Toon posts:

Vraag over autoversterker

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar,

Ik heb in mijn achterbak 1 versterker liggen. Daarop aangesloten zitten twee speakers en een subwoofer. Het ding heeft twee kanalen, denk ik, L+ L- R+ R-, dus twee voor links en twee voor rechts. Nu heb ik vandaag nieuwe boxen besteld die ik donderdag ga ophalen en wat informatie proberen in te winnen bij de meneer van de Halfords.

Heb ik een vier kanaals versterker?
Kan ik dus zonder problemen 2 boxen en 1 sub aansluiten op dit ene apparaat?

Ik heb maaaaaaandenlang gereden met de sub op bridged (L+ & R- of andersom) gereden en de twee boxen netjes op L+/L- en R+/R- aangesloten. Behalve dat af en toe bij langer gebruik er een zekering uitknalde, heb ik hier weinig problemen mee gehad. 8)

Gaarne advies!!!

Bvd

PS: vandaag ging ik de kabels achterin maar eens opnieuw leggen alvast voor de nieuwe speakers, kwam ik erachter dat ik een paar maanden terug de zekering die tussen de accu en de versterker zit "gerepareerd" had met aluminiumfolie, om te kijken of het die zekering was, en dat ding is in zijn geheel weggefikt. Ik had vanmiddag twee stukjes verkoolde zekering in mijn handen, OEPS! :+

Vraag daarbij: ik ga dus een nieuwe zekering scoren, want ik heb begrepen dat dat absoluut MOET (ja ik heb weinig ervaring met car audio!), volgens mij zat er 10 ampere in, kan dat? Kan dit 20 worden zodat ik hem minder vaak moet vervangen zonder dat het gevaarlijk is voor mij en mijn mede-weggebruikers? :*)

PS2: het liefst zou ik de twee nieuwe achterspeakers direct willen aansluiten op mijn radio, ik heb ook begrepen dat dit het beste is. Dit is echter geen optie, ik heb een bmw 3 serie uit 91, de dikke kabels voor signaal & voeding waren al een hel om naar achteren te krijgen, ik denk niet dat ik nog twee dikke signaalkabels naar mijn boxen krijgt. Ik krijg de kabels gewoonweg niet weggewerkt onder de deur door ;(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2006 22:31 ]

Verwijderd

Ik heb in mijn achterbak 1 versterker liggen. Daarop aangesloten zitten twee speakers en een subwoofer. Het ding heeft twee kanalen, denk ik, L+ L- R+ R-, dus twee voor links en twee voor rechts.Heb ik een vier kanaals versterker?

Als ik het zo lees heeft je versterker 2 kanalen. Eentje voor links en eentje voor rechts. En die 2 kun je waarschijnlijk bruggen tot een kanaal voor je subwoofer.

Kan ik dus zonder problemen 2 boxen en 1 sub aansluiten op dit ene apparaat?

Je kunt of de achterspeakers aansluiten of deze bruggen voor en subwoofer.

Ik heb maaaaaaandenlang gereden met de sub op bridged (L+ & R- of andersom) gereden en de twee boxen netjes op L+/L- en R+/R- aangesloten

Hier snap ik niks van hoe kun je nu en je speakers aangesloten hebben en hem gebrugd hebben voor je subwoofer.

Behalve dat af en toe bij langer gebruik er een zekering uitknalde, heb ik hier weinig problemen mee gehad.

Als er een zekering uitknalt, dan gaat er iets niet goed, maar als het zo aangesloten is als hierboven beschreven kan ik het me voorstellen. ;)

PS: vandaag ging ik de kabels achterin maar eens opnieuw leggen alvast voor de nieuwe speakers, kwam ik erachter dat ik een paar maanden terug de zekering die tussen de accu en de versterker zit "gerepareerd" had met aluminiumfolie, om te kijken of het die zekering was, en dat ding is in zijn geheel weggefikt. Ik had vanmiddag twee stukjes verkoolde zekering in mijn handen, OEPS!

Hier moet je echt mee opppassen. Ik ga ervan uit dat je trots bent op je BMW. Als je voedingskabel (de +) sluiting maakt met de carrosserie en hij is niet gezekerd (de zekering moet overigens zo dicht mogelijk bij de accu zitten) dan kan je auto in luttele minuten helemaal uitbranden.

PS2: het liefst zou ik de twee nieuwe achterspeakers direct willen aansluiten op mijn radio, ik heb ook begrepen dat dit het beste is. Dit is echter geen optie, ik heb een bmw 3 serie uit 91, de dikke kabels voor signaal & voeding waren al een hel om naar achteren te krijgen, ik denk niet dat ik nog twee dikke signaalkabels naar mijn boxen krijgt. Ik krijg de kabels gewoonweg niet weggewerkt onder de deur door

Op dit gebied kan ik je geruststellen, je kunt het beste alles op je versterker aansluiten en zo min mogelijk op je radio.

Vraag daarbij: ik ga dus een nieuwe zekering scoren, want ik heb begrepen dat dat absoluut MOET (ja ik heb weinig ervaring met car audio!), volgens mij zat er 10 ampere in, kan dat? Kan dit 20 worden zodat ik hem minder vaak moet vervangen zonder dat het gevaarlijk is voor mij en mijn mede-weggebruikers?

Ik denk toch dat je het beste even iemand naar kunt laten kijken die weet wat hij doet. Hoe zwaar de zekering moet zijn hangt af van het amperage dat je kabel maximaal aankan.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Volgens mij heb je idd een 2 kanaals amp.

De meeste amps draaien wel op "tri-mode". Zo heet dat als je 2 speakers én een sub aansluit op dezelfde kanalen. Kan dus wel, mits je versterker 1.5 ohm stabiel is. Heb je een goedkoop smukding wordt ie te heet of knalt je zekering eruit.. (heee.... )

Over je zekering.
Die lijkt me met 10 ampere aan de magere kant. Dat is net zoveel als je autoradio zelf.
Als je de vervangt voor 20 ampere duurt het een stuk langer voordat ie doorslaat. Tegen die tijd kan je bedrading al zulke kortsluiting gemaakt hebben dat je auto in de fik staat.

Wat je het beste kan doen:

1. zorgen voor een GOEDE voeding naar je versterker toe. 10mm2 is wel het minste.
2. zorgen voor een GOEDE zekering binnen 30cm van je accu, koop desnoods een automatische
3. zorgen voor een GOEDE massa van versterker naar chassis en van chassis naar accu.
4. je achterspeakers mee laten spelen op je radio. De bedrading zal er waarschijnlijk al liggen.
5. je voorspeakers (compo) op je versterker zetten. pak daar 4kant 1.5mm2 voor, dat moet wel lukken
6. je subwoofer ook op je versterker zetten; met een spoel ervoor.

We kunnen beter kijken hoe en wat als je even verteld welke versterker je hebt, welke radio , welke speakers, wat voor bedrading ed.

leesvoer:
www.12vhifi.nl
www.showyoursound.nl

Wise enough to play the fool

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

half eensch met degene hierboven

zoals teacher als zei, het ligt er een beetje aan wat voor speakers je voor en achter heb liggen (ja van die ronde, hebben we weinig aan)
als je voor niet veel bizonders(ala standaart spul) hebt zou ik die gewoon op je radio laten dat is stukken makkenlijker.
en je achterspeakers op je versterker.

had je nou 2 boxen en een sub op 2 kanalen aangesloten?

het zou zoizo even wat makkenlijker zijn als je de specs hier even post...

Verwijderd

Topicstarter
Eerst eens even het spul in mijn auto...

Radio: Sony CDX-L550V
Versterker: Impulse SD-500. Ik heb er geen boekje meer van maar wat ik op internet vindt is dat het ding 440W RMS gebrugd levert met 4 Ohm, en/of 2 x 150W met 2.
Subwoofer: Sony XPlod peak 1200W, 300W RMS
Boxen: (ga ik donderdag ophalen) Kenwood 2x280W (max).

Het spul is ingebouwd door iemand die verstand heeft van autoradio's, het is niet dat ik zelf de boel gebouwd heb. Alleen was in de originele situatie het geval dat er twee versterkers in de achterbak lagen, een oude die bij de auto geleverd was die op de originele boxen achter zaten en een nieuwe voor de sub.

De speakers voor zijn Pioneer, alleen bij dit model BMW zit die helemaal in het hoekje onderaan en er is bijzonder weinig ruimte voor een grote speaker, dus aan die voorspeakers heb je weinig. Het geluid moet echt van achteren komen.

De kabels die zijn gebruikt zijn van zo'n "sluit je geluid aan in de auto" set. De snoeren zijn (vind ik) erg dik, als ik zelf ooit zo gaan knutselen had ik denk ik veel dunner snoer gebruikt hehe, dus ik denk niet dat het snoer het probleem is. En als ik zeg dat de zekering er vaak uitknalt, dat valt op zich mee hoor. Ik denk dat het, in de huidige opstelling met twee boxen EN de sub aangesloten op bovenstaande versterker, niet meer dan 4/5 keer gebeurd is in.... 2 / 2,5 jaar. In de zomer, als de versterker te warm wordt, houdt ie er gewoon mee op en gaat het groene lampje dat normaal zegt dat alles werkt rood branden :)

Trouwens, een vriend van mij heeft een Golf en daarin dezelfde versterker en een soortgelijke subwoofer, en twee goeie boxen van Pioneer, en volgens mij heeft hij ook alles aangesloten op die ene versterker...

Thanks.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 07:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 23:01:
2. zorgen voor een GOEDE zekering binnen 30cm van je accu, koop desnoods een automatische
Hij zit dus in mijn kofferbak die zekering, welke denk ik zo'n 50/60cm van de accu verwijderd is. Is die versterker direct aangesloten op de accu? Omdat het een oude auto is, is het een hel van draden onder het dashboard. Ik kan wel even de draad volgen om te kijken of er tussen de zekering en de accu nog een zekering hangt. Ik heb overigens, behalve dat af en toe een zekering eruit knalt, nooit echt problemen gehad.

Waarom is de regel "doe de zekering niet verder dan 30cm van je accu af" ?

Ik moet dus zowieso een nieuwe verzekering halen. Doe ik gewoon 10 ampere om aan de veilige kant te zitten, of kan 20 ampere geen kwaad? Zoals ik al zei, de kabel is vrij dik, ik kan deze vanmiddag wel even opmeten als dat helpt.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als die 10 ampere zekering op je amp staat is 'ie veel en veel te klein.
440rms (=60% rendement bij klasse AB) is een opgenomen vermogen van rond de 700 watt.

Ik zou, mits de bedrading klopt én minimaal 10kwadraat is, rustig 60 afzekeren.
Dan ga ik er van uit dat je zo'n gouden glaszekering hebt.

Wise enough to play the fool

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:52
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 07:24:
[...]
Waarom is de regel "doe de zekering niet verder dan 30cm van je accu af" ?
Omdat een zekering alleen beveiliging biedt voor wat er áchter hangt, niet ervoor. Vooral bij achteraf getrokken dikke kabels die op plekken gelegd zijn waar ze eigenlijk niet horen bestaat de kans dat je bij beschadiging zo'n dikke kortsluiting krijgt dat de boel makkelijk in hens vliegt. Gebruik verder ook nooit een zwaarder zekering dan noodzakelijk.

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:34:
Als die 10 ampere zekering op je amp staat is 'ie veel en veel te klein.
440rms (=60% rendement bij klasse AB) is een opgenomen vermogen van rond de 700 watt.

Ik zou, mits de bedrading klopt én minimaal 10kwadraat is, rustig 60 afzekeren.
Dan ga ik er van uit dat je zo'n gouden glaszekering hebt.
Ik dacht dat het vanaf hier alleen maar makkelijker zou worden... Wat is 10 kwadraat? :)

Thanks, dat van die zekering is nu helemaal duidelijk... Heb je voor mij ook nog een tip of ik dus die boxen EN die sub op deze versterker kan aansluiten? Nou ja het kan, en of het bevordelijk is voor de geluidskwaliteit is een ander probleem, maar puur technisch qua stroom en vermogen van de versterker, "kan" het dan?
Pagina: 1