dit is geen restant, tenminste als je cmd intypt.
cmd is heel iets anders dan dos. dos werkte namelijk met command.com
als je nu een vergelijking wilt maken met linux, dan zijn het eigenlijk "terminals" werkomgevingen.
als je met windows xp in bij uitvoeren dus "command" invoert dan krijg je wel de command zoals die bij dos was.
van command kan ik me voorstellen dat het een dos restant is, maar cmd is toch echt opnieuw bedacht. je kunt er ook cmd files in uitvoeren ( de (script)taal van .cmd) in command kun je batchfiles uitvoeren ( .bat, de scripttaal van cammand) command is echter veel minder uitgebreid dan cmd, en een cmd bestand werkt dan ook niet ( niet altijd?) als je cmd gebruikt.
als je goed oplet zul je de verschillen tussen cmd en command wel merken.
deze terminals kun je ook stapelen en gebruiken steeds hun eigen omgeving. met exit kom je dan weer terug in de onderliggende ( bovenliggende) terminal (shell) zo kun je dus meerder "schillen tegelijk openen of op elkaar stapelen, zonder dat ze elkaar beinvloeden. de communicatie naar buiten toe kan dat uiteraard wel) deze schermen worden naast terminal of cli ook wel dos-shell genoemd.
onder linux heb je nog veel meer verschillende "shell" programmas die soms erg uitgebreid zijn en soms op kleine puntjes een beetje verschillen, wat wel eens lastg kan zijn tijdens het gebruik , of wanneer je een scriptje van iemand anders gebruikt. deze shells zijn doorgaans veeluitgebreider dan die van windows maar er zijn ook hele lichte om ruimte en resources te sparen, voor gebruik op bijvoorbeeld een dikette distributie.
deze verschillende programmas kun je dus ook door elkaar en naast elkaar gebruiken en erven dan al of niet bepaalde p,gevingsvariabelen over.
voor vista is er inderdaad ee nieuwere "taal" die ook beheer van programmas op de commandline eenvoudiger moet maken en meer scripting mogelijkheden moet krijgen. ik heb zelfs begrepen dat er oeen windows server moet gaan komen die ook zonder grafische interface kan draaien, die je dan door middel van deze nieuwe taal moet beheren.
Microsoft heeft ook een soort van linux migratie / integratie cd, waarop ook zulke zken zijn opgenomen. (deze programmas zijn open source en dus als zodanig ook door MS te gberuiken en verspreiden zolang ze aan de licentievoorwaarden voldoen.