Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

diesel of gas

Pagina: 1
Acties:
  • 394 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik zal eind september hoogstwaarschijnlijk in vaste dienst gaan waar ik nu gedetacheerd ben.
Via het detacheerings buro heb ik nu een tankpasje, en reed ik altijd gewoon benzine ivm de wegenbelasting.

Als ik vast in dienst ga heb ik die luxe niet en moet ik op kilometervergoeding gaan rijden.
Ik heb vanmiddag ff snel zitten rekenen, en gas kwam bij mij iets goedkoper uit, alleen ik denk zelf dat diesel weer minder aan onderhoud gaat vragen(niet meegenomen in de berekening)

moet elke dag zon 200km rijden

hebben jullie nog suggestie kwa auto's? ik heb zegmaar zon 3-4000 euro te besteden... ik dacht zelf aan een Golf 3TDI ofzo, of anders een Nissan diesel(zijn alleen wat traag)

of is gas tegenwoordig zo ok dat het niet meer onderdoet voor diesel?

edit
deze is wel vet, alleen die kmstand :{
http://koopjes.marktplaat...T2AFp36fAG71zBf&df=1&fta=

[ Voor 17% gewijzigd door Rev! op 14-08-2006 21:29 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

200km / dag bij 260 werkdagen = 54000 km.

Geen idee, maar dan zou ik echt liever diesel rijden; op gas sta je echt bijna elke dag bij de pomp en vooral de oudere typen tanks hebben nog wel eens de neiging om constant afgesteld te moeten worden om rendabel/powerful te blijven.

Op zich is gas nog niet eens zo'n probleem; heb zelf een Leon op gas gereden een paar jaar geleden alleen ik merkte wel zeer duidelijk het verschil tussen gas en benzine in die wagen. Sowieso zou ik alleen al voor file-rijden, "rust in de auto" en gemiddeld verbruik liever een diesel rijden maar dat is natuurlijk een uitzoekwerkje.

*edit*
Geen idee wat je nog meer zelf moet betalen maar ik zou snel geneigd zijn om een Duitse dieselaar neer te zetten of een Japanse gasser. Maar ja, Duits is vaker een hogere aanschafwaarde (nieuw) en dus kassa voor je verzekering.

[ Voor 53% gewijzigd door MAX3400 op 14-08-2006 21:30 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

MAX3400 schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 21:26:
200km / dag bij 260 werkdagen = 54000 km.

Geen idee, maar dan zou ik echt liever diesel rijden; op gas sta je echt bijna elke dag bij de pomp en vooral de oudere typen tanks hebben nog wel eens de neiging om constant afgesteld te moeten worden om rendabel/powerful te blijven.
Is toch al zo'n 10 jaar geleden dat ik op gas reed, dus de kwalificatie "oudere type tank" lijkt me wel van toepassing, en nooit last gehad van dit probleem. Tanken deed ik wel om de 3 dagen of zo (Breda-Eindhoven).

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:13

Sick Nick

Drop the top!

Qua kosten is op gas rijden bij zo'n km-verbruik behoorlijk goedkoper zelfs, diesel word steeds duurder en duurder terwijl gas minder hard stijgt. Alleen zal je idd om de dag bij de pomp staan om weer bij te vullen.

• MAX3400
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 21:29:
[...]

Is toch al zo'n 10 jaar geleden dat ik op gas reed, dus de kwalificatie "oudere type tank" lijkt me wel van toepassing, en nooit last gehad van dit probleem. Tanken deed ik wel om de 3 dagen of zo (Breda-Eindhoven).
Niet om te discussieren ofzo maar mijn ervaring: ik had constant gedoe met de gastanks in auto's van de VAG (periode '99-'04). En volgens mij gaat het dan om een G3-installatie.

*edit*
Ik rij nu trouwens een nieuwe Astra van de zaak; CDTI... Het kost wat maar zelfs bij 150/160 draait 'ie "maar" 1 op 15 ofzo. Met een volle tank zou ik dus bijna naar Parijs kunnen rijden; geen idee of je dat lukt met een gastank van 40 liter, in brandstofkosten uitgedrukt.

[ Voor 21% gewijzigd door MAX3400 op 14-08-2006 21:33 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Diesel is op de korte termijn duurder (bij de pomp). Helaaas is het zo dat een auto een gietijzeren kop moet hebben om goed en lang op gas te kunnen rijden.

Mijn advies:

Zoek een auto die speciaal gemaakt is voor LPG (vooral de kop van de auto) en als je die niet kan vinden neem een (duitse of japanse) diesel.
Je zal voor die prijs geen auto met een lage kilometerstand vinden en je wil nog een tijdje vooruit

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zou voor een diesel gaan met die afstanden.

Diesel is zelfontbrander, welke slijtage onderdelen heb je bij normaal gebruik? Gewoon de brandstofpomp welke moet inspuiten en de gloeibougies bij een koudstart. Bij een LPG wagen zit je nog steeds met de vonkontsteking waarbij je om de zoveel duizend kilometers de bougies moet vervangen en waarbij je op benzine moet starten om de leidingen niet te laten uitdrogen. Voor onderhoudsgemak en schakellui rijden: doe maar die diesel.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 14-08-2006 22:13 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

MAX3400 schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 21:31:
[...]

Niet om te discussieren ofzo maar mijn ervaring: ik had constant gedoe met de gastanks in auto's van de VAG (periode '99-'04). En volgens mij gaat het dan om een G3-installatie.

*edit*
Ik rij nu trouwens een nieuwe Astra van de zaak; CDTI... Het kost wat maar zelfs bij 150/160 draait 'ie "maar" 1 op 15 ofzo. Met een volle tank zou ik dus bijna naar Parijs kunnen rijden; geen idee of je dat lukt met een gastank van 40 liter, in brandstofkosten uitgedrukt.
Ik ben zelf niet zo kapot van diesels, hoewel zeker de moderne diesels niet voor een benzine auto onderdoen (hell, zelfs Jaguar heeft 'n diesel!), maar een gasinstallatie blijft toch een modificatie van de auto. Als het betrouwbaar moet zijn zou ik denk ik dan toch voor een diesel gaan.

• Rev!
  • Niet online
hmm ik ga denk ik voor een primera diesel :9 , zijn vrij goedkoop en luxe, en rijden vet goed weet ik uit ervaring

zoiets
http://www.autotrack.nl/o...d=3575376&p_type_lijst=RL
heb alleen pas eind septerber 1 nodig anders was ik wel ff gaan kijken :)

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:57
Nog een probleem met gas is (schijnbaar) dat je met nieuwe G3 systemen regelmatig zooi moet laten vervangen omdat de onderdelen hiervan wegslijten. Dit is mij ook maar verteld en heb ik geen ervaring mee.

Zelf hebben we hier vroeger behoorlijk veel op gas gereden (Citroën BX omgebouwd) en nooit significante problemen mee gehad. Qua afstand kun je met gas ook best ver komen, ligt er aan wat voor formaat tank je achterin gooit. Hoe groter de tank, hoe minder kofferruimte maar hoe meer kilometers.

Als je voor een 2e handsje gaat, neem er dan een waar al gas inzit. Later inbouwen in een oudere auto kun je beter niet doen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 21:53

MeNTaL_TO

The future is not set

ShadowLord schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 22:39:
Nog een probleem met gas is (schijnbaar) dat je met nieuwe G3 systemen regelmatig zooi moet laten vervangen omdat de onderdelen hiervan wegslijten. Dit is mij ook maar verteld en heb ik geen ervaring mee.
Het enige wat ik ooit heb laten vervangen is de filter dat moet om de 25k ongeveer.
Verder is er niet echt veel wat je kan laten vervangen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Mijn primera heb ik nieuw vanaf '2000, meteen op gas gaan rijden, wel een Vialle LPi G3 installatie. Nu staan er 235.000 kilometer op klok. Geen enkel probleem gehad, alleen regulier onderhoud.

[ Voor 4% gewijzigd door psy op 15-08-2006 22:50 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Moet je GA!S of BalusC eens vragen.
GA!S rijd heel veel met 156's op G3, BalusC (ons favo modje :P) met de JTD. Moet geen probleem zijn met die kilometerstand voor zover ik weet.

BMW 535D

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:42
Ik zou voor een "betrouwbare" diesel gaan.
Sommige rijden bijna 1 op 20.

En alfa zou ik nooit kopen (wel leasen), maar dat is persoonlijke keuze.

wijze woorden

• Rev!
  • Niet online
de alfa word het iig niet, geen vertrouwen in
Golfjes zijn ook leuk maar die binnen mn budget hebben bijna nooit airco..
het word denk ik toch een primera/almera, en als ik cheap wil doen een 205Dturbo of een 405Diesel ofzo.

heb gelukkig nog ff de tijd om rond te kijken

• hamsteg
  • Laatst online: 22-11 10:50

hamsteg

Species 5618

De franse auto's (peugot/renault) worden in frankrijk af fabriek al met gasinstallaties geleverd. Gas is daar in opkomst. Ik zelf heb zo'n megané uitgerust met 55 liter tank verzonken in de kofferbak (geen reservewiel meer, wel spuitbus) en tank 40-42 liter die 8.1/100 rijdt(1:12.34) bij veel snelweg en 6.4/100 bij alleen B-weggebruik. 480 Km is dus mijn minimale bereik en daar wil ik wel iets vaker voor tanken om de helft van diesel of zelfs 1/3 van benzine van de prijs te betalen.

Ik denk dat gemak ongemak met tanken nog wel mee valt. Je moet gewoon op de cijfers kijken, ben bang dat met de huidige brandstofprijzen gas dan doorslaat.

... gecensureerd ...

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

hamsteggot schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 14:18:
Ik denk dat gemak ongemak met tanken nog wel mee valt. Je moet gewoon op de cijfers kijken, ben bang dat met de huidige brandstofprijzen gas dan doorslaat.
Gas zal idd wel goedkoper zijn, afhankelijk van de kosten van inbouw en/of toegenomen onderhoudskosten. Toch zou ik met 200km/dag wel uitkijken om na elke 500km te moeten tanken, dat is elke twee a drie dagen.
Zelf rij ik diesel en dan vier keer per week 180km, zonder noemenswaardig rustig aan te doen (120-130 waar het kan enzo) haal ik 1000km op een tank, met een beetje rustig aan doen (100-110 met het overige verkeer meegaan) moet 1200-1300 haalbaar zijn. Ik heb ook een keer een weekje met een vrij zuinige benzine moeten rijden... in die week moest ik geloof ik twee keer tanken, normaal dus een keer per anderhalve week. En dat elke twee dagen lijkt mij iig helemaal niks.

Daarbij komt ook nog dat je gas lang niet zo makkelijk kan tanken, althans niet elke benzinepomp heeft het, laat staan in het buitenland terwijl wel elke pomp diesel heeft.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:13

Sick Nick

Drop the top!

Ach, voor woon-werk verkeer weet je toch wel waar de stations zijn waar gas te krijgen is op den duur. En vaak zal je ook nog eens vaak bij hetzelfde station tanken omdat het daar het goedkoopst is ;)

Verwijderd

Ik heb 2 jaar ook 54000km per jaar gereden en de berekeningen die ik er toen tegenaan gegooid heb (en dat gaat inclusief verzekering. belasting en onderhoud) gaven als resultaat 1 ct per km goedkoper op diesel dan op gas. Dit puur en alleen gehaald omdat ik op 1 liter diesel 16km kon rijden en met de benzinevariant van het zelfde type auto (Peugeot 406 break, je moet natuurlijk geen appels met peren vergelijken als je gaat rekenen :) ) zou ik voor 16km ongeveer 2,5 liter gas nodig hebben. met de dieselprijs waar ik toen mee begon toen ik de auto gekocht had (66ct/l en dat in 2003 nog!) kon gas (toen 42ct/l) daar niet tegen concurreren. Gas haalde het rendement niet ondanks de voordelen met de G3-regeling...
Tegenwoordig is het qua brandstofkosten (even naar hobbyproject refererend, Land Rover) ongeveer gelijk, maar ook weer afhankelijk welke soort appels je vergelijkt... Kijk, een Suzuki Alto op gas zal goedkoper rijden dan een Range Rover met een dieselmotor natuurlijk...

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

"zou ik voor 16km ongeveer 2,5 liter gas nodig"

Het spijt me maar dat geloof ik niet. 6.4Km per liter gas, dan zou benzine zelfs nog veel voordeliger rijden.

Ik heb twee perioden gas gereden en twee perioden met diesel. Diesel wint het kwa afstand, 1:17 en tankgemakt, punt, geen discussie.

Maar gas is voor mij nooit sterk in het nadeel geweest en ik rij afstanden van gemiddeld 1200 km in de week. Je krijgt zelfs extra-tjes omdat je als vaste klant bij een tankstation komt 8) Mijn eerste auto gas was 1:10 en nu 1:13 (met een veel zwaardere auto). Gas, bij normaal gebruik en een middenklasser auto moet met gemak 1 op 12 gehaald kunnen worden (boordcomputer fans: 8.3/100). Doe ik mijn best haal ik 1:15 met gas (fans: 6.7/100, geen snelweg en gerekend over een periode van een maand).

... gecensureerd ...

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:25

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

ik zou voor een tdi gaan, betrouwbaar en minimaal 1000km per tank haalbaar, goekoop in onderhoud en km-standen tot 500.000 geen probleem.

japanse diesels lijken mij niet echt een optie, vooral als je een wat ouder model neemt... japanse diesels stelden mid jaren 90 vrij weinig voor, slecht verbruik (1:15), slechte prestaties, weinig comfort (lawaaiIge motoren met veel trillingen).

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• dyna18
  • Laatst online: 07-11 22:21
Behalve het vaker tanken, zitten er nog andere nadelen aan het rijden op gas?

• -ET-
  • Laatst online: 13:09

-ET-

Phone Home

zover ik altijd begrepen heb is het wat onderhoud gevoeligger.

• Chaoss
  • Laatst online: 12:25

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

idd onderhouds gevoelig, de afstelling komt heel erg precies. sommige auto's hebben na 200K km al een versleten kop etc.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 22:15
-ET- schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 11:09:
zover ik altijd begrepen heb is het wat onderhoud gevoeligger.
Valt wel mee, mijnschoonvader heeft 2 ton op gas gereden en geen problemen gehad, en verder ook geen bijzonder onderhoud. (Citroen Xantia 1.8 16v)

Ik zelf he er nu zo'n 20 000 km opzitten en verder ook nog geen extra onderhoud aan mijn installatie behalve dat ik geen zelfstellende kleppen heb en daardoor 1x per jaar de kleppen moet stellen! (Citroen Xsara 1.4i 8v)

[ Voor 14% gewijzigd door jjbstolk op 17-08-2006 11:31 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Sick Nick schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 19:29:
Ach, voor woon-werk verkeer weet je toch wel waar de stations zijn waar gas te krijgen is op den duur. En vaak zal je ook nog eens vaak bij hetzelfde station tanken omdat het daar het goedkoopst is ;)
Uiteraard, maar diesel kan ik hier in Delft op acht plaatsen oid binnen een straal van een paar kilometer tanken, waar o.a. een paar heel goedkope tankstations tussen zitten.
Maar geen van die verkoopt vziw gas, omdat ze binnen de bebouwde kom zitten. Volgens de site www.gasfx.nl zitten de dichtsbijzijnde stations die (BK) autogas verkopen allemaal op zo'n acht kilometer en ook nog op omrijroutes waarbij ik eerder de snelweg af zou moeten en daarna binnendoor zou moeten rijden.
Waar ik atm diesel tank zit vrij letterlijk op een steenworp afstand... hoewel ik het als ik het zelf moest betalen waarsch wel ergens anders zou tanken, maar zelfs dan is het maar een of twee kilometer om.

Oftewel, dat zijn wel dingen die je imho mee moet rekenen. In mijn geval zou de reistijd toch al gauw een minuutje of tien langer zijn en rij je dus ook nog eens een stukje extra met minder zuinige kilometers. Gemakzuchtig gezien is diesel dus sowieso de winnaar, prijstechnisch hangt het in mijn ogen toch ook van dat soort kleine dingetjes en de mate van extra onderhoud die je hebt van de hele combinatie van benzineauto+gas die veel kilometers doet vs een dieselauto die veel kilometers doet.

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 15:53
Ik had een pt cruiser uit 2000 waar ik het laatste jaartje lease van heb afgemaakt vanaf januari 2005 tot augustus 2006. Ik heb met deze auto om de maand zo'n beetje bij de garage gestaan omdat er weer eens iets kapot was aan de gasinstallatie. Al met al vond ik het vervelend om op gas te rijden (geen 'power', om de 300km tanken, sputteren bij gas loslaten, etc), maar tijdens mijn vakantie deze zomer viel het alles mee en was het financieel erg gunstig om overal lekker gas te kunnen tanken in het buitenland!

Nu rij ik een nieuwe Leon 1.9tdi en die bevalt me qua rijgedrag alleszins beter .. alleen even wennen dat je als een vrachtwagen klinkt bij het wegrijden ;)

Mijn advies bij aankoop van een auto op gas: Lees eerst goed ervaringen op bv. autoweek.nl over de auto icm. gas. Oh, en koop nooit een pt cruiser ;)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het nadeel van het kopen van een auto op gas van 3000-4000 euro is dat je waarschijnlijk niet de geschiedenis van deze auto kent en niet weet hoe goed hij in de praktijk op gas heeft gelopen. Het is best mogelijk dat iemand een probleemauto van de hand wil doen. Een betrouwbare auto moet met de huidige prijsverschillen tussen lpg en diesel makkelijk goedkoper kunnen rijden op lpg.

Als je zelf een installatie laat inbouwen dan ben je daar vanaf het begin zelf bij en kun je zorgen dat er een goede installatie door een bekwame inbouwer wordt ingebouwd en dat de lpg-installatie voldoende onderhoud krijgt om een betrouwbare werking te waarborgen.

Wat betreft actieradius (op enkel lpg) zit je met lpg natuurlijk flink in het nadeel ten opzichte van diesel, tenzij je een enorme hoeveelheid tanks laat inbouwen. Aan inbouw ben je dan al meer kwijt dan het budget van je auto. Met een grote ringtank kom je denk ik op een actieradius van zo'n 450km. Grotere auto's hebben vaak meer ruimte maar verbruiken ook meer.

Ik heb zelf ervaring met lpg in de Scènic 2.0 van het vorige pre-facelift model van mijn ouders. Deze auto krijg voor mijn gevoel vrij veel onderhoud en stond ongeveer om de 3-4 maanden bij een mannetje om kleine dingen te fixen. De lpg-installatie heeft wel eens wat storingen gegeven maar reed normaal gesproken prima. Wel had hij wat minder vermogen op lpg.

De tweede auto is een Alpina B10 3.2 Touring (BMW E39 5-serie) die sinds begin juli op gas loopt en dit voorbeeldig doet, afgezien van het feit dat hij niet dezelfde topsnelheid haalt als op benzine. Verder geen merkbaar vermogensverlies. Er zit een 74 liter lpg-tank in die goed is voor een actieradius van zo'n 450km. Het verbruik gok ik op 11,5l per 100km (maar dit is dus een 3,2l met 260pk en zo'n 1700 kg massa).

Mijn voormalig buurman heeft in het verleden diverse auto's op lpg gereden waaronder een Volvo 850 die hij zonder problemen naar 500.000km heeft gestuurd. Op dit moment rijden ze een Scénic van het vorige faceliftmodel op lpg. De motorisering weet ik niet, maar aangezien ze regelmatig een caravan trekken vermoed ik dat het een tweeliter is.

• Rev!
  • Niet online
sja betrouwbaarheid is toch wel een pre natuurlijk, heb nu een Renault Laguna welke ik bij 230k heb gekocht voor 500 euro, hij staat nu op 256k met eigenlijk alleen 2 nieuwe banden en om de 20k olie verversen, me nieuwe auto moet toch wel net zo betrouwbaar zijn.

ik ga zaterdag ff langs de dealer informeren over waar ik op moet letten en hoeveel een blok op gas kan hebben enzo (de nissan dealer dan, ben daar wel goed bekend)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
dyna18 schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 11:07:
Behalve het vaker tanken, zitten er nog andere nadelen aan het rijden op gas?
Ik meen me te herinneren dat je met gas een hoop parkeergarages niet in mag...
Explosiegevaar etc...

U vraagt, wij antwoorden.

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
MeMoRy schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 12:47:
[...]

Explosiegevaar etc...
Volgens mij is dat zo omdat autogas zwaarder is dan lucht en dus een gordijn op de vloer vormt.

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

[...]

Explosiegevaar etc...
is in het buitenland zo. Net als de kanaaltunnel, op ferry's etc.etc. Ik rij nu 3 jaar/200k LPG en ik heb altijd derglijke verboden genegeerd, er wordt nooit gecontroleerd. Daarnaast is er geloof ik ook geen wettelijke basis.

De enige ervaring die ik heb is met nieuwe auto's en G3 systemen. Je moet vaker tanken. Bij mijn 206 is een keer de verdamper stuk gegaan (250 euro) na zijn eerste 50k. Ik rijdt nu een Skoda Fabia Combi, hij loopt ongeveer 1:11,5. Je staat idd wel vaak bij de pomp maar het zijn dan ook goedkope kilometers (voor mijn baas.). Ik rij 50k per jaar nu en dan sta je iedere 2 a 3 dagen idd bij de pomp, soms ook elke dag :P maar goed het is een schonere bezigheid dan diesel/benzine. Voor mij als leaserijder was er keuze tussen diesel en gas. Het duurder zijn van dieselauto's in de aanschaf en het gunstige fiscale beleid voor gas (gassysteem telt niet mee in fiscale waarde van de auto) hebben mij uiteindelijk voor gas doen kiezen.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:34

bladebla

<Piéééép>

[...]

Explosiegevaar etc...
Ik heb dat in Nederland nog niet meegemaakt, alleen in Duitsland. Wel gewoon naar binnen gereden, tank was toch helemaal leeg omdat ik geen LPG station in de wijde omtrek kon vinden. Maar goed, dat doet verder niets af van het feit dat ik daar eigenlijk niet welkom was met mijn auto.

Ik rijd zelf een Corsa B '97 op gas en nog nooit noemenswaardige problemen gehad, alleen regulier onderhoud. Alleen heb ik totaal geen kofferbakruimte en een zeer korte actieradius van 280 hele kilometers maar dat is voor mij geen probleem/nadeel.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:52

Zewatanejo

Fine Thanks!

Ik heb een volvo S40 op LPG, een G3 installatie en een motor speciaal voor LPG. (oa. hydrolische kleppen)
Er staat op dit moment 250.000 km op de teller. In totaal heb ik er 120.000 km mee gereden.
Maximaal kan ik 52 liter tanken. Bij veel snelweg rijdt ik 530 a 550 km met een volle tank. Rijd ik veel in de stad dan ligt dat al snel op 470 a 500 km per tank.
Ik heb nooit problemen gehad met de LPG installatie (sowieso weinig problemen met volvo's)

Samengevat naar mijn mening:

Voordelen LPG:
- Goedkoop (weging x5 :9 )
- Betrouwbaar (= weinig onderhoud)
- Stille motor

Nadelen LPG:
- Kleine actiradius = vaak tanken (alhoewel...er zit ook een benzine tank in... dus de actiradius is eigenlijk juist groot)
- Minder vermogen
- Beperkte beschikbaarheid (buitenland)
- Verschillende tank systemen (buitenland...andere doppen in Belgie, Duitsland-Italië en Frankrijk)

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Rev!
  • Niet online
iemand ervaring met een 406 op gas? heb een mooie te koop zien staan in mn woonplaats, hij heeft alleen wel al 250k gelopen.
Full options 406, dealeronderhouden en de driem is net gedaan

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ik weet niet of het gaat lukken met het budget maar een mazda 626 op gas is een super oplossing. Heb er zelf destijds eentje gekocht met 300.000 op de klok voor nlg 1500 (jawel) en probleemloos tot 425.000 doorgereden. Daarna een Xantia op gas gekocht en na wat afstel perikelen er ook nooit problemen mee gehad. Maar toch die maxda was echt top. Nooit start problemen (terwijl ik in al die tijd NOOIT meer op benzine heb gereden, ook niet bij het starten) prima vermogen en betrouwbaar

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

- Minder vermogen
Met een moderne sequentiële lpg-installatie zou er geen vermogensverlies moeten zijn. Als een auto minder presteert op gas kan dat komen omdat de motor te arm loopt. Er hoort een meerverbruik van circa 15 procent te zijn ten opzichte van benzine. De prestaties van de auto zullen ook iets afnemen door het toegenomen gewicht, maar dat verschil zal zeker bij een grote auto minimaal zijn.

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11 15:07

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Ik stond, anderhalf jaar geleden, voor dezelfde beslissing... het is LPG geworden (in een 2e hands Omega 3.0 V6), Reden? Kosten ;)
Na ruim 1,5 jaar, en 65k km verder, heb ik geen klagen; auto loopt nog steeds uitstekend. Uiteraard laat ik hem wel altijd, op tijd, service'en bij de garage.
Volgens Opel kon deze auto overigens niet omgebouwd worden naar LPG... leuk om ze eens op hun neus te laten kijken :>

Als je eens kosten wilt berekenen: http://www.gasfx.nl/

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• Rev!
  • Niet online
een 3.0 V6 zuipt toch ook bestwel?

een opel omega is wel mooi (een van de weinige mooier opels), maar volgens mij best duur?

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

"- Beperkte beschikbaarheid (buitenland)"
Deels mee eens, maar zeker aan de snelweg is het bij de ons omringende landen geen probleem meer. In de binnenlanden heb je inderdaad vaak geen gas.

"- Verschillende tank systemen (buitenland...andere doppen in Belgie, Duitsland-Italië en Frankrijk)"
Dop eropdraaien, 3 seconden werk. Frans koppelsysteem is sneller als nederlands (!) en daarna weer losdraaien. Vindt dit een beetje een non-argument in de categorie: Diesel stinkt en blijft aan je handen hangen gas niet --> voordeel je hoeft geen handschoenen aan.

De actieradius verhaal vind ik persoonlijk ook een non-argument. wie zit er nu langer als 500 km non-stop in de auto (behalve die zotten met vakantie) ? Ik vind het heerlijk om even koffie te drinken, een plasje doen, een snack te halen. Ik rij toch al > 1.5 uur enkele reis, die vijf minuten ontspanning en dan even tanken zijn alleen maar lekker. Zou ik echt willen heb ik een actieradius van 1300 km.

... gecensureerd ...

• Rev!
  • Niet online
hoezo is het buitenland met gas een probleem? je kan toch gewoon op benzine gaan rijden..

• Chevy454
  • Niet online
Je plaatst geen LPG installatie om op benzine te rijden.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Maar de meeste mensen rijden ook niet dagelijks in het buitenland dus als noodoplossing is het rijden op benzine prima.

In Nederland is gas tanken echt geen probleem. Het moet voor bijna iedereen te combineren zijn met woon/werkverkeer.

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Femme schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 18:20:
[...]

Met een moderne sequentiële lpg-installatie zou er geen vermogensverlies moeten zijn. Als een auto minder presteert op gas kan dat komen omdat de motor te arm loopt. Er hoort een meerverbruik van circa 15 procent te zijn ten opzichte van benzine. De prestaties van de auto zullen ook iets afnemen door het toegenomen gewicht, maar dat verschil zal zeker bij een grote auto minimaal zijn.
Als je vermogenverlies hebt dan heb je idd een slecht afgestelde installatie. Mijn Skoda Fabia Combi is even snel op euro 95 als op LPG, ook de top is gelijk (180 km p/u).

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Femme schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 11:54:

De tweede auto is een Alpina B10 3.2 Touring (BMW E39 5-serie) die sinds begin juli op gas loopt en dit voorbeeldig doet, afgezien van het feit dat hij niet dezelfde topsnelheid haalt als op benzine. Verder geen merkbaar vermogensverlies. Er zit een 74 liter lpg-tank in die goed is voor een actieradius van zo'n 450km. Het verbruik gok ik op 11,5l per 100km (maar dit is dus een 3,2l met 260pk en zo'n 1700 kg massa).
.
Misschien een beetje laat maareh ff een rekensommetje:

tank= 74 liter
actie radius van deze tank = 450 km
voor elke 100 km (4,5 keer dus) verbruik je dan dus: 74/4,5 = 16,4 liter?

jij gokt het op 11,5? mis ik hier iets?

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

een LPG tank wordt maximaal voor 80% gevuld, dat verklaard wat. Neem 80% van 16 liter en je komt meer in de buurt.

[ Voor 29% gewijzigd door aardbeix15 op 18-08-2006 10:40 ]

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 22:15
aardbeix15 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 08:38:
[...]

Als je vermogenverlies hebt dan heb je idd een slecht afgestelde installatie. Mijn Skoda Fabia Combi is even snel op euro 95 als op LPG, ook de top is gelijk (180 km p/u).
Dat is niet helemaal waar, je hebt verschillende manier van inspuiten van gas, per injector, via de luchtinlaat enz. en daardoor hebben sommige instalaatie wel vermogensverlies. Ik gelukkig niet!

• Stefke
  • Laatst online: 21-11 18:08
Ik heb vorig jaar een (sneue) Volvo 460 1.8i op gas gekocht (1600 euro) bij 210000km en daarmee in 1 jaar relatief probleemloos 70000km afgelegd.

Wel elec. ramen (v/a), airco, CV met afst. en echt super ruim. Er zit een 60l gastank in (54l vulling) en daarmee haal ik tussen de 550 en 600km (1:11) met veel snelwegkms (110-140km/h).
Geen G3 dus de belasting is wat hoger, maar dat is te vergelijken met een diesel.

Olieverbruik nihil, en onderhoud is wat duurder omdat er bij zo'n leeftijd natuurlijk nog wel eens een onderdeel vervangen moet worden (radiator, banden en dat soort dingen) maar niks wat bij een diesel niet zou voorkomen, of wat bij een dergelijke jaarkilometrage vreemd zou zijn.

Enige probleem is een of andere vreemde storing waarbij als ik veel stroomverbruikers aan heb staan de gasinstallatie wel eens afsluit als het warmer is buiten (motor stopt dan, op benzine heb ik dat probleem niet), maar dat is waarschijnlijk niet eens aan de gasinstallatie te wijten. Bezig om dit op te lossen (alhoewel het wel erg lastig is tot nu toe want nog niet gelukt :( :( )

Het is geen mooie auto, maar wel luxe en hij rijdt erg goed (redelijk stil en fijne neutrale wegligging) en goedkoop.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 18-08-2006 11:19 ]

Verwijderd

die larieverhalen dat gas moet onderdoen qua performance is met de huidige installaties volledig acherhaald.
Het octaangehalte is rond de 100 dus ideale verbranding en praktisch geen powerverlies.

Ik heb een installatie steken in een x5 , verbruik is iets meer, maar niet noemenswaardig overdreven veel. Rijden doet hij evengoed op benzine als lpg.

En de prijs is natuurlijk doorslaggevend geweest om over te stappen. altijd fijn rijden zonder 50euro of meer kwijt te zijn!
Je moet natuurlijk wel je installatie eruit halen, en dat is pas rendabel bij nogal wat km's ,zou je voor jezelf moeten uitrekenen afh van de prijs installatie.
Met oude installaties zou ik wel opletten...maar een nieuwe rijdt super (y)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 11:27 ]

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11 15:07

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Rev! schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 19:35:
een 3.0 V6 zuipt toch ook bestwel?

een opel omega is wel mooi (een van de weinige mooier opels), maar volgens mij best duur?
Dat hangt er van af wat jij in de categorie 'zuipen' vindt vallen :P
Ik rij graag in grote auto's met veel comfort en ruimte. Dat kost idd wel een paar knaken (ook in het verbruik) maar t.o.v. het plezier wat ik (en mijn ega) er voor terug krijg, vind ik die kosten acceptabel.

Mijn verbruik?
1 : 9 (redelijk wat snelweg. 170 km/dag)

Smeuïg (doch nutteloos) detail: 250 km/uur haalt ie ook nog... op gas _/-\o_

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:25:
Het octaangehalte is rond de 100 dus ideale verbranding en praktisch geen powerverlies.
Octaangetal kan wel degelijk powerverlies geven. LPG geeft vermogensverlies. <-staat een punt In theorie kan blablabla. Alles kan in theorie, in de praktijk zal je altijd een vermogensverlies kennen door gebruik te maken van een LPG installatie. Nu is 1pk minder misschien geen drastisch verschil als je 200pk hebt maar je moet je afvragen waardoor dat komt en daar schort het.
die larieverhalen dat gas moet onderdoen qua performance is met de huidige installaties volledig acherhaald.
Je kan in theorie 2% meer vermogen halen met vloeibare LPG installatie. Jammer dat die injectoren zoveel flow weerstand geven dat je met een verlies zit dat gecompenseerd moet worden *O* Uiteindelijk heb je met LPG niets gewonnen qua performance, alleen de overall efficiëntie omlaag gehaald -O-

Maar dat maakt niets uit, je rijdt niet op LPG om vermogen te winnen. Dat doe je om goedkoop te rijden en dan moet je maar 10 tot 20% vermogen inboeten bij een atmosferisch verdamper systeem.

[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 18-08-2006 12:45 ]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

In de praktijk rijdt mijn auto op LPG 220 op klok. In de praktijk rijdt ie 220 op benzine. Wat mij betreft heb ik dus geen vermogensverlies :)
Het voelt eigenlijk ook niet anders. Accelereert even soepel.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 15:53
Afgelopen zomer heeft de gasinstallatie 1500kg PT cruiser ook naar de 200 getrokken - desalniettemin heb ik duidelijk minder power onder m'n rechtervoet met gas als met benzine.

Disclaimer: dit betreft een gasinstallatie van 5 jaar oud

• Stropdas
  • Laatst online: 17-10 11:11

Stropdas

Insert subtitle here

stefijn schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:18:
Ik heb vorig jaar een (sneue) Volvo 460 1.8i op gas gekocht (1600 euro) bij 210000km en daarmee in 1 jaar relatief probleemloos 70000km afgelegd.

Wel elec. ramen (v/a), airco, CV met afst. en echt super ruim. Er zit een 60l gastank in (54l vulling) en daarmee haal ik tussen de 550 en 600km (1:11) met veel snelwegkms (110-140km/h).
Geen G3 dus de belasting is wat hoger, maar dat is te vergelijken met een diesel.

Olieverbruik nihil, en onderhoud is wat duurder omdat er bij zo'n leeftijd natuurlijk nog wel eens een onderdeel vervangen moet worden (radiator, banden en dat soort dingen) maar niks wat bij een diesel niet zou voorkomen, of wat bij een dergelijke jaarkilometrage vreemd zou zijn.

Enige probleem is een of andere vreemde storing waarbij als ik veel stroomverbruikers aan heb staan de gasinstallatie wel eens afsluit als het warmer is buiten (motor stopt dan, op benzine heb ik dat probleem niet), maar dat is waarschijnlijk niet eens aan de gasinstallatie te wijten. Bezig om dit op te lossen (alhoewel het wel erg lastig is tot nu toe want nog niet gelukt :( :( )

Het is geen mooie auto, maar wel luxe en hij rijdt erg goed (redelijk stil en fijne neutrale wegligging) en goedkoop.
Met mijn 440 heb ik ook probleem gehad dat ie met warmte buiten stopt met willen rijden op gas. Ik heb eerst 2 van de 3 gasafsluiters vervangen maar probleem bleef hetzelfde. Ik ben erachter gekomen dat de gascomputer die in de middenconsole zit onderin te warm wordt. Hij zit ook niet meer aangesloten zoals Vialle ze in bouwt. Ik denk dat het komt door bedrijf dat het heeft omgebouwd naar G3. Nieuwenhuijsen in Houten. Kutbedrijf, hebben nog meer dingen geflikt. Voor de ombouw naar G3 geen problemen gehad en erna wel. In t begin maar op benzine gereden maar na 2 jaar was ik het toch zat dat ik regelmatig met warmte op benzine moest rijden. Heb de ventilatierooster van passagier bij de voeten vanuit de middenconsole een beetje gereroute zodat hij niet naar de passagier blaast maar in de middenconsole zodat de computer meer verse lucht krijgt om de warmte daar af te voeren. De computer zou met 2 beugels vast moeten zitten van onder naar boven maar dat zat ie niet bij mij. Ik zou zeggen maak de boel even open en verzin een manier om ervoor te zorgen dat er verse lucht bij de computer komt en test dan of het probleem er nog is

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Stefke
  • Laatst online: 21-11 18:08
Stropdas schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:30:
[...]

Met mijn 440 heb ik ook probleem gehad dat ie met warmte buiten stopt met willen rijden op gas. Ik heb eerst 2 van de 3 gasafsluiters vervangen maar probleem bleef hetzelfde. Ik ben erachter gekomen dat de gascomputer die in de middenconsole zit onderin te warm wordt. Hij zit ook niet meer aangesloten zoals Vialle ze in bouwt. Ik denk dat het komt door bedrijf dat het heeft omgebouwd naar G3. Nieuwenhuijsen in Houten. Kutbedrijf, hebben nog meer dingen geflikt. Voor de ombouw naar G3 geen problemen gehad en erna wel. In t begin maar op benzine gereden maar na 2 jaar was ik het toch zat dat ik regelmatig met warmte op benzine moest rijden. Heb de ventilatierooster van passagier bij de voeten vanuit de middenconsole een beetje gereroute zodat hij niet naar de passagier blaast maar in de middenconsole zodat de computer meer verse lucht krijgt om de warmte daar af te voeren. De computer zou met 2 beugels vast moeten zitten van onder naar boven maar dat zat ie niet bij mij. Ik zou zeggen maak de boel even open en verzin een manier om ervoor te zorgen dat er verse lucht bij de computer komt en test dan of het probleem er nog is
Hee, interessant! Wat deed ie dan exact?

Bij mij het volgende: als ik aan het rijden ben dan meestal na een half uur tot drie kwartier, afhankelijk van het aantal stroomverbruikerrs (lichten, airco) dan valt de motor - alléén op gas - even een seconde uit, daarna loopt ie weer. Na een minuut of wat doet ie dat weer, en dat gaat dan steeds sneller tot ie op een gegeven moment aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uuuuuiiiittttt doet en dan kapt ie helemaal.

Zet ik hem op benzine; nergens last van. Zet ik stroomverbruikers uit (maar blijft op gas staan) dan blijft het probleem even uit, een tijdje later komt ie alsnog weer opzetten.

Het is dus ook afhankelijk van de warmte, hoe warmer het is hoe eerder het verschijnsel optreedt, en tevens hoe meer stroomverbruikers, hoe eerder het verschijnsel optreedt.

Gisteren 1 afsluiter laten vervangen; die had het begeven, de auto liep helemáál niet meer op gas (duh) en ik had een stille hoop dat dit het probleem opgelost zou hebben, maar helaas.

Dus die gascomputer zit in de middenconsole? Waar ongeveer? zit die onder of achter de opbergruimte die achter de schakelpook zit?

En waar zitten de 3 afsluiters? Die op de verdamper is gisteren vervangen.

Heb dit probleem al een jaar of zo, en in de zomer is het megairritant, want laatst met die hitte kon ik (zonder lichten, zonder airco) max een half uurtje op gas rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 18-08-2006 16:18 ]

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:04

Wimo.

Shake and Bake!

MetalRush schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:29:
[...]

Dat hangt er van af wat jij in de categorie 'zuipen' vindt vallen :P
Ik rij graag in grote auto's met veel comfort en ruimte. Dat kost idd wel een paar knaken (ook in het verbruik) maar t.o.v. het plezier wat ik (en mijn ega) er voor terug krijg, vind ik die kosten acceptabel.

Mijn verbruik?
1 : 9 (redelijk wat snelweg. 170 km/dag)

Smeuïg (doch nutteloos) detail: 250 km/uur haalt ie ook nog... op gas _/-\o_
Hmm, wij zweven met een 2.5V6 omega op de snelweg zelfs rond de 1:8 max. Toch eens naar laten kijken dan ..

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

hamsteggot schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 09:25:
"zou ik voor 16km ongeveer 2,5 liter gas nodig"

Het spijt me maar dat geloof ik niet. 6.4Km per liter gas, dan zou benzine zelfs nog veel voordeliger rijden.

Ik heb twee perioden gas gereden en twee perioden met diesel. Diesel wint het kwa afstand, 1:17 en tankgemakt, punt, geen discussie.

Maar gas is voor mij nooit sterk in het nadeel geweest en ik rij afstanden van gemiddeld 1200 km in de week. Je krijgt zelfs extra-tjes omdat je als vaste klant bij een tankstation komt 8) Mijn eerste auto gas was 1:10 en nu 1:13 (met een veel zwaardere auto). Gas, bij normaal gebruik en een middenklasser auto moet met gemak 1 op 12 gehaald kunnen worden (boordcomputer fans: 8.3/100). Doe ik mijn best haal ik 1:15 met gas (fans: 6.7/100, geen snelweg en gerekend over een periode van een maand).
als je een caravan aan de haak gooit in een niet vlak landschap klopt dat wel hoor B)

wij hebben 3 galants gereden (afgelopen model, vorige en die daar voor) en hebben de 300K (2.0 8V) (ouders v vonden distributieriem+spanrollen grote beurt etc. niet meer waard), 265K (1.8 16V) (klep verbrand... tja dat komt door t gas... kan gebeuren..) en 235K (2.0 16V) (hebben we nog maar gaat voor mei volgendjaar weg ivm kapote synchronisatie ringen van 2e versnelling weg voor de volgende vakantie)
met de 2e hebben we alleen 1x vuile kleppen gehad, er moest toen goetje in de tank doen of Vpower tanken en was weer oke, voortaan alleen eens in de zoveel tijd (maand ofzo, jaarlijks 45K word er gereden dus valt wel mee) 50KM benzine (zoiets) rijden adviseerde men. later dus die verbrande klep waardoor hij stationair trilde en wat dus langzaam erger werd.

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

stefijn schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 16:17:
[...]
Hee, interessant! Wat deed ie dan exact?

Bij mij het volgende: als ik aan het rijden ben dan meestal na een half uur tot drie kwartier, afhankelijk van het aantal stroomverbruikerrs (lichten, airco) dan valt de motor - alléén op gas - even een seconde uit, daarna loopt ie weer. Na een minuut of wat doet ie dat weer, en dat gaat dan steeds sneller tot ie op een gegeven moment aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uuuuuiiiittttt doet en dan kapt ie helemaal.

Zet ik hem op benzine; nergens last van. Zet ik stroomverbruikers uit (maar blijft op gas staan) dan blijft het probleem even uit, een tijdje later komt ie alsnog weer opzetten.

Het is dus ook afhankelijk van de warmte, hoe warmer het is hoe eerder het verschijnsel optreedt, en tevens hoe meer stroomverbruikers, hoe eerder het verschijnsel optreedt.

Gisteren 1 afsluiter laten vervangen; die had het begeven, de auto liep helemáál niet meer op gas (duh) en ik had een stille hoop dat dit het probleem opgelost zou hebben, maar helaas.

Dus die gascomputer zit in de middenconsole? Waar ongeveer? zit die onder of achter de opbergruimte die achter de schakelpook zit?

En waar zitten de 3 afsluiters? Die op de verdamper is gisteren vervangen.

Heb dit probleem al een jaar of zo, en in de zomer is het megairritant, want laatst met die hitte kon ik (zonder lichten, zonder airco) max een half uurtje op gas rijden.
Dat klinkt dus precies als mijn probleem. Andere 2 afsluiters zitten op de verdamper. De computer zit in de middenconsole beetje onder/achter het spullenbakje onder de radio en ventilatieregeling. Rechts naast je gaspedaal achter de stoffen bekleding ;) Metalen kastje. AMS heet dat met een mooi woord :P

Verwijderd

MAX3400 schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 21:31:
[...]

*edit*
1 op 15 is toch niet bijzonder, dat haalde mn oude volvo 460 1.8l al. Op 1 1/2 tank naar Spanje gereden. 1453 km. Tank is 65ltr plus nog de helft. Kom ik op 97 liter uit en dat op 1453 is een gemiddelde van 15.7. Gemiddeld 150 rijden, frankrijk kennen ze gelukkig het fenomeen flitspalen niet op de snelweg.

Maar ontopic, gas heb ik jaren gereden, is wel lekker goedkoop, maar werd schijt ziek van het vele tanken. Ik had een 45ltr tank waar mn reserve wiel zit. En ander nadeel motorblok slijt veel sneller op gas dan op benzine. Kleppen moesten regelmatig bijgesteld worden, iedere 3 jaar iig.

Ik zou voor een moderne diesel gaan, ookal is het verschil tov benzine steeds kleiner aan het worden.

Gas is leuk in een zuipende Amerikaanse old timer waarmee je op zaterdag lekker gaat touren over de boulevard van Scheveningen.

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 18:49:
[...]

1 op 15 is toch niet bijzonder, dat haalde mn oude volvo 460 1.8l al. Op 1 1/2 tank naar Spanje gereden. 1453 km. Tank is 65ltr plus nog de helft. Kom ik op 97 liter uit en dat op 1453 is een gemiddelde van 15.7. Gemiddeld 150 rijden, frankrijk kennen ze gelukkig het fenomeen flitspalen niet op de snelweg.

Maar ontopic, gas heb ik jaren gereden, is wel lekker goedkoop, maar werd schijt ziek van het vele tanken. Ik had een 45ltr tank waar mn reserve wiel zit. En ander nadeel motorblok slijt veel sneller op gas dan op benzine. Kleppen moesten regelmatig bijgesteld worden, iedere 3 jaar iig.

Ik zou voor een moderne diesel gaan, ookal is het verschil tov benzine steeds kleiner aan het worden.

Gas is leuk in een zuipende Amerikaanse old timer waarmee je op zaterdag lekker gaat touren over de boulevard van Scheveningen.
Das wel uberzuinig als je nagaat dat de auto bij 120km/uur al 1op15 rijd volgens officiele specs. Flink wind mee? :P

• Rev!
  • Niet online
nou jongens ik heb deze gehaald

primera uit 99 met 196k op de teller
Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/1703/images/640/1764413/xDfDws.jpg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/1703/images/640/1764412/E7BD71.jpg.jpg
nieuwe apk, 3 maanden garantie op motor en bak
op G3
met airco en alles electrisch behalve de achterruiten
maandag avond ophalen
met inruil van mijn laguna(kreeg ik nog 750 voor) heb ik 3000 betaald, beetje goede koop denken jullie?

Verwijderd

welk modeljaar?

• cryforhelp
  • Laatst online: 12:19
Persoonlijk zou ik nog niet dood in zo'n auto gezien worden, maar ik ben een beetje oppervlakkig wat dat betreft B). Ik koop op dit moment ook geen auto's, dat zal meewegen :P.

Je hebt er in testgereden neem ik aan? Ook even overgeschakeld naar benzine om te kijken hoe dat voelde?

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:52

Zewatanejo

Fine Thanks!

Femme schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 18:20:
[...]

Als een auto minder presteert op gas kan dat komen omdat de motor te arm loopt. Er hoort een meerverbruik van circa 15 procent te zijn ten opzichte van benzine.
Hir zit het 'm in. Mijn auto staat wat zuinig afgesteld, dat is bewust zo gedaan. Met een wat lager vermogen kan ik best leven, zal het dan mar weer kosten bespaard.. :9 .
Ik hebt verschillende afstellingen geprobeerd. Het verbruik nam echter nogal toe naar mate ik de motor wat rijker liet lopen.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 18-11 21:53

MeNTaL_TO

The future is not set

straffe_hendrik schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 07:28:
[...]

Hir zit het 'm in. Mijn auto staat wat zuinig afgesteld, dat is bewust zo gedaan. Met een wat lager vermogen kan ik best leven, zal het dan mar weer kosten bespaard.. :9 .
Ik hebt verschillende afstellingen geprobeerd. Het verbruik nam echter nogal toe naar mate ik de motor wat rijker liet lopen.
Krijg je dan geen oververhitting als je in de file staat? Ik begreep dat de mijne dan gaat verrijken om te koelen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Pagina: 1