Toon posts:

Subwoofer in combinatie met JVC UX-G70E

Pagina: 1
Acties:
  • 353 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen.
Ik heb het volgende probleem: de subwoofer die ik voor mijn HiFi-set, de JVC UX-G70E (zie voor specs: http://www.digitalglobal....tikelclick&artikelid=6888 ), heb aangeschaft, geeft een zeer beperkte hoeveelheid aan lage tonen in vergelijking met wat de woofers van de twee 3-weg speakers van het HiFi-systeem laten horen. Dit bij zowel radio-muziek, muziek-bestanden van mijn mp3-speler als bij films van Dvd.

Het betreft hier de JVC SP-DWF31 (specs: http://www.digitalglobal....tikelclick&artikelid=6065 ), een actieve subwoofer die ik door middel van een enkele tulp met de speciale subwoofer-uitgang van mijn HiFi-set heb verbonden. Deze subwoofer kent geen 'eigen volume-knop' en daar de stereo-versterker van de HiFi-set enkel over de mogelijkheid beschikt in zijn algemeenheid de lage tonen te verhogen dan wel te verlagen, en niet specifiek het volume dat de aangesloten subwoofer laat horen, krijg ik het niet voor elkaar het volume aan lage tonen dat de subwoofer laat horen de lage tonen van de twee woofers van de 3-weg speakers te overtreffen, in tegendeel: de 3-weg speakers geven beduidend meer bass dan de subwoofer. :/ Toch is dit een 100 Watt sterke subwoofer met een conus diameter van 160 mm, die toch veel meer bass moet kunnen geven dan de 3-weg luidsprekers.

Het probleem lijkt mij de versterker van de HiFi-set, die ondanks de beschikking te hebben over een speciale subwoofer-uitgang maar weinig van de lage tonen via die uitgang laat weergeven. Ik ben een behoorlijke n00b op dit gebied en kan er verder dan ook weinig over zeggen, doch weet ik genoeg vragen om erover te stellen. ;)

Heeft iemand enig idee of en zo ja hoe dit probleem kan worden opgelost? Misschien iets m.b.t. een andere kabel, of misschien zelfs een modificatie van een van beide apparaten zelf? Is het uberhaupt mogelijk dat het HiFi systeem na een succesvolle installatie van de subwoofer de twee woofers van de 3-weg luidsprekers enkel nog de tonen die de subwoofer niet of nauwelijks kan produceren (zeg maar vanaf 200 Hz) laat produceren?

Bij voorbaat dank! Groeten Michiel

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:32
Het was vroeg... Hier stond onzin :+ |:(

[ Voor 189% gewijzigd door Richub op 15-08-2006 06:41 ]

Verwijderd

Richub schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 06:04:
Kijk achterop de sub of er geen volumeknop op zit, bij actieve subs is dat meestal het geval, vaak in combinatie met een cross-over instelknop.

Of zoek in de gebruiksaanwijzing van je audioset naar een aparte volumeregelaar voor de sub.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 03:54:

...speciale subwoofer-uitgang van mijn HiFi-set heb verbonden. Deze subwoofer kent geen 'eigen volume-knop' en daar de stereo-versterker van de HiFi-set enkel over de mogelijkheid beschikt in zijn algemeenheid de lage tonen te verhogen...
Die zit er dus niet 8)7

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-12 21:17

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Als ik het dus goed begrijp heb je de sub dus met een enkele tulp aangesloten op je versterker. In mijn ervaring is deze uitgang bedoeld voor een actieve subwoofer, omdat hier een onversterkt signaal uit komt. Dat zou ook verklaren waarom het geluid zo mager is.

Ik kan overigens uit de specs niet helemaal opmaken of het hier nou een actieve of passieve sub betreft.

Moet je de sub uitgang niet ergens eerst activeren? (lijkt me onwaarschijnlijk)

[ Voor 3% gewijzigd door Spacecowboy op 15-08-2006 11:45 ]

HENG HENG

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Er staat dat het een Actieve subwoofer is. Alseerst vraag ik me af wie er een subwoofer gaat maken van 160mm conus maarja... 8)7

Kun je een foto maken van de achterkant? Deze zijn niet online te vinden. Wellicht zijn dit weer eens malle fabrikanten die een high-out via een tulp doen, je weet het maar nooit. Mijn JVC setje heeft namelijk ook een subwoofer out, maar de 'subwoofer' zit in de boxen ingebouwd. Als je die high out aansluit op je low-in op je actieve subwoofer dan werkt het niet echt lekker.

• Spacecowboy

Spacecowboy

Ik zit me net te bedenken: Is het mogelijk om die sub ook op high-out aan te sluiten? Probeer dat dan eens.

HENG HENG

Verwijderd

Topicstarter
@ seers

Ik heb beide apparaten hier nu niet bij de hand (deze bevinden zich op mijn studentenkamer, terwijl ik hier achter de pc zit in het huis van mijn ouders). Ik kan echter wel vertellen wat er ongeveer op de achterzijde van de apparaten zit.
Bij de subwoofer is er een left en een right ingang, beide 'low-level input'. Bij de rechter ingang staat '(Mono)' aangegeven. De HiFi heeft zoals gezegd een subwoofer uitgang, waarbij staat 'subwoofer out'. Volgens mij staat nergens iets aangegeven over 'high' of 'low' out.
Ik heb het kabeltje aangesloten op de rechter ingang van de subwoofer, zoals ook stond aangegeven in de manual. Alleen in geval je niet de beschikking hebt over een speciale subwoofer uitgang op je versterker moest de linker ingang van de subwoofer worden gebruikt (i.c.m. de rechter ingang uiteraard).

Verwijderd

Bij sommige setjes kun je in je versterker aangeven of er grote of kleine fronts aan hangen. Bij de optie "grote fronts" wordt er meer laag naar de fronts gestuurd en minder naar de sub. (en vice versa).

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan ik helaas niet instellen. Nogmaals, het betreft hier dus een 'subwoofer out' aangesloten op een 'low level in' (van de subwoofer).
Is er geen mogelijkheid het signaal dat naar de subwoofer vanuit de versterker te versterken door iets in de versterker te veranderen (versterker openmaken) of een ander soort kabeltje te gebruiken, dan wel de subwoofer 'gevoeliger' te maken voor het inkomende signaal door iets in die subwoofer te veranderen (subwoofer openmaken)?

Bij voorbaat dank

• Spacecowboy

Spacecowboy

Ik denk het niet. Ik denk als je echt meer laag en sub laag power wil, je naar wat zwaardere apparatuur uit zal moeten gaan kijken (helaas)...

HENG HENG

Verwijderd

Topicstarter
Als dat zo is, is dat wel goed stom, gezien de power in alle opzichten wel aanwezig is (subwoofer + 100 watt versterker en een miniset met 160 watt). En uit dat eerste haal ik dan maar 30 % (van wat je er normaal uit zou halen). :(

Verwijderd

Op die sub, die inputs zijn tulpstekkers of heb je ook "speaker" aansluitingen (setje rood-zwart voor links en setje voor rechts) .
In laatste situatie rag je je set over die aansluitingen en lus je de speakers door op je sub. Dan gebruik je dus de high level inputs en is de sub - out op je set gepasseerd.

• Spacecowboy

Spacecowboy

Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 16:48:
Als dat zo is, is dat wel goed stom, gezien de power in alle opzichten wel aanwezig is (subwoofer + 100 watt versterker en een miniset met 160 watt). En uit dat eerste haal ik dan maar 30 % (van wat je er normaal uit zou halen). :(
Waarschijnlijk gaat het hier om het piekvermogen van de set; dat wat 'ie dus even kortstondig kan leveren. Ik heb hier een een denon versterker die 70w continu kan leveren, en die blaast de gipswanden hier uit het verband...
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 18:57:
Op die sub, die inputs zijn tulpstekkers of heb je ook "speaker" aansluitingen (setje rood-zwart voor links en setje voor rechts) .
In laatste situatie rag je je set over die aansluitingen en lus je de speakers door op je sub. Dan gebruik je dus de high level inputs en is de sub - out op je set gepasseerd.
Dat is exact wat ik eerder ook al probeerde uit te leggen 8)7 Alleen doe jij het 4 keer duidelijker :P

Hopelijk heb je er wat aan :)

HENG HENG

Verwijderd

Edit.. DODO reactie weggehaald, antwoord op bovenstaande en op TS |:( 8)7

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 19:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ Tasslehof

Helaas heeft mijn sub dat niet, enkel low level input left en right.

@ Spacecowboy

Het vermogen van de set is 160 Watt RMS.

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:32
Klinkt l*llig wat ik nou ga zeggen, maar je zal denk ik toch een regelbare sub moeten gaan halen...

De sub die je nu hebt levert geen bas, maar wel frustratie op. Met een regelbare sub draai je gewoon het volumeknopje wat hoger, en dreunen maar! >:)

Bijna alle subs die ik ken hebben een volume/crossover regeling op de achterkant zitten, de set waar jouw sub orgineel bijhoort heeft die afstelling op de versterker zitten. Omdat jouw set die afstelling niet heeft krijg je dit probleem...

En wat betreft wattage: Pin je niet vast op opgegeven specificaties, 10 watt zuiver vermogen is voor huiskamergebruik meestal al te veel. Ik heb zelf een buizenbak staan van 2x 7.5 watt, en als ik die open zet komen de buren al kijken waar het feest is. :P

Hang maar eens een watt-metertje in de + kabel van een van je luidsprekers, en kijk hoeveel vermogen die aangeeft als je hard draait, dat zal je nog verrassen...

De opgegeven wattages zijn vaak PMOP (Peak Maximum Output Power). Dikke kans dat de versterker in de sub 40 watt RMS is, maar dat is al voldoende, IMHO. Als hij maar goed klinkt, kwaliteit gaat boven kwantiteit in audio.

Verwijderd

Plus dat een regelbare sub over het algemeen ook high-level inputs heeft (mijn JVC SP-DW100 in ieder geval wel) . Ben je gelijk van je frustraties af omdat eerst het signaal van je speakers door je high level inputs van de sub gaan en je ze via de ingebouwde crossover uit kunt filteren. Crossover is ook er op te regelen meestal, dus met een beetje fijnslijpen en geduldig luisteren kun je de sub als aanvulling op je speakers gebruiken. Tenzij je het natuurlijk kicken vindt om alles onder de 200hz op maximaal volume eruit te jagen.

ff neuzen op 2e hands sites voor een leuke sub, die je nu hebt is al snel overtroffen naar mijn smaak.
Pagina: 1