Welke passieve koeler voor 90nm A64 3000+?

Pagina: 1
Acties:

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb een van deze drie, en volgens mij is het de eerste (met DIK in het part#):

http://www.amdcompare.com...0DAA4BP&opn=ADA3000DAA4BW

Op dit moment heb ik hem met de standaard meegeleverde AMD-fan. Als ik de smart fan functie aanzet in het BIOS valt de fan vaak gewoon helemaal uit, als ik die niet gebruik komt hij nooit boven de 35 graden. De kast is wel meestal open, geen casefan (is nog een kast uit de P2 tijd ;)), alleen de voeding en een kleine GPU koeler en op het moederbord nog een kleintje.

Deze processor kun je met dezelfde standaard koeler in principe overklokken, dus volgens mij moet het dan in principe ook mogelijk zijn om hem met een relatief klein koelblok passief te koelen. Welke komen daar voor in aanmerking? En ga ik dan bij een gesloten kast wel of geen casefan nodig hebben, wat het probleem alleen maar verplaatst?

De PC staat in mijn (hobby)studio, en in principe zijn alle onderdelen (met name HD en fan op de voeding) al op stilte gekocht. Extra CPU performance boeit me niet zo, aangezien ik vrij weinig CPU intensieve zaken doe op die PC.

iOS developer

• BikkelZ
Ik kom trouwens wel een boel passieve koelers tegen als ik goed zoek, maar iets zegt me, dat als ze ook geschikt zijn voor P4's, dat het gewoon overkill is voor mijn proc ;)

iOS developer

Verwijderd

jouw cpu geeft op vollast wel nog steeds 65w (mijn P4 prescott kon ik als hij idle draaide ook wel de fan af leggen, werd alleen 45° dan), dus passief koelen gaat wel mogelijk worden, maar aan een casefan ontkom je toch niet.

Je hebt namelijk iets van airflow nodig, maar het levert vaak véél minder lawaai op om een passieve koeler te zetten (scythe "blokjes", thermaltake towers) en dan een paar centimeter erachter een 120 mm outtake fan (of een 80mm, hangt af van je kast) van papst (die hoor je ook niet).

Stel dan met qfan je fan op die tower/scythe in dat hij pas in gang schiet eens de cpu 50° bereikt heeft, en direct fullspeed laten geven op 55°, en je systeem draait bijna altijd passief (tenzij je het zwaar gaat belasten als het warm weer is)

Verwijderd

Ik heb een A64 3000+ met een Nexus cooler erop

http://www.azerty.nl/prod...us-aop-6400-skivetek.html

Deze is zeer stil.. ik verbaas me soms dat mijn PC aanstaat (Ik heb daarnaast slechts 1 x12 cm fan en 1 Zalman voeding enn een Artic silence op mijn grafische kaart), dus is zeer stil en zeer goede performance

En met de prijs hoef je het ook niet echt te laten (20 Euro).

Ik heb een S754 A64 3000+ en de CPU zit altijd op 41C

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Ik zou eerst maar eens die koelertjes op het moederbord en videokaart aanpakken voordat je iets anders doet. Klein betekend niet minder maar meer herrie aangezien er dan veel meer rpm nodig is om voldoende koeling te hebben. Vervang deze met passieve koeling of (voor de videokaart) iets van artic of zalman op low rpm.

Verder is het mogelijk om met de scythe Ninja processorkoeler een Venice core vrijwel passief te koelen. Een lichte luchtstroom is echter wel nodig. Dus koop 1 of twee low rpm casefans en probeer de airflow zo goed mogelijk te houden; kabels wegwerken, fangrills verwijderen.

• BikkelZ
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 09:33:
Ik heb een A64 3000+ met een Nexus cooler erop

http://www.azerty.nl/prod...us-aop-6400-skivetek.html

Deze is zeer stil.. ik verbaas me soms dat mijn PC aanstaat (Ik heb daarnaast slechts 1 x12 cm fan en 1 Zalman voeding enn een Artic silence op mijn grafische kaart), dus is zeer stil en zeer goede performance

En met de prijs hoef je het ook niet echt te laten (20 Euro).

Ik heb een S754 A64 3000+ en de CPU zit altijd op 41C
Een S754 is nog 120nm en 200 MHz sneller dacht ik. Dat is wel netjes!

iOS developer

• BikkelZ
The_nv40_man schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 09:36:
Ik zou eerst maar eens die koelertjes op het moederbord en videokaart aanpakken voordat je iets anders doet. Klein betekend niet minder maar meer herrie aangezien er dan veel meer rpm nodig is om voldoende koeling te hebben. Vervang deze met passieve koeling of (voor de videokaart) iets van artic of zalman op low rpm.

Verder is het mogelijk om met de scythe Ninja processorkoeler een Venice core vrijwel passief te koelen. Een lichte luchtstroom is echter wel nodig. Dus koop 1 of twee low rpm casefans en probeer de airflow zo goed mogelijk te houden; kabels wegwerken, fangrills verwijderen.
Daar heb je op zich ook wel gelijk in, maar grafische kaarten zonder fan zijn erg zeldzaam geworden. Volgens mij moet met een goed koelblokje de koeler op het mobo nog wel te vervangen zijn. Het is een nForce 2 zo uit mijn blote hoofd.

Waarschijnlijk is het meest ideale een grote langzaam draaiende casefan, groot koelblok met eventueel een fan als backup voor boven de 50-60 graden, en een passief gekoeld moederbord en grafische kaart, qua noise. En dan nog de koeler in de voeding natuurlijk, maar die is al low-noise.

iOS developer

Pagina: 1