:00
Dat is gewoon batch code, Batch code. Kan je gewoon in kladblok maken en dan opslaan als .bat.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
http://www.ss64.com/nt/
1e hit in google

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Zoekt en gij zult vinden. :) En als je
help
intypt zie je ook alle commando's met een korte omschrijving.

edit:
Ok, het is duidelijk. We weten allemaal Google te vinden. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door AtleX op 15-08-2006 10:18 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-12 17:36
Misschien ben je een beetje in de waar met Total Commander of Norton Commander. Maar het heet idd een command prompt ;)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-12 08:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

momania schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:16:
dat is geen commander, maar een MS-DOS emulatie ;)

[google=dos,commands]
dafearless schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:16:
Als je met google op dos commando's zoek krijg je een aantal pagina's te zien waar een hoop op staat.
Maksvr schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:17:
Dat is gewoon batch code, Batch code. Kan je gewoon in kladblok maken en dan opslaan als .bat.
Niet helemaal waar, niet alle commando's uit MS-DOS werken en er zijn ook nieuwe commando's die niet werken in MS-DOS. Het is gewoon een CLI (command line interface) voor de NT-based versies van Windows. Dat deze qua commando's heel erg op de MS-DOS CLI lijkt is niet vreemd aangezien die van hetzelfde bedrijf is. Maar een Linux commandline lijkt ook wel erg op MS-DOS en dat heeft er ook vrij weinig mee te maken.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

_/-\o_ Respect.

Er zouden meer mensen moeten zijn die wat met de commandprompt gingen doen.

Hier een tutorial:
http://www.animatedsoftware.com/faqs/learndos.htm

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Cobra_Lup schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:29:
_/-\o_ Respect.

Er zouden meer mensen moeten zijn die wat met de commandprompt gingen doen.

Hier een tutorial:
http://www.animatedsoftware.com/faqs/learndos.htm
Tsja, dat krijg je als mensen alleen met een GUI-based OS leren werken ;)
* The Eagle is gewoon met DOS 3.30 begonnen, nog altijd profijt van :Y)

Overigens: Vista schijnt naar wat ik gehoord heb behoorlijk uitgebreide command-prompt en scripting te krijgen, een beetje a la linux. Dus ben benieuwd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Waarschijnlijk niet uitgebreider dan B ash

[ Voor 8% gewijzigd door Flapp op 15-08-2006 13:45 ]

"Stilte, een gat in het geluid...."

Verwijderd

Restantje uit het DOS tijdperk, good old days :P geen muizenissen en geen RSI.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-12 06:55
The_Eagle schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:43:
[...]

Tsja, dat krijg je als mensen alleen met een GUI-based OS leren werken ;)
* Krypt is gewoon met DOS 3.30 begonnen, nog altijd profijt van :Y)

Overigens: Vista schijnt naar wat ik gehoord heb behoorlijk uitgebreide command-prompt en scripting te krijgen, een beetje a la linux. Dus ben benieuwd :)
Yep.. heb hetzelfde.. doe dingen vlugger in de command prompt dan dat ik ze in de verkenner kan doen.. lang leve de for statement :)

Die nieuwe shell heet nu Monad; heb 'm op mijn laptop staan (beta enzo).. en het is echt freaky wat je daar mee kunt.. volledig WMI toegang en object georienteerd.. moet er echt nog eens in verdiepen.,

Pvouput live

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

"Help" geeft geen volledig beeld van alle commandos :)

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Krypt schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:56:
[...]

Yep.. heb hetzelfde.. doe dingen vlugger in de command prompt dan dat ik ze in de verkenner kan doen.. lang leve de for statement :)

Die nieuwe shell heet nu Monad; heb 'm op mijn laptop staan (beta enzo).. en het is echt freaky wat je daar mee kunt.. volledig WMI toegang en object georienteerd.. moet er echt nog eens in verdiepen.,
Is al uit de beta status en heet nu PowerShell :

http://www.microsoft.com/...t/powershell/default.mspx

Er is een Release Candidate beschikbaar op : http://www.microsoft.com/...6A054A85C9&displaylang=en hiervoor is registratie verplicht.

[ Voor 10% gewijzigd door Luppie op 15-08-2006 19:41 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

The_Eagle schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:43:
[...]
Ik dacht juist gelezen te hebben dat die eruit ging :P Maar wel mooi dat die 1) Blijft 2) Uitgebreider wordt!
elevator schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:27:
"Help" geeft geen volledig beeld van alle commandos :)
help /?
geeft dan weer uitleg :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-12 17:42
oeps.

[ Voor 99% gewijzigd door engelbertus op 15-08-2006 23:48 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-12 17:42
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:51:
Restantje uit het DOS tijdperk, good old days :P geen muizenissen en geen RSI.
dit is geen restant, tenminste als je cmd intypt.
cmd is heel iets anders dan dos. dos werkte namelijk met command.com

als je nu een vergelijking wilt maken met linux, dan zijn het eigenlijk "terminals" werkomgevingen.

als je met windows xp in bij uitvoeren dus "command" invoert dan krijg je wel de command zoals die bij dos was.

van command kan ik me voorstellen dat het een dos restant is, maar cmd is toch echt opnieuw bedacht. je kunt er ook cmd files in uitvoeren ( de (script)taal van .cmd) in command kun je batchfiles uitvoeren ( .bat, de scripttaal van cammand) command is echter veel minder uitgebreid dan cmd, en een cmd bestand werkt dan ook niet ( niet altijd?) als je cmd gebruikt.

als je goed oplet zul je de verschillen tussen cmd en command wel merken.

deze terminals kun je ook stapelen en gebruiken steeds hun eigen omgeving. met exit kom je dan weer terug in de onderliggende ( bovenliggende) terminal (shell) zo kun je dus meerder "schillen tegelijk openen of op elkaar stapelen, zonder dat ze elkaar beinvloeden. de communicatie naar buiten toe kan dat uiteraard wel) deze schermen worden naast terminal of cli ook wel dos-shell genoemd.

onder linux heb je nog veel meer verschillende "shell" programmas die soms erg uitgebreid zijn en soms op kleine puntjes een beetje verschillen, wat wel eens lastg kan zijn tijdens het gebruik , of wanneer je een scriptje van iemand anders gebruikt. deze shells zijn doorgaans veeluitgebreider dan die van windows maar er zijn ook hele lichte om ruimte en resources te sparen, voor gebruik op bijvoorbeeld een dikette distributie.

deze verschillende programmas kun je dus ook door elkaar en naast elkaar gebruiken en erven dan al of niet bepaalde p,gevingsvariabelen over.

voor vista is er inderdaad ee nieuwere "taal" die ook beheer van programmas op de commandline eenvoudiger moet maken en meer scripting mogelijkheden moet krijgen. ik heb zelfs begrepen dat er oeen windows server moet gaan komen die ook zonder grafische interface kan draaien, die je dan door middel van deze nieuwe taal moet beheren.

Microsoft heeft ook een soort van linux migratie / integratie cd, waarop ook zulke zken zijn opgenomen. (deze programmas zijn open source en dus als zodanig ook door MS te gberuiken en verspreiden zolang ze aan de licentievoorwaarden voldoen.
Pagina: 1