Toon posts:

[XP] Partitie doet zich qua grootte kleiner voor dan die is

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende.

Een bekende van mij heeft twee FAT32 partities. De systeem partitie (C:) ging op een gegeven moment steeds blaten dat er ruimte tekort was. Omdat er nog ruimte zat op de tweede partitie aanwezig was, besloot ik om met Partition Magic 8 wat van die ruimte over te brengen naar de de C: partitie. Tot mijn grote verbazing was de C: partitie veel groter dan windows me deed geloven (15 gb i.p.v. 4gb). Er is dus nog ruimte zat op de C:, alleen is hier geen toegang tot. Voor de duidelijkheid: het gaat hier niet om unallocated space, de ruimte zit echt in de C: partitie zelf.

Nu snap ik wel hoe ik weer aan die ruimte kom, namelijk formateren. Maar dat is in dit geval even uit den boze. Dus ik zou graag willen weten of het mogelijk is om die ruimte vrij te maken, zonder dat er data verloren gaat?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je zou kunnen proberen om de partities te converteren naar NTFS. Dat heb ik enkele jaren geleden ook gedaan zonder problemen en NTFS heeft wat minder last van vervelende (bestands)limieten endergelijke :P

The devil is in the details.

• Big-R
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Soms helpt ook system restore uit schakelen. Die kan namelijk nogal wat ruimte innemen.

Ook de prullenbak legen helpt soms. (klinkt stom ik weet het maar het kàn hè ;))

Greetz Big-R

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je zou met Partition Magic de ongebruikte ruimte aan de C-partitie toe kunnen voegen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:04
(jarig!)
Ik denk dat de system restore bestanden al die ruimte opeisen. Dat kan flink oplopen... :X

Als je system restore niet wilt uitschakelen, moet je in de settings minder ruimte toewijzen.
2 GB is voldoende, is mijn ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 01:47:
Je zou kunnen proberen om de partities te converteren naar NTFS. Dat heb ik enkele jaren geleden ook gedaan zonder problemen en NTFS heeft wat minder last van vervelende (bestands)limieten endergelijke :P
Dat kan dus niet. Het is heel vreemd, maar ik heb maar weinig opties voor de C: partitie,
zie dit voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/i/8Z1KY8U51GG4/730w
Big-R schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @04:06:
Soms helpt ook system restore uit schakelen. Die kan namelijk nogal wat ruimte innemen.

Ook de prullenbak legen helpt soms. (klinkt stom ik weet het maar het kàn hè ;))
Dat is het dus niet. Windows zegt bij bijvoorbeeld "deze computer" dat de C: partitie 4 gb is, terwijl PM aangeeft dat die partitie 15 gb is!
(system restore gebruikt bij mij maar max 500 mb)

Zie dit voorbeeld:
(bij dit voorbeeld had ik al ruimte vrijgemaakt van de D: voor de C:, vandaar de allocated space, maar dat is dus niet nodig omdat er in principe nog veel ruimte op de C: aanwezig is maar waar ik geen toegang tot heb)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/i/P9541ZWN5G3O/730w
r00n schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 04:21:
Je zou met Partition Magic de ongebruikte ruimte aan de C-partitie toe kunnen voegen.
Er is dus nog ruimte zat op de C: partitie volgens PM (wat waar is), alleen zegt windows dat dat niet zo is (die zegt dat de partitie maar 4 gb is i.p.v. 15 gb). Met die C: partitie kan ik echter niets beginnen in PM, zie het eerste voorbeeld.

Verwijderd

al geprobeerd via CMD het volgende commando uit te voeren? :

convert c: /fs:ntfs

hierna zal je gevraagd worden het systeem opnieuw op te starten.

veel succes

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 22:53:

veel succes
Gaat er dan geen data verloren (in principe)?

Verwijderd

naar mijn weten niet. Maar ik kan niet garanderen dat het niet gebeurd.

Heb het wel een aantal keer op verscheidene systemen gedraait zonder dataverlies.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 22:54:
Gaat er dan geen data verloren (in principe)?
Nee :)

edit: spuit 11 :P

[ Voor 5% gewijzigd door Vinnie op 15-08-2006 22:57 ]

C:\>_

Verwijderd

Topicstarter
CMD zergt dit:
Het type bestandssysteem is FAT32.
Convert kan niet worden uitgevoerd omdat het volume door
een ander proces wordt gebruikt. Convert kan wel worden uitgevoerd als
dit volume eerst wordt ontkoppeld.
ALLE GEOPENDE INGANGEN NAAR DIT VOLUME WORDEN IN DAT GEVAL ONGELDIG
Wilt u een ontkoppeling van dit volume forceren? (J/N)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 23:03 ]

Verwijderd

kies ja en herstart de computer

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 22:53:

veel succes
Het heeft gewerkt, geweldig! Bedankt!

Na het converten had ik gelijk mijn ruimte terug, dus ik heb er ineens 10 GB aan ruimte bijgekregen!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
FAT32 is sowieso achterhaald! :+ Ik gebruik sinds een aantal jaar NTFS en heb tot dusver geen nadelen ten opzichte van FAT32 kunnen vinden. NTFS is vaak stabieler en betrouwbaarder dan FAT32 en heeft geen last van bestandslimieten endergelijke, dus ik zie geen reden om bij FAT32 te blijven :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 01:27:
FAT32 is sowieso achterhaald! :+ Ik gebruik sinds een aantal jaar NTFS en heb tot dusver geen nadelen ten opzichte van FAT32 kunnen vinden. NTFS is vaak stabieler en betrouwbaarder dan FAT32 en heeft geen last van bestandslimieten endergelijke, dus ik zie geen reden om bij FAT32 te blijven :)
I know, maar het ging niet om mijn eigen computer, dusse ;)
Pagina: 1